علائم و عوارض دیابت در مردان

دیابت یا همان بیماری قند خون بالا می تواند در مردان با علائم منحصر به فردی خود را نشان دهد. این بیماری می تواند علائم مختلفی داشته باشد و با تاثیراتی که روی بخش های مختلف بدن آنان می گذارد، خود را نشان دهد. برخی از علائم دیابت در مردان به نسبت رایج تر هستند. به طور مثال تکرر ادرار در مردان یا اختلال نعوظ که می توانند نشان دهنده بالا رفتن قند خون این افراد باشند و تا حدودی قابل درمان نیز هستند. علائم و عوارض دیابت در مردان

علائم اختصاصی دیابت در مردان شامل چند مورد مهم است که در این مقاله به معرفی آنها در کنار سایر علائم عمومی و شایع افزایش قند خون پرداخته ایم. برخی از این علامت ها می توانند به صورت خفیف و برخی دیگر به صورت شدید بروز نمایند. به طور مثال در مراحل اولیه ممکن است با علائم اولیه ای نظیر خستگی، تاری دید و … روبرو شویم. در این مرحله تشخیص دیابت کار دشواری است و اغلب افراد متوجه مشکل اصلی نمی شوند. در صورت عدم تشخیص به موقع، در ادامه مشکلات و نشانه های جدی تری بروز می نمایند که می توانند سایر بخش های بدن از جمله بینایی، پوست، کلیه ها و حتی قلب را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند. 

علائم اختصاصی دیابت در مردان چیست؟

  • اختلال در سیستم عصبی خود مختار (ANS) و اختلال در نعوظ
  • مشکلات اورولوژیک
  • کاهش توده عضلانی
  • تکرر ادرار 
  • انزال رتروگراد
  • مشکلات پوستی
  • برفک تناسلی
  • احساس ضعف، خستگی مفرط و بی حالی

۱- آسیب به سیستم عصب خود مختار و اختلالات نعوظ

وقتی سیستم عصبی خود مختار که به اختصار آن را ANS نیز می نامند بر اثر افزایش قند خون دچار مشکل شود، قادر به کنترل عروق خونی نخواهد بود. در نتیجه زمینه ساز مشکلات جنسی جدی  در مردان خواهد شد. با آسیب به عروق خونی و عدم امکان کنترل آنها توسط این سیستم عصبی، مشکلات نعوظ در فرد ایجاد می شوند. البته این علامت می تواند در اثر عوامل دیگری نیز بروز نماید که با بررسی های بیشتر قابل تشخیص خواهد بود. 

این اختلال معمولاد در افراد کمتر از ۴۵ سال رخ می دهد و از نشانه های جدی و اصلی بروز دیابت در مردان است. در صورت مشاهده این مشکل باید با پزشک متخصص مشورت کنید تا نوع بیماری که بر آن تاثیر می گذارد را تشخیص دهید. 

۲- مشکلات اورولوژیک

بیماری دیابت می تواند به سیستم عصبی مردان نیز آسیب وارد کند و در نتیجه برخی مشکلات اورولوژیک را در آنها پدید آورد. برخی از این آسیب ها از علائم اصلی دیابت هستند و با پیگیری و تشخیص به موقع قابل کنترل و درمان هستند. 

به طور مثال عدم کنترل ادرار در مردان به دلیل فعالیت های بیش از حد مثانه است و می تواند بعنوان یکی از نشانه های دیابت تشخیص داده شود. در این شرایط فرد در معرض عفونت های ادراری نیز قرار خواهد داشت.

دیابت در مردان

۳- کاهش توده عضلانی بدن مردان 

در بدن مردانی که به دیابت مبتلا شده اند به دلیل افزایش قند خون و کاهش سطح پروتئین، عضلات تحلیل می روند و توده عضلانی کاهش پیدا می کند. این امر در اثر کمبود دو نوع پروتئین KLF15 و WWP1 رخ می دهد که در بدن مردانی که به مرض قند مبتلا شده اند بیشتر دیده می شود. 

مطلب پیشنهادی: صبحانه مناسب دیابتی ها

۴- مشکل تکرر ادرار

در واقع تکرر ادرار یکی از اصلی ترین نشانه های رایج بیماری دیابت است که در مورد مردان نیز صادق است. این عارضه در انواع دیابت به طور مثال دیابت بی مزه نیز دیده می شود. خانم هایی که به دیابت مبتلا شده اند نیز از تکرر ادرار شکایت داشته اند. اما این مساله در مردان شایع تر است. 

۵- مشکل انزال رتروگراد

این مشکل در اکثر مردانی که به دیابت مبتلا شده اند دیده می شود. در این اختلال بخشی از مایع منی به مثانه وارد می شود. اختلال انزال برگشتی زمانی اتفاق می افتد که در مردان به دلیل ابتلا به بیماری قند خون بالا، مایع منی بیش از حد ترشح شود. 

۶- مشکلات و بیماری های پوستی 

به دلیل عدم گردش خون سالم در قسمت های مختلف بدن مردان، در صورت ابتلا به دیابت، این افراد ممکن است با مشکلات پوستی و انواع عفونت هایی که به سختی درمان می شوند مواجه شوند. 

۷- بیماری برفک تناسلی 

مردانی که بیماری دیابت دارند به مشکل برفک تناسلی برخورد می کنند که البته این بیماری در زنان شایع تر از مردان است. در مردانی که ختنه نشده اند احتمال بروز این بیماری در هنگام ابتلا به دیابت بیشتر است. این بیماری نوعی عفونت قارچی است که در اثر رشد نوعی مخمر تحت عنوان کاندیدا در ناحیه تناسلی بروز پیدا می کند. 

۸- احساس خستگی و بی حالی

از علائم اولیه دیابت در مردان احساس ضعف، خستگی مفرط و بی حالی است. به طوریکه مردان مبتلا به دیابت بیش از هم سن و سالان خون احساس خستگی می کنند و قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نیستند. این مشکل در اثر التهاب در بدن رخ می دهد که با انجام ورزش و کنترل سایر علائم دیابت می توان آن را رفع نمود. 

علائم دیابت مردان

چرا نشانه ها و تاثیرات دیابت در مردان و زنان متفاوت است؟

ساختار بدن زنان و مردان دارای تفاوت های عمده ای است. به خصوص تفاوت در هورمون هایی که در بدن هر یک ترشح می شوند می تواند موجب بروز علائم مختلف در صورت ابتلا به یک نوع بیماری گردد. 

در بیماری قند خون بالا نیز به همین شکل است. در بدن مردان هورمون های مردانه تستوسترون به مقدار زیادی ترشح می شود. همین هورمون می تواند بدن مردان را بیشتر از زنان مستعد ابتلا به بیماری دیابت نماید. هورمون تستوسترون که برای رشد عضلات و فعالیت های جنسی در بدن مردان ضروری است می تواند در صورت ترشح بیش از حد مورد نیاز مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در حالت عادی این هورمون صفات مردانه نظیر تغییرات صدای مردان در دوران بلوغ، رشد موها، تولید اسپرم ها و … را بر عهده دارد. اما در صورت ترشح زیاد می تواند موجب ایجاد بافت چربی (چربی های احشایی) در دور قلب، کبد و پانکراس شود. این امر سبب ساز ایجاد اختلالات در عملکرد این اندام ها خواهد شد. 

همانطور که می دانید ترشح انسولین که عهده دار تنظیم میزان قند خون است، بر عهده غده پانکراس می باشد. با آسیب به پانکراس مشکلات متعددی از جمله افزایش قند خون یا دیابت در مردان را شاهد خواهیم بود. 

روش های تشخیص بیماری قند خون بالا در مردان 

با وجود علامت ها و نشانه های شایعی که برای این بیماری وجود دارد، تقریبا تشخیص آن بدون آزمایش دقیق ممکن نخواهد بود. برخی از این تست ها عبارتند از:

  • آزمایش تست قند خون

  • تست A1C

  • آزمایش ادرار

  • تست گلوکز 

بررسی برخی از علائم بالینی توسط پزشک متخصص می تواند به تشخیص بیماری دیابت در مردان کمک نماید. به طور مثال:

  • افزایش حجم و دفعات ادرار

  • تب

  • بی اشتهایی

  • خشکی دهان 

  • لاغری غیر عادی

  • خستگی مفرط

  • تشنج

  • افزایش جوش و مشکلات پوستی

  • افزایش خطر عفونت ها 

  • و …

سایر علائم شایع افزایش قند خون در مردان 

دیابت بیماری است که می تواند بر اندام ها و بخش های زیادی از بدن افراد تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل با علائم بسیار مختلف و متنوعی قابل شناسایی است. برخی از این علائم بسیار شناخته شده تر هستند. 

تکرر ادرار

به طور مثال تکرر ادرار که به دلیل تجمع قند در خون، موجب افزایش فعالیت کلیه ها می شود. در نتیجه ادرار بیشتری در بدن این افراد تولید می شود و فرد در فواصل زمانی کوتاهتری احساس ادرار مکرر خواهد کرد. 

عطش زیاد

در عین حال تشنگی بیش از حد از نشانه های متداول ابتلا به بیماری قند خون بالا است. دلیل این مشکل نیز عدم استفاده بدن از انسولین برای تبدیل گلوکز موجود در خون به انرژی است. در نتیجه سطح گلوکز در خون افزایش پیدا می کند. در ادامه کلیه ها سعی می کنند این قند اضافی موجود در خون را دفع کنند و حجم ادرار را افزایش می دهند. این مساله نیاز بدن به آب را بیشتر کرده، فرد به طور مکرر احساس تشنگی می نماید. 

درمان دیابت مردان

ضعف در بینایی

شبکیه چشم که در ناحیه پشت چشم قرار دارد و با انعکاس نور بر روی آن قادر به دیدن اجسام هستیم، در بیماران دیابتی آسیب می بیند. دلیل آن نیز تغییرات در رگ های خونی به دلیل افزایش سطح قند خون است که می تواند مشکلاتی بر روی شبکیه افراد ایجاد کند. برخی از این مشکلات شامل تخریب سلول های نوری، تورم، خونریزی و … است. در نتیجه فرد با مشکلات بینایی مواجه می شود و به طور تدریجی ممکن است دچار ضعف یا کاهش سطح بینایی شود. با کنترل دیابت و سطح قند خون می توان از این مشکل پیشگیری کرد. 

احساس خستگی مفرط و ضعف

مردانی که به دیابت مبتلا می شوند قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نیستند. زیرا به دلیل مشکل در فرایند متابولیسم به دلیل کمبود انرژی نمی توانند توان فیزیکی یک فرد سالم را داشته باشند. این امر موجب خستگی مفرط و نیاز به استراحت بیشتر در طول روز در این افراد می شود. 

زخم هایی که به سختی التیام می یابند

این مشکل از شایع ترین عوارض دیابت است که در مردان نیز به چشم می خورد. با آسیبی که به دلیل تجمع قند در خون به اعصاب و عروق کوچک وارد می شود، امکان ترمیم زخم ها به سرعتی که در افراد سالم انجام می گیرد وجود نخواهد داشت. 

بدن مردانی که به دیابت مبتلا هستند قادر به مقابله با باکتری و عفونت ها همانند سایر افراد نیست. به همین دلیل در صورت ایجاد زخم در بدن آنها، ریسک عفونت زخم و التیام آن به مدت طولانی تر وجود دارد. 

کاهش وزن 

دیابت در موارد حاد تر می تواند موجب کاهش وزن افراد به ویژه در مردان شود. زیرا انرژی مورد نیاز سلول ها به منظور عضله سازی تامین نمی گردد. این امر می تواند وزن مردان را کاهش دهد. 

علائمی که در دهان مردان مبتلا به دیابت می توانید ببیند

  1. خشکی دهان و ایجاد تغییر در بافت های داخل دهان و زبان 

  2. عفونت هایی که در دهان رخ می دهند همانند تبخال ها، آفت ها یا التهابات لثه

  3. تغییر رنگ دندان ها به رنگ خاکستری تیره یا قهوه ای

  4. تغییرات در بوی دهان که به دلیل ترشح بیش از حد یا خشکی دهان است

  5. ترشحات دهانی بیش از حد و غیر طبیعی 

مطلب پشنهادی: علائم پیش دیابت چیست ؟

علائمی که در ادرار آقایان مشاهده می شوند

دیابت در ادرار مردان نیز خود را با علامت های مختلفی نشان می دهد. همانطور که گفتیم اولین نشانه آن می تواند ادرار بیش از حد و تکرر ادرار باشد که دلیل آن دفع گلوکز اضافی موجود در خون توسط کلیه ها است. این امر حجم ادرار و دفعات نیاز به تخلیه ادرار را افزایش می دهد. سایر علائمی که دیابت در ادرار مردان به جای می گذارد عبارتند از:

تشخیص دیابت مردان

عفونت مجاری ادراری

به دلیل ادرار بیش از حد و مشکل در رگ های خونی این افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا به عفونت های ادراری هستند و این مشکل موجب افزایش تعداد دفعات ترشح بیش از حد و درد در ناحیه مجاری ادراری می شود. 

اختلال در دفع ادرار 

یکی از نشانه های شایع دیابت در ادرار مردان، قطره قطره شدن آن هنگام تخلیه مثانه است. زیرا به دلیل تجمع قند در خون، به اعصاب پائینی مجاری ادراری آسیب وارد می شود. 

بوی نامطبوع ادرار

به دلیل ترشحات بیش از حد، ادرار مردان دیابتی می تواند بوی نامطبوعی داشته باشد. 

عفونت های مجاری ادراری

به دلیل ادرار شیرین که در آن قند اضافی موجود در خون دفع می شود، احتمال بروز عفونت های ادراری بسیار زیاد خواهد بود. 

دیابت مردان و مشکلات ناباروری

افزایش سطح قند خون و انسولین در بدن می تواند سیستم جنسی و تناسلی مردان را تحت تاثیر خود قرار دهد. در نتیجه مشکلات ناباروری در مردان مبتلا به دیابت را شاهد هستیم. برخی از دلایل آن عبارتند از:

  • عوارض داروهای دیابت

  • کمبود هورمون تستوسترون 

  • تاثیرات قند خون بالا بر ارگان های تناسلی

  • آسیب به اعصاب و عروق 

با کنترل بیماری و تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی می توان بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن را که یکی از آنها مشکلات ناباروری در مردان است کنترل نمود. برای این منظور حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین یک برنامه رژیم غذایی متعادل دیابتی با مشورت یک متخصص تغذیه در نظر بگیرید تا با رعایت عادات غذایی سالم تر بیماری دیابت و عوارض آن را بخوبی کنترل نمایئد.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه