ویتامین B6 و نحوه مصرف آن!

ویتامین B6 یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که می‌توانید مکمل آن را اغلب در ویتامین‌ B کمپلکس مصرف کنید. با این وجود می‌توان از مکمل‌های تکی ویا آمپول ویتامین ب 6 نیز استفاده کرد. پیش از اقدام به مصرف هر مکمل دارویی ویا به‌طور کلی برای آشنایی بیشتر با ویتامین‌های مهم که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید؛

این مطلب از غفاری دایت را آماده کرده‌ایم تا علاوه بر آشنایی با خواص و عوارض ویتامین B6، بگوییم ویتامین B6 در چه میوه‌ هایی وجود دارد و همچنین قرص ویتامین B6 را چند روز یکبار بخورید؟! قرص ویتامین ب ۶ برای چیست؟ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. ویتامین B6 و نحوه مصرف آن!

ویتامین b6

خواص ویتامین B6 برای بدن

قرص ویتامین ب ۶ برای چیست؟

ویتامین B6 خواص بسیاری برای بدن دارد که از آن جمله می‌توان به تاثیر آن در بهبود حال روحی، عملکرد مغزی، کمک به درمان آنمی، سلامت چشم، بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی و... اشاره کرد که در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

درمان آنمی و سلامت رگ‌های خونی

از فواید ویتامین B6 می‌توان به کاهش سطح هموسیستئین در خون اشاره کرد که نوعی آمینواسید است. این آمینواسید، چنانچه سطح سرمی بالایی داشته باشد، به دیواره عروق آسیب می‌زند و سبب ایجاد پلاک‌هایی در دیواره عروق و رگ‌ها می‌شود که خطر ترومبوز و سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

همچنین یکی از ویتامین‌های ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز که همراه با ویتامین B12 و آهن مصرف می‌شود، ویتامین B6 است و افرادی که کمبود این ویتامین‌ها را دارند، دچار آنمی یا کم‌خونی می‌شوند و به همین دلیل برای پیشگیری ویا درمان آن نیازمند دریافت ویتامین‌های B کمپلکس هستند.

عملکرد حافظه و اعصاب

یکی از خواص ویتامین B6‌، تاثیر آن در بهبود عملکردهای مغزی و به‌خصوص حافظه است. همچنین همانطور که گفته شد، ویتامین B6 سبب کاهش میزان هموسیستئین در خون می‌شود که درنتیجه مانع از تاثیر منفی آن بر سلول‌های عصبی و نورون‌ها می‌گردد.

علاوه‌بر تاثیر ویتامین B6 در پیشگیری از آلزایمر و افزایش عملکرد حافظه، می‌تواند در سبب تولید هورمون‌های همچون سورتونین و نوراپی‌نفرین شود که در نتیجه نه‌تنها به عملکرد مغز در افزایش تمرکز و دقت کمک می‌کند؛ بلکه سبب بهبود حال روحی می‌شود. تاثیر هورمون سروتونین در پیشگیری و بهبود علائم افسردگی، اضطراب و درد بر دانشمندان روشن است و افرادی که از کمبود ویتامین B6 رنج می‌برند، اغلب در بیماری‌های عصبی آسیب‌پذیرتر هستند.

فواید ویتامین B6 در سلامت چشم

اغلب افراد تنها ویتامین A را عامل سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به چشم می‌دانند؛ با این‌ وجود، ویتامین B6 نیز در پیشگیری از بیماری‌های چشم همچون دژنراسیون ماکولا که در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود؛ موثر است. ویتامین B6 به پیشگیری از زوال بینایی کمک می‌کند.

کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی

برای بسیاری از افراد، سندروم پیش از قاعدگی دوران سختی شامل درد‌ها و حالات عصبی است که از آن جمله می‌توان به سردرد و دل‌درد شدید اشاره کرد. این افراد می‌توانند از ۱۰ روز پیش از قاعدگی مکمل B کمپلکس مصرف کنند که سبب کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود؛ زیرا یکی از ویتامین‌های این ترکیب ویتامین B6 است که کمک می‌نماید دردها و علائم عصبی، ناراحتی و فشارهای این دوران کاهش پیدا کند. همچنین در دوران بارداری و پیش از پریود از ایجاد دردهای شکمی و احساس تهوع پیشگیری می‌کند.

قرص ویتامین ب۶ برای چیست

علائم افسردگی را کاهش می‌دهد

ویتامین B6 نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد.این تا حدی به این دلیل است که این ویتامین برای ایجاد انتقال‌دهنده‌های عصبی که احساسات را تنظیم می‌کنند، از جمله سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) ضروری است. ویتامین B6 همچنین ممکن است در کاهش سطوح بالای آمینو اسید هموسیستئین در خون، که با افسردگی و سایر مشکلات روانپزشکی مرتبط است، نقش داشته باشد.
 
چندین مطالعه نشان داده اند که علائم افسردگی با سطوح پایین خون و مصرف ویتامین B6، به ویژه در افراد مسن که در معرض خطر بالای کمبود ویتامین B هستند، مرتبط است.
یک مطالعه روی 250 فرد مسن نشان داد که کمبود ویتامین B6 در خون، احتمال افسردگی را دو برابر می‌کند.با این حال، استفاده از ویتامین B6 برای پیشگیری یا درمان افسردگی موثر نشان داده نشده است.یک مطالعه کنترل‌شده دو ساله روی تقریباً 300 مرد مسن‌تر که در ابتدا افسردگی نداشتند، نشان داد کسانی که مکمل‌های حاوی B6، فولات (B9) و B12 مصرف می‌کنند، در مقایسه با گروه دارونما، کمتر احتمال دارد علائم افسردگی داشته باشند.
 

 با کمک به تولید هموگلوبین از کم خونی پیشگیری و درمان کند

به دلیل نقشی که در تولید هموگلوبین دارد، ویتامین B6 ممکن است در پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از کمبود مفید باشد.هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به سلول های شما می رساند. وقتی هموگلوبین پایینی دارید، سلول‌های شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. در نتیجه ممکن است دچار کم خونی شده و احساس ضعف یا خستگی کنید.
 
مطالعات سطوح پایین ویتامین B6 را با کم خونی به خصوص در زنان باردار و زنان در سنین باروری مرتبط دانسته اند.با این حال، تصور می شود که کمبود ویتامین B6 در اکثر بزرگسالان سالم نادر است، بنابراین تحقیقات محدودی در مورد استفاده از B6 برای درمان کم خونی وجود دارد.
 
یک مطالعه موردی در یک زن 72 ساله مبتلا به کم خونی به دلیل B6 کم نشان داد که درمان با فعال ترین شکل ویتامین B6 باعث بهبود علائم می شود.مطالعه دیگری نشان داد که مصرف روزانه 75 میلی‌گرم ویتامین B6 در دوران بارداری علائم کم‌خونی را در 56 زن باردار که به درمان با آهن پاسخ نمی‌دادند کاهش داد.تحقیقات بیشتری برای درک اثربخشی ویتامین B6 در درمان کم خونی در جمعیت هایی غیر از افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین B هستند، مانند زنان باردار و افراد مسن، مورد نیاز است.
 

 به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

دریافت کافی ویتامین B6 ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.دلیل اینکه چرا B6 ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند نامشخص است، اما محققان گمان می‌کنند که به توانایی آن در مبارزه با التهابی که ممکن است به سرطان و سایر بیماری‌های مزمن کمک کند مربوط باشد.بررسی 12 مطالعه نشان داد که مصرف رژیم غذایی کافی و سطح خونی B6 با خطر کمتر سرطان روده بزرگ مرتبط است.
 
خطر ابتلا به این نوع سرطان در افرادی که دارای بالاترین سطح B6 در خون بودند تقریباً 50 درصد کمتر بود.تحقیقات در مورد ویتامین B6 و سرطان سینه همچنین ارتباط بین سطح کافی B6 خون و کاهش خطر ابتلا به این بیماری را به خصوص در زنان یائسه نشان می دهد.با این حال، سایر مطالعات در مورد سطح ویتامین B6 و خطر ابتلا به سرطان هیچ ارتباطی پیدا نکردند.برای ارزیابی نقش دقیق ویتامین B6 در پیشگیری از سرطان، به تحقیقات بیشتری که شامل کارآزمایی‌های تصادفی‌شده و نه صرفاً مطالعات مشاهده‌ای است، نیاز است.
 

سایر فواید ویتامین B6

ویتامین ب 6 می‌تواند سبب تنظیم چرخه خواب در افراد شود که به دلیل تاثیر ویتامین B6 در تولید ملاتونین در بدن است. ملاتونین می‌تواند ساعت بدن را تنظیم کند و در نتیجه‌ی آن خواب و بیداری افراد تنظیم شود. افرادی که ویتامین B6 مصرف می‌کردند و در عین حال به بیماری آسم دچار بودند؛ کاهش خس‌خس سینه و همچنین کاهش دفعات حملات آسمی را از خود نشان دادند و به همین دلیل بسیاری از افراد، این ویتامین را در بهبود آسم موثر می‌دانند؛ البته این به معنای درمان آن نیست. همچنین برای پیشگیری ویا بهبود سنگ کلیه می‌توان در افراد مستعد از تاثیر ویتامین ب ۶ و منیزیم اشاره کرد.

نحوه مصرف ویتامین B6

عوارض ویتامین B6

ویتامین B6 محلول در آب است و این به آن معنی است که پس از مصرف مکمل ویا غذاهای حاوی این ویتامین، بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند و به همین دلیل پس از جذب میزان مورد نیاز ویا قابل جذب در روده، مازاد آن در ادرار حل شده و دفع می‌شود. بنابراین مصرف زیاد آن اغلب عوارضی را به دنبال ندارد؛ با این وجود نباید با آمپول ویتامین B6 ویا مصرف بیش از حد مکمل B6، به بدن خود آسیب برسانید و بهتر است به‌طور روزانه میزان مورد نیاز خود را مصرف نمایید. البته مصرف ویتامین B6 در غذا بهتر از مصرف مکمل آن است؛ زیرا می‌توانید نیاز خود به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را که روی یکدیگر تاثیر دارند، با هم برطرف نمایید و به عوارض ویتامین B6 دچار نشوید.

خواص ویتامین B6 برای بدن

قرص ویتامین B6 را چند روز یکبار بخوریم ؟!

مصرف روزانه یک مکمل ویتامین B کمپلکس ویا به‌صورت تکی، برای بدن کافی است و عوارضی به دنبال ندارد. با این وجود بهتر است تنها در صورت صلاحدید پزشک و چنانچه نمی‌توانید در غذا این ویتامین‌ها را جذب کنید، از قرص و مکمل استفاده نمایید.

عوارض ویتامین B6

نحوه مصرف ویتامین B6

بهترین نحوه مصرف ویتامین B6 تامین آن از مواد غذایی است. غذاهایی که حاوی ویتامین B6 هستند شامل نخود، گوشت گاو و به‌خصوص جگر گاو، سینه مرغ کبابی، موز، ماهی تن، توفو، هویج، برنج قهوه‌ای، غلات غنی‌شده، فندق، شیر، سیب‌زمینی، سویا، اسفناج و... هستند. ویتامین B6 در چه میوه‌ هایی وجود دارد؟! آووکادو مهم‌ترین میوه در تامین ویتامین B6 بدن است که می‌تواند ۳۰٪ نیاز روزانه فرد به آن را تامین نماید.

کمبود ویتامین B6

کمبود ویتامین B6

کمبود ویتامین B6 عموما اتفاق نمی‌افتد، زیرا در جوامع پیشرفته مواد غذایی که مصرف می‌شود غنی از انواع ویتامین‌هاست و بنابراین کسی به کمبود ویتامین B6 مبتلا نمی‌شود. علائم کمبود ویتامین B6 اغلب عصبی است و شامل علائم نوروپاتی محیطی، کم‌خونی، تشنج، افسردگی، حواس‌پرتی، ضعف عضلانی، سختی تمرکز و... است. با این وجود در صورت رعایت یک رژیم غذایی متناسب، به کمبود ویتامین B6 مبتلا نمی‌شوید و نیازی به نگرانی درباره کمبود ویتامین B6 ندارید.

البته افرادی که رژیم‌های سختی همچون رژیم گیاه‌خواری ویا خام گیاه‌خواری می‌گیرند؛ باید درباره کمبود ویتامین‌های گروه B با پزشک مشورت کنند. رژیم‌های لاغری افراطی نیز، اغلب مصرف بسیاری از منابع ویتامین‌ها را محدود می‌کنند و درنتیجه افراد نیازمند مصرف مکمل‌ها می‌شوند. به همین دلیل است که رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران زیادی دارد؛ زیرا نه‌تنها مصرف مواد غذایی را به‌شدت محدود نمی‌کند، بلکه به سلامت و دریافت کامل نیازهای روزانه افراد توجه می‌کند. برای آشنایی بیشتر با رژیم‌های بهاره غفاری، بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (43 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه