خواص بی نظیر بادمجان سفید برای لاغری و سلامتی

بادمجان سفید که آن را به نام بادمجان ژاپنی نیز می‌شناسند از تیره بادنجانیان است و در گروه سبزیجات قرار دارد. بادمجان سفید از نظر اندازه از بادمجان سیاه کوچک‌تر است. بادمجان سفید بومی هند و بنگلادش است اما امروزه بادنجان سفید در بیشتر کشور‌های آسیا، اروپا و آمریکا کشت می‌شود.در ادامه به بررسی خواص بادمجان سفید می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با بادمجان سفید است به بررسی مواردی از جمله خواص بادمجان سفید، خواص بادمجان سفید برای پوست، خواص بادمجان سفید برای مو، خواص بادمجان سفید برای درمان کم خونی، خواص بادمجان سفید برای سلامت قلب، خواص بادمجان سفید برای کلسترول خون، خواص بادممان سفید برای فشار خون، بادمجان سفید و تاثیر آن بر دیابت، خواص بادمجان سفید برای چشم، خواص بادمجان سفید برای تسکین درد‌های قاعدگی، خواص بادمجان سفید برای معده و دستگاه گوارش، خواص بادمجان سفید برای سردرد و میگرن، خواص بادمجان سفید برای پیشگیری از آلرژی، خواص بادمجان سفید برای استرس و افسردگی، خواص بادمجان سفید برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا، خواص بادمجان سفید در پیشگیری از سرطان، بادمجان سفید برای سلامت دهان و دندان، بادمجان سفید برای لاغری، تفاوت بادمجان سفید و سیاه و مضرات بادمجان سفید می‌پردازیم. خواص بی نظیر بادمجان سفید برای لاغری و سلامتی

 بادمجان سفید دارای دو نوع است: بادمجان سفید زینتی و بادمجان سفید خوراکی بادمجان سفید دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی است که با داشتن آن‌ها دارای خواص و فواید فراوانی برای سلامت بدن است. بادمجان سفید بیشتر در فصل تابستان موجود است. از بادمجان های سفید برای تهیه انواع ترشی و غذاها استفاده می شود. به عنوان مثال:

  1. ترشی بادمجان سفید
  2. کشک بادمجان
  3. حلیم بادمجان
  4. خورش بادمجان
  5. بادمجان پلو

خواص بادمجان سفید

خواص بادمجان سفید

بادمجان سفید دارای طبع گرم و خشک است. بادمجان سفید منبعی غنی از فلاونوئید از جمله آنتوسیانین‌ها، ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، ویتامین K، ویتامین‌های B6، تیامین، نیاسین، منیزیم، پتاسیم، فسفر، مس، اسید فولیک و منگنز است. به همین دلیل بادمجان سفید دارای خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱- خواص بادمجان سفید برای پوست

از جمله خواص بادمجان سفید تاثیر آن در سلامت پوست است. بادمجان سفید سرشار از نیاسین است و با داشتن آن دارای خواص ضد التهابی است. بادمجان سفید با داشتن خواص ضد التهابی برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت مفید و موثر است. همچنین بادمجان سفید حاوی ویتامین E بوده و موجب تقویت دیواره‌های مویرگی در پوست صورت شده از این طریق موجب بهبود خاصیت کشسانی پوست شده و به درمان و رفع  چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می‌کند. ویتامین A موجود در بادمجان سفید به پیشگیری و درمان سرطان پوست کمک می‌کند.

۲- مقید برای برای مو

از جمله ویتامین‌های موجود در بادمجان سفید می‌توان به ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و ویتامین A اشاره کرد. وجود این ویتامین‌ها به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و از این طریق موجب تقویت فولیکول‌های مو شده و باعث افزایش رشد مو می‌شود.

۳- کمک به درمان کم خونی

بادمجان سفید حاوی مقادیر بالایی از آهن و مس است که موجب بهبود گردش خون و همچنین افزایش تولید گلبول‌های قرمز شده و از این طریق به درمان کم خونی فقر آهن و آنمی کمک می‌کند. علاوه بر این بادمجان سفید می‌تواند برای درمان علائم کم خونی فقر آهن از جمله سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی موثر و مفید است.

۴- سلامت قلب

بادمجان سفید منبعی غنی از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 است‌. وجود این مواد و عناصر در بادمجان سفید آن را به گزینه درمانی مناسبی برای از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی تبدیل کرده است. از جمله فلانوئید‌های موجود در بادمجان سفید می‌توان به آنتوسیانی اشاره کرد که می‌تواند موجب کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی شود.

مضرات بادمجان سفید

۵- تنظیم کلسترول خون

بادمجان سفید منبعی غنی از فیبر بوده که به همین دلیل بادمجان سفید تبدیل به یک گزینه درمانی مناسب برای کاهش چربی و کلسترول بالای خون شده و خطر حمله قلبی، سکته قلبی و آترواسکلروزیس را کاهش می‌دهد.

۶- کاهش فشار خون بالا

بادمجان سفید دارای فلاونوئید آنتوسیانین است که این فلاونوئید در کاهش فشار خون بالا تاثیر گذار است و موجب کاهش فشار و استرس بر سیستم قلبی عروقی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: درمان بیماری فشارخون بالا

۷- بادمجان سفید و تاثیر آن بر دیابت

بادمجان از جمله بهترین سبزیجات برای پیشگیری و درمان دیابت است. بادمجان سرشار از فیبر بوده و دارای مقدار کمی کربوهیدرات است که این دو ویژگی موجود در بادمجان سفید موجب تنظیم مقدار گلوکز و انسولین در خون شده و از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری می‌کند.

۸- مفید برای چشم

بادمجان دارای آنتوسیانین و نیاسین است و با داشتن این دو ترکیب به بهبود عملکرد چشم‌ها و تقویت بینایی کمک می‌کنند. همچنین بادمجان سفید می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی از جمله آب مروارید شود. بادمجان سفید همچنین دارای ویتامین A بوده و ویتامین A موجب کاهش فشار بالای چشم می‌شود.

۹- تسکین درد‌های قاعدگی

بادمجان سفید منبعی غنی از ویتامین K، ویتامین E و کلسیم است که همگی این‌ها موجب تنظیم هورمون‌های بدن شده و می‌تواند از ابتلا به سندروم پیش قاعدگی یا PMS پیشگیری کرده و همچنین موجب تسکین و پیشگیری درد‌های قاعدگی می‌شود. بادمجان سفید با داشتن ویتامین K از لخته شدن خون جلوگیری کرده و از  خونریزی شدید در دوران قاعدگی جلوگیری می‌کند.

۱۰- سلامت معده و دستگاه گوارش

فیبر از جمله ترکیباتی است که می‌تواند به هضم غذا کمک کرده و نفخ معده را کاهش دهد. بادمجان سفید منبعی غنی از فیبر است و به همین دلیل برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. علاوه بر این فیبر می‌تواند حرکات روده را بهبود بخشد و به پیشگیری و درمان یبوست کمک کند.

۱۱- کمک به درمان سردرد و میگرن

بادمجان سفید با داشتن مقادیر بالایی از نیاسین، ویتامین B3 و ویتامین B2  دارای خواص ضد التهابی بوده و از این طریق می‌تواند در درمان سردرد و میگرن تاثیرگذار و مفید باشد.

تفاوت بادمجان سفید و سیاه

۱۲- پیشگیری از آلرژی

بادمجان سفید حاوی یک آنتی هیستامین طبیعی به نام اسید کلروژنیک است که می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به آلرژی و حساسیت شود. بادمجان سفید با داشتن ویتامین A و ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از این طریق نیز می‌تواند از ابتلا به آلرژی پیشگیری کند.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع آلرژی

۱۳- کنترل استرس و افسردگی

بادمجان سفید با داشتن اسکوپولیتین موجب تقویت و افزایش ترشح سروتونین در مغز شده که می‌تواند موجب درمان استرس و افسردگی شود. همچنین بادمجان سفید حاوی ویتامین‌های گروه B بوده و از این طریق بدن را در برابر استرس ایمن کرده و موجب بهبود خلق و خو می‌شود و بنابراین به درمان اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

۱۴- درمان سرماخوردگی و آنفلونزا

بادمجان سفید غنی از ویتامین C و ویتامین A بوده و درنتیجه موجب تقویت سیستم ایمنی شده و می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا شود.

مطلب پیشنهادی: روش های درمان خانگی سرماخوردگی

۱۵- پیشگیری از سرطان

بادمجان سفید حاوی پلی فنول‌هایی است که دارای خواص ضد سرطانی بسیار قوی بوده و از این طریق از رشد تومور‌های سرطانی و متاستاز سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

۱۶- سلامت دهان و دندان

بادمجان سفید با داشتن ویتامین C برای بهبود سلامت دهان، دندان ها و لثه‌ها بسیار موثر و نفید است و علاوه بر این می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به آسکوربوت شود. بادمجان سفید با داشتن خواص آنتی باکتریال طبیعی از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

بادمجان سفید برای لاغری

تفاوت بادمجان سفید و سیاه

از جمله تفاوت‌های بین بادمجان سفید و سیاه این است که پوست بادمجان سفید تسبت به بادمجان سیاه یا بنفش سفت‌تر است. بادمجان سفید از نظر اندازه از بادمجان سیاه کوچک‌تر است. دانه‌های بادمجان سفید از بادمجان سیاه بیش‌تر است. از پوست بادمجان سیاه یا بنفش می‌توان به صورت خوراکی استفاده کرد اما پوست بادمجان سفید به هیج وجه قابل خوردن نیست. گوشت بادمجان سفید، سفید است اما گوشت بادمجان سیاه سبز است.

مضرات و موارد منع مصرف

بادمجان سفید می‌تواند موجب حساسیت و واکنش‌ های آلرژیک در برخی از افراد شود. بنابراین بهتر است اگر آن را برای بار اول مصرف می کنید، از مقدار کم شروع کنید تا از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید. 

آیا بادمجان سفید برای لاغری موثر است؟

بادمجان سفید دارای کالری کمی بوده و منبعی غنی از فیبر است. فیبر موجب احساس سیری و در نتیجه جلوگیری از پرخوری می‌شود. بنابراین بادمجان سفید گزینه مناسبی برای کاهش وزن و قرار گرفتن در رژیم‌های لاغری است. با این‌حال مصرف بادمجان سفید برای لاغری به تنهایی برای رسیدن به وزن ایده آل کافی نیست. به همین دلیل لازم است از یک رژیم لاغری اصولی و سالم، همچون رژیم‌های بهاره غفاری، پیروی کنید تا نه‌تنها به شما کمک نماید به وزن مناسب برسید، بلکه سبب ارتقای سلامتی شما شود. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید:


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه