ترکیب سبزی انواع آش چیست و چه تفاوتی دارند؟

ترکیب سبزی هر آش چیه؟ آش یکی از مهم‌ترین و در عین حال ساده‌ترین غذاهایی است که در سراسر جهان و به خصوص کشور عزیزمان ایران پخت می‌شود. یکی از مهم‌ترین موادی که معمولا در تهیه آش مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزایای آن را چندین برابر می‌کند، سبزی آش است؛ اما آیا به نظر شما ترکیب سبزی در تمامی آش‌ها مشابه یکدیگر است؟ قطعا خیر. سبزیجاتی که در تهیه انواع آش مورد استفاده قرار می‌گیرند، یک سری تفاوت‌ها با یکدیگر دارند. به همین دلیل نیز خواص درمانی‌شان متفاوت است. شناخت ترکیبات هر آش برای تمامی کسانی که علاقه چندانی به آشپزی دارند، ضروری است. ترکیب سبزی انواع آش چیست و چه تفاوتی دارند؟

مهم‌ترین سبزی‌های مشترک میان سبزی‌های آش

اگر چه از سبزی‌های متنوعی برای پخت انواع آش استفاده می‌شود اما باید بدانید که گشنیز، جعفری و اسفناج در ترکیبات انواع آش موجود هستند. به عبارتی می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل مزایای بسیار زیاد سبزی آش به دلیل وجود سبزی‌های نام برده است.

اگر قصد دارید از این سبزی‌ها برای پخت انواع آش استفاده کنید، ضروری است نسبت به خرید سبزی‌های آماده اقدام کنید تا آش پخته شده رنگ و طعم فوق‌العاده‌ای داشته باشید. همچنین ضروری است سبزی‌های تهیه شده را به درستی بشویید و به قطعات کوچک نیم سانتی ریز کنید.

مطلب پیشنهادی: مهمترین خواص اسفناج

۱- ترکیبات سبزی آش رشته چیست؟

آش رشته به عنوان یکی از محبوب‌ترین آش‌های ایرانی است که از انواع سبزیجات مهم و خوش طعم زیر در پخت آن استفاده می شود:

  • شوید
  • تره
  • جعفری
  • اسفناج
  • گشنیز یا چغندر

در واقع می‌توان گفت ترکیب این سبزیجات باعث محبوبیت دوچندان این آش و مزایای درمانی بسیار آن شده‌اند. استفاده از حبوبات در فرایند پخت آش رشته مجلسی، آن را به یکی از بهترین غذاهای ایرانی تبدیل کرده است که حتی برای درمان سرماخوردگی نیز بسیار مفید است. 

انواع سبزی آش

۲- ترکیبات سبزی آش دوغ

آش دوغ یکی دیگر از بهترین و محبوب‌ترین آش‌های ایرانی است که با استفاده از سبزی آش تهیه می‌شود. توجه داشته باشید که سبزی آش دوغ در شهرهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در کرمانشاه سبزی آش دروغ عبارت است از:

  • شوید
  • جعفری
  • اسفناج
  • تره
  • گشنیز

در شهر اردبیل تنها از شوید، تره و جعفری برای پخت تهیه سبزی این آش استفاده می‌شود. در مازندران با ترکیب نعنا، گشنیز و چغندر، سبزی آش دوغ تهیه می‌شود. تبریزی‌ها نیز از سیر و برگ سبز سیر، نعنا، تره و گشنیز برای تهیه آش دوغ استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: روش پخت آش دوغ رژیمی

۳- ترکیبات سبزی آش شله قلمکار

آش شله قلمکار را می‌توان یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌های ایرانی دانست که به دلیل داشتن مزایای فراوان برای سلامتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای تهیه آش شله قلمکار فوق‌العاده خوشمزه از سبزیجاتی مانند نعناع، جعفری، اسفناج، گشنیز، ریحان و مرزه به مقدار لازم استفاده می‌شود. به همین دلیل است که مصرف این آش می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی شما موثر باشد.

 

۴- سبزی آش جو چیست؟

آش جو یک آش قدیمی است که در دوران نقاهت بیماری‌های مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آش فوق‌العاده از سبزیجاتی چون جعفری، تره، گشنیز، برگ چغندر یا اسفناج برای خوشمزه‌تر شدن استفاده می‌کند. وجود حبوبات و جو در کنار سبزیجات نام برده نه تنها طعم این آش را فوق‌العاده می‌کند، بلکه موجب افزایش ارزش غذایی آن نیز می‌شود.

 

۵- ترکیبات سبزی آش اوماج

آش اوماج یکی دیگر از آش‌های سنتی کشور عزیزمان ایران است که نسبت به سایر آش‌های نام برده شهرت کمتری دارد. از این آش در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که آش اوماج شباهت فراوانی به آش رشته دارد. با این تفاوت که به جای رشته از خمیر در تهیه آن استفاده می‌شود.

سبزی آش اوماج از سبزیجات معطر مانند مرزه، ریحان و تره تهیه می‌شود.

۶- سبزی آش کارده شیرازی

آش کارده یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های محلی شیراز  است که با استفاده از سبزی با برگ‌های پهن به نام کارده تهیه می‌شود. کارده یک گیاه گرمسیری است که مزایای فراوانی برای بدن دارد. این گیاه می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی کاهش دهد. برای تهیه این آش از مقداری آب لیمو، برنج و کارده استفاده می‌شود.

ترکیب سبزی هر آش چیه

۷- آش دندونی با چه سبزی پخت می شود؟

آش دندونی بر خلاف سایر آش‌های ایرانی حتی بدون استفاده از سبزیجات نیز قابل پخت است. این آش که از گوشت سفید و حبوبات در فرایند پخت استفاده می‌کند در هر شهر ایران یک دستور تهیه دارد. به عنوان مثال در کردستان این آش را با استفاده از مرزه تهیه می‌کنند. سبزواری‌ها از تره و برخی دیگر از نعنا به عنوان سبزی در این آش استفاده می‌کنند.‌ شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود تصمیم بگیرید که کدام یک از سبزیجات موجود در بازار گزینه بهتری برای استفاده در این آش خوش طعم است.

مطلب پیشنهادی: مهمترین خواص گشنیز و تخم گشنیز

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی ترکیب انواع سبزی آش پرداختیم و گفتیم که هر آش از چه سبزی‌هایی تهیه شده است. حالا که در این باره اطلاعات بیشتری به دست آورده‌اید، می‌توانید هر یک از آش‌های خوشمزه دلخواه را به راحتی در منزل تهیه کرده و نوش جان کنید.

توجه داشته باشید که هر یک از آش‌های نام برده دارای مزایای بسیار زیادی است که تقاضا برای پخت آن را دوچندان کرده است. اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید و به دنبال درمان سریع هستید، می‌توانید با متخصصان تغذیه در رابطه با مصرف انواع آش مشورت داشته باشید. همچنین می توانید از بخش رژیم من در وبسایت غفاری دایت، رژیم غذایی متناسب با شرایط بدنی خود را دریافت نمائید. 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه