مهمترین خواص سبزیجات برای کنترل بیماری ها

سبزیجات بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند که می‌توانند نقش بسیار زیادی در درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌ها دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا متخصصان تغذیه قرار دادن انواع سبزیجات را در رژیم غذایی افراد توصیه کنند. لازم است بدانید که سبزیجات منبع غنی از مواد مغذی ضروری برای بدن از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها که به دلیل کالری کم نقش بسیار زیادی در سلامت افراد ایفا می‌کند. مهمترین خواص سبزیجات برای کنترل بیماری ها

خواص سبزیجات و نقش آن در سلامتی

در این مطلب تصمیم داریم به معرفی ۱۷ خواص شگفت‌انگیز سبزیجات بپردازیم:

  • سلامتی قلب و عروق
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان ها
  • بهبود سلامت سیستم گوارشی
  • کاهش وزن
  • بهبود سلامتی استخوان ها
  • بهبود چربی خون
  • بهبود عملکرد مغز 
  • درمان کم خونی
  • بهبود بینایی
  • درمان ریزش مو
  • بهبود سلامتی پوست 
  • کنترل فشارخون
  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت
  • بهبود سلامتی کبد
  • کمک به درمان آسم
  • کاهش ریسک ابتلا به سنگ کلیه
  • کمک به پیشگیری از مشکلات روحی و روانی

فواید سبزیجات

مطلب پیشنهادی: درمان کم خونی

۱- بهبود سلامت قلب و عروق

از مهم‌ترین خواص مصرف سبزیجات می‌توان به بهبود سلامت قلب و عروق اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت سبزیجات حاوی فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می توانند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کنند و شانس ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند. بنابراین اگر نگران سلامت قلب خود هستید، قرار دادن انواع سبزیجات در رژیم غذایی‌تان می‌تواند گزینه مناسبی باشد.‌

۲- کاهش خطر ابتلا به سرطان

 آنتی اکسیدان‌های موجود در سبزیجات می‌توانند به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کنند. لازم به ذکر است که رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. این نکته را در نظر داشته باشید که افراد مبتلا به سرطان می‌توانند اینگونه در مقابل این بیماری قوی‌تر عمل کنند.

مطلب پیشنهادی: مواد غذایی پیشگیری کننده از سرطان

۳- بهبود سلامت گوارش

تحقیقات بسیاری انجام شده که نشان می‌دهد مصرف سبزیجات می‌تواند در درمان اختلالات گوارشی موثر واقع شود. در واقع می‌توان گفت فیبرهای حاوی از سبزیجات می‌توانند به بهبود هضم و کاهش خطر ابتلا به یبوست کمک کنند.

۴- کاهش وزن

چرا سبزیجات بخوریم

سبزیجات کالری کمی دارند و می‌توانند به شما در احساس سیری کمک کنند. این امر می‌تواند به کاهش وزن و حفظ وزن سالم کمک کند. به همین دلیل به ورزشکاران توصیه می‌شود که مصرف این ماده غذایی را در رژیم خود قرار دهند تا از مزایای آن برخوردار شوند.

۵- بهبود سلامت استخوان‌ها

کلسیم و ویتامین K موجود در سبزیجات برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است. به همین دلیل افرادی که سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند از بیماری‌های استخوانی بسیاری در امان می‌مانند.

۶- بهبود چربی خون

از دیگر مزایای مصرف سبزیجات می‌توان به بهبود چربی خون اشاره کرد. متاسفانه باید بگوییم که سبک زندگی غلط بشر باعث شده است تا بسیاری از افراد در عصر حاضر از چربی خون رنج ببرند. یکی از بهترین راهکارها برای درمان این عارضه تغییر رژیم غذایی است.

شما می‌توانید با اصلاح رژیم غذایی یک قدم به درمان نزدیک‌تر شوید. حذف مواد غذایی مضر و قرار دادن سبزیجات می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

۷- بهبود عملکرد مغز

در اثر تحقیقات انجام شده توسط متخصصان مشخص شده که مصرف منظم سبزیجات می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت مغز داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

۸- درمان کم خونی

سبزیجات دارای فیبر و آهن زیادی است که در درمان کم خونی بسیار موثرند. به همین دلیل پزشکان به افرادی که از بیماری کم خونی رنج می‌برند توصیه می‌کنند که حتما سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا از مزایای آن بی‌بهره نمانند. در کشور ما نیز زنان باردار بهتر است توجه جدی به مصرف سبزیجات داشته باشند.

۹- بهبود بینایی

بهبود و تقویت بینایی را می‌توان یکی دیگر از خواص سبزیجات دانست که نباید از آن غافل شد. در واقع می‌توان گفت افراد می‌توانند با قرار دادن سبزیجات در رژیم غذایی به سلامت چشمانشان نیز بسیار کمک کنند.

۱۰- درمان ریزش مو

افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند نیز می‌توانند از انواع سبزیجات استفاده کنند تا از این عارضه رهایی یابند. همین موضوع باعث می‌شود تا شرکت‌های داروسازی بسیاری در سراسر جهان از سبزیجات در فرایند تهیه انواع محصولات مراقبت از مو استفاده کنند.

۱۱- بهبود سلامت پوست

اگر زیبایی و سلامت پوستتان برای شما بسیار مهم است، حتما باید به رژیم غذایی خود بیشتر توجه کنید. قرار دادن انواع سبزیجات مفید در رژیم غذایی می‌تواند در بهبود سلامت و زیبایی پوست مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف سبزیجات می‌تواند خطر پیری پوست را رفع کند و شانس بروز انواع جوش، آکنه و غیره را کاهش دهد. همچنین مصرف سبزیجات می‌تواند در داشتن پوستی شفاف و درخشان به شما بسیار کمک کند.

۱۲- بهبود فشار خون

فشار خون یکی از بیماری‌های شایعی است که افراد بسیاری را در سراسر جهان به خود درگیر کرده است. گفتنی است که رژیم غذایی مناسب می‌تواند به طور قابل توجهی در درمان این عارضه مفید باشد. بنابراین اگر به این بیماری مبتلا هستید، مصرف انواع سبزیجات برای شما از واجبات است.

مطلب پیشنهادی: دلایل افت فشارخون

۱۳- کاهش خطر ابتلا به دیابت

از دیگر خواص سبزیجات می‌توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت فیبرهای موجود در سبزیجات وظیفه کنترل قند خون را بر عهده دارند. به همین دلیل نیز افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند، می‌توانند با قرار دادن انواع سبزیجات در رژیم غذایی خود از این عارضه رهایی یابند.‌

ویژگی های سبزیجات برای سلامتی

۱۴- بهبود سلامت کبد

کبد نیز از مزایای سبزیجات برخوردار است. همین موضوع باعث می‌شود تا افراد بتوانند با مصرف سبزیجات نقش بسیار زیادی در درمان بیماری‌ها و نارسایی‌های کبد داشته باشد. گفتنی است که آنتی اکسیدان‌های موجود در انواع سبزیجات می‌توانند بر روی سلامت کبد و کاهش خطر ابتلا به کبد چرب موثر باشند.

۱۵- کاهش خطر ابتلا به آسم

تحقیقات نشان داده است مصرف سبزیجات می‌تواند در درمان آسم موثر باشد. در واقع می‌توان گفت آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در سبزیجات می.توانند به کاهش التهاب و بهبود عملکرد ریه‌ها کمک کنند.

مطلب پشنهادی: داروهای گیاهی مناسب آسم

۱۶- کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه

سنگ کلیه از جمله اختلالات مربوط به کلیه است که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد به دنبال داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که سیترات موجود در سبزیجات می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

۱۷- بهبود سلامت روحی و روانی

سبزیجات حاوی ویتامین B هستند که برای سلامت روحی و روانی ضروری است. این مواد می‌توانند به کاهش استرس و بهبود خلق و خوی فرد کمک کنند. به همین دلیل افراد به منظور درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی می‌توانند مصرف سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

بهترین راه برای مصرف سبزیجات

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد پیش آید این است که بهترین راه برای مصرف سبزیجات چیست؟

در پاسخ باید بگوییم که سبزیجات را می‌توان به روش.های مختلفی مصرف کرد. از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به مصرف خام، پخته، آب پز، بخارپز، سرخ شده و غیره اشاره کرد. سبزیجات را می‌توان به سالاد، سوپ، خورشت، املت، ساندویچ، پیتزا و سایر غذاها نیز اضافه و نوش جان کرد.

مطلب پیشنهادی: غذاهای آبپز و رژیمی


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه