انواع چربی خون چیست؟ کدام نوع چربی خون خطرناک است

چربی‌ خون به مولکول‌ های لیپیدی موجود در جریان خون گفته می‌شود که در دو گروه عمده‌ی کلسترول و تری‌گلیسرید طبقه‌بندی می‌شوند. بدن انسان به دریافت چربی از مواد غذایی نیاز دارد چراکه یک منبع اصلی برای انرژی محسوب می‌شود. به‌ علاوه چربی به جذب برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن انسان کمک می‌کند. همچنین برای ساختن غشا سلولی، غلاف‌هایی که اعصاب را احاطه می‌کنند و لخته شدن خون موردنیاز است. انواع چربی خون چیست؟ کدام نوع چربی خون خطرناک است

خوردن زیاد غذاهایی که حاوی چربی‌های اشباع هستند می‌تواند به بالا بردن سطح کلسترول در خون منجر شود. اضافه‌ کلسترول ممکن است در سطح عروق خونی رسوب کند که به آن‌ ها پلاک کلسترول گفته می‌ شود. این پلاک به سخت شدن رگ‌ های بدن و ایجاد آترواسکلروزیس و بیماری‌ های قلبی و سکته منجر می‌شود. درنتیجه ارزیابی چربی‌ های خون با تشخیص ریسک بیماری‌ های قلبی و همچنین تصمیم‌ گیری در ارتباط با درمان فرد مرتبط است. 

علائم و عوارض افزایش چربی خون

افراد مبتلابه چربی خون علائم زیر را دارند، ممکن است با این ۱۳ علامت متداول مواجه شوند:

  • احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن.
  • خواب‌آلودگی
  • سوزش و احساس افزایش حرارت بدن و کف پا
  • دردهای ناحیه ساق و کف پا
  • سردرد و سنگینی سر
  • خشکی و تلخی دهان
  • سرگیجه و وزوز گوش
  • سرگیجه و سنگینی سر، خواب‌آلودگی، تپش قلب  بعد از مصرف غذاهای چرب و تسکین این علائم با خوردن آب‌غوره، آب‌لیمو یا سرکه.
  • افزایش تعریق بدن
  • ورم و پف کردن صورت
  • سکته مغزی: کاهش خون‌رسانی به اندام‌ها به‌خصوص مغز عملکرد طبیعی آن را مختل کرده و فرد را دچار سکته مغزی می‌کند.
  • افزایش بیماری‌های قلبی: زمان افزایش کلسترول خون چربی در سطح رگ رسوب می‌کند و رسوب چربی موجب تنگ شدن عروق و به دنبال آن کاهش خون‌رسانی می‌شود بنابراین قلب نمی‌تواند خون غنی از اکسیژن به‌اندازه‌ی کافی دریافت کند، بنابراین فرد مبتلابه بیماری‌های قلبی خواهد شد.
  • افزایش چربی خون همراه با بیماری‌هایی مانند کم‌کاری تیروئید، برخی بیماری‌های کبدی و کلیوی، بیماری‌های قند (دیابت)، نارسایی مزمن کلیه، چاقی، بعضی از عفونت‌ها، اعتیاد به الکل، ایدز و … نیز دیده می‌شود.
اگر شماهم به دنبال لاغری موضعی با دستگاه هستید و می خواهید با معایب و مزایا و هزینه های آن آشنا شوید به مقاله لاغری موضعی با دستگاه rf  مراجعه نمایید.

 

چربی خون و انواع آن!

انواع چربی خون

چربی خون دارای انواع مختلفی است که تحت عنوان تری گلیسیرید بالا و کلسترول خون شناخته می شود.

تری گلیسیرید

تری گلیسرید انواعی از لیپید یا چربی موجود در خون است. این نوع چربی یک نقش مهم و اساسی دارد و آن هم ذخیره انرژی دریافت شده از طریق مواد غذایی می‌باشد. میزان‌ تری گلیسرید موجود در خون از طریق آزمایش خون مشخص می‌گردد. به طور معمول میزان‌ تری گلیسرید موجود در خون بعد از مصرف مواد غذایی به دلیل تبدیل کالری اضافه به‌ تری گلیسرید افزایش پیدا می‌کند. در آزمایش خون سطح کلسترول خون به شرح زیر است: 
  • اگر میزان کلسترول خون 199 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد مقدار مجاز کلسترول است، لازم به توضیح می‌باشد که مقادیر کمتر از 199 میلی گرم هم مجاز محسوب می‌ شوند. 
  • اگر میزان کلسترول موجود در خون بین 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر باشد کلسترول به میزان مرزی خود رسیده و باید توجه داشته باشید که کلسترول بیشتر از این مقدار می‌تواند مشکل ساز باشد. 
  • اگر میزان کلسترول موجود در خون بیشتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر باشد به این معنا است که کلسترول خون زیاد بوده و این مقدار برای بدن بیماری‌ آور است.

کلسترول خون

کلسترول را میتوان یک ماده مومی دانست که تحت عنوان لیپوپروتئین شناخته می‌شود. کلسترول در بدن توسط کبد تولید شده و نقش‌های متفاوتی بر عهده دارد. از جمله کاربرد‌های کلسترول در بدن می‌توان به تولید هورمون، کمک به هضم غذا و تولید ویتأمین D اشاره کرد. علاوه بر کلسترول تولید شده در بدن مقداری هم با مصرف مواد غذایی وارد بدن می‌شود. در این خصوص باید بدانید که کلسترول مورد نیاز بدن توسط خود بدن و در کبد تولید می‌شود، در نتیجه میزان کلسترولی که از طریق منابع غذایی وارد بدن می‌شود مقدار اضافه‌ای بوده و میزان آن را باید به حداقل کاهش داد. 

کلسترول بالا خود سبب بروز بیماری‌های مختلفی می‌گردد از جمله بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های کلیوی. بهترین راه برای کاهش کلسترول خون رعایت رژیم غذایی و داشتن یک برنامه غذایی سالم است. به منظور کاهش کلسترول سبک زندگی خود را تغییر داده و از سیگار کشیدن خودداری کنید. ورزش منظم هم تأثیر زیادی بر روی کاهش سطح کلسترول و نگه داشتن آن در حالت متعادل دارد.  انواع کلسترول عبارتند از:

LDL

  LDL یا لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) هست. LDL دارای مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمی پروتئین است. وظیفه LDL حمل کلسترول و دیگر چربی‌ها در خون است. چنانچه میزان کلسترول LDL در خون افزایش یابد، این کلسترول در دیواره رگ‌های خونی که وظیفه تغذیه قلب و مغز را دارند، رسوب‌کرده و منجر به تنگ شدن این عروق می‌شوند. این وضعیت می‌تواند انعطاف‌پذیری رگ‌ها را کم کرده و منجر به انسداد سرخرگ، تصلب شرایین، ایجاد لخته و درنهایت حمله قلبی و یا سکته شود.

HDL

  HDL  یا لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب) هست.  HDL دارای مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کلسترول هست. این نوع لیپوپروتئین، کلسترول را از خون برمی‌دارد و به کبد می‌برد. در حدود یک‌چهارم تا یک‌سوم کلسترول خون از نوع HDL است. این نوع کلسترول برخلاف نوع LDL مانع بروز حمله قلبی استتا جایی که کاهش یافتن این کلسترول در خون کمتر از ۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. این نوع کلسترول با پیشگیری از رسوب کلسترول LDL، از انسداد رگ‌ها و خطرات بعدی جلوگیری می‌کند.

 

انواع چربی خون

عوامل اثر گذار بر غلظت کلسترول خون

  • مصرف مواد غذایی چرب
  • مصرف مواد غذایی با کالری بالا و به مقدار زیاد
  • کم بودن فعالیت بدنی
  • در وضعیت کلسترول خون وراثت و ژن‌ها نقش مهمی دارند.
  • سن و جنس: میزان افزایش غلظت کلسترول خون از 20 سالگی شروع می‌شود و میزان کلسترول در زنان قبل از یائسگی کمتر از مردان است.
  • سیگار کشیدن: سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد و باعث تجمع پلاکت در شریان‌ها می‌شود.
  • ژنتیک: اگر کلسترول بالا در بین اعضای خانواده و فامیل شایع است شما نیز مستعد ابتلا به این مشکل خواهید بود.
  • داروها: برخی از داروهای خاص مانند انواع دیورتیک‌ها می‌توانند سطح کلسترول را افزایش دهند.

علائم و عوارض افزایش چربی خون

۱۰ روش درمان چربی خون

ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی، درمانی مؤثر برای کنترل چربی خون بالا است. همچنین ممکن است پزشک مکمل‌های خاصی را تجویز کند.

۱- داروها

داروهای مختلفی هستند که از آن‌ها برای درمان اختلال لیپیدی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از: استاتین‌ها: این داروها مانع تولید کلسترول در کبد می‌شود و بعد کبد کلسترول را از خون حذف می‌کند. استاتین‌ها کلسترول‌هایی که در شریان‌ها رسوب‌کرده‌اند را جذب می‌کنند.

۲- مهارکننده‌ های جذب کلسترول

این داروها سطح کلسترول را با کاهش جذب کلسترول خوراکی پایین می‌آورد. گاهی این داروها را با استاتین‌ها ترکیب می‌کنند.

۳- مکمل‌ها

مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ سطح چربی و LDL خون را کاهش می‌دهند. اسید چرب‌های امگا ۳ چربی‌های غیراشباع شده‌ای هستند که معمولاً در ماهی‌هایی مانند سالمون به‌صورت طبیعی یافت می‌شوند. روغن‌های گیاهی مانند کانولا و روغن‌زیتون نیز دارای امگا ۳ هستند.

۴- کاهش مصرف چربی‌ها

اگر تری‌گلیسرید خونتان بالاست مصرف روزانه چربی شما نباید بیشتر از ۳۰ تا ۳۵ درصد کل انرژی دریافتی باشد. چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس مانند کره، مارگارین و چربی‌های جامد باید محدود شوند

۵- کاهش مصرف کالری‌های اضافی

یکی از علت‌های مهم افزایش تری‌گلیسرید افزایش وزن است. کاهش وزن تدریجی می‌تواند به بهبود چربی‌های خون ازجمله تری‌گلیسرید کمک زیادی کند.

۶- افزایش مصرف فیبرهای غذایی

مصرف فیبرهای غذایی مانند سبوس گندم، آب گریپ‌فروت و پسیلیوم و سبزی‌ها می‌تواند چربی‌های خون را کاهش دهد و مصرف آن‌ها همراه با غذا مفید است.

۷- قطع استعمال دخانیات

مصرف سیگار علاوه برافزایش چربی‌های مضر به کاهش چربی‌های مفید منجر شده و خطر سکته قلبی و علائم کبد چرب را افزایش می‌دهد.

۸- برنامه منظم ورزشی

یک برنامه ورزشی منظم موجب افزایش جذب چربی‌ها توسط عضلات فعال‌شده و منجر به کاهش آن‌ها در خون می‌شود.

۹- کاهش مصرف قندهای ساده

از شیرینی‌ها و قندهای ساده کمتر استفاده کنید. قندهای ساده به‌ویژه فروکتوز به‌سرعت تبدیل به تری‌گلیسرید می‌شوند.

۱۰- دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد مغذی

ویتامین‌ها و مواد مغذی خاصی می‌توانند به کاهش تری‌گلیسرید کمک کنند. ویتامین C و اسیدهای چرب امگا-۳ از این دسته هستند. برای تأمین ویتامین C از سبزی‌ها و میوه‌ها بیشتر استفاده کنید. سعی کنید غذاهای حاوی امگا-۳ مانند سالمون، سویا و گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهید. روغن ماهی می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش تشکیل لخته‌های خونی در عروق نیز کمک کند.

برای مشاهده مراکز لاغری در تهران اگر در تهران زندگی میکنید به بهترین کلینیک لاغری در تهران مراجعه نمایید.

۵ روش درمان خانگی چربی خون بالا با کنترل فشار خون

با پیروی از یک سبک زندگی سالم و مصرف غذاهای تازه و سرشار از سبزیجات و پروتئین می توانید چربی خون بالا را به طور موثری در منزل درمان کنید. برخی از موثر ترین راهکار های خانگی درمان چربی خون بالا عبارتند از:

 

درمان چربی خون

ورزش کردن

ورزش 30 تا 60 دقیقه در روز بخش مهمی از زندگی سالم است.فعالیت بدنی منظم همراه با کمک به کاهش فشار خون، به خلق و خو، قدرت و تعادل شما کمک می کند. خطر ابتلا به دیابت و سایر انواع بیماری های قلبی را کاهش می دهد.اگر برای مدتی غیر فعال بوده اید، با پزشک خود در مورد یک برنامه ورزشی ایمن صحبت کنید. به آرامی شروع کنید، سپس به تدریج سرعت و دفعات تمرینات خود را افزایش دهید. طرفدار ورزشگاه نیستید؟

ورزش خود را بیرون ببرید. به پیاده روی، دویدن یا شنا بروید و همچنان از مزایای آن بهره مند شوید. مهم حرکت کردن است! حداقل دو روز در هفته فعالیت‌های تقویت عضلات را انجام دهید. می‌توانید وزنه‌برداری، فشار دادن یا انجام هر ورزش دیگری را که به ساخت توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند، امتحان کنید.

خود داری از نمک خوراکی

حداقل نگه داشتن سدیم مصرفی می تواند برای کاهش فشار خون حیاتی باشد.در برخی افراد، زمانی که بیش از حد سدیم می خورید، بدن شما شروع به حفظ مایعات می کند. این منجر به افزایش شدید فشار خون می شود.مصرف سدیم خود را بین 1500 میلی گرم تا 2300 میلی گرم در روز محدود کنید. این مقدار کمی بیشتر از نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی است.برای کاهش سدیم در رژیم غذایی خود، نمک را به غذا اضافه نکنید.
یک قاشق چایخوری نمک خوراکی 2300 میلی گرم سدیم دارد!به جای آن از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده نیز تمایل دارند سرشار از سدیم باشند. همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید و در صورت امکان جایگزین های کم سدیم را انتخاب کنید.

کاهش وزن‌

وزن و فشار خون دست به دست هم می دهند. از دست دادن تنها 4.5 کیلوگرم می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند. این فقط عدد در مقیاس شما نیست که مهم است. مراقبت از دور کمر نیز برای کنترل فشار خون بسیار مهم است.چربی اضافی دور کمر شما که چربی احشایی نامیده می شود، دردسرساز است. تمایل دارد اندام های مختلف شکم را احاطه کند. این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی، از جمله فشار خون بالا شود.به طور کلی، مردان باید اندازه دور کمر خود را کمتر از 101.6 سانتی متر نگه دارند. زنان باید کمتر از 88.9 سانتی متر را هدف بگیرند.
 

اعتیاد خود را به نیکوتین برطرف کنید

هر سیگاری که می کشید فشار خون را برای چند دقیقه پس از اتمام موقتاً افزایش می دهد. اگر به شدت سیگاری هستید، فشار خون شما می تواند برای مدت طولانی بالا بماند.افراد مبتلا به فشار خون بالا که سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته هستند.حتی دود سیگار می تواند شما را در معرض خطر افزایش فشار خون و بیماری قلبی قرار دهد.جدای از فواید متعدد دیگر برای سلامتی، ترک سیگار می تواند به بازگشت فشار خون به حالت عادی کمک کند. امروز به مرکز ترک سیگار ما مراجعه کنید تا اقداماتی را برای ترک سیگار انجام دهید.
 

کاهش استرس

در دنیای پرشتاب امروزی که پر از تقاضاهای فزاینده است، کاهش سرعت و آرامش می‌تواند دشوار باشد. مهم است که از مسئولیت های روزانه خود دور شوید تا بتوانید استرس خود را کاهش دهید.استرس می تواند به طور موقت فشار خون شما را افزایش دهد. مقدار زیاد آن می تواند فشار شما را برای مدت طولانی نگه دارد.این به شناسایی محرک استرس شما کمک می کند. ممکن است شغل، رابطه یا امور مالی شما باشد. هنگامی که منبع استرس خود را شناختید، می توانید سعی کنید راه هایی برای رفع مشکل پیدا کنید.

همچنین می توانید اقداماتی را برای کاهش استرس خود به روشی سالم انجام دهید. سعی کنید چند نفس عمیق بکشید، مدیتیشن کنید یا ورزش پیلاتس (یوگا) انجام دهید.

5 روش برای درمان فشار خون بالا در خانه

رژیم غذایی مناسب برای کاهش چربی خون

در کنار راه‌ های درمان چربی خون باید هم از غذای رژیمی مناسبی پیروی کرد و هم ورزش کرد. این رژیم غذایی شامل:

  • کمتر غذاخورده و بيشتر فعاليت کنيد. اگر می‌خواهيد تری گلیسیرید خود را کاهش دهيد بايد مقدار انرژی که می‌سوزانيد بيشتر از مقداری باشد که دريافت مي‌کنيد.
  • قند و شکر، شيرينی و شکلات را از برنامه غذايی خود حذف کنيد. کربوهيدرات‌های پيچيده مثل نان، غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها، میوه‌ها و حبوبات بهتر از کربوهيدرات‌های ساده مثل قند و شکر هستند.
  •  شیرینی‌ها همانند يک سم براي شماست. شکر هيچ ماده مغذي ندارد و فقط کالري دارد. خيلي سريع هم تبديل به تری‌گليسريد می‌شود. نوشابه‌ها، دسرهاي شيرين، شيريني‌ها، شکلات، کيک، کلوچه، آب‌نبات، آدامس، آب‌میوه‌های مصنوعی، ژله، کرم کارامل همگي داراي قند هستند.
  •  غذاهايی را که دارای مقدار زيادی انرژی و کربوهيدرات هستند، نخوريد. گوشت لخت، ميوه‌ها و سبزي‌ها، لبنيات کم‌چرب بايد قسمت عمده غذای دريافتی شمارا تشکيل دهند.
  • مقدار و نوع چربي مصرفي خود را در نظر داشته باشيد. چربي‌هاي اشباع و جامد مثل روغن نباتي جامد، کره، مارگارين، چربي گوشت، پوست مرغ، لبنيات پرچرب، خامه و سس مايونز را مصرف نکنيد. روغن‌های گياهی مايع مصرف کنيد. مصرف اسيدهاي چرب اُمگا ۳ موجود در ماهي و روغن تخم کتان برای شما مفيد است.
  • به‌هیچ‌ عنوان الکل ننوشيد زيرا الکل خيلي سريع مقدار تري گلیسیرید خون را افزايش مي‌دهد.

چربی خون هم مانند سایر بیماری‌ها عوارض خطرناکی مانند سکته قلبی را به همراه دارد. پس چه‌بهتر که برای دچار نشدن به این بیماری‌ها از ابتدا برنامه تغذیه خود را بر اساس اصول درست تغذیه تنظیم کنیم. در صورت دچار شدن به چربی خون یکی از راه‌های درمان آن کاهش وزن و تغذیه مناسب است. برای داشتن یک برنامه تغذیه درست و برنامه ورزشی مناسب برای کاهش چربی خون، تحت نظر یک متخصص تغذیه بودن شمارا زودتر به نتیجه موردنظر می‌رساند.

مطلب پیشنهادی: رژیم اتکینز چیست؟

انواع چربی خون

تفاوت تری گلیسیرید و کلسترول چیست؟

کسترول و‌ تری گلیسرید دو ترکیبی هستند که برای ما آشنا بوده و نام آن‌ها را زیاد شنیده‌ایم. این دو مفهوم به یک معنا نیستند و با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که بهتر است با تفاوت‌ هایی آن‌ها بیشتر آشنا شوید. به طور معمول در بسیاری از آزمایش‌ ها میزان کلسترول و‌ تری گلیسرید خون بررسی می‌شود که بررسی مقدار این دو ماده به پزشکان در تشخیص بیماری‌های مختلف کمک می‌ کند.

مواد غذایی که به صورت روزانه مصرف می‌ کنیم هر کدام دارای مقداری چربی هستند که با مصرف این مواد غذایی چربی وارد بدن ما می‌ شود. برخی از مواد غذایی دارای چربی اشباع هستند به این معنا که مصرف آن‌ها سبب بالا رفتن میزان کلسترول خون می‌ شود. بالا رفتن کلسترول هم آثار منفی برای سلامت فرد به همراه دارد. چربی‌ های اشباع هم در منابع غذایی حیوانی وجود دارند و هم برخی از منابع گیاهی نظیر روغن نارگیل دارای کلسترول هستند. نوع دیگر از چربی‌ها هم چربی‌های غیر اشباع نام دارند.

جایگزین کردن چربی های غیر اشباع

چربی‌ های غیر اشباع یک جایگزین بسیار مناسب برای چربی‌های اشباع هستند و در صورت مصرف روزانه نه تنها باعث افزایش کلسترول خون نمی‌شوند بلکه کلسترول خون را نیز کاهش می‌دهند. به منظور شناخت بهتر اینکه چربی خون چیست و نیز آشنایی با انواع چربی خون و تفاوت‌ های موجود بین کلسترول و‌ تری گلیسرید بهتر است ابتدا با کاربرد این دو ماده در بدن بیشتر آشنا شوید. 

بررسی میزان کلسترول و‌ تری گلیسرید موجود در خون تأثیر زیادی بر روی بررسی وضعیت سلامت افراد دارد با این وجود تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند که مهم‌ترین تفاوت موجود بین‌ تری گلیسرید و کلسترول عملکرد و نقش این دو در بدن است. میزان این دو ماده در بدن باید در حد متعادل نگه داشته شود و افزایش آن سبب بروز بیماری‌های مختلفی می‌گردد. در مجموع میزان‌ تری گلیسرید موجود در بدن بیشتر از کلسترول است زیرا‌ تری گلیسرید حاصل ذخیره‌ سازی انرژی اضافه غذا‌های دریافتی می‌باشد.
هدف از این ذخیره‌ سازی انرژی هم این است که بدن در موارد ضروری که با کمبود انرژی مواجه می‌شود با آزاد کردن انرژی‌ تری گلیسرید انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند و به این ترتیب‌ تری گلیسرید مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

مطلب پیشنهادی: برای کاهش کلسترول بد چی بخوریم ؟

سطوح مختلف تری گلیسیرید در آزمایش خون

در آزمایش خون سطح‌ تری گلیسرید خون می تواند در رنج های مختلف باشد که در چهار دسته زیر قرار می گیرد. پزشک معالج با توجه به محدوده تری گلیسیرید خون فرد، میزان سلامتی یا محدوده خطر را تشخیص می دهد. 
  • اگر میزان‌ تری گلیسرید خون کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر باشد میزان آن طبیعی خواهد بود. 
  • اگر میزان‌ تری گلیسرید خون 150 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر باشد مقدار آن در حد مرزی قرر دارد و باید توجه داشته باشید که از این میزان بیشتر نشود در غیر این صورت ممکن است سبب بروز بیماری شود. 
  • اگر میزان‌ تری گلیسرید خون بین 200 تا 499 میلی گرم در دسی لیتر باشد به این معنا است که میزان آن در خون بالا است. 
  • اگر میزان‌ تری گلیسرید خون بیشتر از 500 میلی گرم در دسی لیتر باشد میزان آن در خون بسیار بالا است و این مقدار مشکل آفرین خواهد بود. 
مطلب پیشنهادی: رژیم جنرال موتورز چیست؟
 
علائم چربی خون
 

میزان بیماری زایی کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون

سطح بالای کلسترول و‌ تری گلیسرید هر کدام به نوبه‌ ی خود خطر ساز هستند. اگر میزان کلسترول خون شخص افزایش پیدا کند خطر حمله قلبی در شخص بالا می‌رود. در مجموع کلسترول بالا با بیماری‌های قلبی رابطه دارد و افزایش کلسترول سبب بروز بیماری و مشکلات قلبی می‌شود. از طرفی دیگر کلسترول بالا سبب تجمع کلسترول در عروق می‌گردد که این مورد باعث بیماری تصلب شرایین شده و این بیماری سبب محدود کردن پلاک‌ های جریان خون می‌شود. 
 
تری گلیسرید بالا هم خطرات خود را دارد و در بیشتر موارد‌ تری گلیسرید بالا سبب می‌شود تا شخص به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا گردد. در صورتی که‌ تری گلیسرید موجود در بدن شما بالا است بهتر است نسبت به درمان آن و کاهش میزان‌ تری گلیسرید اقدام کنید در غیر این صورت این ماده سبب بروز بیماری‌هایی نظیر سکته قلبی، التهاب لوزالمعده، تصلیب شرایین و ... می‌شود. متأسفانه‌ تری گلیسرید بالا علائم خاصی ندارد و این مورد سبب شده تا تشخیص آن به نسبت سخت باشد. بهترین راه تشخیص‌ تری گلیسرید بالا هم آزمایش خون است.
مشخص شدن‌ تری گلیسرید بالا در آزمایش خون خود می‌تواند نشانه‌ای باشد که با آن بتوان بیماری‌های مختلف را تشخیص داد. برخی بیماری‌هایی که‌ تری گلیسرید بالا نشانه‌ی آن‌ها هستند، عبارت هستند از: تیروئید، بیماری سندروم متابولیک، بیماری‌های کلیوی، قند خون بالا، بیماری‌های ژنتیکی و بیماری‌های کبدی. 

تفاوت کلسترول بد و خوب چیست؟

دانستید که چربی خون انواع مختلفی داشته و با انواع چربی خون و علائم چربی خون آشنا شدید. بعد از دانستن علائم چربی خون نوبت به آن می‌رسد تا بدانید یکی از انواع چربی خون، چربی خون مفید نام دارد. بنابراین در پاسخ به این سؤال که چربی خون چیست ؟ بهتر است به این مورد هم اشاره شود که کلسترول دارای دو نوع کلی هست و از آن‌ ها تحت عنوان چربی مفید خون و چربی بد خون یاد می‌شود. لیپوپروتئین LDL به اصطلاح کلسترول بد شناخته شده و این مورد هم به دلیل پایین بودن چگالی این نوع کلسترول است. لیپوپروتئین HDL هم چربی مفید خون است و این نوع چربی دارای چگالی بالا می‌باشد. 

برای افرادی که وزن شان ۱۰۰ کیلو به بالا هست، می توانند از رژیم لاغری 20 کیلویی استفاده کنند برای مطالعه بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

کدام نوع چربی خون خطرناک است

رابطه دیابت با چربی خون

بیماری دیابت با بر هم زدن سطوح کلسترول خوب و کلسترول بد در بدن می تواند زمینه ساز ابتلا به چربی خون بالا نیز بشود. زیرا معمولا در افرادی که به دیابت متبلا هستند، ذرات LDL‌ یا کلسترول بد به شریان ها می چسبد و به دیواره رگ های خونی آسیب وارد می کند. به خصوص افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دارای تری گلیسیرید بالاتری هستند و همه این عوامل ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت بین بیماری دیابت و چربی خون رابطه مست

مطلب پیشنهادی: علائم ابتلا به دیابت

کدام نوع چربی خون خطرناک است؟

 
در پاسخ باید گفت که کلسترول دارای تقسیم‌بندی بوده و بر این اساس به دو نوع خوب و بد تقسیم می‌شود. در خصوص تقسیم‌ بندی کلسترول به خوب و بد بهتر است بدانید که مولکول‌ های چربی چه خوب باشند و چه بد چربی هستند و در آب و خون حل نمی‌شوند و بر روی سطح باقی می‌مانند. تجمع چربی‌ها درون رگ‌های خونی می‌تواند عاملی برای بسته شدن رگ‌ها محسوب شود. در صورتی از بروز چنین شرایطی جلوگیری می‌گردد که چربی‌ها در ذرات ریزتری به نام لیپوپروتئین قرار بگریند.
 
این ذرات قابلیت انحلال در خون را دارا هستند و از این طریق یک راه آسان برای عبور چربی از درون رگ‌های خونی محسوب می‌شوند. بنابراین عامل تمایز‌دهنده کلسترول به دو نوع کلسترول خوب و کلسترول بد همین ذرات لیپوپروتئین هستند. لیپوپروتئین‌ها ذرات بسیار پیچیده‌ای محسوب می‌شوند و دانشمندان هنوز هم در پی یافتن اطلاعات بیشتری در مورد این ذرات می‌باشند.
ناگفته نماند که در سال‌های اخیر اطلاعات مربوط به چربی مفید خون زیر سؤال رفته است و دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که چربی مفید خون صد در صد بی‌خطر نیست و می‌تواند عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشند. در نتیجه در پاسخ به این سؤال که کدام نوع چربی خون خطرناک است؟ باید گفت هر نوع کلسترول خطرناک بوده و بهتر است تا همواره به میزان کلسترول دریافتی توجه داشته باشید تا مقدار آن از میزان مشخص شده بیشتر نشود. به پیشنهاد ما به سایت غفاری دایت هم سری بزنید تا با ثبت اطلاعات خود در قسمت رژیم من رژیم غذایی مخصوص کاهش چربی خون را دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا مصرف آجیل ها و دانه های چرب، چربی خون را افزایش می دهد؟

آجیل ها و دانه های چربی نظیر گردو، پسته، بادام و ... علیرغم اینکه چربی بالایی دارند، برای این بیماری مضر نیستند. زیرا چربی آنها از نوع مفید و کلسترول خوب برای بدن است. 
 

کاهش وزن چه میزان بر درمان چربی خون بالا تاثیر گذار است؟

تاثیر ورزش و کاهش وزن و لاغری بر درمان چربی خون به حدی بالا است که آن را قاتل چربی خون بالا نیز می نامند. با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مفید در کنار افزایش فعالیت بدنی می توانید چربی خون بالا را به خوبی درمان کنید. 

بهترین دمنوشی که برای درمان این بیماری می توانیم بخوریم کدام است؟

 
چای سبز برای کاهش چربی خون بسیار مفید است و همچنین خواص آنتی اکسیدانی و لاغر کنندگی نیز دارد. البته دمنوش زیره نیز دارای خواص مفیدی است که می تواند با کاهش اشتها و افزایش متابولیسم در بدن به کنترل وزن و لاغری و در نتیجه درمان چربی خون موثر باشد.
 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (10 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه