معرفی غذاهای آب پز و بخارپز مناسب رژیم لاغری

آب پز کردن و بخارپز کردن غذاها یکی از راه‌هایی است که به ما کمک می‌کند از بیشترین مواد مغذی موجود در غذاها استفاده کنیم؛ زیرا اغلب مواقع با سرخ کردن غذاها، خواص آن‌ها از بین می‌رود و ممکن است در طولانی‌مدت و با مصرف بیش از حد این غذاها سلامتی خود را از دست بدهیم؛ اما آیا هیچگاه غذای سرخ کردنی نباید مصرف کرد؟! فواید غذای آب پز چیست؟ در این مطلب از غفاری دایت، نه‌تنها در مورد رژیم غذایی با غذای آب پز صحبت می‌کنیم؛ بلکه چند دستور پخت غذای رژیمی را برای لذت بردن از غذاهای آب پز ویا بخارپز به شما می‌گوییم. معرفی غذاهای آب پز و بخارپز مناسب رژیم لاغری

فواید غذای آب پز

در بسیاری از رژیم‌های غذایی و رژیم کتوژنیک ، افراد را به مصرف غذاهای آب پز و بخارپز ترغیب می‌کنند و حتی به صورت اغراق شده از آن‌ها می‌خواهند تا برای تهیه انواع غذاهای رژیمی، سرخ کردن را به طور کامل کنار بگذارند و تنها غذای آب پز مصرف کنند؛ اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این روش از نظر علمی درست است؟! برای بدن ضرری ندارد؟ زیرا همیشه گفته شده است محدود کردن مواد مغذی یا مصرف یک غذا به عنوان رژیم لاغری روش درستی نیست و در دراز مدت به بدن آسیب وارد می‌کند. آیا خوردن غذای آب پز در تمامی وعده‌ها، به همین سبک شباهت ندارد؟!

فواید غذای آب پز

پاسخ

طبق تحقیقاتی که انجام شده و در آن رژیم لاغری و میزان پاسخگویی آن را بررسی کردند، مشاهده شد کسانی که روغن را به طور کامل از غذای خود حذف نمودند و هیچ غذای چربی مصرف نکردند، نه‌تنها به بدن خود آسیب زدند، بلکه کمتر از کسانی که در رژیم غذایی خود از چربی استفاده می‌کردند کاهش وزن داشتند. در حقیقت بدن ما به چربی نیاز دارد؛ زیرا برای ساخت بسیاری از هورمون‌ها، در ساختار سلول‌ها و برای انجام بسیاری از عملکردها در بدن، ما به چربی نیاز داریم. همچنین چربی‌ها در بدن خاصیت ضربه گیری دارند و همچنین بدن ما با سوزاندن چربی‌هاست که می‌تواند خود را گرم نگه دارد. نوعی از رژیم غذایی نیز وجود دارد که بر پایه مصرف چربی‌هاست و میزان کربوهیدرات آن ناچیز است که به آن رژیم کتوژنیک می‌گویند.

پس مصرف چربی و روغن سالم ضروری است؛ اما این بدان معنی نیست که این روغن را باید در غذاهای سرخ کردنی به دست بیاوریم؛ زیرا سرخ کردن غذاها می‌‌تواند مواد مغذی موجود در آن‌ها را از بین ببرد. بنابراین می‌توانید غذای آب پز و بخارپز تهیه کرده و برای خوشمزه‌تر و مقوی‌تر کردن آن، از روغن‌های سالمی همچون روغن زیتون هنگام پخت آن‌ها استفاده کنید.

غذای بخار پز

۳ ایده پخت غذاهای آبپز و بخارپز

ما می توانیم انواع غذای آب پز را با ترکیبات مختلف بپزیم که نه‌تنها سلامت همه مواد درون آن حفظ شود؛ بلکه بسیار خوش طعم و اشتها برانگیز باشد. می‌توانیم از قارچ، سیب زمینی، گوشت، تخم مرغ، سبزیجات و مرغ استفاده کنیم. یکی از رایج‌ترین اشکال تهیه گوشت، بدون سرخ کردن آن، پخت کباب است؛ اما کباب تنها غذای غیرسرخ کردنی با گوشت نیست. در ادامه غذای آب پز با مرغ، گوشت و سبزیجات را برای شما آورده‌ایم.

مطلب پیشنهادی: ایده های پخت غذای رژیمی با قارچ

غذای آب پز با گوشت

۱- طرز تهیه غذای آبپز با گوشت

مواد لازم

  • گوشت تکه‌ای
  • جعفری
  • سیر
  • برگ بو
  • هویج
  • کرفس
  • تره فرنگی
  • پیاز
  • چوب دارچین
  • میخک
  • نمک و فلفل

روش پخت

از مواد لازم به هر میزان که دوست دارید می‌‌توانید در تهیه این غذا استفاده کنید؛ برای مثال ممکن است برخی دوست داشته باشند میزان سبزیجات آن زیاد باشد و برخی دیگر غذای پرگوشت را ترجیح بدهند.

ابتدا گوشت‌های تکه‌ای را به همراه ۵ لیوان آب در قابلمه ریخته به شکلی که آب تا روی سطح آن‌ها بیاید. برگ بو، جعفری خرد شده و سیر رنده شده را به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید دو ساعت با هم بجوشند. پس از آن چنانچه تفاله روی سطح آب بود، آن را بگیرید.

سبزیجات یعنی هویج، کرفس و تره فرنگی را خرد کنید؛ پیاز را پوست کنده و به همراه میخک و چوب دارچین به قابلمه اضافه کنید. سبزی‌جات و ادویه را باید در یک ساعت پایانی پخت گوشت به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید نمک در آخرین مرحله اضافه می‌شود، یعنی زمانی که می‌خواهید غذا را از روی گاز بردارید تا هم ید آن حفظ شود و هم گوشت سفت نشود.

از این دستور تهیه می‌توانید برای پخت خوراک مرغ نیز استفاده کنید و به سلیقه خود، سبزیجات‌تان را تغییر دهید. همچنین در خوراک مرغ می توانید از تکه‌های سیب زمینی نیز استفاده کنید.

غذای آب پز با مرغ

۲- غذای آب پز با مرغ

مواد لازم

  • دو عدد ران مرغ
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • یک چهارم قاشق چای خوری زردچوبه
  • ۴ عدد آلو خورشتی
  • ۲ عدد پیاز
  • نمک و فلفل به مقدار دلخواه
  • کمی زعفران در صورت تمایل

روش پخت

برای تهیه این غذا ابتدا باید سس آن را آماده کنیم. برای اینکار رب گوجه فرنگی، زردچوبه و زعفران را درون قابلمه با یک لیوان آب مخلوط می‌کنیم و پیاز را به صورت حلقه‌ای برش داده، کف قابلمه می‌چینید؛ سپس ران مرغ را روی پیازها قرار داده و آن را درون قابلمه می‌ریزیم. درب قابلمه را بسته و اجازه دهید تا حدود ۲ ساعت مرغ کامل بپزد. پس از پخت کامل و زمانی که مرغ به روغن افتاد، آن‌ها را به ظرف مناسب منتقل کرده و تزئین کنید. این غذا را می‌توانید به همراه نخود سبز، فلفل دلمه‌ای و هویج نیز بپزید. در صورت دلخواه کمی آب لیمو به خوراک مرغ خود اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

خوراک سبزیجات و قارچ

۳- خوراک سبزیجات و قارچ

مواد لازم

  • سه پیمانه لوبیا سبز خرد شده
  •  سه عدد هویج
  • نصف پیمانه نخود فرنگی
  • نصف پیمانه ذرت
  • دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • نمک، فلفل، پودر سیر و پودر پیاز
  • آبلیموی تازه
  • یک پیمانه قارچ خرد شده

طرز تهیه خوراک سبزیجات برای گیاهخواران

در پختن غذا باید لوبیا سبز و هویج را در کمی روغن زیتون تفت بدهید و به آن پودر فلفل و پیاز اضافه کنید. سپس دو لیوان آب را اضافه کرده و اجازه دهید، بپزند. پس از آن که هویج نرم شد، نخود فرنگی، ذرت و قارچ را به آن‌ها اضافه کنید. یک ربع پایانی نمک را اضافه کنید.

برای خوشمزه‌تر شدن قارچ در این غذا، می‌توانید به جای اضافه کردن آن به ترکیب مواد در حال پخت، ابتدا قارچ‌ها را که ورقه‌ای بریده‌اید، درون آب جوش بریزید تا ۴ دقیقه بجوشند؛ سپس آن‌ها را خارج کرده و بلافاصله زیر آب سرد بگیرید تا ترد شوند و در نهایت همراه با اضافه کردن نمک غذا، قارچ‌ها را اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی: خواص سبزیجات برای سلامتی

غذای آب پز

 

غذاهای رژیمی و لاغری سریع

همانطور که گفتیم، حذف کامل روغن تنها راه برای لاغر شدن نیست و بدن ما به میزان کافی از چربی سالم نیاز دارد. به همین دلیل می‌توانید هنگام پخت ویا سرو غذاهای رژیمی که دستور پخت آنها داده شد، کمی روغن زیتون به آن‌ها اضافه کنید. علاوه بر غذای آب پز، انواع غذای رژیمی بخارپز نیز می‌توان تهیه کرد که طعم مواد غذایی و خواص آن، حفظ شده باشد و بهتر است این غذاها را نیز با روغن‌های گیاهی مصرف کنید.

بهتر است به جای حذف کامل روغن از غذاهای خود و روی آوردن به انواع رژیم‌های غیر اصولی، از یک مشاور تغذیه مجرب، رژیم غذایی دریافت کنید. بهاره غفاری انواع رژیم‌های غذایی اصولی و سالم را در پیج غفاری دایت به شما ارائه می‌دهد. می‌توانید با کلیک بر روی غفاری دایت اطلاعات لازم را به دست آورید. همچنین برای دریافت رژیم غذایی اختصاصی که ویژگی‌های شما را در نظر گرفته باشد، بر روی رژیم لاغری اختصاصی کلیک نمایید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه