برای کاهش سریع قند خون چی بخوریم؟

کنترل قند خون بخش مهمی از زندگی افراد مبتلا به دیابت است. در کنار داروها، رژیم غذایی سالم نقش اساسی در تنظیم قند خون و پیشگیری از عوارض دیابت ایفا می‌کند. به همین دلیل همواره این سوال مطرح می‌شود که کدام مواد غذایی موجب کاهش دیابت می‌شوند؟ برای کاهش قند خون چه باید مصرف کرد؟ چه راهکارهایی برای تنظیم دیابت در خانه وجود دارد؟ آیا می‌توان با مصرف نوشیدنی‌ها و میوه‌ها این عارضه را کنترل و درمان کرد؟ مواد غذایی چگونه موجب کاهش دیابت می‌شوند؟ برای کاهش سریع قند خون چی بخوریم؟

راهکارهای کاهش سریع قند خون در خانه

اگر به دنبال کاهش سریع قند خون در خانه هستید، در ابتدا ضروری است سبک زندگی خود را اصلاح کنید. افراد چاق و کم تحرک بسیار بیشتر از سایرین در خطر قند خون قرار می‌گیرند. تنظیم یک رژیم کم چرب و دارای فیبر و پروتئین بالا می‌تواند در کنار ورزش کردن در این زمینه بسیار موثر باشد. خوشبختانه باید بگوییم میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی فراوانی وجود دارد که با کم کردن جذب گلوکز توسط خون به تنظیم دیابت کمک می‌کنند. در ادامه این مواد غذایی را بیشتر توضیح خواهید داد.

  • توت‌ها
  • کیوی
  • انگور
  • هلو
  • گلابی
  • سیب
  • گریپ فروت
  • سرکه سیب
  • قهوه
  • آب
  • چای سبز
  • چای ترش
  • آب سبزیجات
  • سیر
  • آووکادو
  • مغزها و دانه‌ها
  • دارچین

مطلب پیشنهادی: ممنوعه های رژیم غذایی دیابتی کدامند؟

بهترین خوراکی‌ها برای کاهش سریع قند خون

متخصصان تغذیه مصرف مواد غذایی زیر را برای کاهش قند خون توصیه می‌کنند:

 

گروه غذایی

نمونه‌ها

توضیحات

غذاها

مرغ بدون پوست، ماهی، حبوبات (لوبیا، عدس، نخود)، تخم مرغ، لبنیات کم چرب (شیر، ماست، پنیر)، غلات کامل (برنج قهوه‌ای، جو دوسر، نان سبوس‌دار)، سبزیجات برگ‌دار، کینوا، آووکادو، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، قارچ

پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم برای احساس سیری و کنترل قند خون.

میوه‌ها

سیب، گلابی، پرتقال، گریپ فروت، توت‌ها (توت فرنگی، تمشک، بلوبری)، کیوی، هلو، آلو

فیبر، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت کلی بدن و کنترل قند خون.

نوشیدنی‌ها

آب، چای بدون کافئین، قهوه بدون کافئین، آبلیمو، شربت خاکشیر (بدون شکر)

بدون کالری و قند برای هیدراتاسیون بدن.

میان وعده‌ها

آجیل و دانه‌ها (گردو، بادام، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان)، میوه و سبزیجات خام (هویج، خیار، کرفس)، ماست کم چرب، تخم مرغ آب پز، پنیر کم چرب، ذرت بوداده بدون نمک و کره، حمص ( نخود پخته شده و ارده)

فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم برای احساس سیری و کنترل قند خون.

 
مطلب پیشنهادی: علائم پیش دیابت چیست؟

میوه‌های مفید برای دیابت

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش قند خون استفاده از میوه‌هایی است که امکان تنظیم گلوکز موجود در خانه را دارد. افرادی که از قند خون بالا رنج می‌برند، با قرار دادن میوه‌های زیر در رژیم غذایی خود می‌توانند به بهبود این عارضه کمک شایانی کنند.

کاهش فوری قند خون در منزل

توت‌ها

توت‌ها، از جمله تمشک، توت فرنگی، تمشک و بلوبری، انتخاب‌های عالی برای افراد مبتلا به دیابت هستند. این میوه‌ها فیبر بالا و شاخص گلیسمی پایینی دارند، به این معنی که باعث افزایش قند خون شما نمی‌شوند. توت‌ها همچنین منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند به محافظت از بدن شما در برابر آسیب سلولی کمک کنند.

 

کیوی

کیوی یک میوه بسیار خوش طعم است که به دلیل دارا بودن فیبر بالا و شاخص گلیسمی پایین، می‌تواند نقش موثری در کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت ایفا کند. فیبر موجود در کیوی سرعت جذب قند خون را در بدن کاهش می‌دهد و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، کیوی منبع غنی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از قند خون بالا محافظت کند.

همچنین، کیوی حاوی منیزیم است که به بهبود حساسیت سلول‌ها به انسولین کمک می‌کند و در نتیجه، بدن می‌تواند از انسولین به طور موثرتری برای تنظیم قند خون استفاده کند.

 

انگور

انگور، با وجود طعم شیرین و دلچسب، به دلیل دارا بودن فیبر و آنتی‌اکسیدان، می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. فیبر موجود در انگور، به خصوص فیبرهای قرار گرفته در  پوست آن، سرعت جذب قند خون را در بدن کاهش می‌دهد و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری می‌کند.

انگور همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند رزوراترول است که می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از قند خون بالا محافظت کند. لازم به ذکر است که انگور به دلیل داشتن قند طبیعی، باید در حد اعتدال توسط افراد مبتلا به دیابت مصرف شود.

 

هلو

هلو از دیگر میوه‌های تابستانی خوش طعم است که به دلیل دارا بودن فیبر و پتاسیم، می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. فیبر موجود در هلو، سرعت جذب قند خون را در بدن کاهش می‌دهد و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری می‌کند.

لازم به ذکر است هلو منبع خوبی از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون و دفع سدیم اضافی از بدن نیز یاری رساند.  این میوه همچنین سرشار از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از قند خون بالا محافظت کند.

 

گلابی

گلابی میوه‌ای پاییزی با خواص فراوان است. این میوه به دلیل دارا بودن فیبر و پکتین فراوان، می‌تواند به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. فیبر موجود در گلابی به هضم کندتر قند و جذب تدریجی آن در خون کمک می‌کند و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند.پکتین موجود در این میوه نقش موثری نیز در حفظ قلب و عروق در برابر آسیب‌های احتمالی دارد.

 

سیب

یکی دیگر از روش‌های کاهش قند خون مصرف سیب است. سیب منبع خوبی از پکتین و پلی‌فنول‌ها است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی، می‌توانند از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از دیابت محافظت کنند. این میوه همچنین فیبر فراوانی دارد که هضم کندتر قند و جذب تدریجی آن در خون کمک کرده و اینگونه از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌نماید.

 

گریپ فروت

گریپ فروت یکی از میوه‌های مفید برای دیابت است. این میوه فوق‌العاده به دلیل فیبر فراوان و ترکیباتی چون نوزوتین، نارینجنین و نئوس‌هسپری حساسیت بدن را در برابر انسولین افزایش داده و موجب هضم تدریجی و جذب پایین قند در خون می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا متخصصان تغذیه به بیماران مبتلا به قند خون مصرف این میوه را توصیه کنند.

 

قوی‌ترین نوشیدنی‌های پایین‌ آورنده قند خون

یکی از بهترین راهکارهای کاهش سریع قند خون در خانه مصرف نوشیدنی‌هایی است که خاصیت تنظیم کنندگی قند خون را دارند و می‌توانند کمک کنند تا قند خون در محدوده‌ای نرمال قرار گیرد. از مهم‌ترین این نوشیدنی‌های مفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چگونه قند خون خود را سریعا پایین بیاوریم؟

سرکه سیب

سرکه سیب از تخمیر سیب به دست می‌آید و قرن‌ها به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برخی از بررسی‌های علمی نشان داده است که سرکه سیب قادر است با کند کردن هضم کربوهیدرات‌ها در روده، افزایش حساسیت به انسولین و همچنین افزایش جذب گلوکز توسط سلول‌های عضلانی شرایط را برای کاهش قند خون فراهم کند.

اگر از قند خون بالا رنج می‌برید، توصیه می‌شود 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و قبل از غذا میل کنید.

 

قهوه

نوشیدن قهوه یکی دیگر از روش‌های کاهش قند خون است. قهوه به دلیل وجود کافئین می‌تواند اثرات مختلفی بر روی سلامت داشته باشد و به تنظیم قند خون کمک کند.

مطالعات نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و به این ترتیب به کاهش قند خون کمک کند. البته مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی توصیه نمی‌شود چرا که می‌تواند استرس و اضطراب را زیاد کند.

 

آب

آب برای سلامتی کلی بدن ضروری است و نقش مهمی در تنظیم قند خون نیز ایفا می‌کند. هنگامی که قند خون بالا است، بدن شما برای دفع قند اضافی از طریق ادرار تلاش می‌‌نماید. این امر منجر به کم آبی بدن می‌شود که می‌تواند به نوبه خود قند خون را بیشتر افزایش دهد.

نوشیدن آب کافی به هیدراته نگه داشتن بدن و دفع قند اضافی از طریق ادرار کمک می‌کند. این امر به نوبه خود می‌تواند به کاهش قند خون و جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت بالا کمک کند.

انجمن ملی دیابت آمریکا توصیه می‌کند که افراد بالغ روزانه حدود 8 لیوان آب بنوشند. با این حال، ممکن است نیاز به نوشیدن آب بیشتری داشته باشید، به خصوص اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، ورزش می‌کنید یا بیماری خاصی دارید.

 

چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، به ویژه کاتچین‌ها، برای سلامتی مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که کاتچین‌های موجود در چای سبز می‌توانند حساسیت به انسولین را بهبود بخشند و به این ترتیب به کاهش قند خون کمک کنند.

چای سبز همچنین قادر است با کاهش کلسترول مضر ب هه حفظ سلامت قلب و عروق نیز کمک کرد. متخصصان بر این باورند که نوشیدن روزانه دو استکان دمنوش چای سبز برای افراد مبتلا به قند خون می‌تواند ایده بسیار مناسبی باشد.

 

چای ترش

چای ترش نوعی چای است که از گل گیاه هیبیسکوس تهیه می‌شود. این چای از دیرباز به عنوان یک داروی سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف، از جمله دیابت، مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعات در خصوص خواص چای ترش نشان داده‌اند که این چای می‌تواند به طور موثری قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. محققان بر این باورند که این چای با افزایش حساسیت به انسولین و مسدود کردن جذب قند در روده میزان تولید انسولین را افزایش داده و موجب کاهش قند خون می‌شود‌.

 

آب سبزیجات

نوش جان کردن آب سبزیجات از دیگر روش‌های کاهش قند خون محسوب می‌شود. سبزیجات سرشار از فیبر هستند که می‌تواند به کند کردن هضم کربوهیدرات‌ها در روده کمک کرده و به این ترتیب موجب جلوگیری از افزایش قند خون بعد از غذا شود‌. علاوه بر این، فیبر موجود در آب سبزیجات می‌تواند به افزایش احساس سیری و کاهش اشتها کمک کند که این امر می‌تواند به کنترل وزن و در نتیجه تنظیم قند خون کمک کند.

نوشیدن آب سبزیجاتی چون کرفس، خیار، اسفناج، کلم پیچ، جعفری و هویج بدون افزودن نمک و شکر در طول روز می‌تواند به سلامت قلب و دستگاه گوارش شما نیز کمک شایانی کند.

 

قوی‌ترین پایین آورنده قند خون

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در پی یافتن قوی‌ترین پایین آورنده قند خون هستند تا با مصرف آن‌ بتوانند به حفظ سلامت بدن خود کمک شایانی کنند. از مهم‌ترین این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سیر

اگر به دنبال یک خوراکی با قابلیت تنظیم کنندگی قند خون هستید، سیر بهترین گزینه برای شما خواهد بود. سیر سرشار از فیبر و آلیسین است که می‌تواند حساسیت سلول‌های بدن به انسولین را افزایش داده و اینگونه موجب تنظیم قند خون شود.

متخصصان طب سنتی تاکید بسیار زیادی بر مصرف سیر توسط بیماران دیابتی دارند.

 

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی سالم و فیبر است که با کاهش اشتها و کنترل وزن در محدوده‌ای ایده‌آل و همچنین کاهش جذب گلوکز توسط خون می‌تواند به کاهش اثرات دیابت در بدن کمک شایانی کند. قرار دادن این میوه در رژیم غذایی افراد مبتلا به قند خون می‌تواند بم قدم موثر در کاهش اثرات ناشی از این عارضه باشد.

 

مغزها و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها، مانند گردو، بادام، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان و تخمه چیا، به دلیل فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم (چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع) که دارند، می‌توانند به سلامت افراد مبتلا به دیابت کمک کنند. بررسی‌های علمی نشان داده است که قند موجود در قندها و دانه‌ها با تاخیر جذب خون می‌شوند. علاوه بر این مواد خوراکی ذکر شده به تدریج قند را جذب بدن کرده و اینگونه موجب کاهش قند خون می‌گردد.

 

دارچین

دارچین به دلیل دارا بودن سینامالدئید بسیار برای تنظیم قند خون مفید است. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای برخورداری از خواص این گیاه پودر آن را با غذا افزوده یا به استفاده از برگ‌های خشک شده آن دمنوشی تهیه و نوش جان کنید تا سلول‌های بدن شما حساسیت بیشتر در برابر انسولین پیدا کنند و به کاهش دیابت کمک شود.

 

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی روش‌‌های کاهش دیابت پرداختیم و گفتیم که چگونه می‌توان در منزل قند خون را کاهش داد. توجه داشته باشید که هیچ یک از راهکارهای ذکر شده جایگزین مناسبی برای حذف داروهای قند خون نیست. بنابراین ضروری است از حذف خودسرانه داروها از رژیم غذایی خودداری کرده و مصرف خوراکی‌های ذکر شده را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا بتوانید از خواص و مزایای گسترده‌ آن‌ها برخوردار شوید. جهت دریافت رژیم درمانی اختصاصی خود می توانید از طریق لینک رژیم من در وبسایت غفاری دایت اقدام نمایید. 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه