0تا 100 خواص نارنگی این میوه شگفت انگیز + مضرات آن

نارنگی از جمله میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار پاییزی است. میوه نارنگی و پوست آن خواص و فواید درمانی فراوانی دارد. طبع نارنگی سرد و تر است. نارنگی برای بدن و سلامت آن فواید فراوانی دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

0تا 100 خواص نارنگی این میوه شگفت انگیز + مضرات آن

در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با نارنگی است به بررسیمواردی مانند خواص نارنگی، نارنگی برای بهبود سلامت قلب، نارنگی برای تنظیم فشار خون، نارنگی برای بهبود خلق و خو، نارنگی برای تقویت سیستم ایمنی، نارنگی برای سلامت دستگاه گوارش، نارنگی برای سلامت مو، نارنگی به عنوان ضد عفونی کننده، نارنگی برای لخبود عملکرد شناختی، نارنگی برای جلوگیری از دیابت، نارنگی و جلوگیری از سرطان، نارنگی برای پیشگیری از سکته، نارنگی مفید در دوران بارداری، نارنگی برای کاهش وزن و لاغری، خواص پوست نارنگی و عوارض جانبی نارنگی می‌پردازیم.

  • بهبود سلامت قلب و تنظیم فشارخون
  • بهبود خلق و خو
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • سلامت دستگاه گواریش و کمک به هضم غذا
  • سلامت پوست و مو 
  • ضد عفونی کننده 
  • جلوگیری از دیابت
  • پیشگیری از سرطان
  • پیشگیری از سکته 
  • مفید برای دوران بارداری
  • موثر در کاهش وزن و لاغری
  • مفید برای سلامت لثه 
  • سلامت چشم ها
  • جلوگیری از پیری
  • تقویت گلبول های قرمز خون
  • موثر در بهبود سرماخوردگی
  • پیشگیری از سنگ کلیه

ارزش غذایی

نارنگی دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین C و مواد معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن است. ارزش غذایی یک عدد نارنگی شامل‌ مقادیر زیر می‌باشد : 

کالری :‌ ۴۰ 

چربی : ۰.۲ گرم

سدیم : ۱.۵ گرم

کربوهیدارت :‌ ۱۰.۱ گرم

فیبر ۱.۳ گرم

قند : ۸ گرم

پروتئین : ۰.۶ گرم

ویتامین C : ۰.۲۶ گرم

  • خواص نارنگی

خواص نارنگی

میوه نارنگی دارای خواص و فواید فراوانی است که این خواص ناشی از وجود مقادیر بالای فیبر، املاح معدنی و ویتامین‌ها است. از جمله خواص نارنگی می‌توان به مواردی مانند درمان نفخ، خاصیت سم زدایی، تصفیه خون، تقویت استخوان و اسکلت بدن، درمان سرگیجه، درمان بی‌خوابی، کاهش تب، رفع تراکم خون در بدن، درمان و تسکین سرفه‌های زمستانی، کاهش فشار خون، کاهش وزن و خواص ضد اسپاسم اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص و فواید نارنگی می‌پردازیم.

  • بهبود سلامت قلب

مواد موجود در نارنگی از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین B6، و پتاسیم برای بهبود سلامت قلب بسیار ضروری و مفید هستند.

  • تنظیم فشار خون

نارنگی منبعی غنی از پتاسیم است و مقدار کمی سدیم دارد. این تناسب به رگ‌های خونی کمک می‌کند که آرام شوند و فشار خون مناسب را حفظ کنند.

  • بهبود خلق و خو

از خاصیت نارنگی می توان به بهبود خلق و خو اشاره کرد. نارنگی می‌تواند با عطر خود احساس استرس، اضطراب و افسردگی را از شما دور کند. بنابراین در پایان یک روز بد و پر استرس برای رهایی از این اضطراب و تنش‌ها می‌توانید بوی نارنگی را استشمام کرده و به آرامش برسید. برای آشنایی بیشتر با گل سرخ به شما پیشنهاد می کنیم مقاله خواص گل محمدی را مطالعه کنید.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

نارنگی یک منبع غنی از ویتامین C است و یکی از عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین C است. مصرف نارنگی می‌تواند موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و سایر علائم کاهش شود. درنتیجه اگر دوست دارید در تمام طول سال سالم بمانید، مصرف نارنگی بهترین راه برای رسیدن به آن است.

  • سلامت دستگاه گوارش

نارنگی یکی از آبدارترین میوه‌ها است. نارنگی حاوی ویتامین A است و آب بسیار فراوانی دارد که وقتی این دو ویژگی با هم همراه می‌شوند موجب جذب مواد مغذی از غذایی که فقط به خوردن و مرطوب نگه داشتن بخش گوارشی کمک می‌کنند، تشویق می‌کند.

  • سلامت مو

یکی از خواص نارنگی برای سلامت مو مرطوب کردن مو‌ها است. نارنگی حاوی ویتامین A است که می‌تواند چربی را در پوست سر تنظیم گرده و موجب مرطوب شدن مو‌ها شود و هم‌چنین به مقابله با آلودگی که می‌تواند موجب تضعیف موها شود مبارزه کند. مصرف نارنگی موجب به تاخیر انداختن سفید شدن مو‌ها می‌شود.

نارنگی حاوی مفادیر بالایی از ویتامین B12 شده که رشد موها را افزایش داده و ریزش مو‌ها را کاهش می‌دهد. ویتامین B12 همچنین برای کاهش تدریجی فرآیند سفید شدن موها بسیار مهم و مفید است. همچنین مصرف نارنگی به شما کمک می‌کند تا موهایی براق و درخشان داشته باشید. 

پیشنهاد می شود مقاله چای ماچا چیست را مطالعه کنید.

  • ضد عفونی کننده  

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده اثبات شده است که در صورت مصرف نارنگی به شکل روغن و استعمال خارجی می‌تواند باکتری به نام استروپتوککس ارئوس را که عامل بسیاری از عفونت‌ها است  را بکشد.

  • بهبود عملکرد شناختی

نارنگی سرشار از پتاسیم، اسید فولیک و آنتی اکسیدان‌ها است. فولات به کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر و کاهش اختلالات شناختی کمک می‌کند. پتاسیم می‌تواند با افزایش جریان خون به مغز  شناخت، تمرکز و فعالیت عصبی را افزایش دهد.

  • جلوگیری از دیابت

نارنگی منبع غنی و سرشار از ترکیبات فلانوییدی به نام نوبیلتین است. این عنصر موجب  سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی در بدن  می‌شود. بنابراین، نارتگی  می‌تواند از بروز بیماری‌های ناشی از چاقی همانند دیابت نوع دو جلوگیری کند.

  • جلوگیری از سرطان

نارنگی حاوی ترکیبی به نام لیمونویید است که این ترکیبمی‌تواند از گسترش برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه و سرطان خون جلوگیری کند. البته این تحقیقات دوی حیوانات اثبات شده است و هنوز جواب قطعی بر روی انسان‌ها ندارد‌.

  • پیشگیری از سکته

نارنگی منبعی غنی از عنصر پتاسیم است. پتاسیم می‌تواند موجب جلوگیری از بیماری‌هایی مانند لخته شدن خون شود. افرادی که نارنگی مصرف می کنند، نوزده درصد کمتر از افرادی که نارنگی مصرف نمی کنند در خطر ابتلا به این بیماری از جمله لخته شدن خون قرار دارند. اگر می خواهید در مورد قرص سیپروهپتادین بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله قرص سیپروهپتادین برای چیست را مطالعه کنید 

  • مفید در دوران بارداری

نارنگی از جمله منابع غنی از ویتامین‌های خانواده B است که از جمله این ویتامین‌ها می‌توان به اسید فولیک اشاره کرد. فولات از جمله ویتامین‌هایی است که به شکل گیری لوله عصبی و تشکیل سلول‌های قرمز خون در نوزادان پیش از تولد کمک می‌کند. کمبود اسید فولیک در خانم‌های باردار می‌تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن شود و همچنین ممکن است منجر به نقص لوله عصبی در نوزادان شود.

  • خواص پوست نارنگی

خوردن پوست نارنگی موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. استفاده از پوست سبزرنگ نارنگی می‌تواند برای درمان فشارخون پایین و التهاب مفید باشد. جویدن پوست نارنگی دارای خواصی مانند کاهش سطح کلسترول بد، درمان اختلالات ریه و طحال است. پوست نارنگی بیست برابر میوه نارنگی دارای آنتی اکسیدان است. پوست نارنگی می‌تواند ناراحتی‌های عصبی مانند افسردگی، استرس و اختلالات خواب را درمان کند.

عوارض جانبی نارنگی

عوارض جانبی نارنگی

نارنگی در کنار تمام خواص و فواید فراوانی که برای بدن و سلامت ما دارد، عوارض جانبی احتمالی نیز دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.از مضرات نارنگی می توان به اسیدی بودن آن اشاره کرد و اسید موجود در آن می‌تواند موجب نازک شدن لایه مینای دندان‌ها شود. مینای دندان از در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواع مختلفی از بیماری ها محافظت می‌کند که در اثر از بین رفتن این لایه محافظ باعث عفونت دندان و مشکلات مربوط به آن می‌شود. در صورت افراط و زیاده‌روی در مصرف نارنگی مبتلا به التهاب معده و یا حتی زخم معده می‌شوید. نارنگی اسیدی است و در صورت زیاده‌روی در  مصرف نارنگی مبتلا به سوزش سر دل می‌شوید.

از دیگر عوارض زیاده‌روی در مصرف نارنگی خروج مایعات بدن و نمک است که عدم وجود نمک در بدن موجب ازدیاد بیش از حد ادرار شده که منجر به آب زدایی و کمبود مایعات بدن می‌شود. گفتیم که نارنگی اسدی است و زیاده روی در مصرف آن موجب افزایش اسید معده و در نتیجه بروز تهوع، استفراغ و درد می‌شود. اسید نارنگی باعث فرسایش خاک و آستر معده می‌شود.

زیاده روی در مصرف نارنگی همجنین ممکن است موجب تشکیل سنگ کلیه و سنگ صفرا شود زیرا مانع جذب کلسیم به بدن می‌شود. گفتیم مصرف بیش از حد از نارنگی موجب کاهش آب بدن می‌شود در نتیجه افراد با پوست خشک بهتر است از نارنگی استفاده نکنند و یا در مصرف آن دقت کنند. میزان فیبر موجود در نارنگی بسیار زیاد است و این فیبر بالا ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات،اسهال و غیره شود. از دیگر عوارض جانبی نارنگی می‌توان به بالا برون حساسیت پوست نسبت به نور خورشید اشاره کرد.

نارنگی برای کاهش وزن و لاغری

نارنگی برای کاهش وزن و لاغری

قرار دادن نارنگی در رژیم غذایی یک گزینه مناسب برای کاهش وزن و لاغری است. نارنگی سرشار از فیبر است و موجب کاهش اشتها شده و در نتیجه از پرخوری جلوگیری می‌کند. علاوه بر فیبر نارنگی حاوی ویتامینی است که از تولید هورمون کورتیزول جلوگیری می‌کند. کورتیزول هورمونی است که می تواند موجب استرس شده و بدن شما را تشویق کند تا چربی را ذخیره کند. بنابراین با مهار کورتیزول چربی‌ها نیز ذخیره نشده و موجب کاهش وزن و دست‌یابی به تناسب اندام می‌شود.

البته با وجود خواص نارنگی برای کاهش وزن و لاغری، لازم است از یک رژیم اصولی استفاده کنید زیرا به تنهایی نمی‌تواند شما را به وزن ایده آل برساند. برای رسیدن به تناسب اندام چنانچه از یک رژیم اصولی همچون رژیم‌های غفاری دایت پیروی نکنید ممکن است به سلامتی شما آسیب برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌های اختصاصی و ویژه، بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (33 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه