درمان درد مفاصل ، برای درد مفاصل چه بخوریم ؟

درد مفاصل ممکن است در بسیاری از افراد ایجاد ناراحتی کند؛ البته میزان آن و نوع مفصلی که در آن درد ایجاد می‌شود در افراد مختلف، متفاوت است. درد مفاصل ممکن است زودگذر بوده و به‌سرعت خوب شوند ویا به دلیل ایجاد بیماری، درد مفاصل ایجاد شوند که می‌توانند مزمن گردند. به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت به‌سراغ علت درد مفاصل و استخوان‌ها رفته‌ایم و می‌خواهیم بدانیم برای درد مفاصل چه بخوریم؟! پس برای اطلاع از درمان درد مفاصل در طب سنتی، تا پایین این مطلب با ما همراه باشید. درمان درد مفاصل ، برای درد مفاصل چه بخوریم ؟

علت درد مفاصل و استخوان‌ها

درد مفاصل ممکن است در طی روزمرگی برای بسیاری از افراد به‌وجود بیاید که ممکن است در مفاصل مختلف ایجاد گردد؛ با این وجود ابتلا به برخی بیماری‌ها نیز سبب درد مفاصل می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی از دلایل ایجاد درد مفاصل عفونت است. این عفونت به دلیل زخمی ایجاد می‌شود که در آن باکتری‌های شایع همچون استافیلوکوکوس اورئوس رشد کرده‌اند. البته عفونت در مفاصل با علائم دیگری همچون تب و لرز نیز همراه است؛ که چنانچه عفونت علت درد مفاصل و استخوان‌ها باشد، باید به سرعت به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید تا این عفونت به سایر اندام‌ها نرسد.

بیماری‌های شایع

از بیماری‌های شایعی که ممکن است علت درد مفاصل و استخوان‌ها باشد، می‌توان به نقرس، آرتروز و آرتریت روماتوئید اشاره کرد. در بیماری آرتروز اغلب، درد تنها در صورت فشار به یک مفصل ایجاد می‌شود؛ ولی مفاصل دیگر بدن مشکلی ندارند. البته بر اثر انجام نادرست حرکات با مفاصل دیگر، ممکن است آن‌ها نیز به آرتروز مبتلا شوند. در بیماری نقرس بر اثر مصرف پروتئین، اسید اوریک در بدن به میزان زیادی تولید می‌شود که این موضوع سبب تورم در مفاصل می‌گردد که علائم آن شامل حرارت، تورم و قرمزی در منطقه آسیب دیده است و همچنین آن محل نسبت به لمس حساس می‌شود. البته مصرف پروتئین دلیل اصلی ایجاد نقرس است، با این حال مصرف الکل ویا قند زیاد و اضافه وزن نیز می‌تواند سبب ایجاد نقرس شود.

افرادی که به آرتریت روماتوئید دچار هستند در حقیقت یک بیماری خود ایمنی دارند که سبب ایجاد التهاب در مفاصل شده است. از علائم آن نفخ و سفت شدن مفاصل در صبح است؛ همچنین تب، خستگی و کم شدن وزن نیز ممکن است به‌عنوان سایر علائم آرتریت روماتوئید بروز کند. این بیماری قابل پیشرفت است.

بیماری‌های با شیوع کمتر

از بیماری‌های کمتر رایج که علت درد مفاصل و استخوان‌ها هستند، می‌توان به بیماری سوزاک، لوپوس و بیماری لایم اشاره کرد. در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی بدن سبب ایجاد درد در مفاصل می‌شود که در صورت عدم درمان، بر سایر مفاصل نیز تاثیر می‌گذارد. البته تنها عارضه‌ی لوپوس درد مفاصل نیست، بلکه بر روی سایر ارگان‌ها همچون خون، کلیه، قلب، پوست و... نیز تاثیر دارد. سوزاک نیز یک بیماری در ایجاد درد مفاصل است که بر روی دستگاه تناسلی نیز تأثیر می‌گذارد و در دسته بیماری‌های مقاربتی قرار می‌گیرد. از علائم سوزاک می‌توان به سوزش هنگام ادرار کردن، درد در دست و مچ، کهیر، درد شکم و مفاصل اشاره کرد. بیماری لایم نیز بر اثر گزش کنه آلوده ایجاد می‌شود که در نتیجه انتقال باکتری از فرد آلوده به دیگری است. علائم بیماری لایم شامل تب و بدن درد، گرفتگی گردن، ضعف و خستگی است.

رایج‌ترین علت درد مفاصل

رایج‌ترین علت درد مفاصل و استخوان‌ها، انجام حرکات روزانه است که به دلیل انجام نادرست آن‌ها و فشاری که به برخی مفاصل ایجاد می‌کنند، ممکن است سبب درد و گرفتگی شوند. معمولاً این حرکات تکراری هستند و افراد در صورتی که به انجام صحیح آن دقت نکنند، به درد مفصلی دچار می‌شوند.

 

درمان درد مفاصل در طب سنتی

 

ویتامین ایی ک به درد مفاصل کمک میکند

 

ویتامین دی

مکمل شماره یک که برای سلامت مفاصل و سلامت کلی اسکلتی عضلانی توصیه می کنم ویتامین D3 است. ویتامین D یک ویتامین نیست، اما یک هورمون پرواستروئیدی است. اگر انسان در معرض نور فرابنفش مناسب قرار بگیرد، می تواند ویتامین D بسازد. با این حال، اکثر بیماران بالای 50 سال من ویتامین D کمی دارند (در آزمایش خون با آزمایش 25 هیدروکسی ویتامین D). اگر درد مفاصل دارید مصرف 1000 تا 2000 واحد ویتامین D در روز را در نظر بگیرید و/یا از پزشک خود بخواهید سطح شما را بررسی کند.
 

گلوکزامین و کندرویتین سولفات

گلوکزامین و کندرویتین سولفات یکی از رایج‌ترین مکمل‌های ترکیبی هستند که زنان مبتلا به درد مفاصل، به خصوص زانو درد کمک میکند. گلوکزامین در دوزهای منقسم 1000 تا 1500 میلی گرم در روز تا حدودی در 70 درصد از افراد برای آرتریت زانو فواید محافظتی نشان داده است.برخی از مطالعات هیچ فایده ای را با گلوکزامین نشان نداده اند در حالی که برخی دیگر کاهش درد مفاصل - به ویژه نمک گلوکزامین سولفات را نشان داده اند. مطالعات مختلف فواید گلوکزامین و کندروینتین سولفات را نشان داده اند که درد و تورم کمتر و باریک شدن فضای مفاصل را در دوزهای 800 تا 1200 میلی گرم در روز نشان می دهند.
 

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه حاوی کورکومین است و مصرف 500 میلی گرم خوراکی تا دو بار در روز اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و شاید ضد آترواسکلروتیک دارد. یکی از عوارض جانبی زردچوبه می تواند افزایش زمان خونریزی باشد.
 

امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 در دوزهای 2 تا 4 گرم نشان داده است که درد ناشی از:
 
آرتریت روماتوئید درد التهابی مفصل
درد مزمن ستون فقرات بیماری خود ایمنی
افسردگی
فیبرومیالژیا
درد عصبی
گرفتگی های قاعدگی
به طور کلی، من توصیه می کنم افراد امگا 3 را از طریق رژیم لاغری و رژیم غذایی خود به جای مصرف مکمل ها مصرف کنند. من حساسیت سینه و کیست سینه را در زنانی که دوزهای بالای امگا 3 خوراکی مصرف می‌کنند دیده‌ام. فواید مصرف امگا 3 در رژیم غذایی از نظر کاهش درد مفاصل به احتمال زیاد به اثرات ضد التهابی یک رژیم غذایی سالم مدیترانه ای قلبی مرتبط است.
 غذاهای رژیمی مدیترانه ای
میوه ها
سبزیجات
روغن زیتون
حبوبات
ماهی
غذاهای امگا 3
ماهی
آجیل
دانه هایی مانند دانه چیا و دانه کتان
گردو
بادام ها
تخم مرغ
یک برنامه ریزی  غذایی داشته باشید،زیرا بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که چه غذاهایی با درد مفاصل مانند گلوتن، گوشت قرمز، چربی‌های ترانس و غذاهای بسیار فرآوری شده مرتبط هستند. دلایل زیادی برای پیروی از رژیم ضد التهابی وجود دارد، حتی اگر درد مفاصل ندارید، اما اگر درد مفاصل دارید، بسیار مهم است که از یک رژیم غذایی ضد التهابی پیروی کنید.

 

ویتامین

 

درمان درد مفاصل در طب سنتی

اغلب درمان‌هایی که در طب سنتی گفته شده‌اند، سبب کاهش درد می‌شوند اما ممکن است برای همه افراد به یک میزان عمل نکنند ویا در هر فرد، درمانی که سبب التیام درد می‌شود، متفاوت باشد.

یکی از انواع درمان درد مفاصل در طب سنتی، کمک گرفتن از روش‌های آب درمانی است، این موضوع بیشتر در افرادی که به درد مفصل زانو دچار هستند، کاربرد دارد. با این‌حال در مفاصل دیگر نیز تاثیر زیادی می‌گذارد. راه رفتن در آب سبب کاهش وزن سریع  بدن می‌شود و درنتیجه فشار روی مفاصل را کاهش می‌دهد، این مسئله بیشتر برای کسانی که آرتروز دارند، مفید است. همچنین شنا کردن نیز می‌تواند مفید واقع شود. چنانچه درد مفصلی شما موقت و به دلیل انجام نادرست حرکات روزمره است، می‌توانید با یک دوش آب گرم، درد مفصل را التیام دهید.

از راه‌های دیگری که به درمان درد مفاصل کمک می‌کند، طب سوزنی است. درمانگر با قرار دادن سوزن‌ها در محل‌های مخصوص، سبب می‌شود گرفتگی‌ها و اعصاب آن ناحیه از درد رها شوند؛ با این وجود چنانچه برای شما تاثیر داشت باید درمان خود را کامل کنید.

یکی از انواع درمان درد مفاصل در طب سنتی استفاده از کپسایسین است که همان تندی موجود در فلفل است. امروزه با روش‌های مدرن از این ماده در تولید کرم‌ها و پماد‌های مسکنی استفاده کرده‌اند که با استعمال آن‌ها در محل درد سبب افزایش خون و سپس بهبود درد و آسیب می‌شوند.

 برای درد مفاصل چه بخوریم ؟!

چنانچه می‌خواهید بدانید برای درد مفاصل چه بخوریم تا بهبود سریع‌تر شود؟! باید بگوییم مصرف مکمل‌هایی که غضروف‌سازی را تحریک می‌کنند، برای بهبود بسیاری از بیمارانی که به آرتروز، به‌خصوص در قسمت زانو دچار هستند؛ مفید است. گلوکوزامین و و کندرویتین سولفات از انواع این مکمل‌ها هستند که می‌توانید مصرف آن‌ها را امتحان نمایید. همچنین مصرف ماهی ویا مکمل‌های امگا ۳ به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارند در کاهش التهاب مفاصل نقش دارد و به همین دلیل با کاهش التهاب، درد مفاصل را نیز کاهش می‌دهد. پس با اصلاح رژیم غذایی نیز می‌توانید به کاهش و درمان درد مفاصل کمک کنید.

بسیاری از دردهای مفصلی به‌خصوص در زانو، که بر اثر آرتروز ایجاد می‌شود، بر اثر افزایش وزن است که سبب ایجاد فشار بر روی مفاصل ایجاد می‌شود. بنابراین بهترین راه برای رهایی از درد مفصل زانو، کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است. برای کاهش وزن خود از یک رژیم اصولی کمک بگیرید که توسط یک مشاور تغذیه حرفه‌ای همچون بهاره غفاری ارائه می‌شود. برای آشنایی با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین کلیک کنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (35 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه