قاعدگی نامنظم به چه معناست ؟

چرخه قاعدگی زنان معمولا ۲۸روزه است. البته این عدد بین افراد مختلف، ممکن است کمی متفاوت باشد و شاید فاصله روزهای بین پریود در تمام افراد، یا حتی بین دفعات متفاوت در یک نفر، دقیقا همین تعداد روز نباشد. زمانی می‌گوییم پریود نامنظم است که تعداد روزهای بین چرخه قاعدگی از ۳۵ روز بیشتر یا از ۲۱ روز کمتر شود، یا با فواصل زمانی نامشخص رخ بدهد. قاعدگی یا همان پریود ‌شدن معمولا از سن بلوغ، یعنی بین ۱۰ تا ۱۶سالگی، شروع و تا یائسگی یعنی بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی ادامه پیدا می‌کند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بدانیم قاعدگی نامنظم به چه معناست و درمان گیاهی قاعدگی نامنظم چیست؟! پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید. قاعدگی نامنظم به چه معناست ؟

پریود چیست

پریود چیست؟!

پریود قسمتی از چرخه قاعدگی زنان است که در طی دوران آن دیواره رحم کنده می‌شود. این اتفاق جهت پاکسازی دیواره رحم، به‌صورت ماهیانه با خون‌ریزی از رحم و خروج آن از واژن همراه است.

پریود نامنظم، که آن را «اُلیگومِنوره» می‌خوانند، به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد؛ برخی از علت‌هایی که ممکن است باعث نامنظم شدن پریود شوند، عبارت هستند از: روش‌های متفاوت در پیشگیری از بارداری، به‌هم‌خوردن هورمون‌ها مانند تغییرات هورمونی در زمان نزدیک به یائسگی ویا حتی ورزش‌های شدید.

گفتیم که این چرخه ۲۸ روزه است اما بسته به بدن و شرایط در هر فرد ممکن است این عدد از ۲۱ تا ۳۵ متغیر باشد و به‌طور متوسط طول سال، ۱۱ تا ۱۳ بار پریود می‌شود. تعداد روزهای خون‌ریزی هم حدود ۵ روز است. البته که این عدد هم می‌تواند از ۲ تا ۷ روز تغییر کند.

معمولا بعد از تمام شدن دوران بلوغ در اغلب زنان این چرخه، منظم پیش می‌رود و تعداد روزهایی که فرد پریود می‌شود، در هر ماه به تعداد مشخصی می‌رسد. با این‌حال در برخی افراد، دوره بین هر پریود در ماه‌های متفاوت متغیر است که به این حالت، پریود نامنظم گفته می‌شود.

 

علائم پریود نامنظم

 

علائم پریود نامنظم چیست؟

نخستین علامت پریود نامنظم،  فاصله ۳۵ روز بین ۲ پریود متوالی است. متغیر بودن مدت ‌زمان پریود هم نشانه دیگری از نامنظم شدن پریود است که نیاز به پیگیری دارد. همچنین از دیگر علائم پریود نامنظم می‌توان به تغییرات در مقدار خون‌ریزی یا وجود لخته‌های خونی با قطر بیشتر از ۲.۵ سانتی‌متر اشاره کرد.

 

دلایل نامنظم شدن پریود

 

دلایل نامنظم‌ شدن پریود چیست؟

چه زمانی قاعدگی نامنظم خطرناک می شود؟ برای نامنظم شدن پریود دلایل متنوعی وجود دارد. تولید و تغییرات هورمونی از شایع‌ترین دلایل است. استروژن و پروژسترون دو هورمونی هستند که روی تغییرات پریود اثر می‌گذارند و نظم پریود را تحت‌کنترل دارند.

با توجه به تاثیر و کنترل این ۲ هورمون بر چرخه پریود، رویدادهایی مانند بلوغ، یائسگی، بارداری، زایمان و شیردهی ممکن است تعادل این هورمون‌ها و چرخه پریود را به‌هم بریزند. به طور مثال در طول بارداری و حتی در بیشتر زنان، در طی دوران شیردهی، پریود متوقف می‌شود.

 

عوامل دیگر نامنظم شدن پریود

تغییراتی به‌جز تغییرات هورمونی نیز می‌توانند باعث بروز پریود نامنظم شوند که عبارت اند از:

کاهش وزن شدید

افزایش وزن شدید

استرس‌های عاطفی

اختلالات در خوردن، مانند بی‌اشتهایی عصبی یا بولیمیا

ورزش‌های شدید مانند دوی ماراتون

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

بیماری التهابی لگن

 و حتی موارد دیگری از جمله اختلالات تیروئید  که بر سوخت‌وساز بدن (metabolism) اثرگذار است. همچنین سرطان رحم یا دهانه رحم از مواردی هستند که به صورت نادر می‌تواند موجب خون‌ریزی‌ها در فواصل دو پریود شود و ایجاد قاعدگی نامنظم نماید.

 

درمان قاعدگی نامنظم

 

درمان قاعدگی نامنظم چیست؟

درمان قاعدگی نامنظم وابسته به علت وقوع آن است و برای درمان آن باید از یافتن علت و رفع آن شروع کنیم. مثلا اگر این نامنظمی به علت بلوغ و یائسگی باشد، نیاز به درمان خاصی نداشته و با گذشت و عبور از این مرحله زمانی رفع می‌شود؛ ویا اگر به علت استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری باشد، ممکن است در چند ماه اول رخ دهد و بعد دوباره به حالت منظم برگردد.

در رابطه با علت‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و چاقی مفرط هم فرد با کاهش وزن، ورزش و تحرک ویا استفاده از برخی مواد گیاهی می‌تواند به منظم‌شدن پریود خود کمک کند. رفع مشکلات تیروئید و سایر اختلالات و بیماری های دیگر نیز خودبه‌خود قاعدگی نامنظم ناشی از آن را درمان خواهد کرد.

 

درمان گیاهی قاعدگی نامنظم

درمان پریود نامنظم در دوران بلوغ یا در شرف یائسگی ضروری نیست؛ اما اگر چنین چیزی در سال‌های باروری و تولیدمثل رخ بدهد، لازم است با پزشک درباره آن صحبت شود. بعضی از گیاهان دارویی مانند کوهوش سیاه، تمشک، ریشه شیرین‌بیان و زردچوبه به درمان گیاهی قاعدگی نامنظم کمک می‌کنند.

 

درمان‌های خانگی بی‌نظمی پریود چیست؟

از درمان‌های خانگی پریود نامنظم می‌توان به مهم‌ترین آن یعنی سبک زندگی سالم اشاره کرد که تا حد زیادی از خطر وقوع پریود نامنظم جلوگیری می‌کند؛ مثلا: ورزش منظم به علت ایجاد تعادل در وزن، کاهش استرس و همچنین رعایت کردن غذای رژیمی سالم.

 

دارودرمانی

پزشکان برای درمان قاعدگی نامنظم ممکن است قرص متفورمین تجویز کنند. متفورمین دارویی خوردنی است که برای کاهش انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده می‌شود. این قرص می‌تواند به منظم‌شدن پریود و تخمک‌گذاری کمک کند.

 

آیا پریود نامنظم باعث نازایی میشود

 

آیا پریود نامنظم باعث نازایی می‌شود ؟

سوالی که برای افراد پیش میاد این است که قاعدگی نامنظم چه خطراتی را به دنبال دارد و آیا پریود نامنظم باعث نازایی میشود؟! در پاسخ باید بگوییم قاعدگی نامنظم نه‌تنها سلامتی جسمانی افراد را به‌خطر انداخته و سبب بروز بیماری‌هایی می‌شود؛ بلکه موجب مشکلاتی در بارداری و ایجاد ناباروری می‌شود؛ بنابراین باید به سرعت درمان شود.

چنانچه برای رفع مشکل قاعدگی نامنظم، نیاز دارید سبک زندگی خود، یعنی رژیم غذایی و میزان تحرک خود را تغییر دهید؛ می‌توانید با کلیک بر روی غفاری دایت از تغییراتی که می‌توانید در زندگی خود ایجاد کنید، آگاه شوید. جالب است بدانید که به رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها می‌توانید به تناسب اندام و وزن ایده‌آل خود برسید که سبب ارتقای وضعیت سلامتی شما می‌شود؛ بلکه با دریافت ورزش مناسب در کنار آن، سبک زندگی خود را به سبکی سالم تغییر دهید و به کمک آن وزن خود را تا مدتی طولانی ثابت نگه دارید. برای دریافت رژیم غذایی خود، همین حالا بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید و نوع رژیم خود را انتخاب کنید. همچنین با استفاده از رژیم استپ وزن، نگران عدم تغییر وزن خود نباشید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (6 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه