از فواید میگو برای سلامتی چه می دانید؟

میگو یکی از آبزیان پر خاصیت است که در عین کالری پائینی که دارد، سرشار از انواع مواد مغذی برای بدن به ویژه فسفر، ید و انواع آنتی اکسیدان ها است که برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک مفید است. از فواید میگو برای سلامتی چه می دانید؟

ارزش غذایی این آبزی سخت پوست کوچک به قدری بالاست که از خواص انواع ماهی های دیگر نیز بعضا بیشتر است. به طوری که کارشناسان تغذیه همواره کلیه رده های سنی را به مصرف میگو تشویق نموده اند. به دلیل پوشش صدفی و سختی که میگو دارد، در گروه آبزیان صدف دار دسته بندی می شود که انواع گوناگونی نیز دارد. اما همواره به عنوان یک منبع غذایی سودمند برای سلامتی شناخته شده و در بسیاری از کشورهای دنیا مصرف می گردد. 

انواع میگو یخ زده یا تازه به لحاظ ارزش غذایی بسیار غنی و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، کلسترول مفید برای بدن، کلسیم، فسفر و ید می باشد. 

ارزش غذایی میگو

به دلیل ارزش غذایی بالایی که میگو دارد بسیار از افراد در سراسر جهان آن را در برنامه غذایی خود مورد استفاده قرار می دهند. به ویژه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که میگو دارد، یک ماده غذایی مفید برای سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های خطرناکی نظیر انواع سرطان ها می باشد. 

بطور کلی گستردگی خواص میگو برای سلامتی به عنوان یک آبزی کوچک، شگفت انگیز و اعجاب آور است!

ماده مغذی موجود در میگو 

مقدار در هر ۸۵ گرم

انرژی 

۹۰ کالری

پروتئین 

۱۰۰ گرم

چربی

۰

سدیم

۹۴ میلی گرم

پتاسیم 

۲۶۰ میلی گرم

کلسیم 

۷۰ میلی گرم

آهن 

۱ میلی گرم

منیزیم

۴۰ میلی گرم

روی 

۲ میلی گرم

فسفر 

۲۴۰ میلی گرم 

کلسترول 

۱۸۰ میلی گرم 

 

مصرف میگو از چه بیماری هایی پیشگیری می نماید؟

به دلیل منابع غذایی ارزشمند سرشار از انواع ویتامین ها، چربی های مفید، پروتئین، مواد معدنی و … که در میگو یافت می شود با مصرف متعادل آن می توانید از بروز انواع بیماری ها در بدن جلوگیری کرده به درمان و یا کاهش علائم بسیاری از بیماری ها کمک نمائید. 

برخی از مهمترین بیماری هایی که به کمک میگو کنترل یا درمان می شوند عبارتند از:

  • بیماری های خود ایمنی و وابسته به نقص دستگاه ایمنی

  • بیماری های التهاب مفاصل

  • پوکی استخوان 

  • بیماری های قلبی، عروق و حملات قلبی

  • بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب و سکته های مغزی

  • خشکی پوست، پیری و چین و چروک های پوستی

  • ریزش مو 

  • کم خونی و مشکلات قاعدگی

  • فشارخون بالا

  • میگرن 

  • افسردگی و اختلالات خلقی

  • کم کاری تیروئید

  • پیشگیری از انواع سرطان ها به ویژه سرطان پروستات

  • چاقی مفرط و پرخوری عصبی

  • بی اشتهایی

۱- آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان های موجود در میگو از پیری زودرس، چین و چروک پوست و آسیب های پوستی در اثر تابش نور خورشید جلوگیری می نمایند. عملکرد آنتی اکسیدان ها به گونه ای است که تاثیرات مخرب رادیکال های آزادی که در اثر عوامل محیطی گوناگون نظیر تغذیه غلط، استرس، آلودگی آب و هوا و … در بدن ایجاد می شوند را خنثی می نماید. در نتیجه از تخریب دیواره سلول ها و پیری نیز پیشگیری به عمل می آورد. 

ز

۲- کلسیم و فسفر

مقادیر بالای کلسیم و فسفر که در ساخت بلوک های تشکیل دهنده استخوان ها و دندان ها ضروری است، به استحکام استخوان ها کمک می نماید. همچنین موجب سلامت دندان ها و پیشگیری از خراب شدن زود هنگام آنها به ویژه در نوجوانان و کودکان می شود. 

با مصرف مواد غذایی حاوی فسفر و کلسیم در جوانی می توانید از پوکی استخوان در دوران سالمندی پیشگیری کنید و دندان های سالم تری داشته باشید. 

۳- سلنیوم

به واسطه سلنیوم غنی که در میگو وجود دارد می توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و در مقابل انواع بیماری های میکروبی همچنین بیماری های ویروسی شایع نظیر کرونا، آنفولانزا و … مصونیت ایجاد کنید. 

سلنیوم همچنین از بدن در مقابل انواع سرطان ها به ویژه سرطان پروستات محافظت می نماید و ترکیب سولفورافان و سلنیوم می تواند قدرت سیستم ایمنی را بیش از ده برابر افزایش دهد. خواص ضد التهابی سلنیوم ثابت شده است که این خاصیت میگو برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های التهابی نظیر آرتریت روماتوئید، بیماری های تنفسی، مفاصل و … مفید است. 

۴- امگا۳

اسیدهای چرب امگا ۳ که در میگو به میزان فراوانی وجود دارد به سلامت قلب و عروق کمک کرده، از وقوع سکته های قلبی جلوگیری می نماید. ضمن آنکه امگا ۳ ماده مغذی ضروری به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می باشد. همچنین امگا ۳ خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده، برای سلامت چشم ها و مغز و پیشگیری از سکته های مغزی مفید و لازم است. 

مقاله پیشنهادی: خوراکی های مفید برای سلامت مغز

 

مصرف امگا ۳ در افراد مبتلا به چاقی مفرط به کاهش چربی های شکمی و کاهش وزن کمک شایانی می نماید. همچنین تاثیر اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ بر درمان افسردگی و بهبود خلق و خو در افراد دچار مشکلات خلقی ثابت شده است. 

۵- نیاسین

ویتامین B3 یا نیاسین که در میگو وجود دارد عمل تبدیل کربوهیدرات ها، چربی و پروتئین به انرژی مورد نیاز برای بدن را انجام می دهد. وجود نیاسین در میگو می تواند به عنوان یک عامل محافظت کننده از سد دفاعی پوست و حفظ سلامتی آن عمل کند و از خشکی و تحریکات پوستی جلوگیری می نماید. 

۶- مس

از عناصر ضروری برای بدن که به تولید کلاژن کمک می نماید مس است که به طور غیر مستقیم بر افزایش زیبایی، سلامت، شادابی و جوانی پوست تاثیر گذار است. همچنین وجود مس به مقدار مورد نیاز برای بدن به پیشگیری از ریزش مو کمک می نماید. کمبود مس در بدن می تواند به کم کاری تیروئید و در نتیجه چاقی در افراد منجر شود. 

۷- انواع ویتامین های E, D, A, B12

این ویتامین ها منابع غذایی ارزشمندی هستند که برای سلامتی پوست، عملکرد قدرتمند سیستم ایمنی، بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغز، تقویت بینایی و رشد موها لازم هستند. همگی این ویتامین ها با مصرف میگو تامین می شوند که شما را از مصرف مولتی ویتامین ها که ترکیبات شیمیایی گران قیمتی هستند که کیفیت ویتامین های طبیعی را نیز ندارند، بی نیاز می سازد. 

۸- آهن

وجود آهن فراوان در میگو در کنار ویتامین B12 به درمان کم خونی کمک می نماید. همچنین مصرف منظم آهن به افزایش انرژی در افراد کمک می نماید. به ویژه برای خانم های باردار و در دوران قاعدگی مصرف مواد غذایی حاوی آهن توصیه می شود. 

۹- پروتئین بالا و خواص میگو برای کاهش وزن و لاغری

با توجه به اینکه این آبزی مغذی سرشار از پروتئین است به طوریکه تنها ۱۰ عدد از آن در سایر متوسط حدود ۹ گرم پروتئین دارد، برای رژیم غذایی ورزشکاران، بدنسازان، افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند و نوجوانان و کودکان بسیار مفید است. زیرا به ساخت بافت ماهیچه ها و عضلات کمک کرده، متابولیسم را افزایش می دهد و به افزایش سوخت و ساز در بدن و در نتیجه لاغری کمک می نماید. 

مصرف پروتئین به افرادی که دچار پرخوری عصبی هستند کمک می نماید تا اشتهای کاذب خود را کنترل نمایند و به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشند.

جالب است بدانید هر ۱۰۰ گرم میگو تنها ۲۵۰ کالری دارد که مصرف آن به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند در رژیم غذایی شان توصیه می شود. از طرفی به دلیل کربوهیدرات ناچیزی که در میگو وجود دارد هرگز چاق کننده نیست و برای رژیم های غذایی کم کربوهیدرات نظیر رژیم کتو، بسیار مناسب است. 

در میگو عنصر روی به میزان لازم برای افزایش سطح لپتین در بدن یافت می شود که به عنوان یک هورمون مهم موثر بر تنظیم اشتها، میزان چربی و مصرف انرژی در بدن را کنترل می نماید. بنابراین از پرخوری و هوس های غیر قابل کنترل برای خوردن به ویژه پس از صرف غذای اصلی جلوگیری می نماید. 

البته افرادی که میگو را به منظور کاهش وزن مصرف می کنند لازم است آن را به صورت آب پز، بخار پز یا کبابی و گریل مصرف کنند. زیرا میگو سرخ شده مقادیر بالایی چربی یا سس های پر کالری خواهد داشت که برای رژیم های لاغری مناسب نیست.

۱۰- پورین

یکی از عناصر طبیعی و البته ضروری برای بدن انسان پورین ها می باشند که در حالت عادی برای تمامی افراد مفید می باشند. میگو حاوی مقادیر بالایی پورین است که مصرف متعادل آن برای افراد معمولی خوب است. اما اگر به نقرس یا اسید اوریک بالا مبتلا هستند باید از مصرف میگو منصرف شوید. زیرا مقادیر بالای پورین در میگو می تواند باعث تشدید مشکلشان شود. 

آیا مصرف میگو کلسترول را بالا می برد؟

برخی از متخصصین بر این باورند که مصرف میگو برای افرادی که دچار کلسترول خون بالا هستند مضر است. البته این موضوع تا حدی درست است. زیرا مصرف میگو می تواند کلسترول خون را بالا ببرد. از طرفی طبق مطالعات انجام شده، به دلیل آنکه میگو هم سطح کلسترول بد یا LDL و هم سطح کلسترول خوب HDL را بطور همزمان افزایش می دهد، مشکل آفرین نخواهد بود. زیرا نسبت این دو به صورت متعادل باقی می ماند و کلسترول خوب می تواند اثرات کلسترول بد را در بدن خنثی نماید. 

از طرفی طبق تحقیقات انجمن قلب امریکا (AHA) چون میزان چربی موجود در میگو بسیار ناچیز است، چنانچه به مقدار کم و به صورت سرخ نشده و بدون سس های چرب مصرف شود، مشکل ساز نخواهد شد. 

پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون

فشار خون بالا که به واسطه کمبود ویتامین های B12 و B6 تشدید می گردد می تواند با استفاده از مصرف میگو در رژیم غذایی کنترل گردد. البته سایر ویتامین هایی نظیر نیاسین، پنتاتونیک اسید یا ویتامین B5 به همراه پتاسیم می تواند از فشارخون بالا پیشگیری نماید و با کم خونی نیز مبارزه نماید. 

مصرف میگو چه مضراتی دارد؟

اکثر آبزیان نظیر انواع ماهی ها و حتی میگو حاوی برخی فلزات سنگین و مواد مضر برای بدن هستند که چنانچه به مقدار بیش از حد  مصرف شوند می توانند سلامتی افراد را به خطر بیندازند. به ویژه گونه های پرورشی آبزیان که حاوی مقادیر قابل توجهی جیوه و سایر فلزات سنگین و میکروپلاستیک ها می باشند. این مواد می توانند به سیستم عصبی و قلب و کلیه ها آسیب هایی را وارد کنند. البته خبر خوب آن است که با مصرف متعادل هر نوع ماده غذایی از جمله ماهی و میگو می توان از خطرات ذکر شده مصون ماند. 

آلرژی و حساسیت به میگو

برخی افراد به بعضی از مواد غذایی از جمله میگو و حتی برخی ماهی ها یا دانه های خوراکی نظیر آجیل، سویا، بادام زمینی و یا حتی شیر حساسیت دارند و با مصرف آنها ممکن است دچار حملات آلرژیکی شوند. واکنش های آلرژیک که به واسطه مصرف میگو ممکن است بروز نمایند شامل مشکلات شایع زیر می باشند:

  • خارش دهان یا سوزش گلو

  • مشکلات گوارشی نظیر اسهال 

  • حساسیت پوستی نظیر کهیر یا راش

  • قرمزی و خارش پوست

  • تورم صورت، لب ها یا زبان

  • حالت تهوع 

  • سرفه

  • سرگیجه 

  • و…

 

یکی از انواع مشکلاتی که با مصرف میگو ممکن است بروز کند آنافیلاکسی نام دارد که یک واکنش ناگهانی و خطرناک است که می تواند به بیهوشی، تشنج یا حتی مرگ افراد منجر شود. بنابراین توصیه می شود در کودکان و افرادی که تا به حال میگو مصرف نکرده اند، هنگام مصرف برای بار اول، از مقادیر کم شروع کنند. افرادی که با مصرف میگو دچار آلرژی می شوند بایستی مصرف آن را به طور کل از رژیم غذایی خود حذف نمایند. 

سخن پایانی

از خواص شگفت انگیز میگو برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی، تقویت استخوان و دندان ها و بهبود سلامت پوست و مو غافل نشوید. بهتر است برای مصون ماندن از مضرات میگو، به میزان متعادل آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید و ترجیحا به صورت آب پز یا بخارپز مصرف کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه