۱۰ مورد از فواید مصرف ماهی شیر جنوب

ماهی شیر که یکی از ماهیان جنوب است در دریای عمان و خلیج فارس زندگی می کند و یکی از اصلی ترین مواد غذایی به ویژه در جنوب کشور است. شیرماهی جنوب دارای پولک های بسیار ظریف و فاقد تیغ یا خار است و گوشت لطیف و لذیذی دارد. ۱۰ مورد از فواید مصرف ماهی شیر جنوب

چشمان این ماهی معمولا شفاف و گاها به رنگ قرمز و گوشت آن نیز شبیه به گوشت قرمز است و در ساخت تن ماهی نیز به کار می رود. در واقع ماهش شیر جرو تن ماهیان محسوب می شود که به دلیل خواص متعدد و طعم خوشمزه ای که دارد در اکثر کشورهای جهان محبوب است. برخی از بارزترین خواص ماهی شیر جنوب عبارتند از:

  • کمک به کاهش وزن و لاغری
  • کاهش فشار خون و مفید برای افراد مبتلا به پرفشاری خون
  • کاهش کلسترول بد 
  • کمک به بهبود خلق و خو و کاهش اثرات افسردگی 
  • کمک به استحکام و تقویت استخوان ها
  • بسیار مفید برای خانم های باردار

ارزش غذایی ماهی شیر

ارزش غذایی ماهی شیر جنوب و مواد مغذی موجود در آن

همه انواع ماهی ها یک منبع غذایی بسیار مفید و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی همچنین اسیدهای چرب ضروری برای بدن و چربی مفید به شمار می روند. ماهی شیر نیز از این قاعده مستثنی نیست و یک منبع غذایی بی نظیر از پروتئین، فسفر و انواع ویتامین ها می باشد که در ادامه به بررسی مهمترین آنها می پردازیم. 

مواد مغذی ماهی شیر جنوب

منبع غنی از آهن 

در گوشت ماهی شیر جنوب مقادیر متنابهی آهن وجود دارد که برای خون سازی و پیشگیری از کم خونی بسیار ضروری است. همچنین به سلامت عمومی بدن کمک می نماید و مصرف آن به میزان کافی برای خانم های باردار، کودکان و نوجوانان بسیار حیاتی است. 

زیرا در سنین رشد، همچنین برای رشد بهتر جنینی، وجود عنصر آهن از ضروریات است. همچنین به دلیل خونسازی، برای خانم هایی که دارای مشکلات قاعدگی هستند و همچنین سندروم PMS بسیار مفید است. 

آهن در ماهی شیر جنوب

جالب است بدانید افرادی که مصرف ماهی شیر را در رژیم غذایی خود گنجانده اند کمتر از دیگران به دردهای استخوانی و مشکلات مفصلی دچار می شوند. 

سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳

چربی های مفید خانواده امگا که مهمترین آنها امگا ۳ است و در سلامت ارگان های حیاتی بدن به ویژه مغز و قلب نقش حیاتی دارد، در ماهی شیر به وفور یافت می شوند. اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ در بدن انسان به خودی خود تولید نمی شوند و بدن برای دستیابی به این اسیدها نیازمند مصرف مواد غذایی است که حاوی آن باشند. 

اسیدهای چرب ماهی شیر

امگا ۳ از ترکیبات ضروری برای سلامت بسیاری از اندام ها و سلول ها است که در فقدان آن ممکن است دچار مشکلات افسردگی، افزایش ریسک حملات قلبی، میگرن، تنش های عصبی و … شوید. 

بیشترین درصد امگا ۳ را می توان در انواع ماهی ها همانند شیر ماهی و تخم مرغ یافت. ولی جالب است بدانید درصد آن در گوشت ماهی بسیار بیشتر است و ماهی شیر نیز بیشترین مقادیر امگا ۳ را در خود دارد. بنابراین با مصرف آن می توانید از ابتلا به بسیاری از بیماری های وابسته به کمبود امگا ۳ نظیر آلزایمر، بیماری های قلبی و عروقی، پوستی، ریزش مو و … جلوگیری نمائید. 

فواید ماهی شیر برای سلامتی

 

ید و پیشگیری از ۳ نوع بیماری 

با توجه به اینکه ماهی شیر حاوی مقادیر فراوانی ید در گوشت خود می باشد به واسطه آن می تواند نقش مهمی در تنظیم متابولیسم و سوخت و ساز در بدن را ایفا نماید. زیرا همانطور که می دانید این ماده معدنی تاثیر مستقیمی بر عملکرد غده تیروئید دارد که با چاقی یا لاغری مفرط در ارتباط است. بیماری های کم کاری یا پرکاری تیروئید با مصرف میزان لازم ید در بدن کنترل می شوند.

 

ید نیز همانند اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن تولید نمی شود و بایستی با مصرف مواد غذایی که در خود ید دارند، آن را برای بدن تامین نمود. کمبود ید در بدن می تواند موجب ضعف و بی حسی، لاغری یا چاقی شدید همچنین افسردگی گردد. 

ماهی شیر جنوب و پیشگیری از بیماریها

کلسیم در شیرماهی جنوب

بطور کلی همه ماهی ها منبع خوبی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن هستند که مقادیر نسبتا بالای آن را می توان در ماهی شیر جنوب یافت. این عنصر از مواد اولیه تشکیل دهنده و مستحکم کننده استخوان ها است که در رشد استخوان ها و بلندی قد در کودکان و نوجوانان همچنین پیشگیری از شکستگی استخوان ها نقش بسزایی دارد. تحقیقات متخصصین تغذیه نشان می دهد کودکانی که در سنین رشد به میزان لازم مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف کرده اند، در دوران پیری کمتر به پوکی استخوان و مشکلات مفصلی دچار شده اند. 

 

جود مقادیر کافی از کلسیم در بدن به انعقاد خون کمک می نماید و برای داشتن دندان های سالم و قوی به ویژه در کودکان بهتر است مواد غذایی حاوی کلسیم مانند ماهی شیر را مصرف کنید.

فسفر و تقویت حافظه و هوش کودکان

یکی از مهمترین عناصر ضروری برای انجام فعالیت های مغزی، تقویت حافظه و همچنین کمک به استحکام استخوان ها و دندان ها در کنار کلسیم، فسفر است. حدود ۸۵ درصد از فسفر موجود در بدن در بلوک های تشکیل دهنده سلول های استخوانی و دندان ها قرار دارد. 

همچنین فسفر در جذب سایر مواد معدنی برای بدن، تنظیم اسیدیته خون و جذب و انتقال انرژی در سایر اندام ها نقشی حیاتی ایفا می نماید. 

خاصیت ماهی شیر

کمبود فسفر در بدن موجب خستگی مفرط، کاهش اشتها، همچنین بالا رفتن اسیدیته معده و مشکلات ضعف حافظه می شود. به همین دلیل لازم از منابع غذایی که سرشار از فسفر هستند را در وعده های غذایی خود استفاده کنید. خوشبختانه با مصرف ماهی شیر در برنامه هفتگی غذایی خود می توانید کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن را به خوبی تامین نمائید. 

طعم ماهی شیر جنوب

ب کمپلکس طبیعی برای بدن

ماهی شیر به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین های گروه ب به ویژه B12 و B5 تاثیر مستقیمی بر سلامت مغز و سایر ارگان های بدن دارد. برخی از مهمترین خواص این دو ویتامین که در ماهی شیر به وفور وجود دارد عبارتند از:

  • بهبود عملکرد مغز

  • جلوگیری از ریزش مو 

  • شادابی، جوانی و روشن شدن پوست

  • کمک به فعالیت غدد فوق کلیوی

  • جلوگیری از افسردگی و مشکلات روحی و عصبی

  • پیشگیری از خستگی و بی حالی

  • کمک به بهبود خلق و خو 

  • رفع مشکل بی خوابی

  • تقویت سیستم عصبی

  • و…

علاوه بر آنکه ماهی شیر منبع غذایی مفید سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است که به آنها پرداختیم، می تواند نقش بسزایی در کنترل یا کاهش علائم برخی از بیماری ها همچنین کنترل و درمان آنها داشته باشد. به ویژه بیماری های وابسته به افزایش سن که با پیری زودرس و تحلیل عضلات و استخوان ها مرتبط می باشد. 

فواید ماهی شیر برای زنان

کمک به رشد جنین و سلامت مادر

خانم های باردار با مصرف ماهیش شیر در دوران بارداری خود می توانند به سلامتی جنین و بهبود روند رشد او کمک شایانی نمایند. همجنین از کمبود مواد مغذی در بدن مادر جلوگیری نمایند. زیرا ویتامین های ضروری برای سلامتی مادر و پیشگیری از ضعیف شدن و تحلیل استخواها، ریزش مو، مشکلات پوستی و … به واسطه مصرف ماهی شیر می تواند تامین گردد. همچنین مصرف ماهی شیر در دوران بارداری از کاهش وزن در خانم های باردار همزمان با رشد جنین جلوگیری می نماید. 

چرا ماهی شیر بخوریم

پیشگیری از مشکلات قاعدگی

بسیاری از بانوان در دوران قاعدگی خود دگیر مشکلاتی هستن که سندروم پیش از قاعدگی PMS نیز یکی از آنها می باشد. کلسیم و ویتامین هایی که در ماهی شیر وجود دارد به ویژه ویتامین E همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ و مقادیر فراوان آهن در ماهی شیر به کاهش علائم قاعدگی کمک شایانی می نماید. 

 

قادیر بالای آهن از کم خونی و وقوع قاعدگی های نامنظم با خونریزی زیاد پیشگیری می نماید. ضمن آنکه ویتامین E نقش موثری در کنترل هورمون های زنانه، بهبود کیفیت پوست و مو و جلوگیری از ریزش مو در افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می نماید. 

ماهیش شیر و پیشگیری از بیماری ها

نتیجه گیری کلی

با مصرف مواد غذایی سالم و با کیفیت می توانید کیفیت عملکرد بدن و سلامتی کلیه ارگان ها را ارتقا ببخشید. همچنین نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل های شیمیایی و مصنوعی را به حداقل برسانید.  در هنگام خرید ماهی ها به ویژه ماهی شیر در شهرهای غیر از جنوب کشور، به دلیل بعد مسافت حتما به تازگی و کیفیت آن توجه داشته باشید تا دچار بیماری و مسمومیت نشوید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (15 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه