علائم پیش دیابت چیست ؟

علائم پیش دیابت موضوعی است که این روزها در بسیاری از کلینیک‌های درمان دیابت مطرح شده و سعی در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی افراد دارد. امروزه به دلیل سبک زندگی پرخطری که افراد نسبت به گذشته دارند، بیماری دیابت به خوبی شناخته شده و در بین مردم آشنا است. اما افراد کمی نسبت به علائم پیش دیابت آگاهی دارند. پیش دیابت درواقع حکم یک هشدار را دارد. زمانی که شما قند خونی بالاتر از حد نرمال دارید، اما نیاز به دریافت دارو یا درمان ندارید و نمی‌توان گفت که به هیچ یک از انواع دیابت دچار هستید، درواقع پیش دیابت رخ داده‌است. درچنین مواقعی احتمالا پزشک از شما می‌خواهد که برای عدم دچار شدن به دیابت، از مصرف برخی خوراکی‌ها جلوگیری کرده و یا غذای رژیمی خاصی را رعایت نمایید. در نظر داشته باشید زمانی که علاوم پیش دیابت در فردی ظاهر شوند، آن فرد مستعد ابتلا به دیابت در آینده است و احتمالا در صورتی که موارد دستوری پزشک را رعایت نکند، در سنین بالاتر به یکی از انواع دیابت مبتلا شود. علائم پیش دیابت چیست ؟

علائم پیش دیابت چیست ؟

 

علائم آزمایشگاهی پیش دیابت:

زمانی که شما تست قند خون یا آزمایش دیابت می‌دهید، اطلاعاتی را به دست می‌آورید که بر اساس آن می‌توانید متوجه شوید آیا به پیش دیابت یا یکی از انواع دیابت دچار هستید یا خیر. در چنین شرایطی در صورتی که علائم و اطلاعات حاکی از مستعد بودن بدن شما برای ابتلا به دیابت باشد، علائم آزمایشگاهی پیش دیابت رخ داده است.

درواقع علائم آزمایشگاهی پیش دیابت می‌توانند نشانه‌هایی از استعداد فرد برای ابتلا به بیماری دیابت نوع اول یا دوم را به اطلاع برسانند. اگرچه وجود این علائم نیازمند مصرف دارو یا داشتن شرایط کنترلی مانند بیماران دیابتی نیست، اما فردی که علائم آزمایشگاهی پیش دیابت را مشاهده می‌کند باید مواردی را برای عدم ابتلا به مرض قند رعایت نماید.

آزمایش دیابت را هنگام ناشتا انجام می‌دهند. از این رو افراد دیابتی که قصد سنجش قند خون خود را دارند در هر نوبت از آزمایش بایدد به صورت ناشتا به آزمایشگاه مراجعه کرده و تست را انجام دهند.

چگونه بفهمیم دیابت داریم ؟

موارد بسیاری در پاسخ به این سوال که چگونه بفهمیم دیابت داریم کمک کننده هستند. برخی از علائم رایج میان مبتلایان به این بیماری به شرح زیر است:

  • نیاز به دفع ادرار به صورت مکرر به طوری که این وضعیت برای مدت قابل توجهی ماندگار باشد
  • احساس تشنگی شدید بدون هیچگونخ توجیهی
  • عفونت‌های ادراری
  • کاهش وزن ناگهانی

زمانی که این نشان‌ها را در بدن خود مشاهده کردید نیاز است که ابتدا به یک پزشک عمومی مراجعه کرده و سپس با انجام یک تست قند خون علائم خود را بررسی نمایید.

 

علائم آزمایشگاهی پیش دیابت:

 

علائم و درمان پیش دیابت

احتمالا شما هم بارها عبارت دیابت خاموش را شنید‌اید. علائم این دیابت خاموش می‌تواند مواردی به شرح زیر باشد:

  • خستگی
  • اضافه وزن
  • کبودی‌هایی که خوب نمی‌شوند
  • عدم تمرکز
  • اختلال در خواب
  • بروز نقاط تیره روی پوست

در صورتی که همه این علائم همزمان باهم رخ دهند، احتمال ابتلا به پیش دیابت بسیار بالا است و شخص باید با انجام آزمایش نسبت به بروز این بیماری اطمینان خاطر حاصل نماید.

از آنجایی که پیش دیابت مانند دیابت یک ابتلای قطعی به قند خون محسوب نمی‌شود، داروهای تجویز شده در آن نیز با دوز داروهای تجویز شده برای بیماران دیابتی متفاوت است. میزان مصرف متفورمین در پیش دیابت بنا به علائم آزمایشگاهی موجود برای هر فرد به دستور پزشک متفاوت است.

این دارو عوارضی نیز در پی دارد که در صورت مشاهده با داروهای مشابه جایگزین می‌شود. اما از عوارض رایج و قابل کنترل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌قراری در خواب
  • خواب‌آلودگی
  • عدم توانایی در تمرکز
  • کاهش وزن
  • تهوع
  • معده درد

 

علائم و درمان پیش دیابت

 

سوالات در مورد پیش دیابت

علیرغم توضیحاتی که ارائه شد، اما همچنان سوالات در مورد پیش دیابت بسیار زیاد است. برخی از رایج‌ترین این سوالات در ذهن مردم به شرح زیر است:

  • چگونه می‌توان با ورزش کردن پیش دیابت را کنترل کرد؟

داشتن فعالیت بدنی روزانه در صورت تداوم به سوخت و ساز و متابولیسم بدن کمک کرده و راندمان آن را بالا می‌برد. لذا مواد قندی مصرف شده در طی روز به صورت طبیعی توسط بدن سوزانده شده و در شرایانات جذب نمی‌شود.

از این رو لازم است فرد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت به طور مکرر به پیاده روی، دویدن یا در صورت توان ورزش‌های مناسب دیگر بپردازد.

  • آیا پیش دیابت حتما به دیابت تبدیل می‌شود؟

خیر در صورتی که پیش دیابت را کنترل کنیم، لزوما به دیابت مبتلا نمی‌شویم. اما اگر نسبت به آن بی توجه باشیم حتما به دیابت مبتلا خواهیم شد.

  • علائم و نشانه‌های شایع و حتمی دیابت چیست؟

تکرر ادرار، تشنگی و گرسنگی بی دلیل و زیاد، خستگی بی دلیل و زیاد، تاری دید، تمرکز پایین، خواب‌آلودگی، کبودی زیاد و بی دلیل به طوری که به یاد نداشته باشیم چرا به این کبودی دچار هستیم و به طوری که این کبودی به مرور زمان بهبود نیابد یا بسیار دیر خوب شود.

  • مصرف تخم‌مرغ چه تاثیری بر پیش دیابت دارد؟

تخم‌مرغ ماده غذایی مقوی برای مبتلایان به پیش دیابت است. زیرا حاوی کربوئیدرات است که قند خود را بالا نبرده و به علاوه فرد را از گرسنگی می‌رهاند.

 

سوالات در مورد پیش دیابت

 

پیش دیابتی ها و رژیم غذایی

اکثر دیابتیها بیماری خود را با متفورمین کنترل می‌کنند. اما این بیماری موردی نیست که بتوان به صورت خوددرمانی آن را برطرف کرد. لذا هر بیمار مبتلا به پیش دیابت یا انواع دیگر دیابت لازم است تحت درمان و نظارت پزشک متخصص قرار بگیرد تا با توجه به شرایط فیزیکی و سلامتی خود داروها و غذای رژیمی مختص به خود را دریافت نماید.

هر یک از خوراکی‌ها و غذاهایی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم، تاثیرات مختلفی بر روی روند بالا رفتن قند خون ما دارند. برخی از آن‌ها به مرور زمان و برخی به سرعت قند خون ما را افزایش می‌دهند. در این میان شاخصی تحت عنوان شاخص GI وجود دارد که میزان این اثربخشی را در غذاهای مختلف سنجیده و اطلاعاتی را برای حفظ سلامت بیماران پیش دیابتی در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

زمانی که GI غذایی 55 یا کمتر باشد، این غذا روند رشد قند خون را به صورت آهسته افزایش می‌دهد. اما اگر غذایی 70  GI یا بیشتر باشد، سریعا بر روی روند رشد قند خون تاثیر می‌گذارد.

برای مثال ماهی‌ها GI پایینی دارند. از این رو دیابتیها به راحی می‌توانند از آن در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوند. لذا در پاسخ به این سوال که پیش دیابتی ها چه بخورند، می‌توانیم بگوییم که با بررسی جدول GI مواد غذایی می‌توان به یک رژیم غذایی و رژیم لاغری سالم دست یافت.

و در آخر برای جلوگیری از دیابت، داشتن تحرک کافی و رژیم غذایی درست ضروری است. به سایت غفاری دایت رفته و از رژیم آنلاین من برنامه غذایی خود را دریافت کنید.

 

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه