طرز تهیه حلوا ، خوشمزه و آسان!

یکی از دسر‌های خوشمزه ایرانی حلوا است. حلوا انواع مختلفی دارد که از جمله این حلوا‌ها می‌توان به حلوای شیری، حلوای زعفرانی و حلوای هویج اشاره کرد که طرفداران خود را دارد. از حلوا در مراسم‌های عذاداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از مردم طرز تهیه حلوا را بلد نیستند. طرز تهیه حلوا ساده و روان است اما زما‌ن‌گیر است. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با طرز تهیه حلوا است به معرفی چند طرز تهیه حلوا از جمله طرز تهیه حلوا شکری خانگی، آموزش حلوا زعفرانی و طرز تهیه حلوا کفگیری می‌پردازیم. طرز تهیه حلوا ، خوشمزه و آسان!

طرز تهیه حلوا ارده با آرد گندم

طرز تهیه حلوا شکری خانگی

حلوا شکری که نام دسگر آن حلوا ارده است که از خوراکی‌های مقوی و بسیار پرطرفدار است.

مواد لازم برای تهیه حلوا شکری

ارده

۱۲۰ گرم 

آرد گندم

۲۱۰ گرم 

آب

یک پیمانه 

شیره انگور و یا شکر

۵۰۰ گرم 

گردو خشک شده

۱۵۰ گرم 

گلاب

۳ قاشق سوپ‌خوری 

زعفران دم کرده

یک قاشق سوپ‌خوری 

کره

به میزان مورد نیاز

پودر پسته به میزان مورد نیاز

 

برای تهیه حلوا شکری خانگی باید به‌صورت زیر عمل کرد.

مرحله اول: آرد را با حرارت ملایم گاز تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود؛ اما دقت کنید که رنگ آرد تغییر نکند

مرحله دوم: ارده را له آرد تفت خرده اضافه کنید و این مخلوط و آرد گندم و ارده را به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم هم بزنید.

مرحله سورم: گردو خرد شده را اضافه کنید و مواد را به اندازه ترکیب شدن با همدیگر هم بزنید و به ظرفی مناسب منتقل کنید. شکر و آب را درون یک ظرف مناسب بریزید و روی حرارت هم بزنید تا شکر ذوب شده و به خوبی در آب حل شود (به جای شکر می‌توانید از شیره انگور و یا عسل استفاده کنید).

مرحله چهارم: گلاب و زعفران را به مخلوط آب و شکر اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا دمای شربت حلوا به نقطه جوش برسد. سپس این شربت را به مخلوط آرد، ارده و گردو خرد شده اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا شربت و مخلوط آرد به دمای یکسانی برسند.

مرحله پنجم: به کمک سلفون قالب کمربندی را پوشانده و حلوا شکری را درون آن بریزید و قاشقی را با کره ذوب شده چرب کنید و به کمک آن سطح حلوا شکری را صاف کنید و مقداری خلال پسته و یا پودر پسته را روی حلوا شکری ریخته و آن را برای مدت زمان ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید.

آموزش حلوا زعفرانی

آموزش حلوا زعفرانی

مواد لازم برای تهیه این حلوای خوشمزه عبارتند از :

  • یک لیوان شکر
  • دو لیوان آرد سفید
  • یک چهارم لیوان زعفران دم کرده
  • نصف لیوان روغن مایع
  • صد گرم کره
  • یک چهارم لیوان گلاب
  • یک و نیم لیوان آب
  • پودر هل اختیاری

برای تهیه حلوای زعفرانی ابتدا باید شربت حلوا را درست کنید. برای تهیه شربت حلوا زعفران دم کرده را همراه با آب و شکر مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا به خوبی با هم مخلوط شوند  و برای چند دقیقه بجوشند، سپس شعله گاز را خاموش کنید.

آرد را ابتدا چند بار الک کنید و در یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود و همجنین رنگ آرد نیز تغییر کند. تفت دادن آرد را برای مدت زمان ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ادامه می‌دهید و مرتب آرد هم میزنید تا نسوزد.

سپس با تغییر رنگ آرد می‌توانید کره و روغن را به آرد اضافه کنید و همچنان به تفت دادن آرد ادامه دهید تا رنگ آن به قهوه‌ای کم‌رنگ تغییر پیدا کند. سپس آرد را از روی حرارت بردارید و شربتی را که از قبل آماده کردید را به آرد اضافه کرده و خوب با هم مخلوط تا آرد دیگر حالت گلوله گلوله نداشته باشد و از حالت شل بودن دربیاید.

حلوا برای سفت شدن به مدت زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه نیاز دارد و بعد از اینکه حلوا سفت شد به آن هل و گلاب را اضافه کنید تا عطر گلاب در اثر حرارت از بین نرود.

بهتر است هنگام درست کردن حلوا از شعله پخش کن استفاده کنید تا حرارت به صورت یکدست در تمام ظرف پخش شود. حلوا زعفرانی را می‌توانید به عنوان دسر سرو کنید.

طرز تهیه حلوای کفگیری

طرز تهیه حلوای کفگیری

حلوای کفگیری یکی از انواع حلواهای تبریز است که در بین آذری‌ها بسیار محبوب است‌‌.

مواد لازم برای تهیه حلوای کفگیری عبارتند از:

  • دو لیوان آرد سفید قنادی
  • یک لیوان آرد نخودچی
  • پنجاه گرم کره
  • دو لیوان پودر قند
  • نصف لیوان بادام یا گردو خرد شده
  • ۲/۳ لیوان روغن جامد یا نیمه جامد
  • یک قاشق سوپ خوری زعفران دم کرده
  • دو قاشق سوپ خوری پودر هل

طرز تهیه حلوا کفگیری به این صورت است که ابتدا در مرحله اول آرد سفید قنادی را با حرارت ملایم برای مدت زمان ۴۵ دقیقه تفت می‌دهیم تا خامی آرد گرفته شود و رنگ آرد خیلی تغییر نکند. در این مرحله تابه را از روی حرارت بردارید و داخل آن آرد نخودچی را الک کنید و مجددا روی حرارت قرار دهید و آرد سفید و آرد نخودچی را برای مدت زمان ۱۰ دقیقه با هم تفت دهید.

بعد از این آرد‌ها را الک کنید و به این آرد‌های الک شده روغن و کره را اضافه کنید و برای مدت زمان ۵ دقیقه مجددا آن‌ها را تفت دهید و سپس تابه را کنار گذاشته تا کمی خنک شود. در ادامه طرز تهیه حلوا باید به این صورت عمل کنید که هل را آسیاب کرده و بادام و گردو را نیز در آسیاب کنید و فقط تا حدی که خرد شوند آن‌ها را نیز آسیاب کنید.

در ادامه وقتی که آرد خنک شد نثار را در آرد الک کنید و سپس پودر هل و زعفران را اضافه کرده و با کمک پشت قاشق نثار را به خورد آرد دهید که این مرحله کمی سخت است و از تمام قدرت و زور خود استفاده کنید تا نثار را به خورد آرد دهید.

در این مرحله بادام و یا گردو آسیاب شده را نیز اضافه کنید. در این مرحله با کمک فشار دست خود حلوا را منسجم کرده و در یک گوشه تابه حلوا را جمع کنید و کفگیر را داخل حلوا فرو کنید و حلوا را بلند کرده و بشقاب را روی حلوا برگردانید و حلوا را داخل بشقاب برگردانید. حلوای کفگیری شما آماده‌ی سرو است.

طرز تهیه حلوا

حلوا و رژیم غذایی

حلوا یکی از مواد غذایی است که در رژیم‌های لاغری اغلب حذف می‌شود، زیرا کالری بالایی دارد. با این‌حال می‌توان با تنظیم کالری آن در یک رژیم غذایی اصولی، از خواص آن استفاده کرد. به همین دلیل رژیم‌هایی همچون رژیم‌های بهاره غفاری که در کنار تناسب اندام به سلامتی نیز اهمیت می‌دهند و هیچ ماده غذایی را به‌طور کامل حذف نمی‌کنند، طرفداران بسیار زیادی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه