بهترین روش های درمان خانگی سرما خوردگی در بارداری

سرماخوردگی یکی از بیماری‌هایی است که همه ما در طول زندگی خود آن را تجربه خواهیم کرد. این عارضه معمولا به خودی خود درمان می‌شود و در بیشتر مواقع نیازی به درمان‌های سخت و پیشرفته ندارد. اما در دوران بارداری سرما خوردگی کمی حساس‌تر است. چرا که زنان باردار نمی‌توانند همه داروهای مخصوص سرما خوردگی را مصرف کنند. علاوه بر این بارداری باعث افزایش پروژسترون و در نتیجه کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود. در این مقاله از غفاری دایت به روش های درمان سرماخوردگی در بارداری می پردازیم. بهترین روش های درمان خانگی سرما خوردگی در بارداری

علائم سرما خوردگی در طول حاملگی

سرما خوردگی در بارداری نیز مانند سایر بیماری‌ها با یک سری علائم به خصوص خود را نشان می‌دهد. این بیماری ویروسی در دوران حاملگی بسیار سخت‌تر از سرما خوردگی‌های معمولی است. اگر دوست دارید در این باره اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. از مهم‌ترین این علائم (سرماخوردگی در سه ماه اول بارداری) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی 
  • گلودرد
  • سرفه
  • سردرد
  • بدن درد
  • تب
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ

مطلب پیشنهادی: درمان سرماخوردگی در خانه

علائم سرما خوردگی در بارداری

چرا در دوران بارداری دچار سرما خوردگی می شویم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد پیش آید این است که علت سرماخوردگی در بارداری چیست؟ یا به عبارت دیگر چه چیزی باعث می‌شود تا بانوان در دوران بارداری بیشتر در خطر ابتلا به سرماخوردگی قرار بگیرند؟

در پاسخ باید بگوییم که ضعف سیستم ایمنی در دوران بارداری که در اثر افزایش هورمون‌های جنسی زنانه رخ می‌دهد، باعث می‌شود تا مادر بیشتر در خطر رینو ویروس قرار گیرد و سرما بخورد. به همین دلیل گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین راهکارها برای درمان سرما خوردگی بارداری تقویت سیستم ایمنی است.

مطلب پیشنهادی: راهکارهای خانگی تقویت سیستم ایمنی

درمان سرماخوردگی بسیار مهم است‌. خوشبختانه این عارضه را هم با دارو می‌توان درمان کرد و هم با تغییر رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی. البته قبل از مصرف هر دارو و تاثیر آن بر روی درمان سرماخوردگی بارداری باید با متخصص مشورت کنید تا از بدون عارضه بودن آن مطمئن شوید.

روش های خانگی درمان سرماخوردگی بارداری

برای سرماخوردگی بارداری چی بخوریم؟

برای سرما خوردگی زن باردار چی خوبه؟ مادران باردار با استفاده از دمنوش‌ها (جوشانده سرماخوردگی در بارداری) و همچنین انجام یک سری اقدامات خاص می‌توانند به درمان در خانه بپردازند:

۱- استفاده از بخار

 استفاده از بخار به منظور بخور در بارداری به مرطوب شدن مجاری تنفسی و کاهش گرفتگی بینی جهت درمان خانگی گلو درد در بارداری و تسکین سرماخوردگی حاملگی کمک می‌کند. بنابراین مادران باردار می‌توانند از یک دستگاه بخور، دوش آب گرم یا یک کاسه آب گرم با حوله روی سر استفاده کنند. برای درمان سرماخوردگی و درمان خانگی آبریزش بینی در بارداری می توانید از این روش استفاده کنید. 

۲- غرغره کردن آب نمک

برای سوزش گلو در بارداری چی خوبه؟ در خصوص درمان سریع عفونت گلو در بارداری، غرغره کردن آب نمک می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند. مادران باردار کافی است یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنند و به مدت 30 ثانیه غرغره کنند تا نتایج فوق‌العاده این عمل حاصل شود.

۳- مصرف انواع سبزیجات و میوه

مصرف انواع سبزیجات و میوه می‌تواند نقش بسیار زیادی در تقویت ویتامین سی بدن و بهبود علائم بیماری داشته باشد.

۴- مصرف دمنوش‌های مخصوص سرما خوردگی

کدام نوع دمنوش سرماخوردگی در بارداری موثر است؟ برای گلو درد زن باردار چی خوبه؟ بیماران مبتلا با این عارضه می‌توانند با اکالیپتوس و عناب یک دم کرده تهیه کرده و نوش جان کنند تا در بازه زمانی کوتاه است عارضه خود را درمان کنند. دمنوش زنجبیل نیز برای خانم ها باردار مفید است و سیستم ایمنی آنها را به خوبی تقویت می نماید. این روش برای درمان گلو درد در بارداری نیز موثر است. 

مطلب پیشنهادی: خواص عناب خشک و تازه 

داروهای بی‌ضرر برای سرماخوردگی خانم های باردار

بهترین داروی سرماخوردگی در بارداری چیست؟ جهت درمان عفونت گلو در بارداری چه دارویی مصرف کنیم؟ اگر به سرماخوردگی بارداری مبتلا هستید، مصرف هر یک از داروهای زیر می‌تواند برای شما مفید باشد. توجه داشته باشید که این داروها کاملا بی‌ضرر هستند. با این وجود بهتر است قبل از مصرف حتما با متخصصان مشورت داشته باشید. داروهای مجاز در بارداری برای سرماخوردگی عبارتند از:

  • استامینوفن (تایلنول): استامینوفن یک مسکن و تب‌بر است که برای کاهش تب، درد بدن و گلودرد استفاده می‌شود. استامینوفن در دوران بارداری بی‌خطر است و در سه ماهه اول بارداری نیز می‌توان آن را مصرف کرد. قرص استامینوفن برای درمان سرماخوردگی و بدن درد در بارداری همچنین درمان تب در بارداری نیز مفید است.
  • آنتی‌هیستامین‌ها: (برای آبریزش بینی در بارداری چی بخوریم؟) آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند به کاهش احتقان بینی، آبریزش بینی و عطسه کمک کنند. برخی از آنتی‌هیستامین‌ها، مانند دیفن‌هیدرامین (بنادریل) و کلرفنیرامین (کلرتریمتون)، در دوران بارداری بی‌خطر هستند.
  • قطره یا اسپری بینی ضد احتقان: قطره یا اسپری بینی ضد احتقان می‌توانند به کاهش احتقان بینی کمک کنند. از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص زنان باردار هستند.
  • قطره چشم ضد احتقان: قطره چشم ضد احتقان می‌تواند به کاهش قرمزی و خارش چشم کمک کند. البته بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص زنان باردار هستند.
  • در صورت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ضروری است که با پزشک مشورت کنید.

داروهای بی‌ضرر برای سرماخوردگی خانم های باردار

داروهای ممنوع 

در بارداری برای سرماخوردگی چی بخورم؟ در دوران بارداری، مصرف برخی از داروها می‌تواند برای جنین مضر باشد. بنابراین بهتر است از مصرف این دسته داروها خودداری شود:

  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن: این داروها می‌توانند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و سایر مشکلات را افزایش دهند.
  • داروهای ضداحتقان که حاوی افدرین هستند: این داروها می‌توانند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهند و خطر زایمان زودرس را افزایش دهند.
  • داروهای ضدسرفه که حاوی کدئین هستند: کدئین یک ماده آرام بخش است که می‌تواند به جنین آسیب برساند.

مطلب پیشنهادی: آنتی بیوتیک های طبیعی درمان گلو درد

آیا ابتلا به سرما خوردگی در دوران حاملگی خطرناک است؟

ابین بیماری ویروسی در بارداری به خودی خود خطرناک نیست اما عدم درمان آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای فرد به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال تب زیاد پ عفونت می‌تواند موجب سقط جنین شود. علاوه بر این بی‌توجه‌ای به داروهای ممنوعه و مصرف آن‌ها می‌تواند بر روی وزن نوزاد اثر بگذارد و موجب کاهش وزن شود.

قرص آبریزش بینی در بارداری 

برای قطع آب ریزش و رفع احتقان بینی و تا حدود زیادی کنترل عطسه در سرماخوردگی دوران بارداری می توانید از قرص آنتی هیستامین استفاده کنید. توجه داشته باشید تنها برخی از آنتی هیستامین ها برای مصرف در این دوران مجاز هستند. به طور مثال دیفن هیدرامین یا بنادریل و کلرفنیرامین یا کلرتریمتون از آنتی هیستامین های بدون ضرر برای خانم های باردار می باشند. 

راهکارهای پیشگیری 

بهترین روش درمان سرماخوردگی در بارداری در خانه چیست؟ بسیار مهم است که در دوران بارداری از ابتلا به سرما خوردگی جلوگیری کنید. راهکارهای بسیاری وجود دارد که کمک می‌کند تا شما کمتر به این عارضه مبتلا شوید. از مهم‌ترین این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید. اگر کسی در اطراف شما بیمار است، سعی کنید تا حد امکان از او فاصله بگیرید.
  • سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش منظم و استراحت کافی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند.
  • مصرف مایعات خود را افزایش دهید. با مصرف مایعات می‌توانید نقش بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به ویروس سرما خوردگی داشته باشید.
  • یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌های عفونی شست و شوی منظم دست‌ها است. به همین دلیل ضروری است که دست‌های خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید تا ویروس‌ها از بین بروند.
  • یک سبک زندگی فعال داشته باشید و سعی کنید ورزش کردن را جدی بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی سرما خوردگی در بارداری پرداختیم و اطلاعات لازم را ارائه دادیم. توجه داشته باشید که داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این عارضه نقش بسیاری داشته باشد و در صورت ابتلا به این عارضه روند درمان شما را سرعت بخشد. برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری می‌توانید از متخصصان تغذیه غفاری دایت کمک بگیرید تا به راحتی بتوانید این دوره از زندگی خود را سپری کنید.

مطلب پیشنهادی: لیست بهترین غذاها برای سرماخوردگی


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (8 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه