مهمترین خواص و فواید گوشت گوساله ( گاو )

خواص و فواید گوشت گوساله بسیار متنوع است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد این محصول را در سبد خرید خود جای دهند و در وعده‌های غذایی مختلف از آن استفاده کنند. همان‌طور که می‌دانید گوشت گوساله و یا گاو یکی از انواع گوشت‌های قرمز بوده که محبوبیت بسیار زیادی هم دارد. شما می‌توانید این نوع گوشت را در بیشتر غذاهای ایرانی مشاهده کنید. با این حال ممکن است به درستی با خواص و فواید گوشت گوساله (گاو) برای بدن آشنا نباشید. در این مقاله به ارائه مطالبی در این زمینه خواهیم پرداخت و مهمترین خواص و فواید گوشت گوساله یا گاو را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید با ما همراه باشید. مهمترین خواص و فواید گوشت گوساله ( گاو )

خواص و فواید گوشت گوساله

همان‌طور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین منابع تامین پروتئین بدن، گوشت قرمز است که از انواع پرمصرف آن می‌توان به گوشت گوساله و گوشت گوسفندی اشاره کرد. ایرانیان از هر دو نوع این گوشت‌ها در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.

مصرف گوشت گوساله به ویژه برای ورزشکاران و افرادی که روزانه فعالیت‌های بدنی زیادی انجام می‌دهند بسیار مناسب است. چراکه در این نوع گوشت قرمز راسته و فیله نسبت به سایر بخش‌ها مفیدتر بوده و چربی کمتری را به خود جذب می‌کنند. از سوی دیگر این بخش‌ها پروتئین بیشتری را نیز در خود جای داده‌اند.

برخی از مهمترین خواص و فواید گوشت گوساله (گاو) در ادامه آمده است.

مطلب پیشنهادی: خواص گوشت قرمز برای سلامتی چیست؟

۱- دارا بودن انواع مختلف ویتامین‌ها و مواد معدنی

یکی از مهمترین خواص و فواید گوشت گوساله که به محبوبیت آن نیز کمک رسانده داشتن انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به همراه مواد مغذی فراوان است. به گونه‌ای که شما می‌توانید در هر ۱۰۰ گرم این گوشت ۱۲۷ کالری دریافت نمایید.

پروتئین موجود در این ۱۰۰ گرم نیز ۲۴.۴ گرم خواهد بود. به همین ترتیب میزان چربی ذخیره شده در آن ۷.۵۶ گرم است. در ۱۰۰ گرم از این گوشت قرمز میزان کلسیم ۱۷ میلی‌ گرم بوده و ۰.۹۹ میلی‌ گرم آهن در آن ذخیره شده است.

گوشت گاو برای چی خوبه

برخورداری از ۲۴ میلی‌ گرم منیزیم و ۲۱۷ میلی‌ گرم فسفر از دیگر ویژگی‌ها، خواص و فواید گوشت گوساله در ۱۰۰ گرم است. گوشت گوساله از پروتئین کافی برخوردار شده و می‌تواند چیزی در حدود ۹ آمینو اسید ضروری را به بدن مصرف کننده انتقال دهد.

همان‌طور که می‌دانید آمینو اسیدها یکی از ضروری‌ترین مواد برای رشد و نمو بدن هستند. به ویژه افرادی که در سنین کودکی به سر می‌برند. شما می‌توانید گوشت‌های گوساله را در رژیم غذایی کودکان خود جای داده و به صورت منظم از آن استفاده کنید تا رشد بهتری داشته باشند. از هر ۱۰۰ گرم از این گوشت ۶۱ گرم آب نیز قابل دریافت است.

افرادی که به دنبال افزایش مصرف روزانه مواد معدنی هستند بهتر است گوشت گوساله را در وعده‌های غذایی خود جای دهند. مصرف این گوشت می‌تواند بخش مهمی از نیاز بدن به سلنیوم و روی را تامین کند. همان‌طور که می‌دانید روی یکی از مواد معدنی بسیار مهم برای بدن است که می‌تواند به رشد و تقویت بدن اقدام کند.

مطلب پیشنهادی: گوشت قرمز بهتر است یا گوشت سفید؟ چرا؟

۲- کمک به رشد عضلات بدن و بازسازی آن‌ها

از آنجایی که یکی از مهمترین خواص و فواید گوشت گوساله داشتن پروتئین به میزان کافی است، پس می‌تواند به رشد عضلات بدن مصرف کننده کمک کند و یا به بازسازی و ترمیم عضله‌ها دست بزند. به همین دلیل محصولی بسیار مناسب برای ورزشکاران و بدنسازان است که می‌خواهند به رشد عضلانی و ترمیم و تقویت آن‌ها کمک کنند.

۳- بهبود بخشی به عملکرد مغز با ویتامین‌های گروه B

گوشت گوساله از ویتامین‌های مختلفی به وجود آمده که یکی از مهمترین آن‌ها ویتامین‌های گروه B هستند. به دلیل داشتن این مواد، گوشت گوساله قادر است فعالیت سیستم عصبی را بهبود بخشیده و به بازسازی سلول‌های خونی دست بزند.

این گوشت قرمز نقش قابل توجهی هم در بازسازی و باز تولید دی‌ان‌ای دارد. با مصرف گوشت گوساله می‌توانید فعالیت مغز را بهبود بخشیده و آن را افزایش دهید و به این ترتیب از بروز بیماری‌های روانشناختی پیشگیری به عمل آورید. افرادی که این گوشت را در رژیم غذایی خود جای می‌دهند کمتر دچار آسیب‌هایی از قبیل زوال مغز و فراموشی می‌شوند.

مصرف این گوشت برای کودکان نیز مناسب است. چراکه تمرکز آن‌ها را افزایش داده و کمک می‌کند تا بهتر یاد بگیرند. علاوه بر داشتن ویتامین‌های گروه b، گوشت گوساله ویتامین‌های مهم و ضروری دیگری را نیز در خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به ویتامین E و ویتامین K اشاره کرد.

مضرات مصرف گوشت گاو

در این محصول مقادیری نیز ویتامین B12 جای گرفته است که فواید و مزایای زیادی برای بدن مصرف کننده دارد. به عنوان نمونه می‌تواند پوست شما را بهبود بخشد و یا نقش موثری در بهبود خلق و خوی مصرف کننده ایفا کند. با مصرف به اندازه ویتامین B12 می‌توانید خواب بهتری را تجربه کرده و یا اعصاب راحت‌تری داشته باشید.

افرادی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند ممکن است با خطرات و آسیب‌هایی از قبیل افسردگی نیز روبرو شوند و یا مشکلات روانی آن‌ها افزایش پیدا کند. با مصرف گوشت گوساله می‌توانید این ویتامین را به میزان کافی به بدن خود رسانده و از بروز این آسیب‌ها پیشگیری به عمل آورید.

۴- کمک به کاهش فشار خون

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص و فواید گوشت گوساله کاهش فشار خون است. این محصول به دلیل سرشار بودن از پتاسیم می‌تواند به کنترل و کاهش فشار خون دست بزند. همان‌طور که می‌دانید پتاسیم عنوان یک ماده معدنی است که می‌تواند جریان مایعات در بدن را تحت کنترل خود قرار دهد.

یکی دیگر از وظایف پتاسیم تنظیم و مدیریت تعداد ضربان قلب برای خون رسانی کافی به بخش‌های مختلف بدن است. اگر میزان سدیم در بدن مصرف کننده زیاد شود وی دچار آسیب‌هایی از قبیل فشار خون بالا خواهد شد. در حالی که پتاسیم قادر است میزان سدیم را کنترل و مدیریت کرده و تعادلی میان سدیم و پتاسیم در بدن ایجاد نماید.

۵- جلوگیری از فقر آهن و کم خونی

با مصرف گوشت گوساله از یکی از مهمترین خواص و فواید آن که جلوگیری از فقر آهن و کم خونی است، برخوردار خواهید شد. همان‌طور که می‌دانید این بیماری یکی از شایع‌ترین امراض در سراسر جهان بوده و آسیب‌های فراوانی را با خود به دنبال دارد. گوشت گوساله به دلیل برخورداری از آهن کافی می‌تواند از بروز کم خونی ناشی از فقر آهن در بدن جلوگیری به عمل آورد.

گوشت گاو بخوریم یا نخوریم

۶- بهبود عملکردهای حرکتی و ورزشی

یکی دیگر از مهمترین خواص و فواید گوشت گوساله بهبود بخشی به حرکات و عملکردهای ورزشی است. این گوشت این کار را با کمک ماده‌ای به نام کراتین انجام می‌دهد. شما می‌توانید در هر ۱۰۰ گرم از این گوشت قرمز چیزی در حدود ۳۵۰ میلی‌ گرم کراتین پیدا کنید که وجود آن به بهبود عملکردهای حرکتی و ورزشی منجر می‌گردد.

کراتین موجود در گوشت گوساله برای رشد و نمو بهتر ماهیچه‌ها نیز مناسب است. این ماده می‌تواند انرژی ماهیچه‌ها را افزایش دهد تا استقامت بهتر و بالاتری داشته باشید. افزایش اندازه عضلات دیگر خاصیت و ویژگی مهم کراتین موجود در گوشت گوساله است. این گوشت قادر است هم میزان مناسبی از کراتین را در اختیار بدن مصرف کننده قرار دهد و هم به بدن کمک کند تا آن را تولید نماید.

مطلب پیشنهادی: با خواص گوشت شترمرغ برای درمان بیماری ها آشنا شوید. 

سخن پایانی

با وجود خواص و فواید گوشت گوساله (گاو) که بسیار زیادند، نباید از مضرات آن هم غافل شوید و یا این گوشت را بیش از اندازه مصرف کنید. حواستان به این نکته باشد که مصرف بیش از اندازه گوشت گوساله به کاهش عملکرد دستگاه گوارش و ابتلا به یبوست، افزایش چربی بدن، افزایش التهاب مفاصل و.... منجر خواهد شد. جهت دریافت یک رژیم غذایی مناسب برای تناسب اندام و سلامتی خود می توانید از طریق بخش رژیم من در سایت غفاری دایت اقدام نمائید. 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه