غذاهای مناسب دوران قاعدگی | در پریودی چه بخوریم؟

چرا تغذیه مناسب در دوران پریودی مهم است؟ در دوران پریودی هورمون های خاصی به مقدار متفاوتی ترشح می‌شوند. مصرف بعضی از مواد مغذی در فعالیت هورمون‌ها و ترشحات آن‌ها اثر می‌گذارند. خستگی، تغییر در خلق و خو و گرفتگی عضلات از علائم دوران پریودی هستند که با تغییر در غذای رژیمی، تا حدود زیادی می‌توانید این علائم را کاهش داد. غذاهایی که در این دوران می‌خورید، می‌تواند انقباض عضلات را کاهش دهد و باعث کم شدن احساس نفخ و التهاب شود. حتی باعث می‌شود که شما در این دوران روحیه بهتری داشته باشید.   غذاهای مناسب دوران قاعدگی | در پریودی چه بخوریم؟

تغذیه مناسب در دوره قاعدگی.

در دوران پریودی چه بخوریم

برای خیلی از افراد سوال است که در پریودی چه بخوریم؟ مصرف غذاهای مناسب در زمان پریودی باعث می‌شود که شما دوران پریودی راحتری داشته باشید. بعضی از خوراکی هایی که مصرف آن‌ها در دوران پریودی توصیه می‌شود در ادامه آورده شده است:
• نوشیدن آب
نوشیدن آب در دوران پریودی اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که در دوران پریودی سردردهای شدیدی دارید، باید آب زیادی بنوشید. مصرف زیاد آب باعث کاهش سردرد در این دوران خواهد شد.
• زنجبیل
چای زنجبیل می‌تواند بعضی از علائم دردناک قاعدگی را کم کند. زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی است و می‌تواند باعث تسکین ماهیچه‌ها شود. حتی برای زنانی که دچار حالت تهوع در پریودی هستند، مناسب است. برخی از مطالعات نشان داده است که زنجبیل به طور موثری تهوع و استفراغ را در سه ماهه اول بارداری کاهش می‌دهد. زنجبیل یک ماده غذایی ارزان قیمت است که به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. پس حتما در دوران پریودی از آن استفاده کنید.
• مرغ 
مرغ یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین است که می‌توانید به رژیم غذایی خود در زمان پریودی اضافه کنید. مصرف پروتئین برای سلامتی کلی شما لازم است و می‌تواند باعث سرحال شدن در این دوران شود.
• موز
اگر در دوران قاعدگی، دچار اسهال یا اختلال در عملکرد روده‌ها شده‌اید، موز می‌تواند در برطرف کردن این مشکل به شما کمک کند. مصرف موز در دوران بارداری،به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم و پتاسیم باعث بهتر شدن حرکات روده می‌شود.
• ماهی سالمون
ماهی سالمون سرشار از آهن، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است. این ماهی یک ماده مغذی مفید برای رژیم غذایی شما در دوران پریودی است. مصرف آن باعث جبران آهن از دست رفته در دوران قاعدگی می‌شود. علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی ماهی سالمون باعث کاهش دردهای عضلانی می‌شود.
• شکلات تلخ
مطمئنا تا به حال در مورد فواید شکلات تلخ شنیده‌اید! دوران پریودی شما بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ است. شکلات تلخ یک میان وعده خوشمزه و مفید، سرشار از آهن و منیزیم است. با این حال بهتر است سراغ شکلات های فرآوری شده با قند مصنوعی نروید. شکلات تلخ از خوراکی هایی است که خون قاعدگی را زیاد می‌کند و برای جبران خون از دست رفته در این دوران مفید است.
• آجیل
بیشتر آجیل‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و منبع عالی پروتئین هستند. آنها همچنین حاوی منیزیم و ویتامین های مختلفی هستند. بهتر است در پریودی مصرف آجیل را هم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
• کلم بروکلی
احساس خستگی در دوران پریودی یکی از علائمی است که خیلی از زنان تجربه می‌کنند. با مصرف کلم بروکلی احساس بهتری در این دوران دارید. این ماده غذایی دارای فیبر و آهن است و با رساندن مواد مغذی به بدن باعث کم شدن نفخ شکم و بهبود حرکات روده می‌شود. شما می‌توانید کلم بروکلی را به صورت آب پز و یا تفت داده شده مصرف کنید.
• پرتغال
ویتامین دی و کلسیم موجود در پرتغال، باعث کاهش اضطراب و افسردگی در قاعدگی می‌شود. دل دردهای شکمی از مهمترین علائم دوران قاعدگی است. خوردن پرتغال باعث می‌شود که شما دل درد در پریودی را تجربه نکنید. اما شاید از خودتان بپرسید چطور؟
زمانی که ویتامین دی و کلسیم به طور همزمان مصرف شود، دل دردهای شکمی کم می‌شوند و از بروز افسردگی جلوگیری می‌شود.
• تخم مرغ
خوردن تخم مرغ به عنوان یک ماده غذایی مفید در دوران پریودی توصیه می‌شود. تخم مرغ سرشار از آهن، اسیدهای چرب مفید و پروئین است. برای کاهش دردهای قاعدگی بهتر است هر روز تخم مرغ مصرف کنید.
• لیمو 
لیمو، نارنگی و پرتغال باعث بهتر شدن حال روحی شما در پریودی می‌شوند. اگر در زمان پریود، حالت تهوع دارید و احساس خستگی می‌کنید، یک شربت آبلیمو بخورید. مرکبات سرشار از فیبر، مواد مغذی و مقدار زیادی آب هستند. بنابراین مصرف آن‌ها در پریودی باعث کاهش علائم و بهتر شدن حال شما خواهد شد.
• حبوبات
حبوبات دارای مقدار زیادی آهن هستند. در صورت کم بودن میزان آهن شما در زمان پریود، بهتر است حبوبات را به رژیم غذایتان اضافه کنید.
• ماست
ماست دارای منیزیم، کلسیم و سایر مواد مغذی است. بسیاری از افراد در دوران پریودی و یا بعد از آن، به عفونت‌های باکتریایی واژن مبتلا می‌شوند. برای پیشگیری از ابتلا به عفونت، بهتر است در این دوران، غذاهای سرشار از پروبیوتیک مانند ماست مصرف کنید.
• چای بابونه
چای بابونه علاوه بر اینکه باعث می‌شود شما در پریودی آرامش و حال روحی بهتری داشته باشید، برای رحم بسیار مفید است. چای بابونه باعث کم شدن دردهای شدید شکم خواهد شد. علاوه بر این کمک می‌کند که آرامش بیشتری داشته باشید و راحتر بخوابید. 

تغذیه مناسب پریود؛ چه غذاهایی در زمان پریودی بخوریم؟

غذاهایی که در دوران پریودی توصیه نمی‌شود؟

در دوران پریودی، مقدار زیادی خون از دست می‌رود و بدن دچار عدم تعادل هورمونی می‌شود. تغذیه در این دوران باید به صورتی باشد که مواد مغذی، پروئین، فیبر و آب کافی به بدن برسد. حتی تغذیه نامناسب در بعضی از اوقات باعث کم شدن خون قاعدگی خواهد شد. پس بهتر است از مصرف بعضی از غذاها در این دوران خودداری کنید:
• غذاهای فرآوری شده (غذاهایی مثل کنسروها، گوشت های فرآوری شده و ...)
• غذاهای تند
• نمک
• الکل (الکل اثرات منفی روی بدن خواهد داشت. مصرف الکل باعث سردرد، نفخ و از دست رفتن مقدار بیشتری خون از بدن در پریودی می‌شود.)
• آب نبات و تنقلات (مصرف تنقلات در زمان پریودی باعث نفخ و ناراحتی های معده می‌شوند.)

غذاهایی که در دوران پریودی توصیه نمی‌شود؟

چند نکته مهم در مورد تغذیه در دوران پریودی

رعایت موارد زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید دوره قاعدگی بهتری را پشت سر بگذارید:
• برای کاهش علائم آزار دهنده دوران پریودی، بهتر است غذاهای سالم و طبیعی مصرف کنید.
• از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده در این دوران پرهیز کنید. تغذیه در پریودی باید سبک و بدون چربی باشد.
• مصرف میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنید.
• به جای غذاهای سرخ شده از سبزیجات و گوشت آب پز استفاده کنید. 

چند نکته مهم در مورد تغذیه در دوران پریودی

میوه های مفید در دوران قاعدگی

 میوه و سبزیجات

در حالی که میوه ها و سبزیجات منبع حیاتی مواد مغذی و فیبر در رژیم غذایی هر فرد هستند، ممکن است به ویژه در دوران قاعدگی مفید باشند.
مطالعه‌ای در سال 2018 از دانشجویان دانشگاه اسپانیا نشان داد که رژیم‌های گیاه‌خواری و خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر با دردهای کمتر و کاهش درد قاعدگی مطابقت دارد.این در چندین مطالعه مورد بحث نویسندگان صادق بود، اما به نظر نمی‌رسد که علائم را در افراد مبتلا به اندومتریوز بهبود بخشد.

میوه های مفید در دوران قاعدگی

رژیم غذایی در دورانی قاعدگی

 
پریودهای نامنظم دلایل زیادی دارد. ایجاد تغییرات در شیوه زندگی برای کاهش یا مدیریت استرس و حفظ وزن بدن سالم ممکن است به تنظیم دوره های قاعدگی کمک کند.مدیتیشن و یوگا روش های موثر مدیریت استرس هستند. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می تواند به افراد در مدیریت وزن کمک کند. دریافت ویتامین D کافی نیز ممکن است از چرخه قاعدگی سالم حمایت کند.خوردن زردچوبه یا آناناس و نوشیدن سرکه سیب از دیگر درمان های خانگی ممکن است، اما قبل از اینکه پزشکان بتوانند آنها را به عنوان درمان های موثر توصیه کنند، تحقیقات بیشتری لازم است.برای داشتن یک رژیم غذایی عصولی و سالم به سایت غفاری دایت بروید، در قسمت رژیم‌های من برنامه غذایی مناسب را دریافت کنید.
 
 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (65 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه