خوردن فلفل سیاه برای چی خوبه؟ خواص فلفل سیاه در طب سنتی چیست؟

اکثر ما فلفل سیاه را تنها به عنوان یک ادویه می‌شناسیم اما این ادویه یک ادویه معمولی نیست. خواص و مزایای درمانی بسیاری دارد که آن را بسیار خاص می‌کند. طبع گرم فلفل سیاه باعث محبوبیت آن در طب سنتی شده است. به همین دلیل نیز در طب سنتی توانسته جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد. خوردن فلفل سیاه برای چی خوبه؟ خواص فلفل سیاه در طب سنتی چیست؟

متخصصان تغذیه و طب سنتی از این ادویه برای درمان امراض مختلف و دسترسی به اندامی ایده‌آل استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا دائما این سوال مطرح شود که این ادویه چه مزایایی دارد؟ آیا مصرف زیاد آن می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی شود یا خیر؟ از تاثیر ادویه ها بر لاغری به خصوص فلفل سیاه و چربی سوزی چه می دانید؟

فلفل سیاه برای چی خوبه؟

  • بهبود باروری در مردان
  • کمک به ترک سیگار
  • بهبود دستگاه گوارش
  • پیشگیری از سرطان
  • کاهش فشار خون
  • کاهش وزن
  • بهبود سرماخوردگی و سرفه
  • مبارزه با عفونت
  • خواص آنتی اکسیدانی
  • درمان ویتیلیگو یا برص
  • درمان شوره سر
  • مبارزه با چین و چروک پوستی
  • لایه برداری پوست
  • کمک به درمان دیابت
  • تقویت سلامت مغز
  • بهبود سلامت دهان و دندان

فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه، ادویه‌ای محبوب با طعمی تند و تیز است که در آشپزی و طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. این ادویه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین A، C و K، پتاسیم، منیزیم و آهن است. فلفل سیاه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی، فواید سلامتی متعددی دارد. به همین دلیل نیز مصرف آن توسط متخصصان بسیاری توصیه می‌شود.

تحقیقات بسیار زیادی بر روی این ادویه مهم انجام شده که نشان می‌دهد فلفل سیاه چگونه به بدن کمک می‌کند.

خاصیت فلفل سیاه چیست

خواص فلفل سیاه در طب سنتی

تفاوت فلفل سیاه و فلفل سفید چیست؟ متخصصان طب سنتی بر این باورند که فلفل سیاه خواص و مزایای بسیاری دارد. مهم‌ترین خواص فلفل سیاه در طب سنتی به عبارت زیر است:

 

بهبود باروری در مردان

فلفل نقش مهمی در بهبود باروری مردان ایفا می‌کند. فلفل به دلیل دارا بودن روی و منیزیم دو ماده معدنی حیاتی برای هورمون‌های جنسی مردانه باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود. همچنین تعداد اسپرم و غلظت آن را افزایش می‌دهد. روی موجود در فلفل به رشد و حرکت اسپرم نیز کمک می‌کند.

 

کمک به ترک سیگار با مصرف فلفل سیاه

کمک به ترک سیگار یکی دیگر از خواص فلفل سیاه است. تحقیقات نشان داده‌اند که استنشاق بخار فلفل سیاه می‌تواند علائم ترک سیگار را کاهش دهد. در افرادی که بخار فلفل سیاه استنشاق می‌کردند، میل به سیگار کشیدن به طور قابل توجهی کاهش یافت.

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فلفل سیاه با تحریک ترشح شیره‌های گوارشی و آنزیم‌های هاضمه، به هضم غذا کمک می‌کند. مصرف فلفل سیاه، به ویژه همراه با غذا، می‌تواند توانایی بدن را در تجزیه و هضم غذا بهبود بخشد. تحقیقات نشان داده‌اند که فلفل سیاه بر روی آنزیم‌های پانکراس نیز تأثیر مثبت دارد و به روند کلی گوارش کمک می‌کند.

این ادویه همچنین خاصیت ضد نفخ دارد و به دفع گاز معده کمک می‌کند و می‌تواند نفخ شکم و دردهای قولنجی را نیز تسکین دهد. جایگزین کردن فلفل سیاه با فلفل قرمز در وعده‌های غذایی می‌تواند به درمان نفخ شکم کمک کند.

 

پیشگیری از سرطان های مختلف به ویژه سرطان پروستات و دستگاه گوارش

یکی از مهم‌ترین خواص فلفل سیاه پیشگیری از سرطان است. تحقیقات نشان داده‌اند که پیپرین موجود در فلفل سیاه خاصیت محافظتی در برابر انواع مختلف سرطان دارد. پیپرین همچنین باعث افزایش جذب سایر مواد مغذی مانند سلنیوم، کورکومین، بتاکاروتن و ویتامین‌های گروه B در روده‌ها می‌شود – مواد مغذی که برای سلامت روده و پیشگیری از سرطان ضروری هستند.

تحقیقات دیگری در کانادا نیز، خواص ضدسرطانی فلفل سیاه را به پیپرین نسبت می‌دهند. این ماده با کاهش فشار بر روی راست روده به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. همچنین، اثرات مشابهی در مورد سرطان پروستات نیز نشان داده است. علاوه بر این، مشخص شده که پیپرین می‌تواند اثربخشی دوتاکسل، داروی شیمی‌درمانی که برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود، افزایش دهد.

 

کاهش دهنده فشار خون

فلفل سیاه به کاهش فشار خون کمک می‌کند. دلیل اصلی این خاصیت باز هم پیپرین است. گزارش‌ها نشان داده‌اند که پیپرین می‌تواند فشار خون را در حیوانات کاهش دهد و انتظار می‌رود اثرات مشابهی در انسان نیز داشته باشد. یک مطالعه اسلواکیایی بیان می‌کند که مصرف خوراکی پیپرین می‌تواند افزایش فشار خون را کنترل کند. به همین دلیل قرار دادن این ادویه در برنامه غذایی افرادی که از فشار خون رنج می‌برند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

کمک به کاهش وزن

از دیگر خواص فلفل سیاه می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد. تحقیقات نشان داده‌اند که پیپرین موجود در فلفل سیاه، همان ماده‌ای که باعث عطسه می‌شود، با تشکیل سلول‌های چربی مبارزه می‌کند. این خاصیت می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. پژوهش‌ها حاکی از آن است که فلفل سیاه ممکن است جایگزینی برای درمان‌های مرتبط با چربی باشد.

فلفل سیاه با مهار تشکیل سلول‌های چربی، واکنش زنجیره‌ای را آغاز می‌کند که می‌تواند تشکیل چربی را در سطوح مختلف بیولوژیکی کنترل کند. علاوه بر این، فلفل سیاه با داشتن تنها ۸ کالری در یک قاشق چایخوری، می‌تواند به رژیم غذایی کاهش وزن کمک کند. بنابراین، به جای استفاده از سس‌های پرکالری ایتالیایی روی سینه مرغ یا سبزیجات گریل‌شده، کمی فلفل سیاه اضافه کنید و کمی لیمو ترش بچکانید تا کالری کمتری مصرف کنید.

 

بهبود سرماخوردگی و سرفه

فلفل سیاه حتی در طب سنتی چین برای بهبود سرماخوردگی و سرفه کاربرد داشته است. فلفل باعث تحریک گردش خون و جریان مخاط می‌شود. اثر فلفل سیاه زمانی که با عسل ترکیب شود، افزایش می‌یابد زیرا عسل به عنوان مسکن سرفه طبیعی عمل می‌کند.

یک قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده را با ۲ قاشق غذاخوری عسل در یک فنجان مخلوط کنید. فنجان را با آب جوش پر کنید، روی آن را بپوشانید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه دم بکشد. می‌توانید نوشیدنی را صاف کرده و جرعه جرعه بنوشید. این کار را سه بار در روز برای رفع گرفتگی بینی و سینوس انجام دهید.

فلفل سیاه همچنین می‌تواند علائم آسم را کاهش دهد. مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به آسم در یک مرکز مراقبت تخصصی در ترینیداد انجام شد، نشان داد که مصرف فلفل سیاه باعث بهبود وضعیت آن‌ها شده است. فلفل سیاه مجاری تنفسی را پاک می‌کند و سایر بیماری‌های تنفسی مانند سیاه سرفه را نیز بهبود می‌بخشد.

 

مبارزه با عفونت

فلفل سیاه به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. طبق یک مطالعه انجام‌شده در آفریقای جنوبی، پیپرین موجود در فلفل سیاه خاصیت لارو کشی (از بین بردن لارو حشرات مضر) دارد و به پیشگیری از عفونت و شیوع بیماری کمک می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود که درمان و بهبود بیماری‌های عفونی یکی از مهم‌ترین خواص مصرف فلفل سیاه است.

 

خواص آنتی اکسیدانی فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای است که به شیوه‌های مختلف به سلامتی شما کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد که باعث بیماری می‌شوند مبارزه کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. مطالعه‌ای در هند روی موش‌های صحرایی که دچار استرس اکسیداتیو القایی شده بودند، نشان داد که مصرف فلفل سیاه باعث بهبود قابل توجه وضعیت آن‌ها می‌شود.

آزمایش دیگری که توسط مؤسسه ملی تغذیه هند انجام شد، نشان داد که فلفل سیاه در میان تمام غذاهای مورد تجزیه و تحلیل آن‌ها، بالاترین غلظت آنتی‌اکسیدان را دارد. همچنین، فلفل سیاه بالاترین میزان فنول را نیز دارا بود. این محتوای بالای آنتی‌اکسیدان به فلفل سیاه اجازه می‌دهد تا فواید سلامتی مختلفی از جمله پیشگیری از بیماری‌های جدی مانند سرطان را ارائه دهد.

فلفل سیاه دارای چندین خاصیت آنتی‌اکسیدانی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. همچنین، منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است. البته توجه داشته باشید که فلفل سیاه هیدرولیز شده در مقایسه با فلفل سفید، حاوی پلی‌فنول بیشتری است.

فلفل سیاه علاوه بر این موارد، باعث افزایش دسترسی زیستی (جذب) مواد مغذی موجود در غذاها و مکمل‌های مختلف می‌شود. این بدان معناست که می‌تواند یک ماده درمانی با اثربخشی متوسط را به دلیل افزایش زمان ماندگاری درون سلولی آن، به ماده‌ای بسیار مؤثر تبدیل کند. همچنین، لازم به ذکر است که هرچه طعم فلفل سیاه تندتر باشد، میزان پیپرین موجود در آن بیشتر است.

 

درمان ویتیلیگو یا برص

ویتیلیگو بیماری است که باعث از دست رفتن رنگدانه پوست در نواحی خاصی می‌شود.  زمانی که پوست رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد، سفید می‌شود.  درمان‌های مختلفی برای این بیماری پوستی وجود دارد، اما اکثر آن‌ها شامل استفاده از مواد شیمیایی قوی هستند. بسیاری از بیماران اکنون برای درمان به فلفل سیاه روی آورده‌اند.

بر اساس تحقیقات پژوهشگران لندن، پیپرین موجود در فلفل سیاه جایگزین ایمن و طبیعی برای درمان‌های شیمیایی ارائه می‌دهد.

 

درمان شوره سر

از دیگر خواص فلفل سیاه می‌توان به درمان شوره سر اشاره کرد. یک قاشق چایخوری فلفل سیاه خرد شده را به یک کاسه ماست اضافه کنید و روی پوست سر خود بمالید و حدود 30 دقیقه بگذارید بماند. سپس با آب بشویید. از شامپو استفاده نکنید. در صورت تمایل می‌توانید روز بعد از شامپو استفاده کنید، زیرا این کار به مخلوط زمان کافی می‌دهد تا روی شوره سر اثر بگذارد.

به خاطر داشته باشید که در مصرف فلفل زیاده‌روی نکنید، زیرا مقدار زیاد آن باعث سوزش پوست سر و ناراحتی شدید می‌شود.

 

مبارزه با چین و چروک پوستی

فلفل سیاه با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی با رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد علائم پیری می‌شوند مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد به پوست شما در چندین جنبه آسیب می‌زنند. فلفل سیاه با علائم پیری زودرس پوست از جمله چین و چروک، خطوط ریز و حتی لکه‌های تیره مقابله می‌کند.

می‌توانید به سادگی فلفل سیاه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا اثرات آن بر زیبایی پوست را مشاهده کنید. یا یک قاشق چایخوری فلفل سیاه را با مقادیر مساوی عسل یا زردچوبه مخلوط کنید. برای داشتن قوامی نرم‌تر، کمی آب اضافه کنید. این ماسک را دو بار در روز روی صورت خود بزنید تا شاهد اثرات آن باشید.

 

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست یکی دیگر از خواص فلفل سیاه محسوب می‌شود. از این ادویه می‌توان به عنوان اسکراب برای لایه برداری پوست و حذف سلول‌های مرده استفاده کرد. این کار باعث نرم‌تر شدن پوست می‌گردد.

مقداری فلفل سیاه را خرد کنید و یک اسکراب برای حذف سلول‌های مرده پوست و لایه برداری تهیه کنید. تنها کافی است نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده را با یک قاشق چایخوری ماست مخلوط کنید. این ترکیب را روی صورت خود قرار دهید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید.

این ماسک صورت به حذف سموم از پوست شما کمک می‌کند و پوستی نرم و درخشان برایتان به ارمغان می‌آورد. فلفل سیاه همچنین به بهبود گردش خون و رساندن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به پوست کمک می‌کند. خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی آن نیز به جلوگیری از آکنه کمک می‌کند.

فواید خوردن فلفل سیاه

کمک به درمان دیابت

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص فلفل سیاه بهبود دیابت است. در واقع می‌توان گفت آنتی‌اکسیدان‌های مفید موجود در فلفل سیاه ممکن است به تثبیت قند خون کمک کنند. آن‌ها هایپرگلیسمی (قند خون بالا) را تنظیم کرده و در نتیجه موجب درمان دیابت می‌شوند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ ثابت کرده که روغن فلفل سیاه می‌تواند دو آنزیم را که نشاسته را به گلوکز تجزیه می‌کنند و باعث وخامت علائم دیابت می‌شوند، مهار کند. اما مصرف فلفل سیاه می‌تواند جذب گلوکز را به تاخیر بیندازد.

پیپرین همچنین می‌تواند به عنوان یک عامل تقویت‌کننده زیستی در کنار متفورمین (داروی دیابت) استفاده شود و به کاهش دوز متفورمین و حتی عوارض جانبی آن کمک می‌کند.

 

خوردن فلفل سیاه به سلامت مغز کمک می کند

فلفل سیاه تاثیر بسزایی در سلامت مغز دارد. پیپرین موجود در فلفل، آنزیمی را مهار می‌کند که سروتونین (انتقال‌دهنده عصبی آرامش‌بخش) را تجزیه می‌کند. این آنزیم همچنین عملکرد هورمونی به نام ملاتونین را که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند، کاهش می‌دهد.

پیپرین در بیماری پارکینسون نیز اهمیت دارد. این ماده نوع دیگری از آنزیم را مهار می‌کند که تولید دوپامین (هورمون احساس خوب) را مختل می‌کند. دوپامین معمولا در بیماران مبتلا به پارکینسون کم است و مصرف فلفل سیاه می‌تواند علائم را کاهش دهد. تاثیرات مشابهی را می‌توان در مورد افسردگی نیز مشاهده کرد.

فلفل سیاه همچنین می‌تواند از پیری مغز جلوگیری کرده و به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. علاوه بر این، می‌تواند فعالیت عصبی در مغز را افزایش دهد و در نتیجه احتمالاً تشنج را کاهش دهد. همچنین از سلول‌های عصبی محافظت کرده و از مرگ زودرس سلول جلوگیری می‌کند. بعلاوه، اثرات مفیدی نیز در بیماران سکته مغزی نشان داده است.

طبق مطالعه دیگری در هند، پیپرین موجود در فلفل سیاه می‌تواند تشکیل پلاک آمیلوئیدی را کاهش داده و به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند.

 

بهبود سلامت دهان و دندان

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص مصرف فلفل سیاه کمک به سلامت دهان و دندان است‌. فلفل سیاه به دلیل خواص ضد باکتریایی پیپرین برای تسکین دندان درد و سایر عفونت‌های دهانی مفید است.

این ادویه همچنین دارای خواص ضد التهابی است که به درمان التهاب لثه کمک می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید برای تسکین مشکلات دندانی، فلفل را با نمک مخلوط کنید. به سادگی مقادیر مساوی نمک و فلفل را در آب مخلوط کرده و روی لثه‌های خود ماساژ دهید.

جالب است بدانید که برای دندان درد، می‌توانید فلفل سیاه را با روغن میخک مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: فواید و مضرات مصرف غذای تند چیست؟

عوارض جانبی مصرف فلفل سیاه چیست؟

مصرف فلفل سیاه چه ضرری دارد؟ چه کسانی نباید فلفل سیاه بخورند؟

تا اینجا به بررسی خواص فلفل سیاه پرداختیم. ممکن است این سوال برای شما هم پیش آید که آیا این ادویه می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر در مصرف فلفل سیاه زیاده‌روی کنید، احتمالا شاهد سوزش چشم، مشکلات گوارشی، تحریک و خشکی پوست و بروز مشکلات تنفسی خواهید بود. به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف زیاد این نوع ادویه خودداری کرده باشید و سعی کنید به اندازه مصرف کنید تا از خواص آن برخوردار گردید.

 

بهترین شیوه مصرف فلفل سیاه چیست؟

افراد بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که برای برخورداری از خواص فلفل سیاه این ادویه را چگونه باید مصرف کرد؟ خوردن فلفل سیاه با غذا خوبه؟

متخصصان بر این باورند که فلفل سیاه یک ادویه فرار است و اگر بخواهید در فرایند غذا از آن استفاده کنید، احتمالا به دلیل حرارت از بین می‌رود. بهترین شیوه مصرف فلفل سیاه این است که ادویه نام برده را در آخرین مرحله پخت به غذای خود اضافه کنید تا از طعم و خواص آن برخوردار شوید.

لازم به ذکر است که میزان مصرف فلفل سیاه استاندارد 1 تا 2 قاشق چایخوری در روز است.

مطلب پیشنهادی: خواص فلفل چیلی برای لاغری چیست؟

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص فلفل سیاه پرداختیم و اطلاعات لازم را در این باره مطرح کردیم. یکی از مهم‌ترین خواص ذکر شده برای این ادویه کمک به کاهش وزن است. البته توجه داشته باشید که با مصرف این ادویه به تنهایی نمی‌توان لاغر شد.‌ شما باید در کنار مصرف ادویه و سایر مواد غذایی که موجب لاغری می‌شود از یک متخصص تغذیه چون متخصصان ما در غفاری دایت نیز رژیم غذایی دریافت کنید. تحرک داشته باشید و به رژیم خود پایبند باشید تا به وزن ایده‌آل خود دست یابید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه