مزایای مصرف گوشت مرغ برای سلامتی و ارزش غذایی آن

گوشت مرغ یکی از پرطرفدارترین گوشت‌های سفید بازار است که به دلیل ارزش غذایی بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع می‌توان گفت مصرف این گوشت باعث می‌شود تا شما بتوانید به راحتی بدن خود را در برابر بیماری‌های مختلف تقویت کنید و به درمان برخی بیماری‌ها بپردازید. اگر دوست دارید در رابطه با خواص گوشت مرغ و ارزش غذایی آن اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. مزایای مصرف گوشت مرغ برای سلامتی و ارزش غذایی آن

ارزش غذایی گوشت مرغ

گوشت مرغ به عنوان پرمصرف‌ترین گوشت‌ در سراسر جهان منبعی غنی از انواع ویتامین، پروتئین و مواد مغذی است. به همین دلیل نقش بسیاری در تامین آهن ضروری بدن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، سلنیوم، ویتامین‌های گروه E، B و K خواهد داشت. ارزش غذایی این ماده پروتئینی به قدری زیاد است که دارای بیش از ۲۰ مورد خواص اثبات شده برای سلامتی و کنترل بیماری های مختلف است. بطور مثال:

  • تقویت کننده سیستم ایمنی
  • پیشگیری از انواع سرطان ها
  • کمک به کاهش وزن و لاغری
  • تقویت کننده چشم ها
  • بهبود عملکرد سلول ها و بافت های بدن 
  • استحکام دندان ها و استخوان ها
  • درمان کم خونی
  • بهبود اختلالات روحی و روانی و کمک به درمان افسردگی
  • بهبود سلامتی قلب و عروق
  • سلامتی ناخن ها 
  • کاهش سطح کلسترول بد خون 
  • کنترل فشارخون بالا
  • تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن و عضلات
  • تامین سلنیوم مورد نیاز برای کنترل تیروئید
  • غنی از نیاسین و مفید برای سیستم عصبی و گوارش
  • غنی از ویتامین های گروه ب و مفید برای پوست و مو و ناخن ها
  • پیشگیری از سرماخوردگی های فصلی
  • منبع غنی از کراتین برای سلامتی ناخن ها، ماهیچه ها و جوانی پوست
  • تنظیم هورمون کورتیزول و کمک به کنترل استرس
  • مفید برای زنان در دوران قاعدگی، بارداری و شیردهی
  • مفید برای تنظیم هورمون های مردانه نظیر تستسترون 

ارزش غذایی گوشت مرغ

جدول تغذیه گوشت مرغ

در جدول زیر به بررسی ارزش غذایی گوشت مرغ در هر ۱۰۰ گرم خواهیم پرداخت:

انرژی

۲۳۹ کیلو کالری

چربی کل

۱۴ گرم

چربی اشباع

۳/۸ گرم

کلسترول

۸۸ میلی گرم

سدیم

۸۲ میلی گرم

پتاسیم

۲۲۳ میلی گرم

قند

۰ گرم

کربوهیدرات

۰ گرم

ویتامین دی

۲ IU

قند

۰ گرم

پروتئین

۲۷ گرم

ویتامین ث

۰ میلی گرم

آهن

۱/۳ میلی گرم

ویتامین ب ۶

۴/. میلی گرم

منیزیم

۲۳ میلی گرم

کلسیم

۱۵ میلی گرم

ویتامین ب۱۲

            ۰٫۳ µg

 

مزایای مصرف گوشت مرغ

هنگامی که سخن از گوشت مرغ می‌شود یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که گوشت نام برده چه مزایایی دارد؟ قطعا خواص گوشت مرغ بسیار فراتر از آنچه است که تصور می‌شود. از مهم‌ترین این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  

مزایای گوشت مرغ برای سلامتی

۱- تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن شما به عنوان یک سد دفاعی عمل می‌کند. بنابراین هر چه بتوانید آن را بیشتر تقویت کنید، شانس ابتلای خود به بیماری‌های مختلف را از دست می‌دهید. توجه داشته باشید که گوشت منبع غنی از کلسیم، پتاسیم، آهن، روی و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن است؛ بنابراین نقش بسیاری در تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

مطلب پیشنهادی: روش های تقویت سیستم ایمنی

۲- پیشگیری از سرطان

سرطان یک بیماری جدی است که از زمان‌های قدیم تا کنون محققان بسیاری را در سراسر جهان به خود مشغول کرده است. در پی تحقیقات گسترده انجام شده بر روی این بیماری محققان به این نکته مهم رسیده‌اند که مصرف گوشت مرغ می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

فواید مصرف گوشت مرغ

۳- کاهش وزن و لاغری

اگر هدف شما کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است، باید بدانید که گوشت مرغ کم‌ترین چربی و بیشترین ارزش غذایی را دارد. به همین دلیل از آن به عنوان یک ماده غذایی فوق‌العاده رژیمی یاد می‌شود. با مصرف حداقل ۳ بار در هفته این گوشت و تنظیم یک رژیم غذایی ایده‌آل می‌توان در مدت زمانی کوتاه به وزن دلخواه خود دست یافت.

۴- تقویت چشم

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما مصرف گوشت مرغ می‌تواند نقش بسیار زیادی در تقویت چشم شما داشته باشد. در واقع می‌توان گفت وجود آلفا، بتاکاروتن، لیکوپن و رتینول باعث شده است تا با مصرف مرغ کمتر در خطر ضعف بینایی، خشکی چشم، شب کوری، دژنراسیون ماکولا و آب مروارید قرار گیرید.

۵- بهبود سلول‌ها و بافت‌های بدن

از دیگر خواص گوشت مرغ می‌توان به بهبود سلول‌ها و بافت‌های بدن اشاره کرد. به عبارتی می‌توان گفت در نتیجه مصرف مرغ و دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن، می‌توان بسیاری از اختلالات مانند تورم، خشکی پوست بخش‌های مختلف بدن و لب، ریزش مو و همچنین عملکرد بافت‌های مختلف بدن را بهبود بخشید.

سلامتی با گوشت مرغ

۶- استحکام دندان و استخوان

فسفر و کلسیم موجود در گوشت مرغ نقش بسیار زیادی در استحکام دندان، استخوان و تقویت لثه دارند. به همین دلیل با مصرف گوشت مرغ می‌توان از پوسیدگی دندان و ضعف استخوان جلوگیری کرد.

۷- درمان کم خونی

کم خونی از جمله عارضه‌هایی است که در اثر عدم توجه می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد. خوشبختانه می‌توان گفت کم خونی را می‌توان به راحتی با تغییر رژیم غذایی و مصرف موادی که سرشار از ویتامین و آهن هستند، بهبود بخشید. از مهم‌ترین مواد غذایی مفید برای آهن می‌توان به مرغ اشاره کرد. مرغ منبعی غنی از آهن، ویتامین E و K است، به همین دلیل نیز بسیار برای درمان کم خونی مفید است. البته توجه داشته باشید که درمان کم خونی باید زیر نظر متخصصان مربوطه انجام گیرد.

۸- بهبود اختلالات روحی و روانی

در عصر حاضر که بیماری‌های روحی و روانی به خصوص افسردگی و اضطراب بسیار بیشتر از قبل دیده می‌شود؛ مهم است که به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و با مصرف مواد غذایی ضدافسردگی به بهبود و درمان این عارضه بپردازید. مرغ منبعی خوب از ویتامین B محسوب می‌شود، بنابراین می‌تواند در درمان، بهبود و جلوگیری از ابتلا به افسردگی، اضطراب و آلزایمر بسیار مفید باشد.

۹- بهبود قلب و عروق

از دیگر خواص گوشت مرغ می‌توان به بهبود قلب و عروق و کمک به درمان بیماری های قلبی اشاره کرد. در پی بررسی متخصصان مشخص شده است که مصرف گوشت مرغ می‌تواند نقش بسیاری در جلوگیری از سکته‌ قلبی، فشار خون و چربی خون بالا داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف گوشت مرغ در رژیم هفتگی شما قرار گیرد.

۱۰- سلامت ناخن

تحقیقات بسیاری نشان داده است که مصرف به اندازه گوشت مرغ می‌تواند نقش بسیار زیادی در سلامت ناخن‌ها ایفا کند. در واقع می‌توان گفت ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در این گوشت موجب استحکام و در نتیجه زیبایی ناخن می‌شود.

۱۱- کاهش کلسترول

چربی کم مرغ باعث می‌شود تا از آن به عنوان یک غذای کم کلسترول فوق‌العاده یاد شود. بنابراین افرادی که از چربی خون رنج می‌برند، با مصرف گوشت مرغ می‌توانند نقش بسیاری در سلامت خود ایفا کنند.

۱۲- کنترل فشار خون

فشار خون بالا یک عارضه جدی است که متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل سبک زندگی نادرست بشر بسیار افزایش یافته است. لازم است بدانید که مواد مغذی موجود در گوشت مرغ می‌تواند برای افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، مفید باشد و کمک کند تا فشار خون خود را کنترل کنند.  

۱۳- سرشار از پروتئین

پروتئین‌های موجود در گوشت مرغ نقش بسیار زیادی در عضله سازی دارند. به همین دلیل شما می‌توانید با قرار دادن این گوشت در رژیم غذایی خود نقش بسیاری در عضله سازی ایفا کنید.

۱۴- تامین سلنیوم و جلوگیری از تیروئید

سلنیوم یک عنصر معدنی مهم شرکت کننده در تولید و تنظیم هورمون‌های تیروئید است. این ماده معدنی در فرایند تبدیل هورمون T4 به T3 (فرم فعال ترین هورمون تیروئید) موثر است. همچنین، سلنیوم به تثبیت عناصر هورمونی تیروئید کمک می‌کند و از خطر بروز التهاب غده تیروئید و عوارض ناشی از آن جلوگیری می‌کند. به علاوه، سلنیوم دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که در مقابله با رادیکال‌های آزاد و حفظ سلامت سلول‌های تیروئید کمک می‌کند. با مصرف گوشت مرغ می‌توان سلنیوم مورد نیاز بدن را تامین کرد.

چرا باید مرغ بخوریم

۱۵- منبع غنی از نیاسین

از دیگر خواص گوشت مرغ می‌توان به تامین نیاسین اشاره کرد. نیاسین که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته می‌شود، یکی از ویتامین‌های مهم گروه B است. این ویتامین برای سلامت عمومی بدن بسیار ضروری است و نقش‌های متعددی در عملکرد سیستم عصبی، سیستم گوارش، پوست و سلامت قلب دارد.

مطلب پیشنهادی: منابع غذایی ویتامین ب

۱۶- منبع غنی از ویتامین B

گوشت مرغ منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B است، بنابراین می‌تواند نقش بسیاری در تامین انرژی بدن، سلامت ارگان‌های مختلف، متابولیسم صحیح بدن و بهبود بافت‌های آسیب دیده داشته باشد.

۱۷- جلوگیری از سرماخوردگی فصلی

یکی دیگر از خواص گوشت مرغ درمان بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و عفونی است. به همین دلیل مصرف گوشت مرغ می‌تواند نقش بسیار زیادی در درمان سرما خوردگی‌های فصلی داشته باشد. در واقع می‌توان گفت همین موضوع باعث می‌شود تا افراد زیادی در هنگام سرماخوردگی با پخت سوپ مرغ به درمان سریع‌تر این عارضه بپردازند.

مطلب پیشنهادی: درمان های خانگی سرما خوردگی

۱۸- منبع غنی از کراتین

کراتین یک نوع پروتئین است که در بسیاری از بافت‌های بدن انسان از جمله ماهیچه‌ها، پوست، موها و ناخن‌ها وجود دارد و به تقویت ساختار مو، ناخن، تقویت عضله، زیبایی و جوانی پوست کمک شایانی می‌کند. جالب است بدانید که مصرف گوشت مرغ می‌تواند نقش بسیاری در تقویت این پروتئین ایفا کند.

۱۹- تنظیم هورمون کورتیزول

تنظیم هورمون کورتیزول و کمک به کنترل بهتر استرس یکی دیگر از خواص گوشت مرغ است که محققان در پی تحقیقات گسترده متوجه آن شده‌اند. گفتنی است که با مصرف این گوشت و تنظیم ترشح این هورمون علاوه بر درمان استرس و اضطراب می‌توان نقش بسیار زیادی در جلوگیری از بیماری‌های کبد و کلیه نیز ایفا کرد.

۲۰- خواص گوشت مرغ برای زنان

گوشت مرغ منبع غنی از آهن است. به همین دلیل مصرف آن در دوران قاعدگی، بارداری و شیردهی بسیار مفید خواهد بود. تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف گوشت مرغ می‌تواند نقش بسیار زیادی در بهبود ناباروری در زنان داشته باشد.

خواص گوشت مرغ برای مردان

متخصصان تغذیه بر این باورند که گوشت مرغ مزایای بسیاری برای مردان دارد. روی موجود در این گوشت با تاثیرگذاری بر روی مهم‌ترین هورمون‌های مردانه یعنی تستسترون موجب افزایش عملکرد جنسی و افزایش کیفیت اسپرم می‌شود.

گوشت سفید مرغ

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص گوشت مرغ پرداختیم و اطلاعات لازم را ارائه دادیم. با توجه به مزایای گفته شده ممکن است بسیاری از شما تصمیم به مصرف گوشت مرغ و قرار دادن این ماده غذایی در رژیم خود گرفته باشید. توصیه ما به تمامی کسانی که می‌خواهند این گوشت فوق‌العاده را با هدف لاغری نوش جان کنند این است که با متخصصان تغذیه مجموعه غفاری دایت مشورت داشته باشند تا یک رژیم غذایی فوق‌العاده برایشان در نظر گرفته شود و بتوانند در کمترین زمان ممکن بدون هیچ عارضه‌ای خاص به وزن دلخواه خود دست یابند.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه