رزماری و ۱۰ خاصیت درمانی و زیبایی

رزماری یکی از بهترین و محبوب‌ترین گیاهان در طب سنتی است که به دلیل داشتن خواص و مزایای گسترده بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مصرف این گیاه فوق‌العاده می‌تواند نقش بسیاری در درمان امراض مختلف و همچنین تقویت سیستم ایمنی دارد. اگر دوست دارید با این گیاه و خواص آن بیشتر آشنا شوید، مطالعه این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. رزماری و ۱۰ خاصیت درمانی و زیبایی

رزماری چیست؟

رزماری یک گیاه همیشه سبز و معروف است که با نام علمی  Rosmarinus officinalis شناخته می‌شود. این گیاه چند ساله و دارای شاخه‌های چوبی و برگ‌های خزان مانند و رنگ‌های متنوعی است که زیبایی فوق‌العاده به آن بخشیده‌اند.  برگ های رزماری بومی مناطق ساحلی در جنوب اروپا و شمال آفریقا هستند و در حال حاضر در سراسر جهان پرورش داده می شوند. جالب است بدانید که این گیاه بیشتر در مناطق مدیترانه‌ای یافت می‌شود.

رزماری یک گیاه خوراکی است که به طور گسترده در آشپزی استفاده می.شود. برگ‌ها و شاخه‌های رزماری برای افزودن عطر و طعم خاص به غذاها، سس‌ها، نوشیدنی‌ها و دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که این گیاه در تهیه عطرها، لوسیون‌ها و محصولات آرایشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

رزماری همچنین از خواص دارویی زیادی نیز برخوردار است که محبوبیت آن را دوچندان کرده است. از قدیم الایام، رزماری در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات گوارشی، عفونت‌ها، التهاب‌ها و بهبود سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 خواص مختلف رزماری

مزایای مصرف رزماری برای سلامتی

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، مصرف رزماری خواص و مزایای بسیار گسترده‌ای دارد. در ادامه به بررسی این خواص و مزایا خواهیم پرداخت.

۱- خواص رزماری برای مو

رزماری خواص و مزایای بسیار زیادی برای مو دارد. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا در برخی از شرکت‌های داروسازی و لوازم آرایشی از این گیاه برای ساخت انواع محصولات مراقبت از مو و شامپو استفاده شود.

جالب است بدانید که استفاده از رزماری به عنوان محلول یا روغن مو می‌تواند باعث تقویت ریشه‌های مو شود و به موها حجم بیشتر بدهد. خواص التیام بخش این گیاه به عنوان یکی از درمان‌های طبیعی برای ریزش مو شناخته می‌شود. با استفاده منظم از رزماری شما می‌توانید روند ریزش مو را کاهش دهد و سلامت موها را بهبود بخشید. استفاده از این گیاه یا محصولات مراقبتی ساخته شده با استفاده از آن باعث می‌شود تا هیچ ردی از آلودگی‌ها بر روی مو باقی نماند و ریشه موها قوی شوند و رشد بیشتری را تجربه کنند.

 ۲- رزماری لاغر می کند

افراد علاقه‌مند به تناسب اندام می‌توانند از رزماری برای کاهش وزن استفاده کنند. در واقع می‌توان گفت رزماری خواص چربی‌سوزی دارد و کمک می‌کند تا فرد به اندام دلخواه خود دست یابد.

البته توجه داشته باشید که افراد دارای اضافه وزن برای لاغر شدن علاوه بر مصرف رزماری باید ورزش و تغذیه اصولی را نیز جدی بگیرند.

مزایای رزماری چیست

۳- درمان دیابت با رزماری

بیمارانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند به منظور کنترل این بیماری و درمان آن می‌توانند مصرف رزماری را در رژیم غذایی خود قرار دهند. البته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این گیاه دارویی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

۴- کمک به درمان اختلالات گوارشی

جالب است بدانید که رزماری می‌تواند در درمان بسیاری از اختلالات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ، معده درد و رفلاکس معده موثر باشد. افرادی که از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند کافی است در کنار سایر روش‌های درمانی مصرف رزماری را نیز جدی بگیرند تا از خواص گسترده آن برخوردار شوند.

۵- مفید برای ریه

مصرف خوراکی یا استنشاقی رزماری می‌تواند در درمان بسیاری از اختلالات ریوی موثر باشد. این گیاه خلط‌‌ آور می‌تواند به تمامی کسانی که از بیماری‌های اثرگذار بر روی ریه رنج می‌برند کمک کند تا دوره بیماری خود را کوتاه‌تر کنند و سریع‌تر بهبود یابند.

۶- داروی سرماخوردگی

سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی نیز از خواص رزماری بهره برده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود تا متخصصان به افراد توصیه کنند در هنگام ابتلا به این بیماری‌‌ها مصرف رزماری را جدی بگیرند تا سریع‌تر بهبود یابند.

رزماری برای چی خوبه

۷- تقویت اعصاب

رزماری همچنین خواص گسترده‌ای برای اعصاب و روان دارد و می‌تواند کمک کند تا تحول بسیاری از درد و رنج‌ها و بیماری‌های مربوط به اعصاب و روان راحت‌تر و بهتر انجام گیرد. این گیاه شادی‌آور می‌تواند به تمامی کسانی که از افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های روانی رنج می‌برند کمک می‌کند تا دوران بیماری را آسوده‌تر سپری کنند.

۸- سم زدایی کبد 

تحقیقات گسترده انجام شده بر روی رزماری نشان می‌دهد که این گیاه ادرار آور می‌تواند متابولیسم چربی را افزایش دهد و به سم‌زدایی از کبد بپردازد. به همین دلیل گفته می‌شود که مصرف این گیاه از بیماری‌های کبدی به خصوص کبد چرب جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر از بیماری‌های کبدی رنج می‌برید با مصرف این گیاه و دمنوش‌های تهیه شده با استفاده از آن می‌توانید یک قدم به درمان نزدیک‌تر شوید. 

۹- خواص رزماری برای زنان

رزماری دارای خواص بسیار گسترده‌ای برای زنان است. این گیاه می‌تواند به کاهش درد پریودی، درمان اختلالات قاعدگی، تنظیم خونریزی قاعدگی، درمان عفونت مثانه و رحم و همچنین بهبود ناباروری زنان کمک کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند زنان در دوران قاعدگی مصرف رزماری را جدی بگیرند و از آن غافل نشوند.

مطلب پیشنهادی: تنبلی تخمدان چیست و چطور درمان می شود؟

۱۰- فواید آن برای مردان

مردان نیز از خواص رزماری بی‌بهره نمانده‌اند. گفته می‌شود که مصرف رزماری می‌تواند به افزایش قوای جنسی، تقویت حافظه، درمان پروستات، کاهش ریسک سرطان در مردان و عفونت مثانه و کلیه کمک کند.

البته لازم است بدانید که از رزماری برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی نیز می‌توان استفاده کرد.

نحوه مصرف رزماری

خواص متعددی که دمنوش رزماری دارد

دمنوش رزماری خواص و مزایای بسیار گسترده‌ای دارد. به همین دلیل متخصصان بسیاری استفاده از آن را توصیه می‌کنند. از مهم‌ترین خواص این دمنوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان التهاب

خاصیت ضدالتهابی رزماری باعث می‌شود تا مصرف آن به عنوان دمنوش تاثیر بسیاری در درمان بیماری‌های التهابی داشته باشد.

درمان اختلالات تنفسی، سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر از اختلالات تنفسی و همچنین بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا رنج می‌برید، مصرف این دمنوش می‌تواند به روند درمان شما سرعت بخشد.

درمان افسردگی و سایر بیماری‌های روانی

اگر از افسردگی و اضطراب زیاد رنج می‌برید، قرار دادن این دمنوش در رژیم غذایی می‌تواند نقش بسیار زیادی در کاهش علائم بیماری و درمان شما داشته باشد.

بهبود گردش خون

سیستم گردش خون شما پس از مصرف این دمنوش افزایش خواهد یافت و خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن بهتر انجام می‌گیرد.

تقویت حافظه

مصرف این دمنوش نقش بسیار زیادی در تقویت حافظه خواهد داشت. به همین دلیل متخصصان به دانشجویان و دانش آموزان توصیه می‌کنند که در ایام امتحانات از مصرف این دمنوش غافل نشوند.

تقویت سیستم ایمنی

تاثیر گسترده این دمنوش در تقویت سیستم ایمنی باعث می‌شود تا فرد مصرف کننده کمتر به بیماری‌های عفونی و ویروسی مبتلا شود.

مطلب پیشنهادی: راهکارهای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا

ضد سرطان

تحقیقات نشان داده است که دمنوش رزماری مزایای بسیار گسترده‌ای برای سرطان دارد و می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به این بیماری کمک کند.

روش های مختلف مصرف رزماری 

نحوه مصرف رزماری بسته به هدف شما متفاوت است. اگر می‌خواهید از خواص رزماری برای پوست مو استفاده کنید توصیه می‌شود روغن رزماری یا سایر محصولات مراقبتی ساخته شده با این گیاه را بر روی نواحی مورد نظر مالش دهید تا از خواص آن برخوردار شوید.

خواص روغن رزماری

اگر قصد برخورداری از سایر مزایای رزماری را دارید تهیه دمنوش با استفاده از این گیاه و اضافه کردن آن به غذا به عنوان ادویه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای تهیه دمنوش رزماری می‌توان مقداری برگ خشک رزماری را در آب جوشاند و پس از گذشت ۱۵ دقیقه دمنوش آماده شده را نوش جان کرد.

مضرات و عوارض جانبی 

رزماری نیز مانند هر گیاه دارویی دیگر در کنار مزایای گسترده‌ای که دارد از یکسری عوارض جانبی نیز برخوردار است که نباید از آن غافل شد. البته توجه داشته باشید که این عوارض جانبی بیشتر در دوزهای بالای مصرف این گیاه دیده می‌شود. بنابراین اگر فردی در مصرف رزماری زیاده‌روی نکند به احتمال زیاد هیچ‌ یک از این عوارض را مشاهده نخواهد کرد. از مهم‌ترین عوارض جانبی مصرف رزماری می‌توان به جمع شدن آب در ریه، استفراغ، اسپاسم عضلانی، سقط جنین و گاهی غش کردن اشاره کرد. 

موارد منع مصرف 

متخصصان به برخی از افراد توصیه می‌کنند که از مصرف رزماری خودداری کنند. این افراد عبارتند از:

  • زنان باردار یا شیرده

  • افراد مبتلا به صرع یا سایر اختلالات تشنجی

  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا عروقی

  • افراد مبتلا به اختلالات خونریزی

  • افراد مبتلا به آلرژی به رزماری یا سایر گیاهان خانواده نعناعیان

همچنین اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید، بهتر است قبل از مصرف رزماری و قرار دادن آن در رژیم غذایی حتما با متخصصان تغذیه مشورت داشته باشید تا بهترین برنامه غذایی برای شما در نظر گرفته شود.

خواص دمنوش رزماری

 نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی رزماری و خواص آن پرداختیم و اطلاعات لازم را در این باره ارائه دادیم. توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گیاه نیز می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای شما به‌ همراه داشته باشد. بهترین راهکار این است که قبل از مصرف این گیاه یا ترکیبات ساخته‌ شده با استفاده از آن حتما با متخصصان تغذیه مشورت کنید. همچنین اگر قرار است رزماری با هدف لاغری نوش جان شود؛ این نکته را در نظر داشته باشید که لازم است در کنار مصرف این گیاه به رژیم غذایی خود نیز توجه داشته باشید. برای دریافت رژیم غذایی متناسب با شرایط خود می‌توانید از مجموعه ما یا غفاری دایت کمک بگیرید. 

مطلب پیشنهادی: معرفی ۱۰ دمنوش موثر بر لاغری


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (26 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه