مزایا و معایب کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی محصولی فوق‌العاده برای جمع‌آوری خون قاعدگی است که در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با استفاده از این محصول دیگر نیازی به تعویض مکرر نوار یا پد بهداشتی نیست. شما به راحتی می‌توانید این کاپ را درون دهانه رحم خود قرار دهید و به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. مزایا و معایب کاپ قاعدگی چیست؟

با این وجود سوالات بسیاری در رابطه با کاپ‌های قاعدگی وجود دارد. افراد بسیاری دوست دارند بدانند که آیا این کاپ باعث ایجاد عفونت می‌شود؟ به پرده بکارت آسیب می‌رساند یا خیر؟ چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ نحوه خروج این کاپ چگونه است؟ این محصول چه تفاوتی با دیگر محصولات ساخته شده برای قاعدگی دارد؟ مزایا و معایب آن چیست؟ و چه چیزی باعث افزایش تقاضا برای استفاده از آن شده است؟

مطلب پیشنهادی: تغذیه مناسب دوران قاعدگی

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یک محصول بهداشتیِ سیلیکونی یا لاتکسی است که در دوران قاعدگی به جای نوار بهداشتی یا تامپون استفاده می‌شود. این محصول داخل واژن قرار داده می‌شود و با ایجاد مکش، خون قاعدگی را جمع‌آوری می‌کند جالب است بدانید که کاپ‌های قاعدگی در اندازه‌ها و سایزهای مختلف موجود هستند تا با نیازهای مختلف افراد سازگار باشند. آنچه که باعث محبوبیت این محصول شده است این است که کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد هستند و می‌توان تا سال‌ها از آنها استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: قاعدگی نا منظم

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد پیش آید این است که استفاده از کاپ‌های قاعدگی چه مزایایی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که مزایای استفاده از این محصول بسیار است. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- بهداشت بالا

کاپ قاعدگی به دلیل بهداشتی بودن از  رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. به همین نیز احتمال عفونت را کاهش می‌دهد. این محصول همچنین می‌تواند به کاهش بوی نامطلوب و تسکین درد قاعدگی نیز بسیار کمک کند.

۲- صرفه‌جویی اقتصادی

از آنجایی که کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد هستند، می‌توان بدون صرف هزینه بالا تا سالیان سال از آنها استفاده کرد.

۳- راحتی

کاپ‌های قاعدگی تا 12 ساعت می‌توانند خون قاعدگی را جمع آوری کنند و به همین دلیل نیاز به تعویض مکرر ندارند. کاپ‌ها همچنین می‌توانند حجم بیشتری از خون قاعدگی را نسبت به نوار بهداشتی یا تامپون جمع‌آوری کنند. ضمن آنکه با استفاده از آن می توانید در دوران قاعدگی خود به فعالیت های طبیعی از جلمه ورزش و حتی شنا بپردازید. یکی از مشکلات خانم ها در رابطه با دوران قاعدگی عدم امکان شنا در دریا یا استخر می باشد. در صورت استفاده از سایز مناسب کاپ قاعدگی این محدودیت برای همیشه رفع می شود. 

۴- سازگار با محیط زیست

از دیگر مزایای این محصول می‌توان به سازگاری آن با محیط زیست اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت کاپ‌های قاعدگی زباله کمتری نسبت به نوار بهداشتی و تامپون تولید می‌کنند.

مزایای کاپ قاعدگی

مطلب پیشنهادی: درمان درد قاعدگی

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ قاعدگی همان گونه که مزایای بسیاری دارد، یک سری معایب نیز دارد که نباید از آن غافل شد. از مهم‌ترین معایب استفاده از کاپ قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار دادن و خارج کردن کاپ قاعدگی در دفعات اولیه ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد.
  • پیدا کردن سایز مناسب کاپ قاعدگی که به طور کامل در واژن قرار بگیرد و جابجا نشود، نیاز به امتحان کردن سایزهای مختلف دارد.
  • شستشوی کامل کاپ قاعدگی بعد از هر بار استفاده، به خصوص در مکان‌های عمومی، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
  • برخی افراد در ابتدای استفاده از کاپ قاعدگی، احساس ناراحتی، خشکی یا درد دارند.
  • اگر کاپ قاعدگی به درستی قرار داده نشود، ممکن است به دیواره واژن فشار وارد کند و باعث تحریک یا زخم شود.
  • ساقه کاپ قاعدگی ممکن است برای برخی افراد به خصوص در هنگام فعالیت‌های ورزشی یا شنا آزاردهنده باشد.
  • در برخی موارد کاپ قاعدگی ممکن است در طول روز جابجا شود و به سمت دهانه واژن حرکت کند. این جابجایی می‌تواند باعث نشت خون و ایجاد بوی نامطبوع شود.
  • عفونت‌های قارچی واژن در دوران قاعدگی شایع‌تر هستند و استفاده از کاپ قاعدگی می‌تواند این خطر را افزایش دهد. به عبارتی می‌توان گفت عدم شستشوی صحیح کاپ قاعدگی می‌تواند به رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها و در نهایت عفونت واژن منجر شود. توجه داشته باشید که سندرم شوک توکسیک (TSS) یک عارضه نادر اما جدی است که می‌تواند در اثر استفاده از کاپ قاعدگی آلوده ایجاد شود.

معایب کاپ قاعدگی

نحوه قرار دادن کاپ قاعدگی در واژن

برای گذاشتن کاپ قاعدگی در واژن نیاز است طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • دست‌های خود و همچنین کاپ قاعدگی را با آب و صابون بشویید.
  • یک موقعیت راحت پیدا کنید. می‌توانید در حالت نشسته، ایستاده یا خمیده روی توالت قرار بگیرید.
  • عضلات لگن خود را شل کرده و کاپ قاعدگی را از وسط تا کنید.
  • لبه کاپ قاعدگی را با آب یا روان کننده بر پایه آب مرطوب کنید.
  • کاپ قاعدگی را مانند یک تامپون، با لبه تا شده به سمت بالا، وارد واژن خود کنید.
  • کاپ قاعدگی را تا زمانی که به دهانه رحم شما برسد، به آرامی به سمت بالا فشار دهید.
  • ساقه کاپ قاعدگی را کوتاه کنید تا از واژن شما بیرون نزند.

زمان خروج 

زمان خروج کاپ قاعدگی به عواملی مانند میزان خونریزی شما، ظرفیت کاپ و فعالیت‌های شما بستگی دارد. به طور کلی، باید کاپ قاعدگی را هر 4 تا 12 ساعت یکبار خالی کنید.

متخصصان توصیه می‌کنند که هر گاه احساس کردید کاپ ظرفیت دریافت خون جدید را ندارد و شما را اذیت می‌کند آن را خارج کنید. برای این کار می‌توانید از تایمر نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر در زمان گفته شده کاپ را خارج کنید، ریسک ابتلا به عفونت شما بسیار زیاد می‌شود.

روش استفاده از کاپ قاعدگی

چگونه کاپ قاعدگی را خارج کنیم؟

اگر قصد خروج کاپ قاعدگی را دارید، این کار را طی مراحل زیر انجام دهید:

  • دست های خود را بشویید.
  • در یک موقعیت راحت قرار بگیرید.
  • عضلات لگن خود را شل کنید.
  • ساقه کاپ را پیدا کنید و آن را به آرامی بکشید.
  • کاپ را به آرامی از واژن خود خارج کنید.
  • محتویات کاپ را در توالت خالی کنید.
  • کاپ را با آب و صابون بشویید.
  • در صورت نیاز مجدد کاپ را درون واژن خود قرار دهید.

مقایسه کاپ قاعدگی و نوار بهداشتی و پد روزانه

کاپ قاعدگی و نوار بهداشتی هر دو از بهترین محصولات برای قاعدگی هستند که به دلیل یک سری تفاوت‌ها از یکدیگر متمایز شده‌اند. به طور کلی باید بگوییم که نوار بهداشتی و پد روزانه برای شنا و ورزش مناسب نیستند. هر چند ساعت یک بار باید آن‌ها را عوض کرد، بنابراین صرفه اقتصادی ندارد.

احتمال ایجاد عفونت در نوار بهداشتی و پد روزانه بیشتر است و احتمال نشتی بالایی دارد. علاوه بر این تعویض آن باعث ایجاد آلودگی می‌شود‌. با این حال استفاده از آن بسیار راحت بوده و نیاز به هیچ آموزش خاصی ندارد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی کاپ قاعدگی پرداختیم و اطلاعات مهمی را در این باره ارائه دادیم. دوران قاعدگی یکی از حساس‌ترین دوران زندگی هر بانویی حساب می‌شود. ضروری است در این بازه زمانی فرد علاوه بر بهداشت شخصی به تغذیه خود نیز اهمیت فراوانی دهد تا بتواند از این دوره به راحتی گذر کند.

اگر از بیماری‌های زنان رنج می‌برید و دوست دارید دوران قاعدگی خود را با دردی کمتر سپری کنید، دریافت مشاوره از مشاوران تغذیه ما در غفاری دایت برای گذر از این بازه زمانی بسیار ضروری است. متخصصان ما می‌توانند به شما کمک کنند تا یک برنامه غذایی ایده‌آل برای گذر از این دوره در نظر بگیرید و به تناسب اندام و سلامت خود بسیار کمک کنید.

مطلب پیشنهادی: وزن کشی در دوران پریودی


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه