از خواص عجیب فلفل چیلی برای لاغری و کبد چرب چه می دانید؟!

فلفل چیلی که نام علمی آن کاپسیوم آنوم Capsicum annuum است که محصول فلفل کپسیکوم بوده و علت شهرت آن تندی بیش از حد این فلفل است. فلفل چیلی عضوی از خانواده بادنجانیان است و این فلفل با فلفل‌دلمه و گوجه‌فرنگی در یک گروه قرار می‌گیرد. فلفل چیلی گونه‌های مختلفی دارد که مثال‌هایی از این انواع عبارتند از cayenne و فلفل هالاپینو. در بسیاری کشورها از فلفل به عنوان ادویه استفاده می‌کنند که این ادویه محبوب که با طعم تند و سوزاننده‌‌اش شناخته می‌شود. فلفل چیلی سرشار از ویتامین‌ها از جمله ویتامینC، ویتامین B6، ویتامین K1، ویتامین A، مواد معدنی مانند مس و آهن و بسیاری ترکیبات گیاهی خاص است. ماده کپسایسین از جمله مواد بسیار مهم و نفیدی است که در فلفل چیلی یلفت می‌شود و علت سوزش دهان پس از مصرف فلفل چیلی است. ویتامین K1 موجود در فلفل چیلی که به عنوان فیلوکینون هم شناخته می‌شود، برای لخته شدن خون و داشتن استخوان‌هایی سالم و کلیه‌ها ضروری است.
در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با فلفل چیلی است به بررسی مواردی مانند خواص فلفل چیلی، فلفل چیلی برای تسکین درد، فلفل چیلی برای کم خونی، فلفل چیلی برای تقویت مو، فلفل چیلی برای کبد چرب، فلفل چیلی برای سرطان، فلفل چیلی برای گرفتگی بینی و سینوس‌ها، فلفل چیلی برای سرماخوردگی و گلودرد، فلفل چیلی برای لاغری و در نهایت عوارض فلفل چیلی می‌پردازیم.

از خواص عجیب فلفل چیلی برای لاغری و کبد چرب چه می دانید؟!

خواص فلفل چیلی

فلفل چیلی حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K1 و ویتامین B6 است. فلفل چیلی همچنین حاوی پتاسیم، مس  و آهن است. ترکیبات گیاهی چیلی از جمله کاپسانتین( ضد سرطان)، ویولاکسانتین( ضد التهاب)، لوتئین( بهبود سلامت چشم)، کپسایسین( آنتی اکسیدان)، سناپینیک اسید( آنتی اکسیدان) و فرولیک اسید ( آنتی اکسیدان) هستند. فلفل چیلی با داشتن این عناصر و ترکیبات حاوی خواص و فواید فراوانی هستند که در ادانه به بررسی برخی از خواص فلفل چیلی می‌پردازیم.

 

فلفل چیلی برای تسکین درد

فلفل چیلی حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین است که می‌تواند گیرنده‌های درد در انتهای عصب‌ها که موجب ایجاد حس درد هستند را مسدود کند و به کاهش درد کمک کند. مصرف این ماده موجب بروز حس سوزش شده که این حس سوزش واقعی محسوب نمی‌شود. البته باید توجه کنید که نصرف بی‌رویه فلفل چیلی در طولانی مدت ممکن است موجب بی‌حسی گیرنده‌های درد شده و توانایی فرد را برای تشخیص حس سوزش از طعم چیلی  و حساسیت این گیرنده‌های عصبی نسبت به سایر درد‌ها از جمله سوزش ناشی از رفلاکس معده کاهش داده شود یا بی حس شود. همچنین این گیرنده‌ها نسبت به دیگر دردها مثل حس سوزش ناشی از رفلاکس معده نیز بی‌حس می‌شوند.

 

فلفل چیلی برای کم خونی

فلفل چیلی منبعی غنی از مواد معدنی مانند مس و آهن است که مس و آهنبرای تولید سلول‌های خونی تازه لازم و ضروری هستند. فلفل چیلی دارای مقادیر بالایی از اسید فولیک است که با کم خونی مبارزه می‌کند و موجب افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود‌.

 

فلفل چیلی برای تقویت مو

فلفل چیلی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها است و به همین علت فلفل چیلی موجب تقویت مو‌ها و افزایش رشد مو می‌شود.

 

فلفل چیلی برای کبد چرب

فلفل چیلی می‌تواند موجب سم‌زدایی و پاکسازی بدن از سموم می‌شود. فلفل چیلی با داشتن خاصیت سم‌زدایی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در حفظ سلامت کبد، درمان کبد چرب و فیبروز کبدی باشد.

 

فلفل چیلی برای سرطان

فلفل چیلی حاوی ماده کپسایسین است که این ماده دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی بوده و برای پیشگیری و درمان انواع مختلف سرطان‌ها مفید و موثر است. فلفل چیلی قاتل سلول‌های سرطان پروستات است در واقع کپسایسین با خواص خود سلول‌های سرطان پروستات را مجبور به خودکشی یا آپوپتوز می‌کند، همچنين فلفل چیلی می‌تواند موجب نابودي ژن‌های مسئول ایجاد غده پروستات شده و از این طریق به درمان سرطان پروستات کمک کند.

 

فلفل چیلی برای گرفتگی بینی و سینوس‌ها

از دیگر خواص کپسایسین موجود در فلفل چیلی می‌توان به برطرف شدن احتقان اشاره کرد. کپسایسین با تحریک ترشحات، مخاط بینی را دفع می‌کند. این ترکیب حاوی خواص ضد باکتریایی بود و به همین دلیل می‌تواند با عفونت‌های مزمن سینوسی به مبارزه بپردازد.

 

فلفل چیلی برای سرماخوردگی و گلو درد

فلفل چیلی منبعی غنی بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین A است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به همین علت می‌توان برای درمان سرما خوردگی و درمان سریع گلو درد موثر باشد.

عوارض فلفل چیلی

ارزش غذایی فلفل چیست؟

ارزش غذایی فلفل در هر 100 گرم 
کالری 40 
کربوهیدرات 8.81 گرم
پروتئین 1.87 گرم
چربی 0.44 گرم
قند 5.30 گرم

عوارض فلفل چیلی

فلفل چیلی در کنار خواص و فواید خود می‌تواند اثرلت مضر و منفی نیز داشته باشد. از جمله عوارض جانبی فلفل چیلی می‌توان به احساس سوزش اشاره کرد. فلفل چیلی دارای طعم تند و سوزان است و وجود ماده کپسایسین علت اصلی این تندی است که گیرنده‌های درد را مسدود میکند و موجب بروز احساس سوزش شدیدی می‌شود. فلفل جیلی در مقادیر زیاد موجب درد شدید، التهاب، ورم و قرمزی خواهد شد. برخی از افراد با مصرف فلفل چیلی دچار درد روده‌ای می‌شوند که علائم این درد شامل دردهای شکمی، سوزش معده، گرفتگی شکمی و اسهال دردناک است. مبتلایان به بیماری سندروم روده تحریک پذیر باید از مصرف فلفل چیلی به صورت جدی خودداری کنند. همچنین از دیگر عوارض فلفل چیلی که گزارش شده است افزایش ریسک سرطان است. همچنین افزایش ریسک ابتلا به سرطان معده و سرطان روده از دیگر عوارض فلفل چیلی است.

خواص فلفل چیلی برای لاغری

فلفل چیلی برای لاغری

فلفل چیلی می‌تواند موجب کاهش وزن و لاغری شود. اضافه وزن مشکل جدی به‌حساب می‌آید که فلفل چیلی موجب می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش اشتها و افزاسش سوخت چربی شده و از این طریق موجب کاهش وزن و دست‌یابی به تناسب اندام می‌شود. بر اساس تحقیقی مصرف ده گرم از فلفل چیلی قرمز در مردان و زنان می‌تواند موجب افزایش خاصیت چربی سوزی شود. استفاده منظم از فلفل چیلی پیش از هر وعده غذایی می‌تواند موجب کاهش کالری دریافتی شود.

با وجود خواصی که فلفل چیلی برای لاغری دارد نمی‌توان تنها با مصرف فلفل چیلی به وزن ایده آل رسید. برای رسیدن به وزن ایده آل به یک راهنما و یک رژیم لاغری مناسب نیاز دارید. رژیم‌های بهاره غفاری همان رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند بدون حذف مواد غذایی، تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. با کلیک بر روی غفاری دایت با این رژیم‌ها بیشتر آشنا شوید و با کلیک بر روی رژیم لاغری من، رژیم آنلاین خود را به راحتی دریافت کنید و از راهنمایی‌های مداوم مشاور تغذیه خود استفاده نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه