مهم‌ترین خواص آویشن که نمی‌دانید + 5 دمنوش خوشمزه

گیاه آویشن چیست؟ گیاه آویشن، گیاهی از تیره نعناعیان است. در مصر باستان از آویشن برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌کردند. آویشن انواع مختلفی دارد؛ اما آویشن فرانسوی رایج‌ترین نوع آن است. زنبور‌ها جذب گل‌های آویشن می‌شوند؛ عسل آویشن سیسیل از صد‌ها سال پیش معروف است. آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول و کارواکرول است که به ترتیب خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی دارند است. آویشن گیاهی دارویی است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبع آویشن گرم و خشک است و به‌عنوان مصلح برخی از مواد غذایی مانند پنیر، ماست، سیب زمینی، لوبیا سبز و نخود سبز به کار می‌رود. مصرف بیش از اندازه آویشن به افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، توصیه نمی‌شود.

در این مطلب از غفاری دایت به خاصیت آویشن از جمله خواص آویشن برای قاعدگی، خواص آویشن برای ریه، خواص آویشن برای پوست و مو، خواص آویشن کوهی، خواص چای آویشن، آویشن و فشار خون، خواص آویشن در لاغری و همچنین به مضرات آویشن می‌پردازیم.

مهم‌ترین خواص آویشن که نمی‌دانید + 5 دمنوش خوشمزه

4 خواص آویشن

آویشن به دلیل طعم متمایزش تا به امروز به عنوان یک غذای اصلی در آشپزی باقی مانده است. اما آویشن همچنین دارای تعدادی از خواص دارویی مفید است.

1. خاصیت آویش برای جلو‌گیری از سرفه کردن

اسانس آویشن، که از برگ های آن به دست می آید، اغلب به عنوان یک درمان طبیعی سرفه استفاده می شود. ترکیبی از برگ‌های آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک کرد.ترکیب عصاره آویشن و پامچال را برای کاهش التهاب و مخاط در یک مدل حیوانی نشان داد.دفعه بعد که با سرفه یا گلودرد مواجه شدید، سعی کنید کمی چای آویشن بنوشید.

2. ضد عفونی کردن

کپک یک آلاینده رایج و بالقوه خطرناک هوا است که می تواند در خانه شما کمین کند. هنگامی که آن را شناسایی کردید، می خواهید اقدامات لازم را برای خلاص شدن از شر آن یک بار برای همیشه انجام دهید. در برخی موارد، روغن آویشن ممکن است پاسخگو باشد. فواید آویشن ممکن است در کنترل پوسیدگی کپک خاکستری در میوه گواوا موثر باشد.این اثرات ممکن است به قالب در خانه نیز تبدیل شود. فواید آویشن می‌تواند به عنوان یک ضدعفونی‌کننده در خانه‌هایی که غلظت کم کپک وجود دارد استفاده شود.با این حال، اگر کپک قابل توجهی در خانه خود پیدا کردید، بهتر است از یک متخصص برای حذف آن استفاده کنید.

3. از بین بردن افات

 روغن آویشن، یک عنصر در بسیاری از آفت کش ها - هم در فضای باز و هم در داخل خانه - است و معمولاً برای هدف قرار دادن موارد زیر استفاده می شود:

  • باکتری ها
  • ویروس ها
  • موش ها
  • موش
  • سایر آفات حیوانی
 اسانس آویشن در برابر پشه های بالغ و لارو آنها موثر است.می توانید با مخلوط کردن 4 قطره روغن آویشن به ازای هر قاشق چای خوری روغن زیتون یا مخلوط کردن 5 قطره به ازای هر 2 اونس آب، یک ماده دافع خانگی درست کنید.

4. مورد استفاده در آشپزی

آویشن یک ماده فوق‌العاده است که در غذاهای سراسر جهان، به‌ویژه در فرانسه، ایتالیا و در سراسر دریای مدیترانه استفاده می‌شودآویشن یک ماده اصلی در این سس پستو است که می توانید از آن به عنوان چاشنی استفاده کنید یا به پاستا یا برنج اضافه کنید.هنگام تهیه گوشت یا مرغ می توان از برگ های تازه یا شاخه های کامل استفاده کرد. آویشن همچنین یک ماده عالی برای استفاده با ماهی است، مانند این دستور غذای ماهی سفید سالم برای قلب.
 
این ماکارونی و پنیر سبوس دار با قارچ و آویشن یکی از غذاهای مورد علاقه بزرگسالان است و راهی عالی برای افزودن مقداری آویشن به رژیم غذایی شماست.آویشن همچنین ممکن است تأثیر مثبتی بر ایمنی و ماندگاری روغن های پخت و پز داشته باشد.  عصاره آویشن ممکن است پایداری روغن آفتابگردان را در دماهای مختلف افزایش دهد و همچنین اثرات آنتی اکسیدانی را ارائه دهد. با پیروی از این دستور العمل می توانید روغن آویشن با خواص اویشن دم کرده خود را درست کنید. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که این نسخه خانگی بر پایداری روغن شما تأثیر بگذارد.
 شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید، باید خشک شدن دهان را جدی گرفت برای این منظور به مقاله خشکی دهان و گلو مراجعه نمایید.

خواص اویشن

خواص آویشن برای بدن

  • از خواص آویشن می‌توان به خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن اشاره کرد. آویشن تا حد زیادی چرک و عفونت گلو را از بین می‌برد. از دیگر خواص آویشن می‌توان به خاصیت خلط‌آور بودن آن اشاره کرد که در درمان سرفه مفید است.
  • از دیگر خواص آویشن که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، سرشار بودن آویشن از ویتامین‌‌های A و C ، مواد معدنی، روغن تیمول و آنتی اکسیدان‌ها است. استفاده روزانه از عرق آویشن و دمنوش لاغری آویشن می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.
  • آویشن از سطح بالای پتاسیم برخوردار است. پتاسیم می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را کنترل کند، درنتیجه مصرف آویشن و فشار خون با یکدیگر ارتباط داشته و می‌تواند برای کنترل فشار خون موثر باشد. خوردن دمنوش آویشن و چای آویشن برای کنترل فشار خون موثر است.
تمدن های چینی، مصری و رومی از خواص سیر برای سلامتی استفاده می کردند برای اطلاعات بیشتر درباره خواص سیر به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.
 

خواص آویشن برای قاعدگی

گیاه آویشن می‌تواند در درمان اختلالات قاعدگی و تسکین دردهای قاعدگی موثر و مفید باشد.از دیگر خواص آویشن برای قاعدگی، کمک آویشن به درمان گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی اشاره کرد. گیاه آویشن می‌تواند عفونت واژن را برطرف کند.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند مصرف سرکه سیب برای لاغری تاثیر دارد و به همین دلیل به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوشته شده ما با عنوان سرکه سیب برای لاغری مراجعه نمایید.
 

خواص آویشن برای ریه

از دیگر خواص آویشن آنتی سپتیک و آنتی بیوتیک بودن آن است. آویشن برای درمان مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرفه موثر است. آویشن همچنین برای درمان گلودرد و سردرد مفید است. آویشن برای مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی فوق‌العاده است. آویشن خلط‌آور است که می‌تواند در گلودرد و خواص آویشن برای سرماخوردگی مفید باشد. شما می‌توانید چای آویشن را با عسل میل کنید و از خواص آویشن برای سلامتی بهره‌مند شوید. از بخور آویشن می‌توان برای افرادی که دچاز سینوزیت‌های مکرر و چرکی می‌شوند استفاده کرد.

خواص آویشن برای پوست و مو

  • خاصیت آویشن برای پوست
  1. ضد پیری: آویشن به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی روند پیری پوست را کند می‌کند و سبب درخشنگی پوست می‌شود.
  2. رفع خشکی پوست: از دیگر خواص آویشن، تاثیر بی‌نظیر آن در درمان اگزما و رفع خارش و خشکی پوست است.
  3. درمان آکنه: از دیگر خواص آویشن داشتن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ است که می‌تواند از التهاب پوستی پیشگیری کرده و یک درمان خانگی برای آکنه است.
  4. درمان زخم: از روغن آویشن برای بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها می‌توان بهره برد.
  • خواص آویشن برای مو
  1. درمان شوره سر: دمنوش و چای آویشن در درمان شوره سر موثر هستند.
  2. درمان ریزش مو: روغن آویشن می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و موها را ضخیم و درخشان نماید.
  3. تحریک رشد مو: مواد مغذی موجود در آویشن با اثر بر فولیکول‌های مو به رشد مو و سالم و براق شدن مو کمک می‌کند. روغن آویشن را با روغن زیتون مخلوط کنید و به کف سر خود بمالید تا موهای سالم‌تر و براق‌تر داشته باشید.
برای دیدن لیستی از چربی سوز های قوی میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری با عنوان لیست مکمل چربی سوز شکم و پهلو مراجعه نمایید.

خواص آویشن کوهی

آویشن برای چی خوبه ؟

نام علمی آویشن کوهی Thymus vulgaris L است. آویشن کوهی به هضم غذا در افراد با مزاج سرد کمک می‌کند. همچنین دم‌کرده آویشن کوهی برای دلپیچه و سکسکه مفید است. آویشن کوهی می‌تواند باد را از معده و روده‌ها خارج کند یا به به عبارتی به نفخ معده کمک می‌کند.از دیگر خواص آویشن کوهی این است که سرشار از اسیدهای آمینه است و در درمان ضعف و بی‌حالی موثر است. از بین بردن بوی بد دهان و کاهش بوی نامطبوع عرق را می‌توان به‌عنوان دیگر خواص آویشن کوهی نام برد.

خواص آویشن شیرازی

آویشن شیرازی که نام علمی آن  Zataria multiflora boiss است‌. آویشن شیرازی ضدنفخ و اشتهاآور است. آویشن شیرازی خواص ضد قارچی، ضد انگلی و ضد باکتریایی دارد. تفاوت آویشن شیرازی و آویشن کوهی در طعم، ظاهر و رنگ آن‌ها است.

برای دانستن انواع کلینیک لاغری در شیراز  جمله بهترین کلینیک لاغری شیراز را در گوگل سرچ کنید

دمنوش آویشن

خواص چای آویشن

چای آویشن برای چی خوبه ؟

چای آویشن برای سلامتی انسان فواید زیادی دارد. از خواص چای آویشن می‌توان به درمان دردهای شکمی، تسکین دردهای قاعدگی، افزایش ادرار، درمان سرفه و آنفلونزا، کمک به درمان روماتیسم، درمان دردهای ملتحمه، پیشگیری از سقط جنین، درمان احتقان ریه اشاره کرد. از دیگر خواص چای آویشن درمان کم‌خونی است.چای آویشن بوی بد دهان و آفت دهان را می‌تواند درمان کند. یکی دیگر از خواص چای آویشن کمک به بهبود بیماران کلیوی و بیماران مثانه است. در مورد خواص چای آویشن برای خانم‌ها می‌توان به دفع خونریزی‌های رحم و ترشحات غیرطبیعی آن‌ها اشاره کرد.

خواص چای آویشن

روش تهیه چای آویشن

یک قاشق غذاخوری از آویشن را همراه با ۲ لیوان آبجوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد. بعد از ده دقیقه می‌توانید چای آویشن خود را میل کنید. در فصل زمستان مصرف چای آویشن می‌تواند به درمان زکام و سرماخوردگی کمک کند.از چای آویشن برای مقابله با برونشیت، سیتوزین، تسکین گلو‌درد، ضعف بدن نیز می‌توانید استفاده کنید.

پیشنهاد میشود برای آشنایی با روش های لاغری به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

مضرات آویشن

مضرات آویشن

آویشن در کنار خواص فوق العاده و بی‌نظیری که دارد، در کنار آن‌ها مضرات و عوارض هم دارد.

  • امکان آلرژی: گفتیم که آویشن از خانواده نعناعیان است، اگر به گیاهان این خانواده حساسیت دارید از آویشن استفاده نکنید.
  • تاثیر منفی بر غده تیروئید: آویشن می‌تواند تاثیر بد و منفی بر روی هورمون غده هیپوفیز که تیروئید را تحریک می‌کند بگذارد و درنتیجه باعث تاثیرات منفی بر تیروئید می‌شود.
  • دوران بارداری و شیردهی: آویشن درمان قاعدگی را تحریک می‌کند و احتمال اینکه زنان را در احتمال خطر سقط جنین قرار دهد وجود دارد؛ بنابراین مضرات آویشن برای زنان باردار زیاد است.
  • التهاب پوستی: افرادی که حساسیت پوستی دارند ممکن است استفاده از روغن آویشن سبب ایجاد التهابات پوستی در آن‌ها شود.
  • تداخل دارویی: اگر از داروهای ضد تیروئید استفاده می‌کنید از مصرف آویشن پرهیز کنید.
  • خطرناک برای کودکان زیر ۱۰ سال: آویشن برای کودکان با گروه سنی زیر ۱۰ سال خطرناک است و حتی از مصرف دهانشویه لیسترین که حاوی آویشن است هم باید اجتناب کرد؛ مگر اینکه دندانپزشک تجویز کند.
  • به خطر انداختن سلامت قلب: در برخی افراد روغن آویشن سبب برخی ناراحتی‌های شدید مانند تشنج، ایست قلب، تندی نفس و کما می‌شود.

خواص دمنوش آویشن

خواص آویشن در لاغری

از دیگر خاصیت آویشن می‌توان به خواص آویشن در لاغری و کاهش وزن سریع اشاره کرد. درطب سنتی استفاده از خواص دمنوش ارامبخش آویشن و داروهای آویشن به افرادی که خواهان کاهش وزن و لاغری هستند توصیه می‌کنند.طبع گرم آویشن در افرادی که مزاج سرد دارند، مخصوصا آن‌هایی که در ناحیه شکم تخت مستعد چاقی هستند، سبب کاهش وزن و لاغری می‌شود. آویشن خاصیت دیوریتیک (ادرار آور) دارد که سبب دفع سموم و کاهش وزن می‌شود. دمنوش آویشن سبب افزایش متابولیسم بدن می‌شود که این مورد هم یکی دیگر از خواص آویشن در لاغری است.

هضم سریع غذا، رفع یبوست و کارکرد صحیح و درست سیستم گوارش نیز می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند، مصرف یک فنجان دمنوش آویشن در طول روز می‌تواند به عملکرد بهتر سیستم گوارش کمک کند. مصرف دمنوش آویشن صبح‌ها به به کاهش اشتها و رفع سوءهاضمه کمک می‌کند.با وجود خواص بسیار آویشن برای سلامتی و خاصیت آویشن در لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف آن لاغر شد. به همین دلیل برای کاهش وزن، به یک غذای رژیمی اصولی نیاز دارید که یک مشاور حرفه‌ای و باتجربه همچون بهاره غفاری آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در کنار این رژیم اختصاصی که تنها برای شما و با توجه به خصوصیات شما ارائه می‌شود، ورزش مناسب نیز دریافت کنید و با تغییر سبک زندگی، تناسب اندام و سلامتی را کنار هم داشته باشید. برای دریافت رژیم غذایی و ورزش، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید و برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی غفاری دایت کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (36 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه