طرز تهیه شله زرد نذری و حرفه ای به روش خاص

شله زرد یک دسر اصیل خوشمزه و محبوب ایرانی است که در مراسم‌های مذهبی مختلف نیز پخته می‌شود. شله زرد هم به صورت گرم و هم به صورت سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد طرز تهیه شله زرد نذری و حرفه ای به روش خاص

 روش درست کردن شله زرد ساده است و در این مطلب ما به آموزش شله زرد می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با طرز تهیه شله زرد است به معرفی طرز تهیه شله زرد نذری و طرز تهیه و پخت شله زرد حرفه‌ای می‌پردازیم. 

آموزش شله زرد

آموزش طرز تهیه شله زرد نذری

در این مطلب به آموزش پخت شله زرد که در ماه محرم و ماه رمضان طرفدار‌های بسیاری دارد و برای افطار در ماه رمضان به مصرف می‌شود می‌پردازیم.

برای تهیه شله زرد نذری که در ایام مذهبی مانند ماه محرم و همچنین ماه رمضان برای افطار سرو تهیه می‌شود باید اندازه و پیمانه‌ مواد لازم را به مقدار بالاتر و بیشتر در نظر بگیرید. در واقع تفاوت بین طرز تهیه شله زرد نذری با شله زرد خانگی مقدار حجم و مقدار مواد لازم برای تهیه این دسر خوشمزه است. در ادامه به دستور پخت شله زرد نذری می پردازیم.

مواد لازم برای طرز تهیه شله زرد نذری برای ۵۰ نفر عبارتند از:

  • دو کیلوگرم برنج ریزدانه
  • چهار کیلوگرم شکر سفید
  • ۵/۱ لیتر گلاب با کیفیت
  • یک بسته نیم مثقالی زعفران
  • ۸۵۰ گرم خلال بادام
  • ۱۰۰ گرم خلال پسته
  • آب به مقدار لازم
  • پودر دارچین به میزان مورد نیاز
  • پودر هل به میزان مورد نیاز
  • مواد لازم برای تزئینات شله زرد
  • کاسه و ظروف یکبار مصرف برای سرو نذری
  • شابلون برای تزئین روی نذری (اختیاری)

دستور پخت شله زرد به صورت مرحله به مرحله به شکل زیر است.

مرحله اول

برنج ریز دانه را از ۲۴ ساعت قبل از پخت شله زرد شسته و در آب سرد خیس کنید و بعد از اینکه ۲۴ ساعت گذشت برنج خیس شده را هم بزنید تا برنج‌های ریزدانه بیشتر خرد شوند.

مرحله دوم

یک قابلمه بزرگ را روی شعله قرار دهید و درون قابلمه آب بریزید. با توجه به اینکه باید مدام شله زرد را هم بزنید و از ملاقه فلزی استفاده خواهید کرد بهتر است از ظرف تفلن استفاده نکنید تا خراب نشود و قابلمه‌های از جنس مس و نیکل را ترجیح دهید.

مرحله سوم

آب داخل قابلمه که به جوش آمد، آب برنج خیس شده را دور بریزید و آن را به آب در حال جوش اضافه کنید. توجا داشته باشید میزان آب باید ۷ برابر میزان برنج باشد. حرارت گاز را تا زمان به جوش آمدن آب و برنج ریزدانه زیاد کنید.

مرحله چهارم

حرارت زیاد کرده در مرحله قبل را بعد از به جوش آمدن آب و برنج کم کنید و اجازه دهید برای مدت زمان دو ساعت اجازه دهید رو حرارت کم بپزد تا برنج مغز پخت شود و در این فاصله نیاز به هم زدن مداوم نیست و فقط مراقب باشید که ته نگیرد.

مرحله پنجم

بعد از اینکه برنج ریز دانه پخت نوبت به اضافه کردن شکر می‌رسد. برای این‌ کار در یک قابلمه آب ریخته و همه شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل شود و نیازی به حرارت نیست. بعد از اینکه شکر در آب حل شد، آن را از صافی عبور دهید و بعد آن را آرام آرام به برنج مغز پخت شده اضافه کنید. بعد از اضافه کردن شکر ممکن است برنج کمی سفت شود که به آن دو لیوان آب اضافه کنید و بعد از اینکه به جوش آمد به غلظت مورد نظر خواهد رسید. از زمان‌که شکر را اضافه می‌کنید باید به صورت مداوم شله زرد را هم بزنید.

مرحله ششم

در این مرحله خلال بادام را به را به شله زرد اضافه کرده تا کمی نرم شود و زعفران را نیز دم کرده و همراه گلاب به قابلمه اضافه کنید و همچنان شله زرد را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله هفتم

بعد از اینکه شله زرد به غلظت مد نظر رسید در قابلمه را بسته و شعله گاز را کم کنید. بعد از ۱۵ دقیقه، برای بهتر شدن طعم شله زرد و جا افتادن آن یک دم کنی برای قابلمه گذاشته و شعلا را نیز خاموش کنید و برای ۳۰ دقیقه بگذارید بماند.

مرحله هشتم

برای تزئین شله زرد از پودر دارچین، پودر هل، خلال پسته، خلال بادام تزئین کنید. همچنین برای زیباتر شدن تزئین می‌توانید از شابلون‌های نوشته دار استفاده کنید. پیشنهاد می شود مقاله خواص کدو حلوایی را مطالعه کنید

طرز تهیه و پخت شله زرد

طرز تهیه و پخت شله زرد حرفه ‌ای

مواد لازم برای پخت شله زرد حرفه ‌ای برای ۴ نفر عبارتند از :

  • یک پیمانه برنج نیم دانه ایرانی
  • دو پیمانه شکر
  • نصف پیمانه گلاب
  • ۵۰ گرم کره
  • یک قاشق چای‌خوری زعفران
  • نصف لیوان خلال بادام
  • سه قاشق غذاخوری هل دم کرده یا عرق هل
  • دارچین به مقدار مورد نیاز

روش درست کردن شله زرد به صورت حرفه‌ای به این صورت است که در مرحله اول برنج نیم دانه را تمیز کرده و از شب قبل آن را با گلاب و زعفران (بدون ریختن نمک) خیس کنید. با ریختن زعفران هنگام خیس کردن موجب خوش‌ رنگ‌تر شدن دانه‌های برنج می‌شود. همچنین علاوه بر برنج خلال بادام را یک ساعت پیش از پخت شله زرد حرفه‌ای در آب و گلاب خیس کنید تا نرم شود. مرحله بعد پخت برنج است که در یک قابلمه مناسب به اندازه ۶ تا ۷ لیوان آب بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید.

زمانی که آب به جوش آمد برنج را به آن اضافه کرده و منتظر می‌شویم تا آب مجددا به جوش بیاید و کف برنج را با کف‌گیر چوبی بگیرید و کمی نمک اضافه کنید. اجازه دهید تا برنج کاملا پخته و مغز پخت شود اگر آب برنج کم آمد مجدد به آن اضافه کنید و مطمئن شوید برنج کاملا پخته شود.

مرحله بعد، مرحله افزودن سایر مواد است. بعد از اینکه برنج نیم دانه کاملا پخت و نرم شد زعفران دم شده غلیظ را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی رنگ دهد و بعد کره را اضافه کنید و هم بزنید تا کره کاملا آب شده و حل شود‌. حال نوبت افزودن شکر است، پس از اینکه شکر را اضافه کردید مدام هم بزتید تا شکر کاملا حل شود و بعد خلال‌ بادام‌هایی که در آب و گلاب خیس کردید را اضافه کنید و اجازه دهید شله زرد چند جوش بزند، سپس گلاب و هل دم کرده یا عرق هل را نیز اضافه کرده و توجه کنید بعد از افزودن گلاب برای از بین نرفتن عطر و بوی آن باید شله زرد را از روی حرارت بردارید.

در این مرحله برای قابلمه دم‌کنی بگذارید و زیر آن شعله پخش کن گذاشته و شعله را کم کنید بعد از مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شعله رو خاموش کنید اما دم کنی را برندارید و اجازه دهید با شعله خاموش ۲۰ دقیقه دیگر نیز شله زرد با دم کنی بماند. حال می‌توانید با خلال پسته، خلال بادام، دارچین و گل محمدی شله زرد خود را تزئین کنید.

برای درست کردن یک حلوای خوشمزه پیشنهاد می شود مقاله طرز تهیه حلوا را مطالعه کنید

طرز تهیه شله زرد و پخت شله زرد حرفه ای

شله زرد و رژیم لاغری

شله زرد یکی از دسرهای خوشمزه است که به دلیل دارا بودن برنج و شکر، بسیاری از مشاورین تغذیه مصرف آن را به‌طور کامل ممنوع می‌کنند؛ اما برخی از افراد به این دسر شیرین، علاقه بسیاری دارند. چنین مواد غذایی باید به دلیل داشتن کالری بالا به میزان کم و کنترل شده استفاده شوند، زیرا برنج و زعفران خواصی دارند که با میل کردن شله زرد از آن‌ها استفاده می‌کنیم. رژیم‌ لاغری بهاره غفاری هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کند، بلکه به شما یک رژیم‌ غذایی اصولی ارائه می‌دهد که به کمک آن، بتوانید وزن خود را کاهش داده و به تناسب اندام برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌های بر روی غفاری دایت؛ و برای دریافت رژیم خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (43 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه