فریز کردن چربی یا کرایولیپولیز چیست + عوارض فریز کردن چربی شکم

اگر به دنبال راهی هستید که به تناسب اندام و لاغری دست پیدا کنید، یکی از روش های مرسوم استفاده از فریز کردن چربی شکم است. اگر دوست دارید بدانید کرایولیپولیز چیست، چه مزایا و معایبی دارد؟ از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. فریز کردن چربی یا کرایولیپولیز چیست + عوارض فریز کردن چربی شکم

کرایولیپولیز چیست؟

 کرایولیپولیز، که معمولاً به عنوان انجماد چربی شناخته می شود، یک روش مفید غیر جراحی برای کاهش چربی است که از دمای سرد برای کاهش رسوب چربی در نواحی خاصی از بدن استفاده می شود. این روش برای کاهش رسوبات یا برآمدگی های چربی موضعی که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی دهند استفاده می شود. البته از فریز کردن چربی شکم برای اب کردن چربی های گسترده در افراد چاق در نظر گرفته نشده است. همچنین خوب است بدانید از این تکنیک تحت عنوان CoolSculpting™ ثبت اختراع شده است. 

چه نواحی از بدن برای کرایولیپولیز مناسب است؟ 

سازمان غذا و دارو کرایولیپولیز را برای درمان رسوبات چربی در زیر چانه، بازو ها، قسمت داخلی و خارجی ران، شکم، لگن/ پهلو ("دستگیره های عشق")، قسمت بالا و پشت کمر و زیر شانه ها، باسن تأیید کرده است. 
 

برای آشنایی با روش های لاغری میتوانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

روش کار با کرایو لیپولیز

روش کار با کرایو لیپولیز چیست؟ 

این روش را می توان در مطب پزشک یا کلینیک به صورت سرپایی انجام داد. ابتدا اندازه و شکل رسوب چربی ارزیابی می شود و ناحیه مورد درمان با یک مداد نشانگر مخصوص پوست مشخص می شود. بیماران در طول عمل بیدار هستند. یک دستگاه دستی به نام اپلیکاتور برای منجمد کردن لایه سلول های چربی (آدیپوسیت) در زیر پوست مورد استفاده واقع می شود. ابتدا یک پد ژل برای محافظت تاز پوست روی آن ناحیه اعمال می شود. در مرحله بعد، برآمدگی چربی به داخل دهانه خالی اپلیکاتور مکیده یا جارو می شود.
با اعمال مکش، احساس کشش یا مکش خواهید داشت. این احساسات، از قبیل سرمای شدید و سایر احساسات احتمالی مثل گزگز گزگز، درد، گرفتگی و... پس از 5 تا 10 دقیقه کاهش می یابد؛ زیرا ناحیه در طول فرآیند خنک سازی بی حس می شود. لایه چربی به تدریج تا دمای مورد نظر بین 30.2 تا 39.2 درجه فارنهایت خنک می شود. درمان یک ناحیه تا یک ساعت طول می کشد. پس از درمان ناحیه، اپلیکاتور برداشته می شود. این ناحیه را می توان به مدت 2 تا 3 دقیقه ماساژ داد تا به تجزیه سلول های چربی کمک کنید. 

سلول های چربی چگونه از بین  می روند؟ 

حالا که دانستید کرایولیپولیز چیست باید بگوییم که این تکنیک مبتنی بر این یافته است که سلول های چربی نسبت به سایر سلول ها، مانند سلول های پوست، بیشتر در معرض آسیب ناشی از دمای سرد هستند. دمای سرد به سلول های چربی آسیب می رساند. این آسیب یک پاسخ التهابی توسط بدن ایجاد می کند که منجر به مرگ سلول های چربی می شود. ماکروفاژ ها، نوعی از گلبول های سفید خون و بخشی از سیستم دفاعی بدن هستند که برای از بین بردن سلول های چربی مرده و باقی مانده های آن از بدن «به محل آسیب فراخوانده می شوند». 
  • مقدار چربی موضعی از دست رفته با کرایولیپولیز
 مطالعات نشان داده اند که میانگین کاهش چربی بین 15 تا 28 درصد در حدود 4 ماه پس از درمان اولیه اتفاق می افتد. با این حال، ممکن است از 3 هفته پس از درمان متوجه تغییرات شوید. تغییرات و بهبود های چشمگیر پس از حدود 2 ماه مشاهده می شود. 

پیشنهاد میشود برای دانستن قواعد کاهش وزن  با دستگاه و رژیم به مقاله نوشته شده ما با عنوان کاهش وزن سریع مراجعه نمایید.

کرایولیپولیز چیست

مزایای کرایولیپولیز چیست؟ 

کرایولیپولیز مزایای زیادی دارد که عبارتند از: 
  • نیازی به برش جراحی نیست. 
  • این یک روش کم خطر است. 
  • خطر عفونت وجود ندارد. 
  • این روش را می توان به صورت سرپایی انجام داد. 
  • بیماران قبل از انجام عمل نیازی به آرام بخش یا بیهوشی ندارند. 
  • ممکن است بیش از یک ناحیه از بدن در یک جلسه درمان شود. 
  • بیشتر افراد بلافاصله پس از درمان می توانند فعالیت های عادی روزانه خود را از سر بگیرند. 
  • این روش را می توان برای افراد در هر سنی انجام داد. 
  • هیچ آسیبی به رشته های عصبی، رگ های خونی، ماهیچه ها یا آسیب دائمی به پوست در ناحیه درمان وارد نمی شود. 
  • سلول های چربی که آسیب دیده یا از بین رفته اند برای همیشه از بدن خارج می شوند. 
  • بیماران ممکن است به دلیل بهبود ظاهر خود، افزایش اعتماد به نفس را تجربه کنند. 

عوارض کرایولیپولیز چیست؟ 

آیا کرایولیپولیز خطرناک است؟ شاید. بعضی از عوارض فریز کردن چربی شکم عبارتند از: 
  • این روش فقط برای افرادی توصیه می شود که از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند و هیچ مشکل عصبی یا ارتوپدی ندارند و به دنبال کاهش چربی نقطه ای در نواحی خاصی از بدن هستند. کرایولیپولیز برای افرادی که چاق هستند توصیه نمی شود. 
  • این خطر وجود دارد که سطح پوست پس از بهبودی نامنظم یا صاف نباشد. 
  • ممکن است بیش از یک جلسه برای دستیابی به نتایج دلخواه فرد مورد نیاز باشد. 
  • اگر به بیش از یک جلسه درمانی نیاز باشد، جلسه بعدی را نمی توان تا 6 تا 8 هفته پس از اولین جلسه انجام داد. این موضوع به این خاطر است که مدت زیادی طول می کشد تا سلول های چربی آسیب دیده از بدن حذف شوند. 
  • نتایج بلافاصله مشخص نمی شود. از آنجایی که سلول های چربی به تدریج از بدن خارج می شوند، دستیابی به نتایج مطلوب بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد. 
  • یکی از عوارض جانبی نادری که ممکن است رخ دهد، هیپرپلازی متناقض چربی است. در این وضعیت نادر، اندازه سلول های چربی پس از کرایولیپولیز افزایش می یابد. 
  • افزایش وزن پس از انجام کرایولیپولیز امکان پذیر است. چربی ممکن است در نواحی دیگر بدن رسوب کند. 

برای این که درباره کبد چرب بیشتر بدانید میتوانید به مقاله برای کبد چرب چی بخوریم  مراجعه نمایید.

کرایو لیپولیز چیست

آیا افرادی هستند که کرایولیپولیز برای آن ها توصیه نمی شود؟ 

کرایولیپولیز نباید در افراد چاق انجام شود. همچنین نباید در مناطقی از پوست که بریده شده یا زخمی شده اند، حاوی رگ های واریسی شدید، درماتیت یا سایر ضایعات پوستی انجام شود. همچنین افرادی که حساسیت غیرطبیعی به سرما دارند یا عدم تحمل سرما برایشان سخت است کاندیدای مناسبی نیستند. 
 
این روش برای افرادی که شرایط زیر را دارند توصیه نمی شود: 
  • پدیده رینود یک بیماری نادر است که در آن دمای سرد می تواند جریان خون به انگشتان دست و پا را مختل کند. 
  • کرایوگلوبولینمی نوعی واسکولیت (التهاب رگ های خونی) ناشی از پروتئین های غیرطبیعی است که در حضور دما های سرد خون حالت جامد یا ژل مانند پیدا می کند و با انسداد عروق خونی و مشکلات دیگر همراه است. 
  • هموگلوبینوری سردی خون که یک بیماری خودایمنی بسیار نادر است و در آن گلبول های قرمز خون هنگام قرار گرفتن در معرض سرما آسیب می بینند. 
  • کهیر از سردی خون که یک بیماری نادر است و در آن پوست پس از قرار گرفتن در معرض دمای سرد، لکه های قرمز و خارش دار (کهیر) ایجاد می کند. 
  • بیماری آگلوتینین در دمای سرد که نوع نادری از کم خونی همولیتیک خودایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به گلبول های قرمز خون خود حمله کرده و آن ها را از بین می برد. این وضعیت اغلب در اثر دما های سرد تحریک یا بدتر می شود. 

سایر شرایطی که خطر ایجاد می کنند عبارتند از: 

  • بارداری یا شیردهی
  • اختلالات عصبی، مانند نوروپاتی مرتبط با دیابت
  • اختلالات التهابی پوست
  • بیماری های پوستی ناشی از اختلالات سیستم ایمنی مانند اگزما یا پسوریازیس

درمان چاقی موضعی کویتیشن نوعی روش برای از بین بردن رسوبات چربی زیر پوست می باشد برای اطلاعات بیشتر به مقاله درمان چاقی موضعی کویتیشن مراجعه نمایید.

عوارض فوری پس از کرایولیپولیز چیست؟ 

عوارض جانبی موقت برای نواحی تحت درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • درد یا درد
  • گزگز یا سوزن سوزن شدن پوست
  • سرخی
  • تورم
  • تغییر رنگ یا کبودی پوست
  • حساسیت یا بی حسی پوست
عوارض جانبی ممکن است برای چند روز تا چند هفته پس از درمان باقی بماند. پزشک ممکن است برای تسکین درد یا ناراحتی های دیگر، مصرف یک داروی ضد درد را به شما توصیه کند.
فریز کردن چربی شکم

معمولاً چند جلسه درمان کرایولیپولیز مورد نیاز است؟ 

شما ممکن است در بدنتان فقط یک ناحیه مشکل دار داشته باشید که احتمال دارد تنها به یک جلسه درمان نیاز داشته باشد. اگر بیشتر از یک ناحیه مشکل دار و دارای چاقی موضعی داشته باشید، احتمال دارد نیاز به اعداد جلسات درمان بیشتری نیاز داشته باشید یا ممکن است برای رسیدن به هدف مورد نظر خود به بیش از یک روش درمان مشخص در یک ناحیه خاص نیازمند باشید. بنابراین با پزشک خود برای طراحی یک برنامه و تعداد جلسات درمانی که به بهترین نحو ممکن اهداف مورد نظرتان را برآورده می کند، مشورت کنید. 
برای اینکه بدانید چه نکاتی را باید در رژیم لاغری رعایت کنید که در بهترین زمان ممکن لاغر شوید به مقاله رژیم لاغری سریع مراجعه نمایید.

هزینه کرایولیپولیز چقدر است؟ 

حالا که کاملاً دانستید کرایولیپولیز چیست باید بگوییم هزینه کل این عمل سرپایی بسته به اهدافی دارید و می خواهید به آن ها برسید متفاوت است. به طور متوسط، هزینه یک برنامه درمانی معمولی بین 2000 تا 4000 دلار است. 

آیا بیمه من هزینه کرایولیپولیز را پوشش می دهد؟ 

بیمه معمولاً هزینه های جراحی و روش های مختلف عمل زیبایی را پوشش نمی دهد. 

ملاحظات یا نگرانی های دیگری در مورد کرایولیپولیز وجود دارد؟ 

این روش فقط باید توسط یک جراح پلاستیک، جراح زیبایی یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی پوست و تغذیه انجام شود. در صورت داشتن هرگونه نگرانی قبل از انجام عمل با پزشک خود صحبت کنید. 

هیپرپلازی چربی متناقض چیست و چرا بعد از CoolSculpting رخ می دهد؟ 

فناوری CoolSculpting کرایولیپولیز، برای خنک کردن بافت ها تا جایی طراحی شده است که سلول های چربی متبلور شده، متلاشی می شوند و از بدن به عنوان ضایعات خروج می کنند و به ناحیه تحت درمان کمک می کند تا حدی لاغر شود. در بیشتر مواقع این پروسه دقیقاً همان چیزی است که به لاغری موضعی در بخش های مختلف بدن می انجامد. با این حال، در تعداد کمی از موارد، چربی در ناحیه تحت درمان در پاسخ به سرمای شدید منبسط و سفت می شود و به شکل توده ای غیرطبیعی شکل در می آید. 
 
هیپرپلازی چربی توده ای (غیر طبیعی) نوعی چربی متورم (افزایش غیرمعمول در ساختار بافت) یا به اختصار PAH نامیده می شود. به جای کوچک شدن تدریجی، برآمدگی بعد از CoolSculpting در واقع بزرگتر شده و معمولاً سفت تر از بافت های اطراف می شود، گاهی اوقات ظاهری "شبیه به یک توده" دارد که شبیه شکل اپلیکاتور CoolSculpting است. 
 
عوارض کرایولیپولیز

آیا PAH بعد از کرایولیپولیز زیاد رخ می دهد؟ 

متخصصین دقیقاً نمی دانند که چرا PAH در برخی از بیماران اتفاق می افتد، اما مطالعات اخیر نشان می دهد که PAH بسیار بیشتر از آنچه سازندگان دستگاه قبلاً گزارش کرده اند (1 از 4000 درمان) اتفاق می افتد (1 از 138 درمان). در حالی که این موضوع هنوز نرخ بروز کمتر از 1% را نشان می دهد، اما هر زمان که شاهد افزایش نرخ عوارض با یک روش مشابه مثل کرایولیپولیز باشیم، به ویژه در موردی که چنین ادعا های قوی در مورد ایمنی و عارضه های استفاده از دستگاه وجود دارد، هر کسی را به عنوان یک مراجعه کننده نگران خواهد کرد.
با گسترش سایر دستگاه های لاغری و کمربند های انجماد چربی در خانه که شیوع گسترده ای در بازار دارند، PAH چیزی است که باید بیشتر به آن توجه کنید. در طول سال ها، متخصصان تعدادی از بیماران را در منطقه سیاتل و بلیو که پس از کرایولیپولیز دچار PAH شده اند، درمان کرده اند و مدتی است که از این وضعیت آگاه هستند. این موضوع باعث شده تا اهمیت لیپوساکشن مطرح شود. 

PAH با لیپوساکشن قابل درمان است! 

خوشبختانه PAH تهدید کننده زندگی و سلامتی فرد نیست و با لیپوساکشن کاملاً قابل درمان است. با این حال، بیمارانی که به این عارضه مبتلا می شوند باید حدود شش تا نه ماه با یک برآمدگی آشکار زندگی کنند تا زمانی که چربی به اندازه کافی نرم شود و با خیال راحت از بین برود. این موضوع می تواند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی برای بیمار سخت باشد، به خصوص با توجه به اینکه در وهله اول متقاضیان به دنبال راهی برای کاهش چربی بوده اند! لیپوساکشن بهترین گزینه شما برای حذف چربی است.
روش های درمان زیبایی غیرجراحی همچنان در حال بهبود هستند و بسیاری از آن ها جایگزین های ایمن و مناسب برای بیمارانی هستند که مایل به ایجاد تغییرات بدون بازگشت با تأثیرات قابل توجه هستند. با این حال گاهی اوقات جراحی به عنوان گزینه نهایی باقی می ماند. زمانی که لیپوساکشن توسط یک جراح زیبایی با تجربه و ماهر انجام شود، می تواند به طور ایمن، کامل و دقیق، چربی را از بین ببرد تا شکلی زیبا و طبیعی را به شکل حرفه ای در یک ناحیه ایجاد کند.
در مقابل، کاهش چربی به دست آمده با فناوری های غیرجراحی فقط تا یک حد و اندازه کلی قابل تغییرات جدی است و به نوعی بهبود های جزئی را ایجاد می کند. لمل برای اکثر بیماران، نتایج چشمگیرتر و دقیق تر جذاب تر خواهد بود که با لیپوساکشن این اتفاق خواهد افتاد و تناسب اندام جذاب با این روش، ارزش چند روز مرخصی و داشتن چند جای زخم بسیار ریز را دارد که آن هم به مرور زمان محو می شود.
علاوه بر این، لیپوساکشن می تواند در دراز مدت هزینه کمتری نسبت به جایگزین‎ های غیرجراحی داشته باشد. یک جراح زیبایی می ‎تواند دقیقاً تعیین کند که چه مقدار چربی باید برداشته شود تا در یک عمل به نتایج دلخواهی که می خواهید برسید.
 
آیا قرص ونوستات برای لاغری را میشناسد و درباره آن اطلاعات کافی دارید؟ پیشنهاد میشود برای دریافت اطلاعات به مقاله قرص ونوستات چیست مراجعه نمایید.
آیا کرایولیپولیز خطرناک است
 
نتیجه گیری
 
کرایولیپولیز، که معمولاً به عنوان انجماد چربی شناخته می شود، یک روش مفید غیر جراحی برای کاهش چربی است که از دمای سرد برای کاهش رسوب چربی در نواحی خاصی از بدن استفاده می شود. این روش برای کاهش رسوبات یا برآمدگی های چربی موضعی که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی دهند استفاده می شود. 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (32 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه