میوه های آنتی اکسیدان دار کدامند؟!

آنتی‌اکسیدان به هر ماده‌ای گفته می‌شود که بتواند فرآیند اکسیداسیون را مهار کند، مخصوصاً موادی که برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی ذخیره‌شده یا حذف عوامل بالقوه‌ی اکسیداسیون در بدن یک موجود زنده استفاده می‌شوند. میوه های آنتی اکسیدان دار کدامند؟!
آنتی‌اکسیدان‌ها شامل مواد غذایی مختلفی هستند که حتماً قبلاً نام آن‌ها را شنیده‌اید، مثلاً کارتنوئیدها مانند بتاکاروتن، لیکوپن و ویتامین C، این مواد نمونه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که فرآیند اکسیداسیون یا واکنش سلولی در برابر اکسیژن، پراکسید یا رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کنند. برای سلامتی و طول عمر، فواید مصرف برخی از آنتی‌اکسیدان‌های خوراکی مانند سبزیجات، چای‌ها و مکمل‌ها عبارت‌اند از:
  1. کند شدن روند پیری در پوست
  2. سلامت نسوج بدن
  3. سلامتی مفاصل
  4. حفاظت از قلب و مغز
  5. داشتن پوستی سالم‌تر، جوان‌تر و درخشان‌تر
  6. کاهش ریسک ابتلا به سرطان های مختلف
  7. افزایش سم‌زدایی در بدن
  8. افزایش طول عمر
  9. جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته
  10. کاهش مشکلات شناختی مانند زوال عقل
  11. تقویت چشم ها، کاهش ریسک مشکلات چشمی مانند آب‌مروارید و بیماری ماکولا که موجب از بین رفتن شبکیه‌ چشم می‌شود

میوه های آنتی اکسیدان دار کدامند؟!

چرا به آنتی‌اکسیدان‌ها نیاز داریم و چه عملکردی در بدن دارند؟

منابع غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند سبزیجات، ادویه‌جات و انواع چای باعث کاهش تأثیر رادیکال‌های آزاد یا استرس اکسیداتیو می‌شوند که عامل ایجاد انواع بیماری‌ها هستند. مشکلات جسمانی که امروزه با آن‌ها روبه‌رو هستیم مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و زوال عقل به دلیل افزایش میزان آسیب اکسیداتیو و التهاب رخ می‌دهند. به عبارت ساده، اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی بوده که موجب تولید رادیکال‌های آزاد و واکنش‌های شیمیایی زنجیره‌ای دیگر نیز می‌شود که مسئول آسیب‌های سلولی هستند آنتی‌اکسیدان‌ها از عوامل مهم تغذیه‌ای هستند که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ما دارند.

این مواد رادیکال‌های آزادی را که ناشی از مصرف انرژی است از بدن پاک می‌کنند. اگر رادیکال‌های آزاد در بدن باقی بمانند می‌توانند به جدار سلول‌ها آسیب برسانند و باعث مرگ سلولی بشوند. آنتی‌اکسیدان‌ها محیط را از سمومی که ناشی از مصرف انرژی در سلول‌ها است پاک می‌کنند. استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها در غذای رژیمی برای مقابله با آسیب‌های ناشی از نور آبی یا اشعه‌ی خورشید، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر، مصرف داروها، مسمومیت یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی،‌ استرس زیاد و سایر عوامل طبیعی که برای سلامتی خطرآفرین هستند، بسیار لازم و کمک‌کننده است.

در فرایند مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، آنتی‌اکسیدان‌ها درحالی‌که با سلول‌های بدخیم یا سرطانی مقابله می‌کنند، از سلول‌های سالم نیز محافظت می‌نمایند. حال برای استفاده از این آنتی‌اکسیدان‌ها اول باید منابع اصلی آن‌ها را شناخت و سپس میزان مصرف آن‌ها را نیز در نظر گرفت.

مطلب پیشنهادی: مواد غذایی ضد سرطان

چرا به آنتی‌اکسیدان‌ها نیاز داریم و چه عملکردی در بدن دارند؟

میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان کدامند؟

همان‌طور که گفته شد برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها را بدن خود تولید می‌کند و برخی دیگر از طریق خوردن میوه‌ها و مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان تأمین می‌شود. این میوه‌ها شامل:

۱- آلوبخارا

ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کل در نصف پیمانه آلو سیاه 4873 و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کل در نصف پیمانه آلوبخارا 7291 است.

۲- کشمش

انگور قرمز در هر وعده دارای ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کل 2016 و کشمش حاوی ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کل 2490 است.

۳- بلوبری آنتی اکسیدانی قوی

بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه می‌تواند از ابتلا به طیف انبوهی از بیماری‌ها جلوگیری کند. نکته شگفت‌انگیز این‌که خوردن یک فنجان بلوبری 13،427 آنتی‌اکسیدان کل را ارائه می‌دهد.

۴- شاه‌توت

 شاه‌توت نیز از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

۵- توت‌فرنگی

توت‌فرنگی هم مثل بلوبری و تمشک دارای آنتی‌اکسیدان زیادی است که از سلول‌های سالم در برابر بسیاری از انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

۶- تمشک

 آنتی‌اکسیدان اسید الاژیک که در تمشک، انار، گردو و کرن بری وجود دارد، توانایی آنتی‌اکسیدانی کوئرستین، آنتی‌اکسیدانی که در سیب، انگور، پیاز و گندم‌سیاه هست را تقویت می‌کند.

۷- آلو

خانواده آلو همه دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند، اما با خوردن آلو سیاه 4873 آنتی‌اکسیدان در هر وعده دریافت خواهید کرد.

مطلب پینشهادی: مهمترین خواص انواع آلو

۸- پرتقال

پرتقال همراه با انبه، هلو و هندوانه، سرشار از بتا-کریپتوکسانتین هستند که یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند بوده و یکی از جفت ترکیباتی است که خطر آرتروز را 20 تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

۹- انگور قرمز

شما می‌توانید 20 حبه انگور قرمز بدون هسته را خورده و علاوه بر دریافت آنتی‌اکسیدان لازم برای بدن، فقط 100 کالری مصرف کنید.

۱۰- گیلاس

گیلاس‌های آبدار و ترش بهترین منبع آنتی‌اکسیدانی ملاتونین هستند. گیلاس‌های دیگر هم این آنتی‌اکسیدان را دارند، اما گیلاس ترش بیشترین مقدار را دارد. ملاتونین از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کرده و به ترمیم پوستی که دچار آفتاب‌سوختگی شده است نیز کمک می‌کند، زیرا رشد سلول‌های پوستی جدید را تحریک می‌کند. علاوه بر این، گیلاس‌ دارای ویتامین C است که برای ساخت کلاژن ضروری است.

مطلب پیشنهادی: مهمترین خواص گیلاس وحشی

میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان

سبزیجاتی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند

۱- کلم پیچ

کلم پیچ سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مفید در مقابله با سرطان است. همچنین منبع خوبی از بتاکاروتن و بهترین ترکیب لوتئین و زئاگزانتین است.

۲- اسفناج

اسفناج مملو از کاروتنوئیدها است؛ آنتی‌اکسیدان‌هایی که باعث سلامت چشم می‌شوند و به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا که دلیل اصلی نابینایی در افراد مسن است کمک می‌کنند.

۳- جوانه بروکسل

جوانه بروکسل دارای مقدار زیادی سولفورافان و همچنین ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات است. این دو دارای اثرات محافظتی خوب در برابر سرطان هستند.

۴- جوانه گیاه آلفافا (یونجه)

این سبزی کوچک غنی از بتاکاروتن است، آنتی‌اکسیدانی که از سرطان ریه محافظت می‌کند و به سلامت پوست، مو، ناخن، لثه، غدد، استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. به‌علاوه، جوانه یونجه منبع خوبی از ویتامین E است، این ویتامین قادر است از حملات قلبی و ضربه‌مغزی جلوگیری کرده و خطر مرگ ناشی از سرطان مثانه را کاهش دهد.

۵- گل‌کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان است.

۶- چغندر

چغندر مملو از مواد مغذی سالم مانند پنج ویتامین ضروری، کلسیم، آهن، پتاسیم و پروتئین است.

۷- فلفل دلمه‌ای قرمز

یک فلفل متوسط ویتامین C زیادی دارد و از آترواسکلروز یا تصلب شرایین که می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود، جلوگیری می‌کند.

۸- پیاز

با خوردن خام آن از آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان سبزیجات بیشترین بهره را خواهید برد. پختن پیاز در حرارت زیاد به‌طور قابل‌توجهی از مزایای فتوشيميايي محافظت‌کننده در برابر سرطان ریه و پروستات می‌کاهد.

مطلب پیشنهادی: روش های پاکسازی ریه ها

۹- ذرت

 هرچه ذرت مدت بیشتری پخته شود، سطح آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین که با نابینایی در بزرگ‌سالان مقابله می‌کند، بالاتر است.

۱۰- بادمجان

 انواع بادمجان سرشار از اسید کلروژنیک تلخ است که از تجمع پلاک‌های تهدیدکننده قلب در دیواره شریان محافظت می‌کند. همچنین بادمجان کلسترول را کاهش داده و به شل شدن دیواره عروق که می‌تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را کاهش دهد، کمک می‌کند.

سبزیجاتی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند

رژیم غذایی آنتی‌اکسیدانی

برای افرادی که می‌خواهند مواد غذایی را مصرف کنند که حاوی آنتی‌اکسیدان باشد بهتر است برنامه غذایی منظمی را دنبال کنند. این برنامه شامل:

صبحانه

سعی کنید صبح را با خوردن غلات آغاز نمایید. افزودن انواع توت آبدار تازه به غلات‌، یک غذای دل‌چسب و خوشمزه خواهد شد. می‌توانید بلغور جو دوسر و کشمش و یک لیوان آب‌میوه تازه یا ماست مخلوط شده با بلوبری تازه را میل نمایید.

ناهار

لوبیا قرمز یک افزودنی سالم برای خوراک، پاستا و سالاد به‌حساب می‌آید. سبزیجات مخلوط خردشده را به همراه یک عدد میوه جهت تکمیل وعده غذایی در برنامه وارد کنید. اگر شما غذاهای غیر گیاهی مصرف می‌کنید، می‌توانید از ساندویچ سالاد مرغ همراه با سبزیجات مخلوط نیز استفاده کنید.

شام

برای شام، می‌توانید مرغ یا گوشت گاو را به همراه فلفل دلمه‌ای، مارچوبه و قارچ تفت‌داده و به ساندویچ خود اسفناج را به‌جای کاهو اضافه کنید. خوردن میوه را فراموش نکنید و می‌توانید میوه و ماست را مخلوط نموده و مصرف کنید.

بعضی از مواد غذایی که خوردن آن‌ها ممنوع است شامل:

  • مواد غذایی سرخ‌شده
  •  محصولات پخته‌شده
  •  غذاهای فراوری‌شده بدون چربی و قند
  •  گوشت‌های فرآوری شده و یا با میزان چربی بالا
  • سودا
  •  شیرین‌کننده‌های مصنوعی
  •  چربی‌های ترانس
  •  شربت ذرت با فروکتوز بالا

سخن پایانی

همین‌طور که اشاره شد، متوجه شدید که نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در سلامت بدن  چقدر مهم است. منابع آنتی‌اکسیدان شامل انواع ویتامین‌ها، روی و مس و… می‌باشند که برای حفظ سلامتی و کاهش بیماری‌ها، بدن به این منابع نیاز دارد، به همین دلیل مصرف میوه و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اینکه این منابع آنتی‌اکسیدان را از چه طریقی دریافت کنیم و یا چه مقدار از آن برای بدن لازم و ضروری است نیاز به یک برنامه غذایی دارد که تمام این موارد را در آن ذکر کرده باشد. برای داشتن این برنامه بهتر است به سایت غفاری دایت رفته و در قسمت رژیم من برنامه موردنظر خود را دریافت کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه