سریع ترین و موثرترین روش های درمان سرماخوردگی

با شروع فصل های سرد سال، ویروس سرماخوردگی شیوع بیشتری پیدا می کند و دستگاه تنفس فوقانی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه آن، اندام هایی نظیر بینی، گلو، سینوس ها، نای و ریه ها دچار مشکل می شوند. همه ساله جهش های جدیدی از ویروس سرما خوردگی را شاهد هستیم. به طوری که امروزه بیش از ۲۰۰ نوع ویروس سرماخوردگی شناخته شده است که با کمی تفاوت، همگی علائم نسبتا مشترکی دارند. سریع ترین و موثرترین روش های درمان سرماخوردگی

ویروس جدید سرماخوردگی

ویروس جدید سرماخوردگی در اکثر انواع مختلفی که ظاهر می شود، مربوط به گونه Rhinovirus است که همه ساله افراد بسیاری در همه سنین را بیمار می کند و به دلیل مسری بودن، خیلی سریع از فردی به فرد دیگر و از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل می شود. این نوع ویروس بسیار مسری است و از طریق دهان و بینی همچنین از طریق چشم ها وارد بدن فرد می شود و او را بیمار می کند. 

جهش ها و گونه های جدید این نوع ویروس مقاوم تر از قبل ظاهر می شوند و می توانند به مدت طولانی تری خارج از بدن انسان و بر روی سطوح زنده بمانند. در نتیجه شانس انتشار آنها و بیمار کردن تعداد زیادی از افراد، بیشتر است. اما در همه حال با رعایت برخی دستورالعمل ها می توانید شانس ابتلا به این بیماری شایع را کاهش دهید. همچنین با دستورها و درمان های سریع و موثر خانگی، روند بهبود آن را سرعت ببخشید. روش های درمان خانگی سرماخوردگی عبارتند از:

  • استراحت و گرم نگه داشتن بدن
  • غرغره آب نمک
  • مصرف سوپ مرغ و سبزیجات تازه
  • مصرف میوه ها و سبزیجات و مکمل های حاوی ویتامین C
  • مکمل زنیک (روی)
  • مصرف زنجبیل تازه در غذاها یا چای و دمنوش زنجبیل
  • مصرف سیر تازه ترجیحا به صورت خام 
  • شلغم آب پز یا بخار پز و مصرف آب ریشه چغندر
  • استفاده از دارچین
  • مصرف پیاز قرمز
  • دمنوش لیمو و عسل
  • چای سبز
  • چای نعناع و اکالیپتوس

علائم و نشانه های ابتلا به سرماخوردگی 

با توجه به اینکه ویروس های متعددی می تواند علائم بیماری سرماخوردگی را در افراد ایجاد کنند، علائم ناشی از ابتلا به آنها نیز در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. اما در اکثر قریب به اتفاق موارد علائم مشابهی را شاهد هستیم. برخی از این علائم مربوط به مخاط فرد هستند و با گرفتگی و آبریزش بینی ظاهر می شوند. 

علائم سرماخوردگی بزرگسالان

همچنین به دلیل ترشح بیش از حد مخاط که یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی برای به دام انداختن ویروس ها می باشد،  ممکن است قدرت بویایی یا چشایی خود را از دست بدهید. که البته این موضوع موقتی است و تا زمانی که ترشحات پشت حلق برای دفاع بدن در برابر ویروس ها ادامه دارد، این علائم را به همراه داشته باشید. عطسه و سرفه نیز به دنبال سایر مشکلات مخاطی بروز پیدا می کنند. سایر علائم متداول سرماخوردگی که می توانند در نواحی سر یا سراسر بدن بروز نمایند عبارتند از:

  • سردرد

  • گلو درد یا سوزش گلو

  • سرفه

  • مشکل در بلع آب و غذاها

  • ریزش اشک

  • حس کوفتگی و خستگی 

  • بدن درد

  • لرز و سرما

  • تب (برخی مواقع به دلیل تشدید عفونت در گلو یا ریه ها)

  • مشکل در تنفس

  • و …

سریعترین روش های درمان سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی راهکارهای مختلفی است که می توانید با رعایت برخی موارد و استفاده از یک یا چند راهکار، روند بهبود بیماری خود را تسریع کنید. علاوه بر اینکه مراجعه به پزشک در وهله اول بهترین و سریعترین راه درمان است، طب سنتی و استفاده از آن در منزل می تواند بسیار راهگشا باشد. امروزه با شیوع ویروس های جدید شاهد کمتر شدن اثر داروهای شناخته شده هستیم. ممکن است به پزشک مراجعه کرده باشید و پس از اتمام دوره دارو ها همچنان بهبودی کامل را به دست نیاورده باشید. 

در برخی موارد ویروس ها خود را نسبت به داروها و درمان های قدیمی مقاوم تر می نمایند. به همین علت آنتی بیوتیک ها و اکثر داروهایی که می شناسیم نمی توانند به طور قطع ما را درمان کنند. در اینجا است که درمان های سنتی و روش های خانگی می توانند بسیار کمک کننده و موثر واقع شوند. زیرا در نهایت، این تقویت سیستم ایمنی فرد است که می تواند او را در نبرد با ویروس های بیماری زا، پیروز نماید و سلامت فرد را باز ستاند. 

دوره‌ سرماخوردگی چند روز است؟

همانطور که میدانید سرماخوردگی یک بیماری دوره ای است که طول دوره آن نیز مستقیما به قدرت سیستم ایمنی فرد و مراقبت ها و روش های درمانی بستگی دارد. همچنین پرهیز های غذایی و داشتن استراحت کافی می تواند در کوتاه شدن طول درمان آن بسیار موثر باشد. 

اما عموما علائم این بیماری تا ۳ روز در بدن فرد شدت می گیرد و پس از آن شاهد کاهش علائم و روند بهبود فرد هستیم. در سنین بزرگسالی معمولا سرماخوردگی بین ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد. البته برخی علائم نظیر سرفه می توانند به صورت مزمن و به مدت طولانی تری در بدن فرد باقی بمانند. معمولا سرفه های سرماخوردگی نیز بین دو تا سه هفته درمان می شوند. 

 

دوره سرماخوردگی چند روز است

بهترین داروهای جدید سرماخوردگی کدامند؟

در کنار راهکارهای موثر خانگی برای درمان سرماخوردگی که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم، هنگام مراجعه به پزشک ممکن است داروهای زیر تجویز شوند. البته قریب به اتفاق این داروها را می توانید بدون نسخه پزشک و بطور مستقیم از داروخانه خریداری کنید. حتما از پزشک داروخانه بخواهید که روش صحیح مصرف را به شما آموزش دهند. یا از بروشور راهنمای داخل جعبه داروها روش مصرف صحیح را مطالعه کنید. 

اما به یاد داشته باشید همیشه سریعترین روش درمان، مراجعه به پزشک است. زیرا ممکن است دارویی که برای یک فرد موثر واقع شده باشد، جهت درمان بیماری شما چندان موثر واقع نشود یا عوارض جانبی برای شما به دنبال داشته باشد. به ویژه در مواقعی که شما داروهای دیگری نیز برای بیماری های دیگر خود مصرف می کنید، حتما لازم است برای جلوگیری از خطر تداخل دارویی، با پزشک مشورت کنید. 

  • استامینوفن برای بهبود درد و تب
  • قرص سرماخوردگی یا کلد استاپ برای کاهش علائم بیماری
  • آنتی هیستامین (خواب آور) برای درمان آبریزش بینی، عطسه، اشک و …
  • شربت های دیفن هیدرامین و اکسپکتورانت برای سرفه 
  • ویتامین سی جوشان و زینک

برای درمان خانگی سرماخوردگی چی خوبه؟

اگر بیماری شما دارای علائم سخت و سنگین است یا اینکه شاغل هستید و می خواهید هر چه سریعتر بهبود یافته به محل کار خود برگردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و داروهای لازم شامل قرص، شربت، آمپول، مکمل های تقویتی و … را دریافت کنید. 

اما درمان های سنتی نیز همیشه راهگشا بوده اند و تاثیر بسزایی در کاهش علائم و درمان سریعتر سرماخوردگی داشته اند. به ویژه بزرگسالان می توانند از روش های خانگی درمان سرماخوردگی برای کاهش هزینه های مراجعه به پزشک و عدم استفاده از داروهای شیمیایی بهره مند شوند. 

چه چیزی برای سرماخوردگی خوب است؟ برای درمان سریعتر سرماخوردگی و سرفه چی بخوریم؟ روش درمان تب و لرز سرماخوردگی چیست؟ آیا دمنوش ها می توانند این بیماری را درمان کنند؟ در ادامه به بررسی این موارد و پاسخ به این سوال ها می پردازیم. 

۱- استراحت و گرم نگه داشتن بدن

هیچ چیز مانند استراحت نمی تواند به بدن شما فرصت بازیابی توان از دست رفته را بدهد. با استراحت و گرم نگه داشتن بدن خود در طول سرماخوردگی می توانید به سیستم ایمنی خود کمک کنید تا سریعتر و قوی تر ویروس های بیماری زا و عفونت های حاصله را سرکوب نماید. گرم نگه داشتن بدن یک فرایند طبیعی است که بدن در قالب تب از آن برای نابودی ویروس ها در دمای بالا استفاده می کند. بنابراین اگر از پتو و لباس گرم استفاده کنید می توانید به بدن خود در از بین بردن ویروس ها و باکتری های عامل عفونت کمک کنید. 

سعی کنید در هنگام ابتلا به سرماخوردگی فعالیت های بدنی سنگین انجام ندهید. اگر ورزش می کنید چند روزی به خود استراحت بدهید و از استرس و فعالیت های اضطراب آور حتی المقدور بپرهیزید. داشتن آرامش می تواند روند بهبود شما را سرعت ببخشد. سعی کنید حداقل ۸ ساعت در روز بخوابید تا سیستم ایمنی شما فرصت کافی برای تولید گلبول های سفید و لنفوسیت تی کشنده برای مقابله با ویروس های عامل سرماخوردگی را داشته باشد. 

۲- مصرف سوپ مرغ

از دیرباز خواص درمانی سوپ مرغ یا همان سوپ ورمیشل برای درمان سرما خوردگی اثبات شده است. زیرا این نوع سوپ خواص ضد التهابی قوی دارد و می تواند به تسکین گرفتگی بینی کمک نماید. مصرف یک سوپ گرم و آبکی می تواند حرکت موکوس ها را برای مدتی تسریع کند و در نتیجه تماس ویروس ها با پوشش داخلی بینی و سطح سلول ها را کاهش دهد. در نتیجه علائم بیماری را به طور چشمگیری تسکین می دهد. 

برای سرماخوردگی چی خوبه

سوپ مرغ یکی از بهترین غذاهای برای درمان سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان است و می تواند حتی بر عملکرد سیستم ایمنی نیز تاثیر گذار باشد. به طور کلی غذاهای گرم و آبدار نظیر سوپ ها می توانند در حین خوردن مخاط بینی و مجاری تنفسی را روان تر کنند و تاثیر بسزایی در روند درمان بیماری داشته باشند. البته سبزیجات و آب مرغ موجود در این نوع سوپ دارای ویتامین ها و مواد مغذی سرشار است که می تواند به تقویت قوای کلی بدن در طول مبارزه با ویروس ها و باکتری ها کمک نماید. 

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه انواع سوپ برای سرماخوردگی

۳- غرغره آب و نمک

استفاده از محلول آب نمک و غرغره کردن آن برای کاهش علائم سرماخوردگی و از بین بردن عفونت های گلو و پشت حلق همواره متداول بوده است. در سرما خوردگی های ویروسی این روش می تواند از تکثیر ویروس ها و گسترش عفونت جلوگیری کند. بنابراین می توانید دو تا سه بار در روز از این محلول برای گلو یا بینی خود استفاده کنید. البته بهتر است به جای آب جوشیده شده و نمک از سرم های شستشو استفاده کنید که غلظت متعادلی از نمک را به همراه دارند. این کار موجب می شود که تنفس شما راحت تر شود. همچنین تورم و  درد گلو به دلیل عفونت لوزه ها کاهش پیدا می کند. البته اگر فشارخون بالا دارید بهتر است از این روش با احتیاط استفاده کنید. یا سرم شستشو را جایگزین کنید که نمک کمتری وارد بدن شما شود. 

۴-  استفاده از مکمل ویتامین سی 

ویتامین C تاثیر مستقیمی بر افزایش توان مقابله سیستم ایمنی با ویروس سرماخوردگی دارد. بنابراین می توانید با مصرف مواد غذایی و میوه هایی که سرشار از این ویتامین هستند به درمان سریعتر سرماخوردگی خود کمک کنید. تاثیر مصرف ویتامین سی در کودکان تا ۱۴ درصد و در بزرگسالان تا ۸ درصد در روند بهبود علائم بیماری ثابت شده است. 

میوه های مناسب برای سرما خوردگی

اگر می خواهید از قرص یا مکمل های جوشان ویتامین c در طول بیماری خود استفاده کنید بهتر است روزانه بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم نباشد. زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته در این خصوص بهتر است یک زن بالغ ۷۵ میلی گرم و یک مرد بالغ ۹۰ میلی گرم در روز برای درمان سرماخوردگی ویتامین سی مصنوعی در قالب قرص، شربت یا جوشان مصرف کنند. اما همیشه بهتر است ویتامین های مورد نیاز خود را از منابع طبیعی به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه تامین کنید.

۵- استفاده از مکمل زینک

زینک یا همان عنصر روی می تواند به درمان سریع سرماخوردگی کمک شایانی نماید. به طوری که با مصرف مکمل های زینک می توانید طول درمان بیماری را به یک سوم کاهش دهید. استفاده از مکمل زینک در شرایطی بهترین تاثیر خود را می گذارد که مدت زمان زیادی از شروع بیماری نگذشته باشد. 

دقت داشته باشید مصرف این مکمل می تواند با برخی داروها و آنتی بیوتیک ها تداخل دارویی داشته باشد. بنابراین حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. 

۶- مصرف زنجبیل

خواص گیاه زنجبیل به حدی گسترده است که در این مطلب نمی گنجد. اما به دلیل طبع گرم و خواص ضدعفونی کننده ای که دارد می تواند برای درمان گلودرد و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی موثر واقع شود. همچنین ضعف و بی حالی ناشی از این ویروس را از بین می برد و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی کمک می نماید. می توانید از زنجبیل به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی به صورت دم کرده و تهیه چای زنجبیل یا به صورت رنده شده داخل سوپ و غذاها استفاده کنید. 

۷- مصرف بیشتر سیر

سیر به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی که دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی بسیار قوی است در درمان اکثر بیماری های عفونی بسیار موثر واقع می شود. ضمن آنکه سیر دارای خواص ضد احتقانی نیز می باشد و برای رفع گرفتگی بینی بسیار مفید است. همچنین سرشار از ویتامین C و مواد معدنی مفیدی نظیر گوگرد و آلیسین است که به عنوان یک ضد میکروب قوی عمل می نماید.  مصرف سیر به صورت خام و تازه در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر واقع می شود. 

میوه های مفید برای سرما خوردگی

۸- استفاده از شلغم و ریشه چغندر

همانطور که می دانید شلغم یک داروی قوی برای مبارزه با میکروب ها و عفونت ها است که می تواند همانند یک اکسپکتورانت طبیعی عمل نماید. همچنین شلغم را یک آنتی بیوتیک طبیعی نیز می شناسند که در درمان بیماری های عفونی و سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار کارآمد است. 

در عین حال ثابت شده است آب ریشه چغندر نیز می تواند تاثیرات مثبتی بر درمان سرماخوردگی و عفونت های تنفسی حتی آسم داشته باشد. 

۹- مصرف پیاز قرمز در طول درمان سرماخوردگی

سعی کنید از پیاز قرمز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی که دارد برای درمان سریعتر سرماخوردگی استفاده کنید. برای این کار می توانید آن را به صورت خام و همراه غذا مصرف کنید. یا اینکه ۲ تا ۳ عدد پیاز قرمز را خرد کرده و داخل یک شیشه به همراه عسل بریزید و درب شیشه را محکم کنید. پس از گذشت یک روز می توانید آن را همانند یک شربت به میزان یک قاشق غذاخوری مصرف کنید تا گلو درد و علائم دیگر خود را سریعتر درمان کنید. 

۱۰- استفاده از دارچین برای بهبود سرماخوردگی

دارچین از ادویه جاتی است که به دلیل دارا بودن  سینامالدئید دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و در کاهش علائم سرماخوردگی و بهبود گلودرد بسیار موثر واقع می شود. برای مصرف دارچین می توانید از ترکیب آن با شیر گرم یا میخک و آب جوش استفاده کنید و آن را ۱۵ دقیقه بجوشانید. پس از آنکه این محول کمی ولرم شد به آن عسل اضافه کرده، یک تا سه بار در روز میل کنید. 

بیشتر بخوانید: خواص دارویی دارچین

روش های درمان سرما خوردگی

بهترین چای و دمنوش هایی که برای درمان سرماخوردگی موثر هستند

استفاده از ترکیبات گیاهی به صورت چای و دمنوش می تواند عفونت های تنفسی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده، درمان کند. از طرفی مصرف آب در طول درمان بیماری می تواند بسیار مفید باشد. زیرا آب کافی برای بدن به تنظیم رطوبت مورد نیاز برای بهبود گرفتگی بینی و عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می نماید. در این راستا می توانید از غذاهای آبکی نظیر سوپ و آش استفاده کنید یا مصرف چای های گیاهی و دمنوش های مفید را افزایش دهید. 

 ۱۱- دمنوش لیمو و عسل

تقریبا همه ما از خواص شگفت انگیز ترکیب لیمو ترش و عسل برای درمان سرماخوردگی و سرفه های مزمن آگاه هستیم. این ترکیب جادویی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های لازم برای مقابله با ویروس های بیماری زا می باشد. مصرف این محلول به صورت گرم می تواند درد قفسه سینه و سرفه را تسکین دهد. برای تهیه این محصول عسل را داخل آب ولرم بریزید و آب دو یا سه عدد لیمو ترش متوسط را به آن اضافه کنید. سپس دو تا سه مرتبه در روز آن را میل کنید. 

۱۲- چای سبز

در طب سنتی خواص چای سبز در موارد بی شماری از پیشگیری از بیماری های و درمان ثابت شده است. در چای سبز مقادیر بالایی از پلی فنول ها و فلاونوئیدها یافت می شود که می توانند سیستم ایمنی را به خوبی تقویت کنند تا در مقابله با ویروس ها و باکتریهای بیماری زا قوی تر عمل نماید. 

مطلب پیشنهادی: خواص بی نظیر چای سبز را بدانید

درمان خانگی سرما خوردگی

البته مصرف چای سبز به دلیل دارا بودن ویتامین سی می تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین درمان آنها موثر واقع شود. 

۱۳-  چای نعناع و اکالیپتوس

این دو گیاه تاثیر بسیار زیادی در تسکین سرفه و گلو درد دارند. همچنین دارای خواص ضد احتقانی و ضد گرفتگی بینی می باشند. برای رفع عطسه، سرفه، گرفتگی بینی و گلو درد می توانید از این دمنوش استفاده کنید. در مقابل از مصرف نوشیدنی های کافئین دار که موجب تحریک بیشتر سیستم تنفسی می شوند خودداری کنید. 

چای مناسب سرماخوردگی

سخن پایانی

علائم بیماری سرماخوردگی گاهی می تواند گمراه کننده باشد. زیرا این بیماری با کرونا، آنفولانزا و برخی بیماری های عفونی یا ویروسی دیگر علائم مشترکی دارد. از طرفی علامت های سرماخوردگی در کودکان، نوزادان و بزرگسالان کمی متفاوت است. بنابراین اگر با استفاده از راهکارهای خانگی درمان سرماخوردگی همچنان بعد از گذشت یک هفته تا ده روز بهبود پیدا نکرده اید حتما به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد که عفونت ریه ها گسترش پیدا کرده باشد ممکن است دکتر روش های تشخیصی همانند عکس برداری با اشعه ایکس یا سیتی اسکن را پینشهاد نماید تا از عدم ابتلا به کرونا یا آنفولانزا اطمنیان حاصل نماید. 

به منظور پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در پائیز و زمستان سعی کنید دستهای خود را مرتب با آب و صابون کافی بشوئید. به ویژه در زمانی که خارج از خانه قرار دارید. مصرف میوه ها و سبزیجات سالم و تازه و غذاهای سالم و پر از ویتامین سی را فراموش نکنید. همواره سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارید و تا حد امکان از افراد مبتلا به سرماخوردگی و قرار گرفتن در اماکن شلوغ بدون ماسک اجتناب کنید. 

مطلب پیشنهادی: راهکارهای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (75 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه