طرز تهیه آش رشته مجلسی و خوشمزه برای ۱۰ نفر

آش رشته که یکی از غذاهای سنتی ایران است، از محبوب‌ترین آش‌ها بین ایرانیان است. آش رشته می‌تواند به‌عنوان وعده اصلی و یا پیش غذا مورد استفاده قرار گیرد. در ماه رمضان آش رشته برای افطار نیز غذای مناسب و محبوبی است. آش رشته در فصل‌های سرد سال طرفداران بیشتری دارد، همچنین در مناسبت‌های خاص مانند شب یلدا، چهارشنبه سوری و سیزده به در نیز این آش خوشمزه را طبخ می‌کنند. در بین انواع آش نذری آش رشته از محبوبیت بیشتری برخوردار است. طرز تهیه آش رشته مجلسی و خوشمزه برای ۱۰ نفر

علاوه بر آش رشته،  در بین انواع آش نذری آش شله قلمکار و آش کشک نیز محبوب است. سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج است. همچنین حبوبات معمول در این آش خوشمزه نخود، لوبیا و عدس است. در این مطلب از غفاری دایت که مربوط به روش تهیه آش رشته است به شرح طرز تهیه آش رشته خوشمزه و مجلسی به روش تهرانی و روش پخت آش رشته برای ۱۰ نفر پرداختیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین افطاری های رژیمی

طرز تهیه آش رشته برای 10 نفر

طرز تهیه آش رشته نذری برای 10 نفر

وسایل آش رشته چیست؟ مواد لازم برای تهیه آش رشته برای ۱۰ نفر عبارتند از:

  • حبوبات: یک پیمانه نخود، یک پیمانه لوبیا چیتی، یک پیمانه لوبیا قرمز، یک پیمانه عدس (میزان حبوبات اش رشته برای هر نفر حدود یک تا دو قاشق غذاخوری است)
  • یک و نیم کیلو گرم سبزی آش (آش رشته با یک کیلو سبزی نیازمند حبوبات کمتری است)
  • یک و نیم بسته رشته آش
  • سه تا چهار عدد پیاز بزرگ
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه به میزان نیاز
  • نعناع خشک به میزان نیاز
  • کشک به میزان نیاز
  • سیر به میزان نیاز
  • روغن مایع

دستور پخت آش رشته برای ۱۰ نفر به این صورت است که ابتدا در مرحله اول حبوبات به جز عدس را باید از شب قبل خیس کنید و در طی شب نیز چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و بهتر پخته شود. عدس از یک ساعت قبل از پختن آش خیس کنید. سپس در مرحله دوم لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و نخود را جداگانه بپزید اما عدس را نیم‌پز کنید در غیر این صورت در طول پختن آش رشته عدس وا رفته و خراب می‌شود. حال در مرحله سوم پیاز‌ها را نگینی خرد کنید و همراه با روغن در قابلمه بزرگ که می‌خواهید آش رشته را در آن بپزید تفت دهید تا پیاز شفاف و نرم شود.

پس از اینکه پیاز نرم شد فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید و با هم تفت دهید.در مرحله چهارم حبوبات پخته شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی با پیاز تفت دهید و به مقدار نیاز به قابلمه آب‌جوش اضافه کنید. در این مرحله برای لعاب آش رشته می‌توانید یک قاشق آرد اضافه کنید و یا برای طعم و لعاب بهتر می‌توانید به جای آب به آش رشته  آب گوشت یا آب قلم اضافه کنید. در مرحله پنجم در این مرحله پس از جوش آمدن آب قابلمه سبزی آش را که از قبل پاک کرده، شسته و خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و شعله را کم کرده و بگذارید سبزی آش با حرارت ملایم بپزد.

در مرحله ششم بعد از اینکه سبزی پخت، رشته آشی را به قابلمه اضافه می‌کنیم. رشته‌ها را آرام آرام اضافه کنید و هم بزنید تا بهم نچسبند.اجازه دهید آش بپزد و جا بیفتد و اگر پس از آن دیدید که آش خیلی غلیظ شد کافی است یک یا دو لیوان آب جوش به آش اضافه کنید. در مرحله آخر که تزیین آش هست، نعناع را در روغن داغ تفت دهید. سیر‌ها را خرد کرده و در تابه جداگانه تفت دهید. 

حال می‌توانید این آش رشته خوشمزه را با نعناع داغ، سیر داغ، پیاز داغ و کشک تزیین کنید.آش رشته نذری را نیز با همین دستور آش رشته می‌توانید بپزید.برای آشنایی با خاصیت هایی ک رازیانه برای زنان و مردان دارد پیشنهاد میشود مقال  خواص رازیانه چیست؟! را مطالعه نمایید.

طرز تهیه آش رشته مجلسی

طرز تهیه آش رشته مجلسی و خوشمزه به روش تهرانی

مواد لازم برای تهیه آش رشته مجلسی و خوشمزه عبارتند از :

  • دو عدد پیاز بزرگ
  • شش حبه سیر
  • یک پیمانه عدس
  • ۵۰۰ گرم سبزی آش
  • یک پیمانه نخود
  • یک پیمانه لوبیا چیتی
  • دو قاشق غذا خوری نعناع خشک
  • کشک به میزان لازم
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

مرحله اول: حبوبات شامل نخود، لوبیا، عدس را از شب قبل خیس کنید تا نفخ حبوبات را گرفته و پخت آن‌ها نیز ساده‌تر شود. آب حبوبات را چند بار عوض کنید تا نفخ آن‌ها به خوبی گرفته شود.

برای اولین مرحله لوبیا چیتی و نخود را همراه با آب روی حرارت بگذارید تا بپزند. به جای لوبیا چیتی از لوبیا قرمز هم می‌توانید استفاده کنید. در بین حبوبات عدس نیازی به خیس کردن از یک شب قبل تدارد و یک ساعت زمان نیز برای خیساندن عدس کافی است.

مرحله دوم: همزمان با پخت لوبیا چیتی و نخود،  پیاز‌ها را خرد کرده و در قابلمه‌ای دیگر با روغن مایع تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود. در این مرحله به پیاز در حال تفت مقداری زردچوبه و فلفل سیاه بیفزایید و به خوبی با پیاز مخلوط کرده و تفت دهید. پس از اینکه لوبیا چیتی و نخود پخت، آن‌ها را به پیاز در حال تفت اضافه کنید و لوبیا چیتی و نخود را کمی با پیاز تفت دهید.

اگر میخواهید با کدو تنبل و خواص معجزه آسای آن آشنا شوید میتوانید به مقاله خواص کدو حلوایی مراجعه نمایید.

مرحله سوم: در این مرحله چند لیوان آب‌جوش و عدس را به قابلمه اضافه می‌کنیم و منتظر پخت آن می‌شویم. بعد از اینکه عدس پخت، سبزی آش را که از قبل پاک کرده، شسته و خرد کرده‌ایم به قابلمه اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم: بعد از اینکه سبزی آش را اضافه کردیم نباید در قابلمه را به طور کامل ببندیم زیرا رنگ سبزی را خراب می‌کند. بعد از اینکه سبزی آش ما پخت در این مرحله از پختن آش، رشته آش را به آن اضافه می‌کنیم و به خوبی با مواد دیگر مخلوط می‌کنیم. برای بیشتر شدن لعاب آش، می‌توانید یک قاشق آرد به آن بیفزایید. اندازه نمک آش را بعد از افزودن رشته آش اندازه گیری و تنظیم کنید.

مرحله پنجم: این مرحله از پختن آش مربوط به تزیین آش است. نعناع خشک، پیاز باقی مانده و سیر‌ها را جداگانه تفت دهید. از نعناع داغ، سیر داغ، پیاز داغ و کشک برای تزیین آش استفاده کنید.

اگر شما هم دچار اضافه وزن هستید احتمالاً روش های لاغری متعددی را تا الان امتحان کرده اید.برای آشنایی با روش های غفاری به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

آش و رژیم لاغری

آش و رژیم لاغری

آش رشته یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی بین کسانی است که به انواع آش علاقه دارند. این غذای خوشمزه، نه‌تنها طعم و عطر خوبی دارد، بلکه خواص زیادی دارد که به دلیل استفاده از انواع سبزیجات و حبوبات است. یکی از ویژگی‌های این آش، این است که می‌تواند شما را تا مدت زیادی سیر نگه دارد، به همین دلیل استفاده از آن در وعده‌های اصلی می‌تواند یک غذای مقوی و کم کالری محسوب شود.

افرادی که تحت رژیم لاغری هستند نیز دوست دارند این غذای خوشمزه را میل کنند؛ به همین دلیل است که رژیم‌های اصولی و سالمی همچون رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران زیادی دارند، زیرا این رژیم‌ها هیچ مواد غذایی را به‌طور کامل حذف نمی‌کنند و به همین دلیل به سلامت شما آسیب نمی‌زنند و در عین حال کمک می‌کنند به وزن ایده آل برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید رژیم خود را همین حالا دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (75 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه