آیا شکلات تلخ می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟

از شکلات تلخ بابت ترکیبات مفید آن مانند پلی فنول ها، فلاوانول ها و کاتچین ها، اغلب به عنوان یک ماده غذایی سالم استقبال می شود. در حقیقت، این امر به تعدادی از مزایای سلامتی از جمله بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب و افزایش عملکرد مغز مرتبط است. بسیاری از مردم به دلیل وضعیت فوق العاده غذایی آن، این سوال را دارند که آیا شکلات تلخ می تواند به کاهش وزن کمک کند. در این مقاله با بررسی دقیق تر مشخص می شود که آیا شکلات تلخ می تواند به کاهش وزن شما کمک کند یا خیر؟ آیا شکلات تلخ می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟

 

مزایای بالقوه

شکلات تلخ می تواند چندین مزیت بالقوه را در مورد کاهش وزن ارائه دهد:

  • حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد

برخی تحقیقات نشان می دهد که شکلات تلخ می تواند به بهبود حساسیت بدن شما به انسولین - هورمونی که مسئول خروج قند از جریان خون به سلولهای شماست و در آنجا می توان از آن برای انرژی استفاده کرد - کمک کند. این می تواند به کاهش سطح انسولین در خون کمک کند که ممکن است با افزایش کاهش وزن و کاهش ذخیره چربی همراه باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما برخی مطالعات مقدماتی نیز نشان داده اند که شکلات تلخ ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند. این ممکن است به جلوگیری از بالارفتن یا کاهش ناگهانی سطح قند خون کمک کند، که می تواند منجر به علائمی مانند افزایش گرسنگی شود.

حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد

  • گرسنگی و اشتها را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ ممکن است هوس به غذا خوردن را کاهش داده و احساس سیری را تقویت کند که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه در 12 زن، بوییدن و خوردن شکلات تلخ باعث کاهش اشتها و کاهش سطح گرلین، هورمون تحریک کننده گرسنگی می شود. یک مطالعه کوچک دیگر روی 16 نفر با مقایسه اثرات شکلات شیر ​​و شکلات تلخ نشان داد که شرکت کنندگان بعد از خوردن شکلات تلخ احساس گرسنگی کمتر و سیری بیشتری دارند. علاوه بر این، آنها همچنین در وعده غذایی بعدی 17 درصد کالری کمتری در مقایسه با شرکت کنندگانی که شکلات شیر ​​مصرف کردند دریافت کردند. به همین ترتیب، یک مطالعه بر روی 14 زن یائسه نشان داد که مصرف شکلات تلخ در مقایسه با خوردن شکلات سفید و شکلات شیری منجر به کاهش بیشتر در مصرف غذا می شود. البته که هنوز تحقیقات بیشتری برای ارزیابی تأثیر شکلات تلخ بر اشتها و مصرف مواد غذایی در مقایسه با سایر مواد غذایی مورد نیاز است.

 

 

  • روحیه را افزایش می دهد

چندین مطالعه نشان داده است که شکلات تلخ ممکن است به طور مثبتی بر سلامت روان و خلق و خوی شما تأثیر بگذارد، که می تواند حس اطمینان رو به شما بدهد حاصل که در مسیر کاهش اشتها و کاهش وزن هستید.. طبق یک مطالعه بر روی 13،626 نفر، افرادی که مقادیر بیشتری شکلات تلخ مصرف کرده اند نسبت به افرادی که به طور منظم از شکلات تلخ استفاده نمی کنند 57٪ شانس کمتری در تجربه علائم افسردگی داشتند. در یک مطالعه دیگر، خوردن 1.5 اونس (40 گرم) شکلات تلخ روزانه میزان استرس را در زنان نصف کرده است. علاوه بر این، یک مطالعه در 72 بزرگسال نشان داد که مصرف یک نوشیدنی شکلات تلخ به مدت 30 روز منجر به افزایش احساس آرامش و رضایت از خود ارزیابی می شود.

در مجموع شکلات تلخ ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین، کاهش گرسنگی و اشتها و افزایش خلق و خو کمک کند که همه اینها ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

 

 

 

بهترین زمان برای خوردن شکلات قبل یا بعد از وعده های غذایی، حدود 20 دقیقه قبل از ناهار و شام یا 5 دقیقه بعد ار شام یا ناهار شکلات تلخ رو میل کنید. خوردن مقدار کمی شکلات تلخ قبل یا بعد از وعده های غذایی باعث ترشح هورمون هایی می شود که  اشتهای شما کم شود و میل به خوردن غذا در شما کم شود. بهتر است یک یا دو تکه میل کنید، تا بعد از وعده اصلی سراغ غذا نروید. پیشنهاد میشود که شکلات تلخ را روی زبانتان بگذارید تا ذوب شود و طعم شگفت‌انگیز آن را چند برابر احساس کنید.

 

نکات منفی احتمالی

اگرچه شکلات تلخ ممکن است مزایای بالقوه ای برای کاهش وزن داشته باشد، چندین نکته منفی نیز باید در نظر گرفته شود.

 

  • شکلات تلخ چربی و کالری نسبتاً بالایی دارد.

در حقیقت، یک وعده 1 اونسی (28 گرم) شکلات تلخ حاوی 155 کالری و نزدیک به 9 گرم چربی است. برخی از انواع شکلات تلخ همچنین حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده است که می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. علاوه بر افزایش تعداد کالری در یک محصول، قند اضافه شده ممکن است به بیماری های مزمن سلامتی مانند بیماری های کبدی، بیماری های قلبی و دیابت کمک کند. بنابراین، گرچه شکلات تلخ به احتمال زیاد می تواند در رژیم لاغری قرار گیرد، اما مهم است که به انواع با کیفیت بالا پایبند باشید و از زیاده روی در آن پرهیز کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، هر بار به حدود 1 اونس (28 گرم) از شکلات تلخ مصرف کنید و محصولی را انتخاب کنید که دارای مقدار کمی قند اضافه و حداقل 70٪ کاکائو باشد.

خلاصه:

شکلات تلخ کالری و چربی زیادی دارد که در صورت مصرف بیش از حد ممکن است در افزایش وزن نقش داشته باشد. برخی از انواع شکلات ها نیز حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند که می توانند میزان کالری را افزایش دهند و به بیماری های مزمن کمک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه