طرز پخت آش دندونی بچه به روش سنتی تبریزی

آش دندونی که از آن به عنوان آش دندونک سنتی نیز یاد می‌شود یک آش فوق‌العاده خوشمزه است که در هنگام دندون در آوردن کودک تهیه می‌شود. مواد تشکیل دهنده آش دندونی در مناطق مختلف ایران متفاوت است. اما به طور کلی، از گندم، حبوباتی مانند نخود و لوبیا، و سبزی‌هایی مانند اسفناج و تره در پخت این آش استفاده می‌شود. گندم در این آش، نمادی از برکت و آرزوی زندگی پربرکت برای کودک است. طرز پخت آش دندونی بچه به روش سنتی تبریزی

آش دندونی چیست؟

پخت آش دندونی، یک سنت دیرینه و آیینی زیبا در فرهنگ ایرانی است که به مناسبت رویش اولین دندان کودک برگزار می‌شود. پخت این آش، از گذشته تا کنون با فلسفه‌های مختلفی همراه بوده است. برخی معتقدند که خوردن این آش، به رشد آسان‌تر و بدون درد سایر دندان‌های کودک کمک می‌کند. در حالی که برخی دیگر، آن را نمادی از برکت و آرزوی سلامتی و طول عمر برای کودک می‌دانند.

جشن دندونی و پخت آش دندونی که بین سنین 6 ماهگی تا یک سالگی کودک رخ می‌دهد، فرصتی برای شادمانی و شکرگزاری در کنار خانواده و دوستان است و خاطره‌ای شیرین از دوران کودکی برای فرزندتان به یادگار می‌گذارد.

مطلب پیشنهادی: ترکیب سبزی آش های مختلف چیست؟

ارزش غذایی آش دندونی و مزایای مصرف آن 

آش دندونی به دلیل استفاده از حبوبات و سایر مواد اولیه دارای ارزش غذایی بسیاری است و می‌تواند به سلامت بدن کمک شایانی کند. حبوبات به کار رفته در این آش با تامین نیازهای بدن به آهن مانع از بروز کم خونی می‌شوند. سبزیجات نیز این آش به یکی از بهترین آش‌ها برای سلامت سیستم گوارش تبدیل کرده است. 

ارزش غذایی آش دندونی

فیبر این آش باعث می‌شود تا افراد پایبند به رژیم لاغری بتوانند در منزل آن را تهیه کرده و نوش جان کنند.‌

مواد لازم جهت تهیه آش دندونی برای 4 نفر

گوشت گوسفندی

۲۵۰ گرم

لوبیا چیتی

نصف لیوان

لوبیا قرمز

نصف لیوان

نخود

نصف لیوان

گندم

نصف لیوان

عدس

نصف لیوان

برنج

نصف لیوان

جو

نصف لیوان

پیاز

۱ عدد بزرگ

پیاز داغ

۶ قاشق غذاخوری

نعناع داغ

۴ قاشق غذاخوری

کشک و دارچین

به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه

به مقدار کافی

 

طرز تهیه آش دندونی سنتی به سبک تبریزی

ساده‌ترین روش برای تهیه آش دندونی به شرح زیر است:

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه آش رشته مجلسی

مرحله اول

در اولین مرحله برای گرفتن نفخ حبوبات و کمک به پخت بهتر آن‌ها از یک شب قبل جو، گندم و حبوبات را در ظروف جداگانه می‌خیسانیم. بهتر است چندین بار آب موجود در ظروف را تعویض کنید تا نفخ به درستی گرفته شود.

مرحله دوم

نخود را آب کشی کرده و درون قابلمه‌ای می‌ریزیم. کمی آب اضافه کرده و بر روی حرارت قرار می‌دهیم. درب قابلمه در این مرحله باید بسته باشد تا نخودها مغز پخت شوند.

مرحله سوم

پس از اینکه آب به جوش آمد، حرارت را ملایم‌‌تر می‌کنیم. هم زمان لوبیا قرمز و لوبیا چیتی را آبکشی کرده و درون ظرفی جداگانه می‌ریزیم. سپس ظرف را به همراه مقداری آب بر روی حرارت قرار می‌دهیم.

مرحله چهارم

در یک قابلمه جداگانه پیازها را پس از شست و شو خرد کرده و به همراه گوشت بر روی حرارت قرار می‌دهیم تا تفت بخورند. مقداری دارچین به شرف اضافه کرده و 6 پیمانه آب می‌ریزیم. درب قابلمه را می‌بندیم و اجازه می‌دهیم آب به جوش آید.

مرحله پنجم

در قابلمه‌ای جداگانه جو و گندم آبکشی کرده را به همراه مقداری آب می‌ریزیم. ظرف را بر روی حرارت گذاشته تا به جوش آید. هم زمان ظرف را هم می‌زنیم تا ته نگیرد. پس از پختن جو و گندم، عدس را به ظرف اضافه می‌کنیم.

مرحله ششم

پس از گذشت 15 دقیقه برنج شسته شده را به قابلمه جو، گندم و عدس اضافه می‌کنیم. گوشت پخته را از روی حرارت برمی‌داریم و پس از سرد شدن به صورت ریش ریش خورد می‌کنیم‌.

مرحله هفتم

گوشت را به همراه آب گوشت و همچنین نخود و لوبیا پخته شده به ظرف اضافه می‌کنیم. در این مرحله می‌توان حتی از عصاره قلم نیز استفاده کرد.

مرحله هشتم

مقداری پیاز داغ و نعنا داغ و کشک به آش دندونی اضافه می‌کنیم. آش دندونی را هم زده و ادویه‌‌های مهم مانند نمک و فلفل را اضافه می‌کنیم. پس از گذشت 15 دقیقه آش آماده سرو شدن است.

طرز تهیه آش دندونی دیشلیق تبریزی

آش دندونی با سیرابی

آش دندونی شما آماده شده است. می‌توانید آن را با کشک و نعنا تزیین کرده و نوش جان کنید.‌ جالب است بدانید امکان پخت آش دندونی با استفاده از سیرابی نیز وجود دارد. اگر قصد پخت آش دندونی با سیرابی را دارید، کافی است در مراحل پخت به جای گوشت از سیرابی استفاده کنید.‌ در واقع یکی از بهترین ترفند های پخت آش دندونی رژیمی استفاده از سیرابی به جای گوشت در آن است. برای دریافت رژیم غذایی اختصاصی خود می توانید با کارشناسان غفاری دایت در ارتباط باشید. 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه