از بادمجان نخودی و خواص و عوارض جالب آن چه می دانید؟!

گیاه بادمجان نخودی که با نام بادمجان تایلندی نیز شناخته می‌شود، نام علمی این گیاه دارویی Solanum torvum است. گیاه بادمجان نخودی، گیاهی است که به خانواده بادنجانیان تعلق دارد. گیاه بادمجان نخودی یا بادمجان تایلندی به شکل درختچه‌ای گل‌دار و خاردار است که میوه‌هایی به شکل خوشه‌های بزرگ از توت‌های به رنگ زرد مایل به سبز را دارا است که میوه‌های آن از نظر اندازه شبیه نخود فرنگی هستند. از دیگر نام‌هایی که بادمجان نخودی دارد می‌توان به مواردی از جمله انجیر شیطان و بادمجان وحشی اشاره کرد.

از بادمجان نخودی در مصارف مختلف آشپزی، اهداف دارویی و کشاورزی استفاده می‌شود. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با بادمجان نخودی است به بررسی برخی از خواص بادمجان نخودی از جمله خواص بادمجان نخودی، خواص بادمجان نخودی برای تقویت سیستم ایمنی، خواص بادمجان نخودی برای کم خونی، خواص بادمجان نخودی برای فشار خون و در نهایت عوارض بادمجان نخودی می‌پردازیم. از بادمجان نخودی و خواص و عوارض جالب آن چه می دانید؟!

گیاه بادمجان نخودی نوعی بادمجان کوچک و ریز است که این نوع از بادمجان به صورت خوشه ای ظاهر می‌شود و در هر خوشه ۸ تا ۱۰ عدد دانه بادمجان موجود است. طعم گیاه بادمجان نخودی دلچسب است و همچنین خواص بسیاری دارد. این گیاه بومی تایلند می باشد. از  بادمجان نخودی برای تهیه انواع ترشی، غذا و … استفاده می شود. باردهی بادمجان نخودی بالا است و رشد این گیاه آسان و سریع است به صورتی که پس از حدود دو تا سه ماه محصول می‌دهد. ظاهر بادمجان نخودی زیبا است که از دور خودنمایی و جلب توجه می‌کند. گل‌های کوچک زیبایی دارد که این گل‌های کوچک زیبا در نهایت به میوه بادمجان نخودی تبدیل می شود.

بادمجان نخودی همانند علف هرز در نواحی مختلف رشد می‌کند اما این گیاه با ارزش نواحی آفتابی و معتدل را برای رشد ترجیح می‌دهد و امروزه در سراسر جهان از جمله آمریکا، آفریقا، آسیا و جزایر اقیانوس آرام یافت می‌شود. به دلیل گسترش زیاد گیاه بادمجان نخودی در نقاط مختلف جهان، این موضوع که اصل این گیاه بومی متعلق به کدام منطقه است مشخص نیست اما بسیاری از کارشناسان و محققان بر این باور هستند که احتمالا به نواحی آمریکای مرکزی و جنوبی تعلق داشته باشد.

خواص بادمجان نخودی

خواص بادمجان نخودی

بادمجان نخودی یا ترکی بری که نام لاتین آن  Turkey berry است یکی از گیاهان دارویی بسیار مشهور و رایج در نقاط مختلف جهان است که این گیاه بادمجان نخودی به عنوان یک ماده غذایی پر کاربرد و داروی گیاهی در طب سنتی شناخته شده است و جایگاه ویژه‌ای دارد. ما در ایران به طور معمول و روزمره نام این گیاه پر خاصیت یعنی بادمجان نخودی را نشنیده‌ایم و درباره خواص و کاربردهای آن برای سلامتی اطلاعی نداریم.

از  تمام قسمت‌های گیاه بادمجان نخودی از جمله ریشه، ساقه، برگ و میوه آن در تمام نقاط جهان برای اهداف دارویی و آشپزی مورد  استفاده قرار می‌گیرد. توت‌های گیاه بادمجان نخودی اغلب در روغن یا کره سرخ شده و به صورت کامل مصرف می‌شوند اما برگ‌ها، ساقه‌ها و ریشه‌ها را معمولا خشک می‌کنند و به صورت پودر یا دمنوش استفاده می‌کنند و از خواص این گیاه دارویی بهره مند می‌شوند. از مهم‌ترین خواص گیاه بادمجان نخودی می‌توان به مواردی از جمله کاهش فشار خون بالا، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع زخم ها اشاره کرد. در ادامه به بررسی این خواص بادمجان نخودی خواهیم پرداخت.

 

خواص بادمجان نخودی برای تقویت سیستم ایمنی

یکی از خواص بادمجان نخودی داشتن خواص ضد میکروبی است و به همین دلیل می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن از چند جهت شود. طبق مطالعات بادمجان نخودی می‌تواند بر روی ویروس هرپس سیمپلکس  تاثیر مفیدی داشته باشد. علاوه بر این از بادمجان نخودی می‌توان برای زخم ها و بهبود جراحات و بریدگی بهره‌مند شد.

 

خواص بادمجان نخودی برای کم خونی

بادمجان نخودی سرشار از آهن است. آهن یکی از مواد مغذی است که کمبود آن بسیار شایع است‌. ازجمله بیماری‌های شایع ناشی از کمبود آهن، کم خونی ناشی از فقر آهن است. بادمجان نخودی با داشتن مقادیر بالای آهن می‌تواند در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن موثر باشد. نکته قابل توجه این است که ممکن است آهن موجود در گیاه بادمجان نخودی توسط دستگاه گوارش به خوبی جذب نشود و در این صورت تاثیر مورد اتتظار در درمان و پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن را نداشته باشد.

 

خواص بادمجان نخودی برای کاهش فشار خون

یکی از خواص بادمجان نخودی تاثیر آن در کاهش فشار خون است. بادمجان نخودی حاوی ترکیباتی است که می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود. بادمجان نخودی دارای ترکیبات خاص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی از جمله اسید گالیک و اسید فرولیک است. فشار خون می‌تواند موجب بروز بیماری قلبی و سکته مغزی شود، بنابراین بادمجان نخودی با کاهش فشار خون می‌تواند از این راه از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا جلوگیری کند.

عوارض بادمجان نخودی

عوارض بادمجان نخودی

گیاه بادمجان نخودی یک گیاه پرخاصیت است و معمولا در دوز مصرفی استاندارد عوارض جانبی و مضراتی برای آن گزارش نشده است. بادمجان نخودی همانند گیاهان هم‌خانواده خود یعنی سیب زمینی، فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان در خود ترکیباتی به نام  گلیکوآلکالوئیدها وجود دارد به همین علت زیاده‌روی و افراط در مصرف بادمجان سیاه می‌تواند منجر به مشکلات هضم و عصبی مانند تهوع، دل درد، اسهال، سرگیجه و گیجی شود. غلظت ترکیبات گلیکوآلکالوئیدها با رشد و افزایش سن گیاه کم می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود که بیشتر از توت‌های رسیده این گیاه دارویی یعنی بادمجان نخودی استفاده کرد تا از عوارض جانبی احتمالی پیشگیری شود.

بعضی از  افراد خاص ممکن است نسبت به عوارض این ترکیبات گلیکوآلکالوئیدها حساس‌تر از سایر افراد باشند. توجه کنید اگر سابقه مشکل هضم سبزیجات خانواده بادنجانیان را دارید ممکن است بادمجان نخودی انتخاب خوبی برای شما نباشد و عوارضی را به دنبال داشته باشد. توصیه می‌شود تا مادران باردار در طول بارداری و مادران شیرده در مدت زمان شیردهی از این گیاه بادمجان نخودی استفاده نشود.

تشخیص انواع سمی از انواع غیر سمی گیاه بادمجان نخودی کار ساده و راحتی نیست و به همین دلیل بهتر است که قبل از اضافه کردن گیاه بادمجان نخودی به رژیم غذایی با پزشک متخصص یا متخصصین طب سنتی مشورت کنید، این مسئله به خصوص برای خانم‌های باردار، مادران شیرده و افرادی که از بیماری خاص رنج می‌برند اهمیت زیادی دارد.

بادمجان نخودی

بادمجان نخودی و رژیم غذایی

بادمجان نخودی خواص زیادی دارد و یک گیاه کمتر شناخته شده دارویی محسوب می‌شود. با این وجود نه ‌می‌توان منکر خواص آن شد و نه می‌توان بیش از حد مصرف کرد. استفاده از مواد غذایی در رژیم‌های غذایی نیز به همین صورت است که باید از مواد مغذی تمام مواد غذایی استفاده کنیم و در عین حال، در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنیم. رژیم‌های اصولی همچون رژیم بهاره غفاری چنین ویژگی را دارند. رژیم‌های بهاره غفاری هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند و به شما کمک می‌کنند سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم غذایی خود به‌صورت آنلاین بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه