خواص جالب سیب ستاره ای ، این میوه کمتر شناخته شده را بخوانید!

سیب ستاره‌ ای که نام انگلیسی آن Star Apple و نام علمی آن Crysophyllum Cainito یک میوه هندی و آمریکا مرکزی است که رنگ این میوه به رنگ سبز یا بنفش است. سیب ستاره ‌ای هم اندازه سیب معمولی است و به شکل گرد، بیضی و یا گاها گلابی شکل است و هسته آن به شکل ستاره است. فصل سیب ستاره ‌ای بهار است. رشد این درخت بسیار سریع‌ است. طول این درخت سیب ستاره‌ای به ۷/۵ تا ۱۵ متر می‌رسد. گل‌های درخت سیب ستاره‌ ای سفید رنگ هستند. این درخت با نام Sapodila نیز شناخته می‌شود. در واقع نام سیب ستاره ‌ای به علت هسته ستاره‌ای شکل آن است. درخت سیب ستاره‌ ای مخصوص نواحی گرمسیری است و این درخت در مقابل سرما و یخ زدگی نمی‌تواند مقاومت کند. نام ویتنانی سیب ستاره ‌ای apple qua va sua به معنای شیر میوه شیر مادر و نام فرانسوی آن pomme de lait به معنای سیب شیرین است. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با سیب ستاره‌ ای است به بررسی مواردی از جمله تاریخچه سیب ستاره ‌ای، شکل ظاهری سیب ستاره ‌ای، نحوه خوردن سیب ستاره‌ ای، ارزش غذایی سیب ستاره‌ ای، خواص سیب ستاره‌ ای و مضرات سیب ستاره‌ ای پرداختیم. خواص جالب سیب ستاره ای ، این میوه کمتر شناخته شده را بخوانید!

تاریخچه سیب ستاره ‌ای

سیب ستاره ‌ای میوه‌ای است که اولین بار در سال ۱۵۰۰ توسط فردی به نام سیزا دی لئون ( Cieza de Leon ) که فردی اسپانیایی است در پرو به ثبت رسید. این میوه بعد‌ها به پاناما، فیلیپین، زنگبار، جزایر کارائیب، گواتمالا و بخش‌های گرم‌تر هند برده شد. وزارت کشاورزی آمریکا بذر گیاه درخت سیب ستاره ‌ای را در سال ۱۸۰۰ از جامائیکا به فلوریدا برد و سپس آن را در هاوایی کاشت. درختان سیب ستاره‌ ای اغلب در کنار‌ جاده‌ها کاشته شده‌اند و تولید تجاری این درخت در حال حاضر در مقیاس کوچکی در جنوب فلوریدا انجام می‌شود.

 

شکل ظاهری سیب ستاره‌ ای

سطح سیب ستاره ‌ای نرم و صاف است. این میوه پوستی براق و چرمی دارد. سیب ستاره‌ ای در رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، قهوه‌ای مایل به سبز، زرد و بنفش تیره دیده می‌شود. سیب ستاره ‌ای گوشت شیرین و خوشمزه‌ای دارد. میوه سیب ستاره ‌ای بنفش رنگ دارای پوست و بافت متراکم‌تری است، در حالی که میوه سیب ستاره ‌ای به رنگ قهوه‌ای مایل به سبز دارای پوست نازک، تفاله و مایعات بیشتری است. انواع زرد رنگ سیب ستاره‌ ای نادرتر است و یافتن آن دشوار است.

 

نحوه خوردن سیب ستاره‌ ای

از سیب ستاره‌ ای به صورت تازه استفاده می‌کنند. به این صورت که این میوه را با کمک چاقو از وسط ببرید و به دو نیمه تقسیم کنید. با کمک یک قاشق گوشت سفید یا همان خمیر اطراف هسته ستاره‌ ای شکل که نام آن Starburst است را جدا کنید. میوه سیب ستاره ‌ای را به حالت پیاله در دست بگیرید و با قاشقی کوچک پالپ میوه را بردارید و میل کنید. پالپ میوه سیب ستاره ‌ای بسیار لطیف، نرم، ژله‌ای، آب‌دار و شیرین است. از این میوه همچنین می‌توانید در تهیه دسر و نوشیدنی‌ها استفاده کنید. توجه کنید که پوست سیب ستاره‌ ای را قبل از مصرف از آن جدا کنید؛ زیرا طعم تلخ و ناخوشایندی دارد. طعم سیب ستاره‌ ای با طعم انبه، شیر عسلی، شیر نارگیل و پرتقال هم‌خوانی دارد.

 

خواص سیب ستاره ای

 

خواص و ارزش غذایی سیب ستاره ‌ای

سیب ستاره ‌ای غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها است و با داشتن این مواد خواص و فواید فراوانی برای بدن ازجمله تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

کالری سیب ستاره ‌ای : ۶۷.۲ کالری

پروتئین : ۸۵.۷-۷۸.۴ گرم

کربوهیدرات : ۲.۳۳-۰.۷۲ گرم

فیبر : ۳.۳۰-۰.۷۲ گرم

 

مواد معدنی

کلسیم : ۱۷.۳-۷.۴ میلی گرم

فسفر : ۲۲.۰-۱۵.۹ میلی گرم

آهن : ۰.۶۸-۰.۳۵ میلی گرم

 

ویتامین

کاروتن : ۰.۰۳۹-۰.۰۰۴ میلی گرم

تیامین : ۰.۰۸-۰.۰۱۸ میلی گرم

ریبوفلاوین : ۰.۰۴-۰.۰۱۳ میلی گرم

نیاسین : ۱.۳۴۰-۰.۹۳۵ میلی گرم

اسید آسکوربیک: ۱۵.۲-۳.۰ میلی گرم

 

آمینو اسید

تریپتوفان : ۴ میلی گرم

لیزین : ۲۲ میلی گرم

متیونین : ۲ میلی گرم

 

خواص سیب ستاره ‌ای

گوشت این میوه منبعی از ویتامین C، کلسیم و فسفر است. همچنین گوشت میوه سیب ستاره‌ ای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فتوشیمیایی است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از همین رو در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله پیشگیری از سرطان‌های خاص موثر و مفید و هستند.

از دیگر خواص سیب ستاره‌ ای این است که گوشت سیب ستاره ‌ای رسیده با داشتن خواص مخاطی که دارد برای درمان برخی از مشکلات دستگاه تنفسی مانند درمان گلودرد، کاهش التهاب پنومونی و لارنژیت تاثیرگذار و مفید است.

از دیگر کاربرد‌های درمانی میوه سیب ستاره‌ ای این است که می‌توان از این میوه به عنوان تونیک و دیوریتیک استفاده کرد.

یک گزینه درمانی مناسب و پیشنهادی برای درمان اسهال استفاده از پوست درخت سیب ستاره ‌ای و خمیر میوه سیب ستاره ‌ای است.

سیب ستاره ‌ای را به عنوان یک درمان برای دیابت نوع یک و درمان آنژین نیز در نظر می‌گیرند. در واقع از دم‌کرده سیب ستاره ‌ای برای درمان آرتریت روماتوئید و دیابت استفاده می‌کنند. در ونزوئلا از میوه سیب ستاره‌ ای نارس برای درمان اختلالات روده‌ای استفاده می‌کنند. از عصاره پوست درخت سیب ستاره ‌ای حاوی تانن و رطوبت بوده و از این عصاره به عنوان یک تونیک و محرک برای جلوگیری از اسهال، خلط، خونریزی و درمان گونوره و گرفتگی حفره مثانه استفاده می‌کنند.

 

مضرات سیب ستاره ای

 

مضرات سیب ستاره ای

توجه ‌کنید که نباید در مصرف سیب ستاره ‌ای زیاده‌روی کنید؛ زیرا در کنار خواص و فواید بی‌نظیری که دارد در صورت زیاده‌روی در مصرف موجب بروز یبوست می‌شود.

از آنجایی‌که سیب ستاره‌ ای خواص فراوانی دارد، اما در صورت مصرف بیش از اندازه می‌تواند به بدن آسیب برساند؛ به همین دلیل باید به میزان متعادل آن را مصرف نمود. این میزانن متعادل در یک رژیم غذایی اصولی و سالم مشخص می‌شود. این رژیم متعادل، به شما کمک می‌کند یک رژیم سالم داشته باشید که شما را به تناسب اندام برساند. رژیم‌های بهاره غفاری این ویژگی‌ها را دارند زیرا بدون حذف مواد غذایی به شما این امکان را می‌دهد که تناسب اندام و سلامتی را کنار هم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید:


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه