ترک سیگار ، برای ترک سیگار چه بخوریم ؟!

کشیدن سیگار این روزها رواج بسیاری پیدا کرده است و بسیاری از افراد آن را از سنین پایین شروع می‌کنند و این در حالی است که با عوارض سیگار کشیدن آشنا هستند. با این‌حال برخی از افراد به دلیل پزشکی مجبور به ترک سیگار می‌شوند و برخی دیگر به دلایل شخصی تصمیم به انجام این‌کار می‌گیرند. شاید برخی از افراد تصور کنند که با ترک سیگار نمی‌تواند خسارتی را که سالیان زیادی به بدن خود وارد کرده‌اند از بین ببرند؛ اما این تصور اشتباه است. در حقیقت بدن پس از مدتی پاکسازی می‌شود و مضرات سیگار کشیدن در بدن از بین می‌رود، با این‌حال زمان آن به نوع آن ارگان بستگی دارد. در ادامه این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با اصول ترک سیگار و همچنین مزایای ترک سیگار آشنا کنیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید برای ترک سیگار چه بخوریم؟! ترک سیگار ، برای ترک سیگار چه بخوریم ؟!

مزایای ترک سیگار

 

مزایای ترک سیگار

ممکن است با افرادی آشنایی داشته باشید که به سرطان مبتلا شده‌اند، برخی از آن‌ها زمینه‌های ارثی دارند و برخی دیگر تا به حال فردی که به سرطان مبتلا شده باشد را در خانواده خود نداشته‌اند. با این‌حال چنانچه این افراد سیگار می‌کشند، پزشک آن‌ها راجع به ترک سیگار تاکید می‌کند و بسیاری از افرادی که سیگار کشیدن را پس از بهبودی از سرطان ادامه می‌دهند شانس بالایی برای بازگشت ویا متاستاز سرطان دارند. در حقیقت نه‌تنها سرطان، بلکه سیگار به دلیل دارا بودن نیکوتین و همچنین دربرداشتن رادیکال‌های آزادی که به سلامت لطمه می‌زند، سلامتی کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما تنها سلامتی عارضه سیگار کشیدن نیست.

سیگار کشیدن بر روی ظاهر افراد تاثیر منفی دارد، نه‌تنها بوی بدی که به جای می‌گذارد، بلکه زرد کردن و پوسیدگی دندان‌ها، پیر شن و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش کیفیت پوست در درازمدت و بروز پیری زودرس از عوارض سیگار در ظاهر افراد است. مهم‌ترین تاثیر منفی سیگار در سلامتی افراد، تاثیر آن در افزایش ریسک ابتلا به سرطان است. از جمله مهم‌ترین سرطان‌هایی که سیگار کشیدن تاثیر مستقیم در ابتلا به آن‌ها دارد، می‌توان به سرطان پستان و سرطان تخمدان در خانم‌ها، سرطان ریه، حنجره، مری، لب، سینوس و حفره‌های بینی و همچنین انواعی از سرطان دستگاه گوارش همچون سرطان روده بزرگ، سرطان پانکراس، سرطان معده و... اشاره کرد.

بیماری‌های تنفسی، به‌خصوص برای اطرافیان افراد سیگاری و کودکان بسیار شایع است. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و احتمال سکته قلبی در افراد سیگاری بالا است. بروز اختلالات شنوایی و بینایی نیز در افراد سیگاری زیاد است که دو مورد از آن آب مروارید و گلوکوم هستند. همچنین افراد سیگاری ممکن است دچار اختلالات جنسی و ناباروری شوند و روی زندگی زناشویی آن ها تاثیر بگذارد.

با توجه به این دلایا هر فردی می‌تواند به مزایای ترک سیگار برای سلامتی خود و عزیزانش پی ببرد و با توجه به دستور پزشک ویا برای سلامتی خود تصمیم به ترک سیگار بگیرد.

 

اصول ترک سیگار

 

اصول ترک سیگار

در اصول ترک سیگار باید قدم‌ها و نکاتی رارعایت کنید تا بتوانید این مسیر را با تمام دشواری‌ها پشت سر بگذارید و به موفقیت برسید؛ زیرا انتهای این موفقیت سلامت شما و یک سبک زندگی سالم است.

  • در قدم اول باید اراده خود را تقویت کنید. باید هدف خود از ترک سیگار را بدانید و به آن پایبند و وفادار باشید. در اصول ترک سیگار معمولا این‌گونه گفته می‌شود که بهتر است یک روز خاص را انتخاب کنید و تا رسیدن آن روز تلاش کنید از نظر ذهنی خود را آماده کرده و تعداد سیگارهایی که در روز می‌کشید را کم کنید. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که روزی که تعیین می‌کنید، نه خیلی دور باشد تا شما را دلسرد نماید و نه به‌قدری نزدیک باشد که نتوانید ذهن خود را برای این تصمیم آماده کنید.
  • در قدم دوم اصول ترک سیگار باید برنامه منظم خود را داشته باشید، چنانچه قرار است در یک گروه ترک سیگار عضو شوید ویا از جایگزین‌های نیکوتین (NRT) ویا هر داروی دیگری استفاده کنید آن‌ها را آماده داشته باشید و عضویت خود را پیش از رسیدن روز ترک سیگار آغاز نمایید.
  • در قدم سوم اصول ترک سیگار باید مسائلی که سبب وسوسه شما برای کشیدن سیگار می‌شود را از بین ببرید. بهتر است به اعضای خانواده، دوستان و نزدیکان خود نیز تصمیم بر ترک سیگار را اطلاع دهید تا به شما کمک کنند. مسائلی که سبب وسوسه می‌شوند شامل سیگار کشیدن اطرافیان، زمان‌های خاص در روز طبق عادت شما و... است. در این زمان‌ها بهتر است تا حدود ۱۰-۵ دقیقه مقاومت کنید تا کم کم احساس تمایل شما به سیگار از بین برود. می‌توانید به‌جای سیگار در این مدت از آبنبات، تخمه ویا جایگزین خود استفاده نمایید تا سختی آن کمتر شود و یک حرکت دیگر جایگزین شود.
  • در قدم آخر اصول ترک سیگار باید نکاتی در ارتباط با تغییر سبک زندگی خود را رعایت نمایید، برای مثال بهتر است دقایقی از روز را برای ورزش کردن اختصاص دهید. آب زیاد بنوشید تا سموم از بدن شما دفع شوند. در طول روز تنفس عمیق انجام دهید و به اهداف خود فکر کنید. پیاده‌روی و به‌طور کلی کارهایی که سبب مشغول شدن فکر و جسم شما شوند، به شما کمک می‌کنند تا کمتر به یاد سیگار کشیدن بیفتید.

 

برای ترک سیگار چه بخوریم

 

برای ترک سیگار چه بخوریم ؟!

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید در هنگام ترک سیگار می‌توانید با تغییر سبک غذایی خود به پاکسازی بدن و همچنین کاهش تمایل به کشیدن سیگار کمک کنید. بنابراین با این نکات تغذیه‌ای برای ترک سیگار آشنا شوید.

برخی از انواع خوراکی‌ها که سبب می‌شوند ذهن افراد سیگاری، از کشیدن سیگار منحرف شود، شامل جنسینگ، چای سیاه یا چای سبز، شیر و همچنین مغزها و آجیل هستند. این مواد خوراکی نه‌تنها به پاکسازی بدن شما کمک می‌کنند، بلکه می‌توانید به کمک جنسینگ، شیر و آجیل، به افزایش سطح انرژی بدن و انحراف فکر خود از سیگار کشیدن، کمک کنید. ویتامین‌های مفیدی که برای تمام افراد اهمیت دارند اما در افراد سیگاری مصرف آن‌ها مهم‌تر است، شامل ویتامین C و E هستند. مصرف ویتامین C سبب می‌شود آسیب‌هایی که سیگار کشیدن به بدن شما می‌زند، به کمک حذف رادیکال‌های آزاد، کاهش یابد. همچنین ویتامین E که باید به میزان کافی، نه کمتر و نه بیشتر، مصرف شود؛ برای سلامت عروق اهمیت بسیاری دارد. مصرف سبزیجات به دلیل قلیایی کردن محیط بدن، دارا بودن انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها برای افرادی که در حال ترک سیگار هستند، اهمیت دارد. انواع کلم، قارچ، تربچه، سیر، اسفناج و برگ چغندر از مهم‌ترین انواع سبزیجات برای افراد در حال ترک سیگار است.

حالا که با مزایای ترک سیگار و اینکه برای ترک سیگار چه بخوریم آشنا شدید، می‌خواهیم به شما پیشنهاد بدهیم، چنانچه در حال ترک سیگار هستید و نیاز دارید از یک رژیم لاغری یا چاقی ویا یک رژیم غذایی برای تثبیت وزن خود استفاده کنید، رژیم اصولی که بتواند انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن شما را تامین کند، ارجحیت دارد. به همین دلیل رژیم‌های بهاره غفاری همواره طرفداران زیادی دارند. برای آشنایی با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم خود، بر روی رژیم آنلاین کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (12 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه