از خواص کدو حلوایی تا خواص کدو تنبل برای لاغری

کدو حلوایی به خانواده کدو تعلق دارد. رنگ آن معمولا زرد پررنگ یا نارنجی تیره است و پوست ضخیم و ناصافی دارد. کدو حلوایی یا کدو تنبل طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد. کالری کدو حلوایی بسیار کم است. از خواص کدوحلوایی برای دستگاه ادراری خاصیت ضد سنگ ادراری، مدر بودن و ممانعت از تشکیل برخی کریستال‌ها در کلیه‌های سنگ ساز است.

از دیگر خواص کدو حلوایی می‌توان به مواردی مانند ضد پیری، سلامت پوست،درمان آکنه، کاهش حملات آسم، بهبود سیستم ایمنی، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، ضد کرم، ضد سرطان به ویژه سرطان پروستات، کمک به کاهش وزن سریع، جلوگیری از زخم معده، کاهش استرس و درمان افسردگی و داری خاصیت ضد التهابی اشاره کرد که در این مطلب از غفاری دایت به آن‌ها پرداخته‌ایم.

از خواص کدو حلوایی تا خواص کدو تنبل برای لاغری

خواص کدو حلوایی در طب سنتی

طبع کدو حلوایی سرد است.از خواص کدو حلوایی در طب سنتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: انواع کدو، ادرار آور و تب بر است. تخم کدو به خصوص پوست سبز رنگ آن ضد کرم است. درنتیجه مصرف مقدار ۷۵ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو در مورد افراد بزرگسال و ۳۷ تا ۵۰ گرم آن در مورد اطفال تجویز شده است. کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می‌کند.اگر  از کدو حلوایی پخته به صورت کرم برای صورت استفاده کنید، صورت شما را براق و زیبا می‌کند. روغن تخم کدو برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است.

  • تقویت و افزایش رشد مو
  • نرم کننده و رطوبت رسانی به مو
  • تقویت سیستم ایمنی بدن با افزایش گلبول های سفید خون
  • غنی از ویتامین های A و E و C
  • ضد میکروبی و آنتی اکسیدان
  • دارای فیبر و مناسب رشد کودکان
  • مناسب برای رژیم های لاغری
  • ضد پیری
  • ضد سرطلان به ویژه سرطان پروستات

از آن‌جایی که کدو حلوایی به آسانی پخته می‌شود و از خواص کدو حلوایی پخته میتوان به غذایی فوق العاده مفید برای معده پهای ضعیف اشاره کرد.از دیگر خواص کدو حلوایی در طب سنتی این است که کدو حلوایی یرقان (زردی) را برطرف می‌کند. کدو حلوایی برای درمان قولنج مفید است. از دیگر خواص کدوحلوایی این است که مغز را تقویت می‌کند. خوردن کدو حلوایی باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن می‌شود. گفتیم که کدو حلوایی طبیعتی سرد دارد، صفرا را تسکین می‌دهد. شیره تخم کدو یبوست را برطرف میکند بنابراین باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود.

خواص کدو حلوایی

خواص کدو تنبل برای مو

کدوتنبل یا کدو حلوایی خواص زیادی برای مو دارد. از خواص کدوتنبل برای مو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تقویت و افزایش رشد مو

کدوتنبل سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم و روی است. پتاسیم موجود در کدو تنبل به حفظ سلامت مو و رشد مجدد موها کمک می‌کند. روی، به حفظ کلاژن مو کمک می‌کند و موجب تقویت موها می‌شود. کدو تنبل حاوی مقادیر بالای فولات یا ویتامین B است که این ویتامین با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت فولیکول ها و افزایش رشد مو کمک میکند.

  • نرم کننده مو

از دیگر خواص کدو تنبل برای مو می‌توان به خاصیت نرم کنندگی آن برای مو‌ها اشاره کرد. کدو تنبل یا کدو حلوایی به نرم‌تر و صاف‌تر شدن موی سر کمک می‌کند.برای تهیه ماسک کدو تنبل برای مو، دو فنجان پوره کدو تنبل را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و یک قاشق غذا خوری ماست ترکیب کنید و روی موهای سرتان بمالید. یک کلاه رنگ مو روی موهای خود بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب‌گرم آبکشی کنید.

  • رطوبت رسانی به مو

 عصاره کدو حلوائی یا کدو تنبل می‌تواند به خوبی مو‌های خشک و آسیب‌دیده را ترمیم کند.برای استفاده از این خواص کدو تنبل از آن استفاده نمایید.

  • کمک به درمان ریزش مو

عصاره کدو تنب یک ماده موثر برای درمان ریزش مو است.

در این مطلب از غفاری دایت به برخی از خواص میخک از جمله خواص میخک برای زنان، خواص میخک برای مو و پوست میپردازیم برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

کدو تنبل

 خواص کدو حلوایی برای سرماخوردگی

از دیگر خواص کدوحلوایی می‌توانیم به خواص کدو حلوایی برای سرماخوردگی اشاره کنیم. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فصول سرد سلل سرما خوردگی است و هر کس در طول زمستان حداقل یک‌بار به آن مبتلا می‌شود. کدو حلوایی را می‌توان یک قرص طبیعی ویتامین و داروی طبیعی برای سرما خوردگی دانست.کدو حلوایی باعث پیشگیری از گلودرد در هنگام ابتلا به زکام و سرما خوردگی می‌شود و همچنین می‌تواند از شدت سرفه بکاهد و دوره‌ی سرما خوردگی را کاهش دهد. کدو حلوایی سرشار از ویتامین ،مواد معدنی و آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی است.

کدو حلوایی با افزایش تولید گلبول های سفید خون در بدن، سیستم ایمنی را تقویت می کند و از خواص کدو حلوایی برای عفونت این است که باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت ها مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و تب می‌شود. همچنین کدو حلوایی غنی از ویتامین‌های A و E می‌باشد و با داشتن میزان زیادی ویتامین C برای سرما خوردگی مفید است.

پیشنهاد میشود به مطلب نوشته شده از غفاری دایت که در آن به، خواص دانه چیا پرداخته ایم و به شما می‌گوییم که چگونه با دانه چیا لاغر شویم؟  مراجعه نمایید.

خواص کدو تنبل

خواص کدو حلوایی برای کودکان

یکی از خواص کدو حلوایی برای کودکان این است که کدو حلوایی کرم‌های موجود در روده کودکان را از بین می‌برد. همچنین کدو حلوایی خاصیت ضد میکروبی داشته و مزایای آنتی اکسیدانی آن برای کودکان بسیار مفید است.کدو حلوایی حاوی ویتامین C است که این ویتامین که یکی از منابع تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن است، همچنین کدو حلوایی دارای ترکیبات بیوشیمیایی مهمی است که دستگاه ایمنی بدن کودک را تقویت می‌کنند. مصرف کدو حلوایی لنفوسیتی طحال و فعالیت سلول های کشنده طبیعی را توسعه و گسترش می‌دهد.

در کدو حلوایی مقدار زیادی از مواد مغذی وجود دارند که باعث رشد بهتر کودکان می‌شود، فیبر موجود در کدو تنبل باعث می شود تا کودکان رشد مناسبی داشته باشند، برای جلوگیری از یبوست در نوزادان می توان از کدو تنبل استفاده کرد.کدو حلوایی حاوی پتاسیم است و پتاسیم باعث می‌شود تا کودکان در طول روز انرژی کافی داشته باشند. کدو حلوایی غنی از  ویتامین A است که این ویتامین سبب تقویت بینایی کودکان می‌شود. کدو حلوایی غنی از ویتامین‌های گروه B و اسیدهای چرب اشباع نشده است و یکی از مهم‌ترین خواص کدو حلوایی جلوگیری از ایجاد سنگ مثانه در کودکان است.

برای دانستن درباره سودا و اینکه سودایی ها چه بخورند میتوانید به مقاله سودا چیست مراجعه نمایید.

خواص کدو

 خواص کدو حلوایی برای سرفه

تاثیر کدو حلوایی بر درمان سرفه چندین برابر داروهای شیمیایی است، به همین دلیل کدو حلوایی به گیاه ضد سرفه معروف شده است. ویتامین C موجود در کدو حلوایی از سرماخوردگی و سرفه جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید برای رهایی از  سرفه‌های پی در پی خود از کدوحلوایی استفاده کنید.

دانه کتان چیست و آیا دانه کتان چاق کننده است و درباره خواص تخم کتان به دنبال اطلاعات هستید به مقاله نوشته شده ما مراجعه نمایید.

خاصیت کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی با عسل و دارچین

ترکیب کدو حلوایی با عسل و دارچین هم دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است و هم برای از بین بردن مشکلات پوست و مو کاربرد دارد.از خواص کدو حلوایی با عسل  می‌توان برای درمان پوست خشک استفاده کرد.  دو قاشق چای خوری  کدو حلوایی پخته شده همراه با نصف قاشق چای خوری عسل، ۱/۴ قاشق چای خوری شیر و ۱/۴ قاشق چای خوری خامه غلیظ را با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را به طور مساوی روی صورت خود بمالید، به غیر از ناحیه چشم، اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. این ماسک درخشندگی، تغذیه و مشکل پوست شما را پوشش می‌دهد.

از خواص کدو حلوایی با دارچین تهیه یک ماسک بدن است. برای تهیه کردن این ماسک نصف فنجان کدوتنبل پخته شده را با نصف فنجان نارگیل و نصف قاشق چایخوری دارچین مخلوط کنید. این مخلوط را روی بدن خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. بگذارید این ماسک حدود ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

در مقاله نوشته شده از غفاری دایت به سراغ جدول کالری مواد غذایی میرویم و شما را با کالری انواع غذا آشنا کنیم،پس با ما همراه باشید بامراجعه به لینک مربوطه.

کدوحلوایی

طرز تهیه کدو حلوایی

  • چند کدو تنبل سایز کوچک انتخاب کنید. کدو تنبل را از وسط نصف کنید. با یک قاشق یا قاشق، دانه ها و پالپ را از مرکز خارج کنید. شما مجبور نیستید در این مورد خیلی دقیق باشید.
  • همه دانه ها را در ظرفی بریزید (می توانید بعداً آنها را تفت دهید و پپیتا درست کنید). آنقدر این کار را تکرار کنید تا تمام تکه های کدو تنبل تا حد زیادی عاری از دانه و پالپ شود.
  • تکه های کدو تنبل را روی یک ورقه پخت قرار دهید (رو به بالا یا رو به پایین؛ من هر دو را انجام دادم) و در فر 350 درجه به مدت 45 دقیقه یا تا زمانی که کدو تنبل نرم شود، تفت دهید. پس از اتمام باید زیبا و قهوه ای طلایی روشن باشند.
  • پوست تکه های کدو تنبل را جدا کنید تا زمانی که توده های بزرگی از مواد به دست آورید. اگر غذاساز دارید، هر بار چند تکه بریزید. اگر کمی آب اضافه کنید، مخلوط‌کن هم کار می‌کند. یا می‌توانید به سادگی آن را با دستگاه پوره سیب‌زمینی له کنید، یا آن را از طریق دستگاه برنج سیب‌زمینی منتقل کنید، یا آن را از طریق آسیاب غذا پردازش کنید.
  • کدو تنبل را آنقدر بزنید تا یکدست شود. اگر خیلی خشک به نظر می رسد، چند قاشق غذاخوری آب در حین ضربان دادن به آن اضافه کنید تا رطوبت مورد نیاز به آن برسد. (توجه داشته باشید، اگر پوره بیش از حد آبکی است، باید آن را روی پارچه پنیر یا روی یک صافی مشبک صاف کنید تا مقداری از مایع آن خارج شود.)
  • پوره مرغوب را در ظرفی بریزید و به پوره کردن ادامه دهید تا تمام کدو حلوایی تمام شود.
  • می‌توانید بلافاصله از آن در دستور العمل کدو تنبلی که می‌خواهید استفاده کنید، آن را برای استفاده بعدی در فریزر نگهداری کنید.
  • برای نگهداری در فریزر، حدود 1 فنجان کدو تنبل را در هر کیسه پلاستیکی نگهداری کنید. کیسه را با یک سوراخ کوچک ببندید، سپس با دستان خود کدو حلوایی داخل کیسه را صاف کنید و هوا را بیرون بکشید. آنها را تا زمانی که به آنها نیاز دارید در فریزر نگهداری کنید.

فواید کدو تنبل

مضرات کدو حلوایی

کدو حلوایی در کنار خواص فراوانی که دارد، اگر در مصرف آن زیاده روی کنید عوارضی جدی به همراه خواهد داشت. برخی از مضرات کدو تنبل شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکلات گوارشی

در صورت زیاده روی در مصرف کدو حلوایی یکی از مضرات کدو حلوایی ابتلا به بیماری‌های شکمی مانند شکم درد، سوزش سردل، گاز معده و نفخ روده است.

  • آلرژی و حساسیت

کدو تنبل به ندرت ایجاد حساسیت یا آلرژی می‌کند اما ممکن است  برخی افراد پس از مصرف کدو حلوایی دچار آلرژی یا حساسیت شوند. اگر پس از مصرف کدو تنبل با علایم خاصی روبرو شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  • افزایش وزن

خوردن منظم کدو حلوایی برای افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند، بسیار مفید است ما اگر از خود کدو حلوایی یا تیموتی‌اش به همراه شکر زیاد مصرف کنید، این کار باعث افزایش وزن می‌شود.

  • هیپوگلیسیمی

کدو تنبل برای بیماران دیابتی مفید است. مصرف کدوتنبل در یک میزان منظم میزان جذب قند در جریان خون را کاهش می دهد و این کمک به کنترل دیابت کمک می کند. اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود، باعث افت قند خون یا هیپوگلیسمی می شود که نشانه های بدون گیجی،گرسنگی شدید،عرق زیاد دارد.

  • افت فشار خون

مصرف منظم کدو حلوایی در حفظ کنترل فشار خون بسیار موثر است و در نتیجه خطر فشار خون بالا یا فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. اما مصرف بیش از حد از کدو حلوایی می‌تواند منجر به افت شدید و ناگهانی فشار خون شود.همچنین مصرف کدو حلوایی برای کسانی که مزاج سرد دارند چندان مناسب نیست. در صورت مصرف حتما باید کدو حلوایی را بادمصلح آن مصرف کنند. از دیگر مضرات کدو حلوایی این است که در صورت زیاده روی زیاده روی در مصرف کدو حلوایی باعث کاهش حجم مایع حاوی اسپرم در مردان می‌گردد.

در مصرف مقادیر زیاد تخم کدو حلوایی، بایستی مراقب اختلالات الکترولیتی ایجاد شده در بدن بود.پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با انواع چربی خون به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

طبع کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی برای لاغری سریع

از دیگر خواص کدو حلوایی می‌توانیم به خواص کدو حلوایی برای لاغری اشاره کنیم. کدوحلوایی کالری بسیار کمی دارد. کالری ۱۰۰ گرم از کدو حلوایی فقط ۲۶ کالری است. به کسانیکه به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، گنجاندن کدو حلوایی در رژیم غذایی‌شان توصیه می‌شود.علاوه‌بر این کدو حلوایی سرشار از فیبر است. یک فنجان کدو حلوایی پخته شده حاوی ۳ گرم فیبر است که حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه ما است. فیبر، به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. همچنین سبب طولانی‌تر شدن مدت سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند و از این طریق باعث لاغری می‌شود.

با وجود کالری بسیار کم و خواص کدو حلوایی برای لاغری، نمی‌توان تنها از این ماده غذایی استفاده نمود و به وزن دلخواه رسید. برای به تناسب اندام و کاهش وزن، باید از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید. رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها به شما یک رژیم لاغری سریع اصولی ارائه می‌دهند، بلکه به شما این امکان را می‌دهند که از ورزش مناسب استفاده کرده و در کنار آن به‌طور منظم توسط مشاور تغذیه خود پیگیری شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (23 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه