از انواع میوه های فصل پاییز و خواص جالب آنها چه می دانید؟!

با تغییر آب و هوا میوه‌های ار فصل نیز تغییر می‌کند. پاییز را پادشاه فصل‌ها می‌دانند و این فصل فوق‌العاده زیبا و دلنشین دارای میوه‌های بسیار خوش طعم، محبوب و پرخاصیت است. میوه‌ های فصل پاییز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها بوده و به همین علت برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، مورد نیاز بدن است. هر کدام از میوه های فصل پاییز خواص و فواید خود را دارند. برای مثال خرمالو برای کاهش وزن و بهبود گردش خون، به برای چربی سوزی، انگور برای سلامت پوست و مو، پشن فروت برای جلوگیری از انواع میوه های فصل پاییز و خواص جالب آنها چه می دانید؟!

از آلزایمر، انجیر در رژیم لاغری همچنین برای جلوگیری از پوکی استخوان، سیب برای درمان اضطراب، گلابی برای خانم‌های باردار، انار برای مقابله با بیماری‌های قلبی، قره قاط برای درمان عفونت ادرار، کیوی ضد یبوست و بی‌‌خوابی، نارگی برای رفع کم خونی، زغال اخته ضد بیماری‌های قلبی، زالزالک برای رفع استرس و نارگیل برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید است. در این مطلب از غفاری دایت به بررسی این موضوع که میوه‌ های فصل پاییز کدامند می‌پردازیم.

 

میوه پاییزی

 

میوه های فصل پاییز کدامند ؟!

میوه‌ های فصل پاییز بسیار فراوان هستند که از جمله میوه های فصل پاییز می‌توان مواردی مانند انار، انگور، به، خرمالو، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، سیب، خواص گلابی، ازگیل، زالزالک، کیوی، گریپ فروت، پسته تازه، کدو حلوایی، شلغم، قره قاط، انجیر، زغال اخته، نارگیل، پشن فروت و غیره است. در ادامه به بررسی برخی از میوه های فصل پاییز و خواص و فواید آن‌ها می‌پردازیم.

 

انار

انار یکی از میوه‌ های فصل پاییز است. انار ظاهری سرخ و تاجدار با دانه‌هایی همانند یاقوت دارد. انار یکی از مفید‌ترین و پر خاصیت‌ترین میوه‌ های فصل پاییز است. انار سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی است. انار حاوی دو نوع آتتی اکسیدان بسیار مفید و مهم به نام‌های پونیکالاگینز و اسید پونیکیک است. آنتی اکسیدان پونیکالاگینز در پوست و آب این میوه فصل پاییز و آنتی اکسیدان اسید پونیکیک در هسته انار یافت می‌شود. وجود اسید پونیکیک در هسته انار، روغن هسته انار را بسیار ازرشمند کرده است. وجود این دو نوع آنتی اکسیدان در انار خواص و فواید درمانی فراوانی از جمله حفاظت قلب، حفاظت ریه، کمک به اختلال نعوظ، کلاژن سازی در پوست و مو، مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی و کمک به افزایش حافظه اشاره کرد.

از انار به صورت‌های مختلفی استفاده می‌کنند. آب انار، سس انار، رب انار، مرغ شکم پر با انار، سالاد انار و مصرف خوراکی دانه‌های یاقوتی میوه انار از جمله موارد مورد استفاده از این میوه فصل پاییز است. برخی از افراد دانه‌های یاقوتی این میوه فصل پاییز را فریز کرده و در طول سال از آن استفاده می‌کنند. مدت نگه‌داری دانه‌های انار در فریزر شش ماه است. در هنگام خرید انار، انار‌هایی که رنگ روشن و پوست شفافی دارند را انتخاب کنید. عموما انارهای سنگین آبدارتر هستند.

 

انار

گلابی

از دیگر میوه های فصل پاییز گلابی است. گلابی یک میوه فصل پاییز است که بسیار خوشمزه بوده و حاوی فواید و خواص بسیار فراوانی است. گلابی منبعی غنی از فیبر محلول و نامحلول است که وجود این فیبر موجب هضم بهتر و بهبود حرکات دودی روده شده و موجب نرم و حجیم شدن مدفوع می‌شود. فیبر‌های محلول با تغذیه باکتری‌های موجود در روده به عنوان یک منبع پروبیوتیک عمل می‌کنند. گلابی همچنین سرشار از ویتامین C بوده و درنتیجه می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی شده و از بدن در برابر ویروس‌ها حفاظت کند. این میوه فصل پاییز یکی از بهترین‌ میوه‌ها برای درمان کرونا است.

از دیگر ویژگی‌های این میوه فصل پاییز می‌توا‌ن به فواید گلابی برای بانوان اشاره کرد. کمک به حفظ طراوت و زیبایی پوست و مو، بارداری سالم و افزایش شیر در دوران شیردهی از جمله خواص گلابی برای خانم‌ها است. خانم‌های باردار می‌توانند با مصرف این میوه فصل پاییز اسید فولیک لازم برای جنین خود را فراهم کنند. یکی از بهترین‌ روش‌ها برای خرید گلابی مناسب فشردن گردن آن است، در صورتی که لطیف باشد، گلابی شیرین و آبدار است. از میوه گلابی می‌توان به در تهیه سالاد میوه و با کوکتل گلابی نیز استفاده کرد که برای این منظور بهترین گلابی‌ها، گلابی‌های سفت هستند.

گلابی

نارنگی

از دیگر میوه های فصل پاییز می‌توان به نارنگی اشاره کرد. پوست گرفتن نارنگی بسیار آسان استرو با طعم فوق‌العاده‌ای که دارد از جمله محبوب‌ترین و پرطرفدارترین میوه های فصل پاییز است. نارنگی سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است و یک میوه آرام بخش و تسکین بخش است. نارنگی سرشار اززمواد معدنی مانند پتاسیم و فسفر بوده و موجب بهبود گردش خون می‌شود. هنگام خرید نارنگی، نارنگی‌هایی با پوست صاف و یکدست را انتخاب کنید. نارنگی‌های سنگین‌تر شیرین‌تر و آبدارتر هستند. نارنگی‌ها به علت داشتن طعم، عطر و رنگ زیبایی خود در تهیه اسموتی، کیک و شیرینی بسیار مورد توجه آشپزها قرار می‌گیرند.

نارنگی

خرمالو

یکی دیگر از میوه های فصل پاییز خرمالو است‌. خرمالو طعمی شیرین و گس دارد. این میوه فصل پاییز سرشار از ویتامین C و ویتامین A است و یک منبع عالی از منگنز است. کمک به بهبود گردش خون و کمک به کاهش وزن از جمله خواص خرمالو است. خرمالو موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و سکته قلبی می‌شود. هنگام خرید این میوه فصل پاییز، خرمالوهایی را جدا کنید که پوستی صاف، شفاف و بدون ترک داشته باشند. خرمالوهای کاملا رسیده نرم هستند، اگر قصد دارید در مدت زمان کوتاهی از خرمالو استفاده کنید خرمالو‌های نرم و رسیده را جدا کنید در غیر این صورت خرمالو‌های نیمه رسیده را جدا کنید.

خرمالو

زالزالک

یکی دیگر از میوه های فصل پاییز زالزالک است. زالزالک سرشار از ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های خانواده B و ویتامین C است. علاوه بر این زالزالک حاوی آنتی اکسیدا‌ن‌ها است و از این طریق موجب رفع گرفتگی عروق شده و می‌تواند در درمان بیماری‌های قلبی وعروقی، دیابت و تنظیم فشار خون تاثیرگذار و مفید باشد. مصرف دمنوش زالزالک در تسکین درد‌های عصبی کاربرد دارد.

زالزالک

کیوی

کیوی یکی دیگر از میوه‌ های فصل پاییز است و منبعی بسیار عالی از ویتامین C است. جالب است بدانید مقادیر ویتامین C موجود در کیوی بیش‌تر از مرکبات است. وجود ویتامین C در این میوه فصل پاییز موجب پیشگیری و درمان سرماخوردگی می‌شود. همچنین کیوی حاوی پتاسیم و سولفات مس است.

کیوی

انگور

یکی دیگر از میوه های فصل پاییز انگور است. این  میوه از میوه های فصل پاییز دارای انواع مختلفی مانند بدون دانه، درشت، ریز، سیاه و زرد است. انگور سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، ید، سیلیس، کلرید آرسنیک ، کلسیم، منیزیم  منگنز  و ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین B و ویتامین C است. ویتامین‌های موجود در انگور آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات قلبی و عروقی می‌شوند.

 

انگور

به

به نیز از دیگر میوه های فصل پاییز است. به از خانواده سیب و گلابی است و طعم آن گاهی ترش و گاهی شیرین است.  از به شکل‌های مختلفی از جمله مربا، خورش و دمنوش استفاده می‌کنند. این میوه فصل پاییز منبعی غنی از ویتامین‌های A، B و C بوده و حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم و فیبر، فسفر، آهن، روی و منیزیم است. میوه پاییزی به دارای خواص و فواید بسیاری است و همچنین ارزش غذایی بالایی داشته و از این رو برای کاهش وزن و لاغری گزینه مناسبی به حساب می‌آید. از جمله خواص به برای سلامتی می‌توان به مواردی از جمله نشاط‌ آور، تقویت‌کننده قلب، رفع و تسکین زخم معده، ضد سرطان، از بین برنده‌ی بوی بد دهان، بهبود هضم غذا، تنظیم فشار خون و درمان سرماخوردگی اشاره کرد.

به

پرتقال

پرتقال که از خانواده مرکبات است یکی دیگر از میوه های فصل پاییز محسوب می‌شود. پرتقال منبعی غنی و عالی از ویتامین C و پتاسیم است و به همین دلیل مصرف پرتقال می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری و دوران نقاهت را کوتاه کند. این میوه فصل پاییز همچنین می‌تواند موجب تنظیم و تعادل فشار خون شود.

پرتقال

لیمو شیرین

از دیگر مرکبات که از میوه های فصل پاییز نیز به شمار می‌رود؛ می‌توان به لیمو شیرین اشاره کرد. لیمو شیرین نیز مانند سایر مرکبات منبعی غنی از ویتامین C است. لیمو شیرین نیز خواص و فواید بسیاری برای بدن دارد که از جمله این خواص می‌توان به مواردی مانند جلوگیری از کم آبی بدن، پیشگیری و درمان سرماخوردگی، جلوگیری و درمان سرطان، سلامت‌بخشی به پوست و مو، رفع مشکلات تنفسی، بالا بردن ایمنی بدن و درمان اختلالات ادراری اشاره کرد.

 

لیمو شیرین

گریپ فروت

از دیگر میوه های فصل پاییز گریپ فروت است که این میوه فصل پاییز سرشار از ویتامین C بوده و می‌تواند ۷۵ درصد از ویتامین C روزانه مورد نیاز بدن را تامین کند. گریپ فروت دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می‌تواند برای مقابله با رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن مفید باشد. گریپ فروت دارای پکتین بوده و به همین دلیل مانع بالا رفتن کلسترول بد خون می‌شود.

 

میوه های فصل پاییز

 

میوه های فصل پاییز و رژیم غذایی

میوه‌های هر فصلی باید در غذای رژیمی گنجانده شوند، زیرا می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. به همین دلیل پیروی از رژیم‌های تک غذایی یا با محدودیت بالا که به سلامتی شما و جذب مواد مغذی توجه نمی‌کنند، اشتباه است و رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند نه‌تنها به تناسب اندام برسید، بلکه سلمت خود را ارتقا دهید. رژیم‌های بهاره غفاری یکی از این رژیم‌ها هستند و به همین دلیل می‌توانید تا مدت طولانی از آن‌ها استفاده نموده و از نتیجه طولانی مدت آن بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (12 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه