سرفه خشک، علل و راه‌های درمان

سرفه یک مکانیسم طبیعی بدن است؛ با این وجود در برخی مواقع به دلیل مختلف مانند ابتلا به بیماری‌ها یا قرارگیری در برابر آلرژن‌های خاص ممکن است رخ دهد. این شرایط ممکن است آزاردهنده باشد به همین دلیل نیاز به اقدامات درمانی خاص دارد. اگر دوست دارید در رابطه با سرفه خشک، علل و راه‌های درمان اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب به شما کمک خواهد کرد. آنچه در این مطلب خواهید خواند: سرفه خشک چیست؟ علل سرفه خشک راه‌های درمان سرفه خشک در خانه درمان دارویی سرفه خشک چگونه از سرفه خشک جلوگیری کنیم؟ سرفه خشک، علل و راه‌های درمان

۸ مورد از بهترین درمان های خانگی سرفه خشک

  • بخور و ماساژ قفسه سینه
  • مصرف چای و عسل و لیمو ترش
  • دمنوش نعناع فلفلی
  • دمنوش آویشن
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش چهارتخمه
  • غرغره کردن آب نمک
  • دمنوش بابونه

مطلب پیشنهادی: درمان خارش گلو

سرفه خشک چیست

سرفه خشک چیست؟

سرفه خشک نوعی سرفه است که با تولید مخاط یا خلط در مجاری تنفسی همراه نیست. به همین دلیل معمولا خشن و آزاردهنده است. این عارضه می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که شناخت آن‌ها برای درمان ضروری است. به عبارت دیگر می‌توان گفت درمان علت زمینه‌ای می تواند به بهبود سرفه کمک کند. برای مثال اگر سرفه خشک ناشی از عفونت تنفسی باشد، مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی می.تواند به بهبود سرفه کمک کند. در سایر موارد، ممکن است نیاز به درمان‌های خاصی برای سرفه خشک مانند داروهای ضد سرفه یا بخور باشد.

علل سرفه خشک

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که بسیار توسط افراد مطرح می‌شود این است که علل سرفه خشک چیست؟ از مهم‌ترین دلایل سرفه خشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت‌های تنفسی

عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت یکی از شایع‌ترین علل سرفه خشک هستند. این عفونت‌ها باعث التهاب و تحریک مجاری تنفسی می‌شوند که می‌تواند منجر به سرفه شود.

آلرژی

آلرژی‌ها از دیگر دلایل سرفه خشک است. به عبارت دیگر  آلرژن‌ها مانند گرد و غبار، موی حیوانات یا گرده گیاهان ممکن است باعث تحریک مجاری تنفسی و ایجاد سرفه شوند.

آسم

بیماری آسم یک بیماری التهابی مزمن است که باعث تنگی مجاری تنفسی می‌شود. و گاهی به صورت سرفه خشک خود را نشان می‌دهد.

رفلاکس اسید معده به مری (GERD)

GERD یا رفلاکس اسید معده به مری یک بیماری است که در آن اسید معده به مری باز می‌گردد. این امر می‌تواند باعث تحریک گلو شده و در نتیجه سرفه خشک را ایجاد کند.

دلایل سرفه خشک

دود سیگار

استنشاق دود سیگار و دخانیات نه تنها برای خود فرد بلکه برای سایر اطرافیان نیز می‌تواند سرفه خشک را به همراه داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: عوارض سیگار کشیدن

قرار گرفتن در معرض مواد محرک محیطی

گاهی افراد به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد محرک محیطی مانند گرد و غبار، مواد شیمیایی یا دود سرفه خشک را تجربه می‌کنند.

عوارض برخی داروها

مصرف برخی داروها مانند داروهای مهارکننده ACE نیز گاها خود را به شکل سرفه‌های خشک خود را نشان می‌دهند.

تومور مجاری تنفسی

تومورهای مجاری تنفسی از بیماری‌های ریوی است که یکی از علائم نادر آن سرفه خشک است.

اختلالات عصبی

شاید کمی عجیب به نظر رسد اما حتی  اختلالات عصبی مانند سکته مغزی یا آسیب نخاعی نیز گاهی باعث سرفه خشک می‌شود.

بیماری‌های ریوی مانند برونشیت مزمن یا آمفیزم

برونشیت مزمن یا آمفیزم و سایر بیماری‌های ریوی خود را به صورت اختلالات تنفسی و گاهی سرفه خشک نشان می‌دهد‌.

درمان خانگی سرفه های خشک

راه‌های درمان در خانه

برخی از افراد به دلایل خاصی دوست دارند، در منزل و بدون استفاده از داروهای شیمیایی سرفه خشک را درمان کنند. توصیه ما به این افراد امتحان راهکارهای زیر است:

۱- بخور و ماساژ قفسه سینه

بخور دادن و ماساژ قفسه سینه دو راهکار موثر برای درمان و کنترل خشکی سینه هستند. این راهکارها می‌تواند کمک می‌کند تا شما التهاب دستگاه تنفسی را بهبود دهید و سریع‌تر درمان شوید.

۲- چای و عسل

چای و عسل دو ترکیب فوق‌العاده برای درمان سرفه خشک محسوب می‌شود. اگر از خشکی سینه رنج می‌برید و می‌خواهید هر جور که شده این عارضه را درمان کنید، بهتر است دمنوش چای عسل را در وعده صبحانه یا عصرانه خود قرار دهید.

۳- دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع فلفلی یکی از بهترین دمنوش‌ها برای درمان و کنترل سرفه خشک محسوب می‌شود. برای تنها این دمنوش کافی است تا مقداری نعنا فلفلی را دم دهید و نوش جان کنید.

۴- دمنوش آویشن

آویشن یکی از بهترین گیاهان دارویی است که برای کنترل و درمان بیماری‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش این گیاه می‌تواند برای درمان سرفه خشک در خانه بسیار مفید باشد. خواص آویشن برای درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی نیز ثابت شده است. 

۵- دمنوش زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید است که علاوه بر بهبود دستگاه تنفسی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک کند. با استفاده از دمنوش این گیاه امکان درمان و کنترل سرفه خشک در منزل وجود دارد.

۶- دمنوش چهارتخمه

اگر سرفه خشک امان شما را بریده است و نمی‌دانید چگونه به کنترل این عارضه کمک کنید، بهتر است سراغ دمنوش چهارتخمه بروید.

دمنوش چهارتخمه بسیار برای کنترل و درمان عفونت‌های ویروسی و اختلالات تنفسی موثر است.

۷- غرغره کردن نمک

نمک به دلیل خاصیت ضدباکتریایی که دارد، می‌تواند در بهبود بیماری‌های تنفسی و همچنین درمان انواع سرفه به خصوص سرفه خشک موثر باشد.

۸- بابونه

بابونه یک گیاه دارویی فوق‌العاده خاص و مفید است که برای درمان و کنترل بیماری‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این گیاه می‌توانید یک دمنوش آرام بخش و مفید برای درمان انواع سرفه تهیه کنید.

مطلب پیشنهادی: خواص مهم بابونه

درمان های طبیعی سرفه خشک در خانه

درمان دارویی سرفه خشک

یکی از روش‌‌های درمان سرفه خشک استفاده از داروهایی است که به طور اختصاصی برای این امر ساخته شده‌اند. درمان‌های دارویی سرفه خشک را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

داروهای سرکوب کننده سرفه

این داروها با مسدود کردن رفلکس سرفه، باعث کاهش دفعات و شدت سرفه می‌شوند. دکسترومتورفان (DXM) و کدئین از جمله داروهای سرکوب کننده سرفه هستند. داروهای سرکوب کننده سرفه معمولا برای سرفه‌های خشک و تحریک‌کننده استفاده می‌شوند. این داروها می‌توانند به بهبود خواب و کاهش درد ناشی از سرفه کمک کنند. در صورت استفاده از داروهای سرکوب کننده سرفه، باید توجه داشته باشید که این داروها ممکن است باعث خواب‌آلودگی شوند.

داروهای خلط آور

 این داروها با رقیق کردن مخاط، باعث تسهیل سرفه و خروج خلط می‌شوند. گایافنزین و آمبروکسول از جمله داروهای خلط آور هستند. داروهای خلط آور معمولا برای سرفه‌های خشک همراه با مخاط استفاده می‌شوند. این داروها می‌توانند به تسکین گلو و تسهیل خروج خلط کمک کنند.  در صورت استفاده از این دسته داروها ممکن است علائمی همچون اسهال و حالت تهوع را تجربه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف این دارو حتما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

مطلب پیشنهادی: روش های پاکسازی ریه ها

روش های پیشگیری از سرفه خشک 

بهتر است قبل از بروز سرفه خشک اقداماتی را انجام دهید که از بروز این عارضه جلوگیری شود. برای جلوگیری از سرفه خشک لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

ایمنی خود را در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش دهید.

افزایش سیستم ایمنی باعث می‌شود تا شانس ابتلای شما به بیماری‌هایی که می‌تواند باعث بروز سرفه خشک شود، کاهش یابد. این کار را می‌توانید با واکسیناسیون، شستن مرتب دست‌ها و اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار و همچنین تغذیه مناسب انجام دهید.

از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها خودداری کنید.

آلرژی و حساسیت یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند موجب بروز سرفه خشک شود. اگر می‌دانید که به چه چیزی آلرژی دارید، اقداماتی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض آن انجام دهید.

اگر آسم دارید، درمان خود را به طور منظم پیگیری کنید.

افراد مبتلا به آسم معمولا سرفه خشک را بیشتر تجربه خواهند کرد. این افراد می‌توانند با مصرف منظم داروهای خود به کنترل و جلوگیری از بروز سرفه خشک بپردازند.

از مصرف دخانیات خودداری کنید.

دود سیگار، قلیان و سایر دخانیات می‌تواند باعث تحریک مجاری تنفسی و ایجاد سرفه شود. به همین دلیل افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، بیشتر در خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند.

 از قرار گرفتن در معرض مواد محرک محیطی خودداری کنید.

 مواد محرک محیطی مانند گرد و غبار، مواد شیمیایی یا دود با تحریک مجاری تنفسی می‌تواند موجب سرفه شوند. اگر در شهری زندگی می‌کنید که آلودگی هوا زیاد است یا به دلیل شرایط شغلی خود در تماس با محرک‌ها هستید، استفاده از ماسک به شما بسیار کمک خواهد کرد.

مایعات زیادی بنوشید تا بدن شما هیدراته بماند.

مصرف زیاد مایعات می‌تواند به نرم شدن مخاط و تسهیل تخلیه آن کمک کند.

 غذاهای سالم استفاده کنید.

مواد غذایی نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند، بلکه ریسک آلرژی را نیز کاهش می‌دهد. به همین دلیل پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و تغذیه سالم می‌تواند به شما بسیار کمک کند.‌

به اندازه کافی بخوابید.

خواب کافی به بدن شما کمک می‌کند تا به طور موثری با عفونت‌ها مقابله کند. به عبارت دیگر خواب کافی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی سرفه خشک پرداختیم و گفتیم که چگونه این عارضه را می‌توان درمان کرد. یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری و کنترل سرفه خشک برخورداری از یک رژیم غذایی سالم است. داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک می‌کند تا شما سیستم ایمنی بدن خود را قوی‌تر کرده، به تناسب اندام دست یابید و بهتر با این عارضه مقابله کنید.

برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب و ایده‌آل ضروری است تا با متخصصان ما در غفاری دایت مشورت داشته باشید. همچنین می توانید از بخش رژیم من وارد شوید تا بهترین برنامه‌ها را برای کنترل وزن برای شما در نظر بگیرند.

مطلب پیشنهادی: آنتی بیوتیک های طبیعی برای گلو درد


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (10 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه