از خواص تخم گشنیز و خواص گشنیز چه می دانید؟!

از تخم گشنیز معمولا به عنوان ادویه استفاده می‌شود. خواص تخم گشنیز فراوان است و به عنوان ماده دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه تخم گشنیز درشت است و رنگ آن قهوه‌ای است و حفره توخالی دارد که عصاره این گیاه نیز در آن است. خواص تخم گشتیز فراوان است و از جمله خواص تخم گشنیز می‌توان به مواردی مانند کنترل دیابت، سلامت پوست، درمان ریزش مو، ضدنفخ، کنترل کلسترل، تنظیم قاعدگی، سلامت قلب، درمان روماتیسم، تقویت سیستم عصبی و کاهش وزن اشاره کرد.

از خواص تخم گشنیز و خواص گشنیز چه می دانید؟!

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص تخم گشنیز است به بررسی خواص درمانی گشنیز، طبع گشنیز گرم است یا سرد، گشنیز در چه غذاهایی استفاده می‌شود، خواص گشنیز برای مو، خواص تخم گشنیز برای دیابت، خواص تخم گشنیز برای پوست، خواص گشنیز برای کلیه، خواص گشنیز برای لاغری و در نهایت مضرات گشنیز می‌پردازیم.

خواص گشنیز برای بدن

خواص درمانی گشنیز

قبل از بررسی این موضوع که گشنیز برای چی خوبه ابتدا باید با ویژگی‌های این گیاه مفید آشنا شویم. گشنیز گیاهی بسیار خوش عطر است که به شکل‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. برگ، ساقه و تخم گشنیز دارای خواص مختلفی است و سرشار از ویتأمین‌ها و مواد معدنی هستند. خواص درمانی این گیاه به اندازه‌ای است که به آن لقب گیاه معجزه‌آسا داده شده است. از گشنیز برای کاهش میزان کلسترول خون، مشکلات پوستی، تنظیم فشارخون، درمان التهاب و ... استفاده می‌شود.گشنیز گیاهی همه فن حریف و بسیار کاربردی است. 
 
از این گیاه هم به عنوان ادویه و هم به صورت چاشنی برای غذا‌های مختلف استفاده می‌شود. نام علمی گشنیز کوریاندروم ساتیوم ال است و به صورت‌های مختلف خام یا خشک شده قابل استفاده است. گشنیز دارای 11 ماده از روغن‌های اسانسی، مواد معدنی، ویتأمین‌ها و 6 نوع اسید است. 
 

سبزی گشنیز یک گیاه بسیار مفید و بسیار خاصیت است که در انواع غذا‌ها و دارو‌های گیاهی از آن استفاده می‌کنند. گشنیز حاوی ویتامین‌های A، C،B6  است و دارای مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. گشنیز همجنین حاوی فیبر است. سبزی گشنیز داروی معده است و به هضم غذا کمک می‌کند. درمان سوء هاضمه، سلامت کبد چرب و رفع نفخ از دیگر خواص تخم گشنیز است.

کبد یکی از ارگان‌های حیاتی است که عملکردهای حیاتی بسیاری را انجام می‌دهد برای آشنایی با علائم کبد چرب به مقاله مامراجعه نمایید.

  • طبع گشنیز گرم است یا سرد

طبع گشنیز سرد و خشک است و مصرف این سبزی برای افرادی که دارای مزاج هستند توصیه نمی‌شود و باید در مصرف گیشنیز احتیاط کنند. طبع تخم گشنیز نیز مانند خود سبزی گشنیز سرد و خشک است.

  • گشنیز در چه غذاهایی استفاده می‌شود ؟

سبزی گشنیز به دلیل دارا بودن عطر و طعمی فوق‌العاده در آشپزی ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفتا است. از این سبزی مفید در انواع سوپ‌ها برای طعم بهتر و برای زیبا کردن ظاهر سوپ استفاده می‌شود. گشنیز کباب و سوپ گشنیز از مشهورترین غذاهایی هستند که از گشنیز در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود. گشنیز تازه برای پخت کوکو و آش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخم گشنیز را پودر می‌کنند و از آن به عنوان ادویه استفاده می‌کنند. همچنین در غذاهای ایرانی مانند برخی خورشت‌ها، عدسی و عدس پلو از ترکیب مودر تخم گشنیز و زیره سبز به عنوان ادویه استفاده می‌کنند.

در ادامه به بررسی برخی از خواص تخم گشنیز (فواید تخم گشنیز) می‌پردازیم.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند مصرف سرکه سیب برای لاغری تاثیر دارد و به همین دلیل به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوشته شده ما با عنوان سرکه سیب برای لاغری مراجعه نمایید.

فواید تخم گشنیز

  • خواص تخم گشنیز برای دیابت

یکی از ده ها خاصیت تخم گشنیز تاثیرات آن روی قند خون می باشد. در واقع یکی از راه‌های کنترل قند خون بر اساس طب سنتی مصرف منظم از تخم گشنیز است. مواد موجود در عصاره تخم گشنیز با ورود به خون موجب ترشح انسولین می‌شوند و از این طریق موجب جلوگیری از افزایش قند خون و و حفظ سطح قند خون می‌شود. از دیگر خواص تخم گشنیز تاثیر آن در کاهش خطر عوارض قلبی عروقی مرتبط با پیش‌دیابت، دیابت نوع دو و سندروم متابولیک است. در نتیجه تخم گشنیز برای افراد دیابتی نیز مفید است.

  • خواص گشنیز برای مو

تقویت ریشه مو از خواص تخم گشنیز است. تخم گشنیز با تقویت ریشه مو موجب افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو‌ها می‌شود. ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری برای مو در گیشنیز موجود است و به افزایش رشد و تقویت مو کمک می‌کند و در نتیجه در درمان ریزش مو نقش دارد.برای بهره‌مندی از خواص تخم گشنیز، پودر تخم گشنیز را با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید و ترکیب به دست آمده را روی سر بمالید و پوست سر و مو را با ترکیب پودر تخم گشنیز و روغن زیتون خوب ماساژ دهید و پس از گذشت نیم ساعت با شامپو شسته و با آب گرم آب‌کشی کنید.

همچنین می‌توانید آب سبزی گشنیز را بگیرید و قبل از حمام روی پوست سر خود و مو‌ها را با این آب سبزی ماساژ دهید و بعد از گذشت چند دقیقه بشویید.

  • خواص تخم گشنیز برای پوست

خاصیت ضدباکتری تخم گشنیز موجب درمان آکنه و جوش صورت می‌شود. پودر تخم گشنیز را با عسل و زردچوبه ترکیب کنید و ترکیب به دست آمده را به عنوان ماسک روی پوست صورت خود بگذارید تا خشک شود و سپس صورت خود را بشویید.  گشنیز دارای سینئول و اسید لینولئیک است. در سینئول یکی از 11 ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است که در بالا نیز به آن اشاره شد. 

این مواد دارای خاصیت‌های ضد سرطانی و ضد روماتیسمی هستند و تورم ناشی از بیماری‌های مختلف را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. از این گیاه می‌توان برای کاهش تورم‌های پوستی که به دلیل مشکلات کلیه ایجاد شده نیز استفاده کرد. کاهش التهابات پوستی تأثیر زیادی در بهبود شکل ظاهری پوست خواهد داشت. 

برای آشنایی با خواص عرق گشنیز میتوانید به مقاله نوشته شده ما با عنوان عرق گشنیز برای لاغری مراجعه نمایید.

  • خواص گشنیز برای کلیه

تخم گشنیز برای درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه یک داروی گیاهی موثر و مفید است. از خواص تخم گشتیز به ادرار آور بودن آن می‌توان اشاره کرد که به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند. از تخم گشنیز به اندازه ۱/۵ قاشق چای‌خوری برداشته و با دو فنجان آب مخلوط کنید و این ترکیب را ناشتا بنوشید.

همه چیز درمورد خواص گشنیز

  • خواص گشنیز برای رحم

از جمله خواص گشنیز برای رحم این است که یکی از محرک‌های طبیعی و مفید است که استفاده از ترشحات غدد درون ریز را تنظیم می‌کند. تنظیم این ترشحات می‌تواند به بهبود سیکل قاعدگی کمک کند. علاوه بر آن یکی از بهترین و مؤثرترین خوراکی‌ها برای درمان و کاهش درد قاعدگی محسوب می‌شود. قبل از دوران قاعدگی از دمنوش گشنیز استفاده کنید تا قاعدگی منظمی داشته باشید. 
 
  • سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی

گشنیز چندین آنتی اکسیدان دارد که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.نشان داده شده است که آنتی اکسیدان های آن با التهاب در بدن شما مبارزه می کنند.این ترکیبات شامل ترپینن، کورستین و توکوفرول ها هستند که ممکن است اثرات ضد سرطانی، تقویت کننده سیستم ایمنی و محافظت کننده عصبی داشته باشند.یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره دانه گشنیز التهاب را کاهش داده و رشد سلول های سرطانی ریه، پروستات، سینه و روده بزرگ را کند می کند.
برای لاغری صورت چه کنیم؟ وقتی صحبت از لاغر کردن صورت به میان می‌آید روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.
 
  • کمک به سلامتی قلب و کاهش کلسترول

گشنیز دارای اسید‌های مختلف مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید آسکوربیک (ویتأمین C) است که می‌تواند کلسترول خون را تا حد زیادی کاهش دهد. سطح بالای کلسترول بد خون (LDL) باعث بروز مشکلات و بیماری‌های مختلفی قلبی- عروقی می‌شود. از جمله این بیماری‌های می‌توان به حملات قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی اشاره کرد. علاوه بر آن میزان کلسترول خوب را نیز در بدن افزایش می‌دهد. به این صورت با مصرف گشنیز و تخم گشنیز می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات قلبی جلوگیری کنید. 
 
  • کمک به سلامتی قلب

برخی از مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که گشنیز ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول بد را کاهش دهد.به نظر می رسد عصاره گشنیز به عنوان یک ادرارآور عمل می کند و به بدن شما کمک می کند تا سدیم و آب اضافی را دفع کند. این ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد.برخی تحقیقات نشان می دهد که گشنیز ممکن است به کاهش کلسترول نیز کمک کند.
 
یک مطالعه نشان داد که موش‌هایی که دانه‌های گشنیز داده بودند، کاهش قابل توجهی در کلسترول خوب و افزایش کلسترول خوب را تجربه کردند.علاوه بر این، بسیاری از مردم متوجه می شوند که خوردن گیاهان و ادویه های تند مانند گشنیز به آنها کمک می کند تا مصرف سدیم خود را کاهش دهند، که ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد.در جمعیت‌هایی که مقادیر زیادی گشنیز، در میان سایر ادویه‌ها، مصرف می‌کنند، میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی کمتر است - به‌ویژه در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی غربی استفاده می‌کنند، که نمک و شکر بیشتری دارند.
  • محافظت از سلامت مغز

بسیاری از بیماری‌های مغزی، از جمله پارکینسون، آلزایمر، و مولتیپل اسکلروزیس، با التهاب مرتبط هستند.خواص ضد التهابی گشنیز ممکن است در برابر این بیماری ها محافظت کند.یک مطالعه موش نشان داد که عصاره گشنیز در برابر آسیب سلول های عصبی بدنبال تشنج های ناشی از دارو محافظت می کند، احتمالاً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن، یک مطالعه روی موش نشان داد که برگ گشنیز حافظه را بهبود می بخشد و نشان می دهد که این گیاه ممکن است برای بیماری آلزایمر کاربرد داشته باشد.
گشنیز همچنین ممکن است به مدیریت اضطراب کمک کند.مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره گشنیز تقریباً به اندازه دیازپام، یک داروی رایج اضطراب، در کاهش علائم این بیماری موثر است.به خاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

آش رشته که یکی از غذاهای سنتی ایران است، از محبوب‌ترین آش‌ها بین ایرانیان است.برای دیدن طرز تهیه آش رشته خوشمزه به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

مضرات گشنیز

  • درمان اسهال

روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز دارای ترکیباتی مانند بورنئول و لینالول هستند که باعث بهبود شرایط و کارکرد دستگاه گوارش، کبد و روده‌ها می‌شوند. این ترکیبات برای کاهش اسهال بسیار مفید هستند. همچنین ترکیبات گفته شده خاصیت ضدباکتری دارند و اگر اسهال فرد به دلیل میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد، به درمان آن بسیار کمک می‌کنند. 

از تخم گشنیز به دلیل خواص بسیار عالی می‌توان برای درمان تهوع و استفراغ و همچنین بیماری‌های معده نیز استفاده نمود. از آنجایی که این گیاه دارای مواد زیست فعال است، هر روز خواص بسیار مفیدی از آن کشف می‌شود. از برگ گشنیز به عنوان پیش غذا برای آماده‌سازی روده نیز استفاده می‌شود. 
 
  • تنظیم فشار خون
 
مصرف گشنیز می‌تواند تا حد زیادی به کاهش فشار خون کمک کند. گشنیز می‌تواند اثر یون‌های کلسیم و استیل کولین را بهبود دهد و باعث کاهش فشار خون شود. این یون‌ها انتقال‌دهنده عصبی در دستگاه‌های سیستم عصبی مرکزی و دستگاه‌های جانبی هستند. به همین دلیل احتمال بیماری‌های قلبی- عروقی در فرد کاهش یافته و فرد از بیماری‌هایی مانند حملات قلبی و سکته مغزی در اما می‌ماند. 
 
  • درمان زخم‌ های دهان
 
یکی دیگر از اجزا روغن‌های اسانسی در گشنیز، سیترنلول است که به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده بسیار عالی شناخته می‌شود. بسیاری دیگر از ترکیبات موجود در گشنیز دارای خاصیت‌های ضدمیکروبی و درمانی هستند که از بروز زخم در دهان جلوگیری کرده و باعث بهبود آن‌ها می‌شوند. بهبود زخم‌ها سرعت بیشتری گرفته و بوی بد دهان نیز از بین می‌رود. در برخی از خمیر دندان‌ها از عصاره گشنیز برای ایجاد بوی مطبوع در دهان استفاده می‌شود. 
 
  • جلوگیری از کم خونی
 
یکی از ترکیبات بسیار مهم در گشنیز، آهن است به همین دلیل افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، می‌توانند از خواص عالی این گیاه بهره‌مند شوند. کم خونی و کمبود آهن در بدن مشکلات مختلفی از جمله تنگی نفس، خستگی شدید، تپش قلب، کاهش عملکرد ذهن و ... را به همراه دارد. علاوه بر آن آهن می‌تواند عملکرد ارگان‌های مختلف بدن را بهبود ببخشدو سطح انرژی فرد تا بالا ببرد. همچنین به ارتقای سلامت و استحکام استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. 
 
  • دارای خاصیت ضد آلرژی
 
با توجه به تحقیقات انجام شده، گشنیز دارای آنتی هیستأمین بسیار قوی است که در بهبود و درمان آلرژی‌های فصلی و تب یونجه بسیار مفید است. همچنین اثرات آلرژیک ایجاد شده به وسیله حشرات، گیاهان، غذا‌ها و ... را کاهش می‌دهد. 
 
خواص گشنیز برای لاغری

خواص گشنیز برای مردان

گشنیز می‌تواند در درمان مشکلات مردان و ضعف نیروی جنسی آن‌ها بسیار مؤثر باشد. از گشنیز به صورت‌های مختلف برای برطرف کردن مشکلات نعوظ در مردان استفاده می‌شود. علاوه بر آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان، التهاب بدن را کاهش داده و می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی پروستات جلوگیری کند. 
 

مضرات گشنیز

یکی از مضرات احتمالی برای تخم گشنیز ایجاد حساسیت در برخی از افراد است که ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک مانند خارش لب‌ها، دهان و گلو، چشم‌ها و تب شود. از خواص تخم گشنیز (فواید تخم گشنیز) کمک به کنترل قند خون است و باید توجه داشته باشید اگر مبتلا به دیابت هستید و دارو برای دیابت خود مصرف می‌کنید درباره مصرف گشنیز و تنظیم دوز دارو با مقدار مصرفی تخم گشنیز با پزشک مشورت کنید؛ درغیر این صورت ممکن است موجب کاهش بیش از حد قند خون شود که خطراتی را به دنبال دارد.

همچنین افرادی که فشار خون دارند و برای گنترل آن از دارو استفاده می‌کنند نیز برای مصرف تخم گشنیز باید با پزشک خود مشورت کنند.

تخم‌مرغ گزینه مناسبی برای درست کردن یک شام رژیمی کم کالری است. برای تهیه یک شام رژیمی خوشمزه به این مقاله مراجعه نمایید.

خواص گشنیز و لاغری

تخم گشنیز موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و از این طریق به شما کمک می‌کند تا کاهش وزن داشته باشید. علاوه بر این تخم گشنیز غنی از فیبر است که موجب کاهش اشتها و درنتیجه جلوگیری از پرخوری می‌شود. از دیگر خواص تخم گشنیز (فواید تخم گشنیز) وجود ویتامین B در آن است که این ویتامین سرعت چربی سوزی و متابولیسم را افزایش داده و به کاهش وزن سریع کمک می‌کند.

برای این کار ابتدا باید برای مدت زمان حداقل یه ساعت تخم گشنیز را در آب خیس کنیم و بعد روی حرارت قرار دهیم و یک لیوان آب به آن اضافه کنیم و اجازه دهیم تا بجوشد و نصف آب تبخیر شود و بعد از اینکه صاف کردیم می‌توانیم جوشانده تخم گشنیز را مصرف کنیم. نوشیدن این جوشانده به اندازه‌ی دو بار در روز موجب لاغری، تقویت سیستم ایمنی و تقویت سیستم گوارش می‌شود.

با وجو آنکه خواص گشنیز برای لاغری می‌تواند تا حدود زیادی تاثیرگذار باشد؛ با این‌حال برای رسیدن به وزن مناسب لازم است، از یک رژیم لاغری اصولی پیروی کنید. رژیم‌های بهاره غفاری تمام ویژگی‌های یک رژیم لاغری اصولی را دارند و در نتیجه شما می‌توانید به راحتی و بدون نگرانی از سلامتی خود با این رژیم‌ها به تناسب اندام طولانی‌مدت برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (34 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه