گوشت سفید بهتر است یا گوشت قرمز؟

گوشت سفید و قرمز دو‌ گوشت محبوب و خوش طعم هستند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارزش غذایی بالای این دو‌ گوشت و همچنین فواید درمانی گسترده‌ای که دارد باعث شده تا افراد بسیاری با این سوال مهم روبه‌رو شوند که گوشت سفید بهتر است یا قرمز؟ گوشت سفید بهتر است یا گوشت قرمز؟

گوشت قرمز بهتره یا گوشت سفید؟

گوشت سفید و قرمز هر دو از بهترین منابع تامین کننده پروتئین مورد نیاز برای بدن انسان هستند. پروتئین از اصلی ترین سازنده های سلول های حیاتی بدن است که کمبود آن در بدن عوارض جانبی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. اما اینکه پروتئین مورد نیاز برای اندام های حیاتی و فعالیت های زیستی خود را از کدام نوع گوشت سفید یا قرمز تامین کنیم، یکی از دغدغه های مهم افرادی است که به سلامتی و رژیم غذایی سالم خود اهمیت می دهند. آنچه در این مطلب خواهید خواهند:

  • تفاوت گوشت قرمز و سفید در چیست؟
  • انواع گوشت سفید
  • گوشت پرندگان
  • گوشت آبزیان
  • انواع گوشت قرمز
  • گوشت گاو
  • گوشت گوسفند
  • گوشت شتر
  • گوشت بز
  • گوشت خوک
  • گوشت شتر مرغ
  • ارزش غذایی گوشت قرمز و سفید
  • مزایا و معایب گوست قرمز و سفید

گوشت قرمز بهتره یا گوشت سفید؟

مطلب پیشنهادی: غذاهایی با طبع گرم

تفاوت گوشت قرمز و سفید در چیست؟

گوشت سفید و قرمز تفاوت‌های بسیار با یکدیگر دارند. شناخت این تفاوت‌ها برای هر فرد لازم و ضروری است. از مهم‌ترین تفاوت‌های گوشت قرمز و سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ گوشت

اولین و مهم‌ترین تفاوت بین این دو‌ گوشت در رنگ. آن‌ها است. به طور کلی می‌توان گفت گوشت قرمز به دلیل وجود میزان بالایی از میوگلوبین در آن، به رنگ قرمز درآمده است. میوگلوبین یک پروتئین است که اکسیژن را در عضلات ذخیره می‌کند. گوشت سفید به دلیل وجود میزان کمتری از میوگلوبین، به رنگ سفید است.

میزان چربی

این دو‌ گوشت از نظر میزان چربی نیز با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. گوشت قرمز به طور کلی دارای چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید است. این چربی عمدتا از نوع چربی اشباع است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های مزمن را در صورت مصرف زیاد افزایش دهد. در مقابل گوشت سفید دارای انواع چربی‌های سالم مانند چربی‌های غیراشباع و امگا 3 باشد.

میزان پروتئین

با اینکه گوشت قرمز و سفید هر دو منبع خوبی از پروتئین هستند. با این حال، گوشت قرمز به طور کلی دارای پروتئین بیشتری نسبت به گوشت سفید است. به همین دلیل است که ورزشکاران گوشت قرمز را برای ساخت عضله بسیار مفید می‌دانند.

سایر مواد مغذی

گوشت قرمز منبع خوبی از آهن هم است. آهن هم یک نوع آهن قابل جذب است که به بدن در تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. گوشت سفید نیز حاوی آهن می‌باشم، اما این آهن به شکل آهن غیرهم است که جذب آن در بدن دشوارتر است.

این نکته را در نظر داشته باشید که گوشت قرمز همچنین منبع خوبی از ویتامین B12 است. ویتامین B12 برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و تولید گلبول‌های قرمز ضروری است. گوشت سفید نیز از این ویتامین برخوردار  است، اما میزان آن کمتر از گوشت قرمز می‌باشد.

گوشت سفید بهتر است یا قرمز؟

انواع گوشت سفید

هنگامی که سخن از گوشت سفید می‌شود، معمولا این سوال در ذهن علاقه‌مندان شکل می‌گیرد که انواع گوشت سفید کدامند؟ در ادامه به بررسی انواع این گوشت خواهیم پرداخت.

پرندگان

گوشت پرندگان از جمله گوشت‌های سفید پرطرفدار هستند که بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در میان این گوشت‌ها، گوشت مرغ به دلیل قیمت مناسب و طعم و بوی خوب، از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر گوشت‌های سفید برخوردار است. گوشت بوقلمون نیز به دلیل پروتئین بالا و چربی کم، گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستند.

گفتنی است که گوشت پرندگان شامل گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین، کبک، غاز و اردک در دسته‌ گوشت‌های سفید قرار می‌گیرند.‌

 آبزیان

گوشت آبزیان نیز به دلیل طعم و بوی خوب و خواص تغذیه‌ای متعدد، از جمله منابع غذایی محبوب محسوب می‌شود. ماهی منبع غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. میگو نیز منبع خوبی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و سلنیوم است. به همین دلیل گفته می‌شود که ماهی و میگو دو‌ گوشت سفید پرطرفدار هستند. انواع ماهی، میگو، صدف و سایر آبزیان  در این دسته قرار می‌گیرند. خواص متعدد ماهی را در این مقاله از غفاری دایت بخوانید. 

مطلب پشنهادی: خواص میگو

انواع گوشت قرمز

گوشت قرمز به گوشت چهارپایان نشخوار کننده مانند گاو، گوسفند، شتر، بز و خوک گفته می‌شود. این گوشت‌ها به دلیل رنگ قرمز خود که از وجود هموگلوبین در خون حیوان ناشی می‌شود، به این نام خوانده می‌شوند.

گفتنی است که این گوشت منبع خوبی از پروتئین، آهن، روی، ویتامین B12 و سایر مواد مغذی است. همچنین کالری بالایی دارد و می‌تواند به افزایش وزن کمک شایانی کند.

انواع گوشت قرمز عبارتند از:

گاو

گوشت گاو از رایج‌ترین انواع گوشت قرمز در جهان است. این گوشت را می‌توان به صورت تازه، منجمد یا فرآوری شده مصرف کرد. گوشت گاو به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، گوشت راسته و فیله از گوشت‌های نرم و لطیف هستند که برای پخت‌های سریع مانند کباب کردن مناسب هستند. گوشت سردست و گردن از گوشت‌های سفت‌تر هستند که بیشتر برای پخت‌های طولانی مانند خورش و آبگوشت مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌

گوسفند

گوشت گوسفند از نظر طعم و بافت شبیه به گوشت گاو است. این گوشت نیز به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. گوشت گوسفند به دلیل چربی بیشتری که نسبت به گوشت گاو دارد، طعمی خوشمزه‌تر دارد. گفتنی است که در کشور ما از این گوشت بسیار بیشتر از سایر گوشت‌های قرمز استفاده می‌شود.‌

گوشت شتر

گوشت شتر یکی دیگر از گوشت‌های محبوب است که از نظر بافت و طعم شبیه به گوشت گاو است. این گوشت  به دلیل چربی کمتری که نسبت به گوشت گاو و گوسفند دارد، طعمی ملایم‌تر دارد.

استفاده از گوشت شتر می‌تواند نقش بسیار زیادی در درمان بیماری‌های کلیوی و کم خونی داشته باشد. این گوشت همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را در برابر آسیب مقاوم‌ کند.

بز

گوشت بز یکی دیگر از گوشت‌های قرمز مفید موجود در بازار است. این گوشت نیز از نظر بافت و طعم بسیار شبیه به گوشت گوسفند است. با این تفاوت که به دلیل چربی کمتری که نسبت به گوشت گوسفند دارد، از طعمی ملایم‌تر برخوردار است.

این گوشت یکی از سالم‌ترین گوشت‌های بازار است که به دلیل برخورداری از پروتئین فراوان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

گوشت خوک

گوشت خوک از  دیگر گوشت‌های قرمز است که در کشورهای مسلمان معمولا مصرف نمی‌شود. گفتنی است که گوشت خوک به دلیل چربی بیشتری که نسبت به گوشت گاو و گوسفند دارد، از طعمی قوی‌تر برخوردار است.

شتر مرغ

یکی از بهترین و کم چرب‌ترین گوشت‌های قرمز که از ارزش غذایی بسیار زیادی برخوردار است، گوشت شتر مرغ می‌باشد. این گوشت فوق‌العاده معمولا دارای خواص گسترده‌ای همچون درمان‌ انواع کم‌خونی است که موجب افزایش تقاضا برای مصرف آن شده است.

انتخاب نوع گوشت قرمز به عوامل مختلفی مانند ذائقه، کاربرد و شرایط سلامتی افراد بستگی دارد. به عنوان مثال، افراد مسن و افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند، بهتر است از گوشت‌های کم‌چرب مانند گوشت گاو بدون چربی یا گوشت گوسفند بدون چربی استفاده کنند. همچنین توجه داشته باشید که گوشت قرمز باید به طور کامل پخته شود تا از ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف گوشت خام یا نیمه پخته مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز جلوگیری شود.

مطلب پیشنهادی: فواید گوشت قرمز برای سلامتی

گوشت قرمز بخوریم یا گوشت سفید

ارزش غذایی گوشت قرمز

گوشت قرمز یک منبع غنی از مواد مغذی اساسی است که شامل پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف می‌باشد. به همین دلیل گفته می‌شود که مصرف این گوشت برای بدن مزایای بسیاری دارد. این نوع گوشت علاوه بر طعم لذیذ، مقدار قابل توجهی از مواد مغذی را در اختیار ما قرار می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت در گوشت قرمز مقدار قابل توجهی پروتئین وجود دارد که  برای ساخت بافت‌های بدن مانند عضلات، پوست و موها ضروری هستند و در عملکرد سلول‌ها و انتقال اکسیژن و نیتروژن نیز نقش دارند.

علاوه بر پروتئین، گوشت قرمز حاوی ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین‌های B12 و B6 است. ویتامین B12، برای سلامتی سیستم عصبی مهم است و در تولید سلول‌های خون نقش دارد. ویتامین B6 نیز در فعالیت متابولیک بدن و ایمنی سیستم عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر موارد ذکر شده گوشت قرمز حاوی مواد معدنی مهمی مانند آهن، روی و سلنیوم است. آهن جهت تولید هموگلوبین که به انتقال اکسیژن در خون کمک می‌کند، ضروری است. روی و سلنیوم نیز در عملکرد سیستم ایمنی بدن و بهبود فعالیت سلول‌ها نقش دارند.

ارزش غذایی گوشت سفید

سوالات بسیاری در رابطه با ارزش غذایی گوشت سفید پرسیده می‌شود. در این باره باید بگوییم که گوشت سفید منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که آن را به یک گوشت محبوب و مفید تبدیل کرده‌اند. پروتئین‌های این گوشت در ساخت آنزیم‌ها، هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی مهم بدن نقش دارند و عملکرد قسمت‌های مختلف را بهبود می‌بخشند.

گوشت سفید همچنین منبع خوبی از ویتامین‌های B6، B12، D و سلنیوم است که باعث شده متخصصان بسیاری مصرف آن را پیشنهاد کنند.‌ ویتامین B6 برای تولید گلبول‌های قرمز خون، متابولیسم مواد مغذی و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. ویتامین B12 نیز برای تولید گلبول‌های قرمز خون، عملکرد سیستم عصبی و متابولیسم انرژی ضروری است. علاوه بر این ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر که برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و از ابتلای فرد به سرطان و بیماری‌های روانی جلوگیری می‌کند.

گوشت سفید همچنین منبع خوبی از مواد معدنی روی، آهن و پتاسیم است. روی برای رشد و ترمیم بافت‌ها، عملکرد سیستم ایمنی و تولید هورمون‌های جنسی ضروری است. آهن نیز جهت تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد و پتاسیم تنظیم فشار خون را انجام می‌دهد.

مزایای مصرف گوشت سفید

مصرف گوشت سفید می‌تواند کمک‌ شایانی به سلامت و تندرستی شما کند. از مهم‌ترین مزایای مصرف این گوشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خطر ابتلا به چاقی
  • بهبود سلامت چشم
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • بهبود سلامت گوارش
  • کاهش خطر ابتلا به آرتروز
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی
  • بهبود سلامت مغز
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • تقویت رشد و ترمیم بافت‌ها
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • زیبایی و سلامت پوست و مو

معایب

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد پیش آید این است که گوشت سفید چه معایبی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گوشت سفید نیز مانند هر نوع گوشت دیگر ممکن است دارای یک سری معایب باشد که نباید از آن غافل شد. از مهم‌ترین این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان چربی اشباع و کلسترول نسبتاً بالا: گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز چربی اشباع و کلسترول کمتری دارد، اما هنوز هم نسبت به برخی از منابع گیاهی پروتئین، مانند حبوبات و آجیل، چربی اشباع و کلسترول بیشتری دارد.

  • وجود هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در برخی از انواع گوشت سفید: برخی از تولیدکنندگان گوشت سفید برای رشد سریع‌تر و افزایش وزن دام‌ها از هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند. مصرف این مواد می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهد.

  • احتمال بروز مسمومیت غذایی ناشی از مصرف گوشت سفید: گوشت سفید نیز مانند سایر گوشت‌ها می‌تواند حاوی باکتری‌های مضر باشد. مصرف گوشت سفید خام یا نیم‌پز می‌تواند باعث بروز مسمومیت غذایی شود.

مطلب پیشنهادی: خواص مصرف مرغ

مزایا و معایب گوشت سفید و گوشت قرمز

مزایای مصرف گوشت قرمز

گوشت قرمز منبعی غنی از مواد مغذی، معدنی، انواع پروتئین و ویتامین می‌باشد؛ بنابراین طبیعی است که از مزایای درمانی بسیاری برخوردار باشد. البته توجه داشته باشید مزایای ذکر شده تنها چندین مورد از خواص مصرف این گوشت می‌باشد. از مهم‌ترین مزایای مصرف این گوشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به رشد و ترمیم بافت‌ها
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • کاهش خطر ابتلا به کم‌خونی
  • بهبود عملکرد مغز
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی
  • بهبود سلامت استخوان‌ها
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • بهبود سلامت عضلات
  • کاهش خطر ابتلا به افسردگی
  • بهبود سلامت پوست

معایب 

زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز و نداشتن یک رژیم متعادل باعث می‌شود تا بدن شما دچار بیماری‌های مختلفی شود. از مهم‌ترین معایب مصرف زیاد این گوشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان چربی اشباع و کلسترول بالا
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی
  • افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • افزایش خطر ابتلا به نقرس
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی گوشت سفید و قرمز پرداختیم و اطلاعات مفیدی را در این باره ارائه دادیم. توجه داشته باشید که هر دو این گوشت‌ها محبوب و با کیفیت هستند و بدن برای سلامت به آن‌ها نیاز دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما از این دو نوع گوشت برای کمک به سلامت بیشتر بدن خود استفاده کنید. شما می‌توانید برای تنظیم یک رژیم غذایی ایده‌آل و همچنین دستیابی به تناسب اندام با متخصصان غفاری دایت مشورت داشته باشید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه