یخ شما را لاغر می کند!

روش لاغری با استفاده از یخ که به آن alpine ice hack نیز گفته می شود یکی از روش های جدید کاهش وزن است که توسط اینفلوئنسرها و عمدتا در فضای مجازی، به عنوان یک راه حل سریع برای سوزاندن چربی ها و کاهش وزن معرفی می گردد. با توجه به اینکه ادعای لاغری با یخ در شبکه های اجتماعی به ویژه تیک تاک و اینستاگرام به شدت وایرال شده است، در ادامه به بررسی نتایج تحقیقات متخصصان تغذیه در خصوص این روش می پردازیم. همچنین بررسی می کنیم که آیا خوردن یخ به لاغری کمک می کند؟ آیا با قرار گرفتن در آب یخ یا کمپرس آب سرد می توان چربی سوزی کرد؟ یخ شما را لاغر می کند!

لاغری با یخ

امروزه بسیاری از اینفلوئنسر ها به ویژه در TicToc روش هایی را معرفی می کنند که می توان به کمک تکه های یخ وزن خود را کاهش داد. زیرا یخ می تواند به طور معجزه آسایی چربی های شکمی را آب کند. در این ویدیو ها ادعا می شود که:

این یک راز برای لاغری است که تا کنون کسی به شما نگفته و هیچ پزشک و متخصص تغذیه ای نمی خواد که شما درباره آن بدانید!

سپس آن اینفلوئنسرها تصاویری از قبل و بعد افرادی که با این روش لاغر شده اند را منتشر می کنند به طوری که به وسیله این روش موفق شده اند بدون رژیم یا ورزش بین ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم وزن کم کنند. اما آیا این موضوع واقعا حقیقت دارد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است!

رژیم لاغری با یخ (معروف به رژیم یخ آلپاین) چیست و چگونه کار می کند؟

در سال 2014، دکتر برایان وینر، یک پزشک در نیوجرسی، رژیم غذایی یخ را ایجاد کرد و ادعا کرد که خوردن یخ کالری می سوزاند، زیرا بدن برای ذوب کردن تکه های یخ به انرژی نیاز دارد. اما در واقعیت، قرار گرفتن در معرض سرما تأثیر ناچیزی بر متابولیسم دارد. حتی می تواند اثر معکوس داشته باشد.

یک پزشک تغذیه در این باره می‌گوید: «چند مطالعه حیوانی نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض سرمای مزمن منجر به پرخوری می‌شود، چیزی که در انسان‌ها مطالعه نشده است، اما در صورت وقوع، کاهش وزن را دشوارتر می‌کند.»

مطالعات همچنین نشان داده است که ورزشکارانی که در حین ورزش آب سرد می‌نوشیدند، می‌توانستند افزایش دمای مرکزی بدن را به تعویق بیندازند. اما مشاهده شده است که نرخ متابولیک آنها به جای افزایش، کاهش نیز یافته است. جالب است بدانید اکثر افرادی که این روش را برای لاغری تحت عنوان رژیم تکه های یخ معرفی می نمایند، به معرفی مکمل هایی می پردازند که بایستی همراه با آب یخ استفاده شوند. بنابراین می توان نتیجه گرفت هدف از این ویدیوهای تبلیغاتی در اکثر مواقع فروش یک محصول یا مکمل خاص با سودای لاغر شدن آسان بدون نیاز به رژیم یا ورزش کردن است. 

تاثیرات خوردن یخ بر لاغری

خوردن یخ تنها در صورتی می تواند به کاهش وزن شما کمک کند که شما یک رژیم غذایی متعادل نیز داشته باشید و از خوردن غذاهای چرب و پرکالری اجتناب کنید. همچنین به اندازه کافی تحرک داشته باشید. در این شرایط خوردن تکه های یخ به میزان یک لیتر در روز می تواند به اندازه چند ساعت دویدن شما را لاغر کند.

البته این امر چندان عملی نیست. زیرا با خوردن این حجم یخ در طول روز پیش از لاغر شدن با مشکل خرد شدن دندان ها و آسیب به سایر ارگان های بدن به خصوص کبد چرب مواجه خواهید شد. اما در عین حال نوشیدنی های یخ می توانند تا حدودی اشتهای شما را کنترل کنند و در عین حال با کاهش درجه حرارت مرکزی بدن، روند چربی سوزی را سرعت ببخشند.

همانطور که میدانید استفاده از یخ می تواند سرعت گردش خودن در بدن را افزایش دهد. همه ما درباره تاثیرات کمپرس یخ بر روی پوست صورت و تاثیر آن بر افزایش موضعی گردش خون و کمک به خونرسانی بهتر و در نتیجه جوان سازی و پیشگیری از افتادگی پوست شنیده ایم. لاغری با یخ نیز از طریق همین فرآیند امکان پذیر است اما به میزان محدود و تنها در صورت رعایت غذایی که می خورید.

چطور با یک بسته یخ چربی سوزی کنیم ؟

شاید روش خوردن تکه های یخ برای لاغری و کاهش وزن موثر نباشد. اما روش دیگری با استفاده از بسته های یخ را می توانید به بکار ببندید که در چربی سوزی بیشتر به شما کمک خواهد کرد.

همانطور که می دانید به کمک یخ می توان التهاب و یا آسیب های ورزشی را کاهش داد و از تورم در ناحیه مورد نظر جلوگیری کرد. اما در عین حال برای کاهش وزن نیز می توان از همین روش استفاده کرد. 

کمپرس آب سرد در محدوده هایی از بدن که تجمع چربی در آنها بیشتر است، مثلا شکم و یا ران به مدت ۳۰ دقیقه می تواند به سوزاندن کالری هایی که با ورزش و رژیم های لاغری و به سختی می سوزانید کمک کند. سرما موجب می گردد چربی های کم تراکم و سفید بدن (قسمت هایی که چربی شلی دارند) به چربی تیره رنگ (بژ متمایل به قهوه ای) تبدیل شوند. 

به یاد داشته باشید اگر می خواهید این روش را امتحان کنید هرگز یخ را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید. این کار می تواند موجب سوختگی و آسیب های جدی به پوست شما در آن ناحیه شود. برای اینکار می توانید تکه های یخ را داخل پارچه یا حوله بپیچید و استفاده کنید. 

تفاوت چربی سفید و چربی قهوه ای BAT

در بدن انسان دو نوع بافت چربی هست که به آنها با توجه به رنگی که دارند چربی سفید و قهوه ای گفته می شود. چربی های سفید همان چربی های شکمی یا موجود در ناحیه ران هستند. این چربی ها از طریق رگ های خونی به سوخت رسانی عضلات کمک می نمایند و در افرادی که اضافه وزن دارند به دلیل تجمع در اندام ها، فرد را چاق نشان می دهند. 

چربی BAT که به آن چربی بژ یا همان قهوه ای نیز می گویند نوع دیگری است که بدن برای تولید گرما از آن استفاده می کند. مواقعی که شما سردتان است و بدنتان می خواهد خود را گرم کند، چربی های قهوه ای را می سوزاند. 

همچنین چربی های قهوه ای یا همان بافت قهوه ای آدیپوز با سرد کردن چربی های سفیدی که در شکم یا ران افراد چاق وجود دارند، نوع خاصی از چربی یا لیپید را تولید می کنند که می تواند متابولیسم مواد مغذی موجود در بدن را افزایش دهد. 

یخ چگونه چربی سوزی می کند؟

دانشمندان دریافته اند که اگر چربی های سفید بدن را بسیار سرد کنیم، به چربی های قهوه ای تبدیل می شوند. همان نوع چربی که برای تولید حرارت و گرم کردن بدن انسان کاربرد دارد و بدن آن را راحت تر می سوزاند. 

هرچه بافت چربی قهوه ای بیشتری داشته باشید، در برابر چاقی ایمن تر هستید. زیرا این چربی های سفید هستند که در اندام های مختلف به ویژه در ناحیه شکم و پاها تجمع پیدا می کنند. در این روش دانشمندان و محققان چربی ران چند فرد چاق را به مدت ۳۰ دقیقه در مواجهه با بسته یخ قرار دادند. سپس نوع چربی آن ناحیه را بررسی نمودند. 

در این تحقیق مشخص شد که چربی های سفید به چربی های قهوه ای که بدن به طور طبیعی در زمستان با هدف گرم کردن بدن فرد تولید می کند، تبدیل شده اند. در ناحیه شکم نیز مشخص شد که در طول زمستان یا در شرایط مشابه، در معرض کمپرس با یخ، درصد بیشتری از چربی های شکمی از نوع بژ می باشند. 

جالب است بدانید تبدیل چربی های سفید به بژ در افراد چاق دشوار تر از افراد لاغر است. همچنین التهابات بدن نیز یکی از دلایلی هستند که مانع ساخت چربی های قهوه ای در بدن می شوند. اما در همین شرایط سرد کردن چربی های سفید می تواند به تبدیل آنها به چربی قهوه ای که راحت تر سوزانده می شود و در نتیجه لاغری کمک کند.

مطلب پیشنهادی: راهکارهای داشتن شکم تخت

آیا زندگی کردن در سرما برای لاغر شدن مفید است؟

گروهی از پزشکان بر این باورند که چون انسان ها در فصول سرد سال چربی قهوه ای بیشتری در بدن خود تولید می کنند تا گرم شوند، چنانچه دمای هوای منزل خود را به طور میانگین ۵ تا ۱۰ درجه پایین تر از دمایی که در آن راحت هستید (۲۱ درجه سانتی گراد) تنظیم کنید، می توانید راحت تر لاغر شوید.

هوای گرم محیط خانه یا محل کار ما اجازه نمی دهد که بدن به منظور گرم کردن خود کالری بسوزاند. بنابراین اگر می خواهید سریعتر لاغر شوید، سیستم گرمایشی منزل یا محل کار خود را برای چند ساعتی در روز خاموش کنید! زیرا لرزیدن موجب می شود که بدن شما کالری بیشتری به منظور کردم کردنتان بسوزاند. 

فریز کردن چربی یا کرایولیپولیز نیز یکی از روش های سوزاندن چربی ها مبتنی بر سرد کردن آنها است که البته تفاوت های زیادی با روش کمپرس سرد دارد. اما به طور کلی نشان می دهد که با سرد کردن چربی ها می توان آنها را سوزاند و از بدن دفع کرد. 

مقاله پیشنهادی: راهکارهای لاغری بدون گرسنگی


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (20 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه