دمنوش های مناسب درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی یک بیماری شایع است که همه ما در طول زندگی‌مان تجربه خواهیم کرد. با اینکه سرماخوردگی بیماری چندان سختی نیست اما ممکن است با درد به خصوص در ناحیه گلو همراه باشد. خوشبختانه باید بگوییم که می‌توان با استفاده از برخی دمنوش‌‌های خانگی علائم سرماخوردگی را کاهش دهید و بازه درمان را برای خود کوتاه‌تر کند. دمنوش های مناسب درمان سرماخوردگی

بهترین دمنوش های درمانی برای سرماخوردگی، گلودرد و آنفولانزا

نوشیدن مایعات یکی از راهکارهای موثر و مفید برای دفع هر چه سریعتر ویروس های عامل سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد. در این بین اگر این مایعات گرم را از بین دمنوش های مناسب سرماخوردگی انتخاب کنید، می توانید به سرعت سیستم ایمنی خود را تقویت کرده، به آن در مواجهه با ویروس ها و باکتری های عامل عفونت در گلو و لوزه ها کمک کنید. دمنوش های طبیعی مختلفی برای سرماخوردگی توصیه می شوند. در این مطلب از غفاری دایت ۱۰ مورد از موثرترین این چای و دمنوش ها را که تاثیر سریع آن بر درمان سرماخوردگی ثابت شده است، معرفی نموده ایم. این دمنوش های گیاهی عبارتند از:

  • زنجبیل
  • نعناع
  • اکالیپتوس
  • لیمو ترش
  • بابونه 
  • چای سبز
  • بادرنجبویه 
  • گل گاوزبان 
  • آویشن 
  • ریشه شیرین بیان

مطلب پیشنهادی: خواص عرق چهل گیاه

دمنوش مناسب سرماخوردگی

مطلب پیشنهادی: روش های درمان سرما خوردگی

۱- دمنوش زنجبیل

زنجبیل یک گیاه ضد التهابی است که می تواند به کاهش خارش گلو و درد لوزه ها، گرفتگی بینی و سرفه کمک کند. به همین دلیل مصرف آن می‌تواند نقش بسیار زیادی در کاهش علائم سرماخوردگی داشته باشد. برای تهیه دمنوش زنجبیل، یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه دم بگذارید. توجه داشته باشید که در ایام سرماخوردگی کافی است روزی دو وعده این دمنوش را نوش جان کنید تا از مزایای گسترده آن برخوردار شوید.

۲- دمنوش نعناع

دمنوش نعنا یکی دیگر از دمنوش‌‌های مناسب سرماخوردگی است که مصرف آن توسط متخصصان طب سنتی بسیاری توصیه می‌شود.‌ در واقع می‌توان گفت نعناع یک گیاه ضد اسپاسم است که می‌تواند به تسکین گرفتگی بینی و سینوس‌ها کمک کند.  برای تهیه دمنوش نعناع، یک قاشق چایخوری برگ نعناع خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه دم بگذارید.

چای های مناسب درمان سرماخوردگی

۳- دمنوش اکالیپتوس

اکالیپتوس یک گیاه ضد احتقان و مفید است که می‌تواند به باز شدن سینوس‌ها و کاهش گرفتگی بینی کمک کند. به همین دلیل در درمان سرماخوردگی بسیار مفید خواهند بود. برای تهیه دمنوش اکالیپتوس کافی است، چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه دم بگذارید. سپس دمنوش آماده شده را در طول روز حداقل 2 بار نوش جان کند.

۴- دمنوش لیموترش

لیمو یک منبع عالی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. به همین دلیل باعث می‌شود تا بازه زمانی ابتلا به سرماخوردگی به طور قابل توجهی کاهش یابد. برای تهیه دمنوش لیموترش، یک لیموترش را برش دهید و به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. می‌توانید مقداری عسل نیز به این ترکیب اضافه کنید تا از اثرات آن برخوردار شوید.

۵- دمنوش بابونه

بابونه یک گیاه ضد التهابی و آرامبخش است که مزایای بسیار زیادی دارد و  می‌تواند به تسکین گلو درد، سردرد و سرفه کمک کند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا از دمنوش بابونه به عنوان یکی از بهترین دمنوش‌های مناسب سرماخوردگی یاد شود.

دمنوش سرماخوردگی

مطلب پیشنهادی: بهترین غذاها برای سرماخوردگی

برای تهیه دمنوش بابونه، یک قاشق چایخوری گل بابونه خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه دم بگذارید. پس از دم کشیدن این دمنوش می‌توانید آن را نوش جان کنید و از مزایای گسترده و طعم لذت‌بخش آن برخوردار شوید.

۶- دمنوش چای سبز

از دیگر دمنوش‌های مناسب سرماخوردگی که می‌تواند علائم این بیماری را برای شما به طور قابل توجهی کاهش دهد، می‌توان به چای سبز اشاره کرد.‌ چای سبز یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شود که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این دمنوش مزایای گسترده دیگری نیز دارد و می‌تواند به کاهش چربی‌های بدن نیز کمک کند. برای تهیه دمنوش چای سبز، یک کیسه چای سبز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه دم کرده و نوش‌ جان کنید.

۷- دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه آرامش بخش است که از مزایای درمانی بسیاری برخوردار است به همین دلیل نیز توانسته است در طب سنتی جایگاه خاص و ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد. این گیاه می گ‌تواند به تسکین سردرد، سرفه و بی‌خوابی ناشی از سرماخوردگی کمک کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند در دوران سرماخوردگی به هیچ عنوان از این دمنوش غافل نشوید. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه نیاز است تا یک قاشق چایخوری برگ بادرنجبویه خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه دم بگذارید و از اثرات درمانی فوق‌العاده آن برخوردار شوید.

دم نوش مفید برای سرماخوردگی

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی سرما خوردگی در بارداری

۸- دمنوش گل گاو زبان

گل گاو زبان یک گیاه ضد التهابی است که می تواند به کاهش گلودرد، گرفتگی بینی و سرفه کمک شایانی کند. این دمنوش مزایای درمانی بسیار زیادی دارد که سرماخوردگی تنها یکی از آن‌ها است. از دیگر مزایای درمانی گل گاو زبان می‌توان به بهبود اختلالات گوارشی، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و درمان اختلالات روحی و روانی اشاره کرد. برای تهیه دمنوش گل گاو زبان نیاز است تا یک قاشق چایخوری گل گاو زبان خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید دم بکشد.

۹- دمنوش آویشن

آویشن یک گیاه ضد عفونی کننده است که می‌تواند به مبارزه با عفونت ناشی از سرماخوردگی کمک کند. به همین دلیل نیز در طب سنتی توانسته جایگاه خاص و ویژه‌ای به دست آورد. توجه داشته باشید که این دمنوش فوق‌العاده تنها برای سرماخوردگی مفید نیست، به عبارت دیگر مزایای گسترده دیگری چون کمک به دفع غذا، بهبود ضعف عضلانی و غیره نیز دارد که نباید از آن غافل شد. برای تهیه دمنوش آویشن یک قاشق چایخوری برگ آویشن خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد.

دمنوش مناسب برای سرماخوردگی

۱۰- دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان یک گیاه ضد التهابی است که تاثیر بسیاری در درمان سرفه ناشی از سرماخوردگی و تسکین گلودرد دارد. به همین دلیل نیز به عنوان یکی از بهترین دمنوش‌های مناسب سرماخوردگی از آن یاد می‌شود.  برای تهیه دمنوش ریشه شیرین بیان، یک قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه بر روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه انواع سوپ مناسب سرماخوردگی


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (11 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه