مهم ترین خواص هلیله سیاه که از آن بی خبر هستید

هلیله سیاه یک گیاه دارویی است که با نام های اهلیج، هلج، هاری تاکی، هلیله کابلی و هلیله سبز نیز از این گیاه یاد می‌شود. هلیله سیاه را به عنوان اکسیر عمر و جوانی می‌شناسند. هلیله سه نوع سیاه،سبز و زرد دارد. بر اساس طب سنتی، طبیعت هلیله سیاه گرم و خشک است. هلیله سیاه سرشار از آنتی اکسیدان، پلی فنول، تانن، فسفریک اسید، سوکسینیک اسید، کوئینیک اسید و شیکیمیک اسید است. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص هلیله سیاه است به بررسی معجزه هلیله سیاه، خاصیت هلیله سیاه برای مو، خاصیت هلیله سیاه برای چشم، خواص هلیله سیاه برای بلغم، خواص هلیله سیاه برای پوست، خاصیت هلیله سیاه برای رحم، خواص هلیله سیاه و رازیانه، خواص هلیله سیاه در روایات، خواص هلیله سیاه برای لاغری و در نهایت عوارض هلیله سیاه می‌پردازیم. مهم ترین خواص هلیله سیاه که از آن بی خبر هستید

مهم‌ترین خواص هلیله سیاه

خواص هلیله سیاه بسیار فراوان و معجزه گر است. این داروی گیاهی برای سلامت بدن و درمان بیماری‌ها فواید زیادی دارد که در اینجا به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

خاصیت هلیله سیاه برای مو

جلوگیری از سفید شدن مو‌ها یکی دیگر از خواص هلیله سیاه است. برای جلوگیری از سفیدی مو می‌توانید روزی یک یا دو عدد هلیله سیاه را هر روز به مدت یک سال‌ بخورید. از هلیله کابلی می‌توانید به صورت آب‌نبات استفاده کنید و روزی یک عدد از آن را زیر زبان بگذارید. پس از یک‌سال سیاه شدن مو‌های خود را مشاهده خواهید کرد.

از هلیله سیاه روغن مو ساخته می‌شود و این روغن می‌تواند درمانی برای ریزش مو و جلوگیری از شوره سر باشد. هلیله سیاه باعث افزایش گردش جریان خون در سر می‌شودو با تقویت ریشه مو از ریزش مو‌ جلوگیری کرده و موجب پر پشت شدن مو‌ها می‌شود. برای این منظور روغن هلیله سیاه را روی مو‌ها بمالید و سپس حمام کنید.

هلیله سیاه خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد و از این طریق می‌تواند به درمان شپش سر کمک کند.

 

خواص هلیله سیاه برای چشم

هلیله سیاه برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به چشم‌ها بسیار مفید است. آب هلیله سیاه دارای خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهندگی است و می‌تواند باعث کاهش عفونت شود. شما می‌توانید چشم‌های خود را با آی هلیله شیشت و شو دهید. برای تهیه آب هلیله سیاه، هلیله شسته شده را برای مدت یک شب در آب خیس کنید و با این آب می‌توانید صبح روز بعد چشم‌ها را شست و شو دهید. برای اینکه نور چشم‌ها را  تقویت کنید، برای حدود یک ماه هر روز صبح ناشتا قبل از طلوع آفتاب یک قاشق مربا خوری هلیله سیاه را وارد دهان کنید و بالافاصله روی آن آب بنوشید.

همچنین می‌توان هسته هلیله سیاه را برای ۱۲ ساعت در آب خیس کنید و سپس آن را آسیاب کنید و از پودر به دست آمده را به عنوان خط چشم استفاده کتید و از این طریق از ابتلا به آب‌مروارید پیشگیری می‌کنید. برای درمان آبریزش چشم‌ها، پوسته هلیله سیاه را آسیاب کنید و به چشم خود بکشید.

 

خاصیت هلیله سیاه برای بلغم

هلیله سیاه مسهل و تقویت کننده معده است و به دلیل طبیعت گرم و خشکی که دارد باعث دفع بلغم می‌شود. برای از بین بردن غلبه بلغم از مزاج خودتان، هر روز بامداد به مقدار یک مثقال اطریفل صغیر مصرف کنید. اطریفل صغیر دارویی است که از گیاهان دارویی مانند هلیلهزرد، هلیله سیاه، هلیله کابلی، بلیله، آمله، عسل و روغن بادام شیرین تهیه شده است. ایت داروی گیاهی مقوی معده است.

 

خواص هلیله سیاه برای پوست

از مهم ترین خاصیت هلیله سیاه خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی هلیله است. هلیله سیاه با این خاصیت خود به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند. برای درمان آکنه به کمک هلیله سیاه، پودر هلیله را با آب جوش مخلوط کنید و این ترکیب را روی پوست صورت بمالید، پس از مدت ۱۵ دقیقه صورت خود را به خوبی با آب سرد بشویید.

هلیله سیاه یک ضد آفتاب طبیعی است. پودر هلیله را با مقدلری شیر یا آب مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید؛ سپس با یک دستمال تمیز صورت خود را پاک کنید.

همچنین با کمک هلیله سیاه می‌توان سیاهی دور چشم را نیز درمان کرد. برای این‌کار مقداری از پودر هلیله سیاه را با گلاب و کف دریا ترکیب کنید تا به یک شکل خمیرمانند برسید. این خمیر را دور چشم خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب‌جوش بشویید.

 

خواص هلیله سیاه برای رحم

از دیگر خواص هلیله سیاه می‌توان به درمان عفونت‌های واژینال و درد‌های رحمی اشاره کنیم. هلیله سیاه دارلی خلصیت آنتی باکتریال است و غنی از آنتی اکسیدان‌ها است و می‌تواند به درمان التهابات رحمی بپردازد. برای بهره مندی از این خاصیت هلیله سیاه برای رحم یک قاشق چای‌خوری هلیله سیاه را با یک لیوان آب جوشانده و دمنوش لاغری به دست آمده را تا زمان بهبود هر شب، پیش از خواب بنوشید.

 

خواص هلیله سیاه و رازیانه

ترکیب دارو امام کاظم برای فصل تابستان شامل هلیله سیاه، رازیانه و شکر سرخ می‌شود. برای تهیه داروی امام کاظم برای فصل زمستان به جای رازیانه از مصطکی استفاده می‌شود. در تهیه ایت دارو باید از هر سه ماده مقدار مساوی برداشته و با هم ترکیب کرده و به شکل پودر درآورید. این پودر نباید خیلی نرم باشد تا کمی در گلو بماند و اثربخشی بیشتر و بهتری داشته باشد.

این دارو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر از ایت دارو برای درمان بیماری استفاده می‌کنید باید به نسبت شدت بیماری در ابتدا سه روز پیاپی روزی یک مرتبه و سپس هر ده روز یک مرتبه از ایت دارو استفاده شود تا بهبودی کامل را به دست آورید.

 

خواص هلیله سیاه در روایات

در روایات از هلیله سیاه و خاصیت و فواید آن تمجید شده و از این گیاه به عنوان درخت بهشتی یاد شده است.

در روایتی آمده است که پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله فرموده اند که «هلیله سیاه، از درختان بهشت است.»

«اگر مردم بدانند که در هلیله زرد چه خاصیتی است، همانا هم وزن آن طلا می‌دادند.» (پیامبر صلی الله و علیه و آله)

سپس امام حسین علیهم السلام فرمودند: «هلیله زرد و ۷ دانه فلفل سیاه بگیرید و آن را آسیاب کن و با آن سرمه بکش، زیرا درمان چشم است.»

"در هلیله، درمان ۷۰ بیماری و درد است." (امام حسین(ع) )

عوارض هلیله سیاه

عوارض هلیله سیاه

مصرف هلیله سیاه در دوران بارداری به طور جدی ممنوع است و مصرف این داروی گیاهی ممکن است موجب کاهش تولید شیر مادر شود. از خاصیت هلیله سیاه این است که می‌تواند موجب کاهش قند خون بالا شود اما مصرف هلیله سیاه برای کسانیکه خطر ابتلا به دیابت و سندروم متابولیک را دارند توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف هلیله سیاه را از دو هفته پیش از عمل جراحی باید قطع کنید. مصرف افراطی از هلیله سیاه ممکن است موجب اسهال موقا و برهی مشکلات گوارشی مانند نفخ و گاز معده شود.

مصرف هلیله سیاه برای خانم‌هایی که قاعدگی سخت و شدید دارد توصیه نمی‌شود. افرهدی که بیش از حد لاغر هستند و یا در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی خسته می‌شوند نباید از هلیله سیاه استفاده کنند. اگر دچار اسهال شدید و بدن شما کم آب است از آن‌جایی که هلیله قابض است توصیه می‌شود که از آن مصرف نکنید.

خواص هلیله سیاه برای لاغری

خواص هلیله سیاه برای لاغری

یکی دیگر از خواص هلیله سیاه کمک به کاهش وزن و لاغری است. هلیله سیاه دستگاه گوارش را تمیز می‌کند و از این طریق به جذب و هضم بهتر مواد غذایی و همچنین افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. هلیله سیاه ترشح صفرا را افزایش می‌دهد و باعث افزایش چربی سوزی در بدن می‌شود. این خاصیت هلیله سیاه به شما کمک می‌کند تا وزن کم کرده و به تناسب اندام برسید.

با وجود خواص هلیله سیاه برای لاغری، تنها مصرف هلیله سیاه نمی‌تواند سبب شود شما به وزن ایده‌آل برسید؛ بلکه در کنار آن باید از یک غذای رژیمی اصولی و تحرک کافی استفاده کنید تا با تغییر سبک زندگی، به تناسب اندام برسید. رژیم‌های بهاره غفاری، به شما کمک می‌کنند سبک زندگی خود را تغییر دهید و تاثیرات طولانی‌مدت آن را ببینید. برای اطلاع از میزان رضایتمندی افرادی که از این رژیم‌ها استفاده کرده‌اند، بر روی غفاری دایت؛ و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

 

سوال های متداول:

طریقه مصرف هلیله سیاه به چه صورت است؟

یکی از بهترین مصرف هلیله سیاه به صورت زیر است:
نصف قاشق غذاخوری پودر هلیله سیاه را با ماست یا عسل ترکیب کنید و بعد از غذا و خواب میل کنید و یا ترکیب خمیر پودر هلیله با روغن بادام هم می‌تواند از روش های دیگر مصرف هلیله باشد.
 
فواید هلیله سیاه برای سلامتی چیست؟
 هلیله به طور سنتی برای درمان مشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی، بیماری های پوستی و حتی دیابت استفاده می شود. همچنین اعتقاد بر این است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.
 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (70 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه