خواص شاهدانه و کنف چیست؟ خواص دارویی و درمانی

کنف یا شاهدانه یکی از گیاه‌های موجود در طبیعت است که‌برگ‌های آن به شکل قطره هستند. میوه‌ی گیاه کنف دارای خواص درمانی زیادی است. ازجمله این خواص کنف می‌توان آرامش‌بخش بودن، تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم هورمون‌ها را نام برد. هم‌چنین از بخش‌های مختلف گیاه شاهدانه می‌توان الیاف شاهدانه، تخم شاهدانه، ماری‌جوانا و حشیش تهیه نمود. دانه‌های ریز و یکدست شاهدانه که بافتی نرم و طعمی شبیه آجیل دارند، بسیار پرطرفدار هستند. خواص شاهدانه و کنف چیست؟ خواص دارویی و درمانی

این دانه‌های سبز و زردرنگ را معمولاً روی سالاد می‌پاشند و از حالت خام آن در شکلات و به‌جای تخم آفتابگردان استفاده می‌کنند. از این گیاه جهت درمان بعضی بیماری‌ها، کم کردن درد قاعدگی خانم‌ها، درمان افسردگی و… استفاده می‌شود. شاهدانه در استان‌های فارس، اصفهان، تهران و شمال ایران کشت می‌شود و در ایران به نام وید یا کنف نیز شناخته می‌شود

گل شاهدانه

خواص شاهدانه (کنف)

شاهدانه برای چی خوبه؟

  • مفید برای جنین، زنان باردار و زنان شیرده

مقادیر بالای پروتئین موجود در کنف برای تقویت و بهبود رشد جنین در دوران بارداری ضروری هست، ناگفته نماند که گل شاهدانه یکی از بهترین منابع پروتئین برای زنان باردار گیاهخوار، وگن و خام گیاهخوار است. فیبر موجود در شاهدانه با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا 3 و اسید گاما لینولنیک موجود در گل شاهدانه خام باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار وزنان شیرده می‌شود.

 

  • نوزادان و کودکان

کنف منبع خوبی از پروتئین و امگا 3 بوده و به بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب در بدن نوزادان و کودکان کمک می‌کند. شما می‌توانید شاهدانه خام را از سن 8 ماهگی به غذای رژیمی و  نوزاد خود اضافه کنید، به شما توصیه می‌کنیم که از پودر گل شاهدانه برای تهیه فرنی و شیر گیاهی برای نوزادان و کودکان استفاده کنید.

روغن لیمو که از پوست لیمو ترش که یکی از مرکبات است به دست می‌آید یکی از روغن‌های ضروری است. برای خواندن درباره خواص روغن لیمو به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

  • بدن‌سازی

ازآنجایی‌که کنف دارای 8 اسیدآمینه ضروری برای بدن است به‌عنوان یک منبع پروتئین کامل شناخته‌شده و به ایجاد بافت‌های جدید در بدن و تقویت توده عضلانی در بدن‌سازان کمک می‌کند.

  • لاغری و کاهش وزن سریع 

کنف مقادیر بالایی پروتئین و فیبر دارد و به همین دلیل یک مهارکننده طبیعی اشتها بوده و با افزایش تولید هورمون گرلین به کاهش اشتها کمک کرده و با پیشگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که هرروز صبح چهار قاشق غذاخوری شاهدانه را به وعده‌ی صبحانه اضافه کنید و بخورید. برای کاهش وزن سریع به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

  • منبع پروتئین طبیعی و گیاهی

کنف یک منبع پروتئینی کامل بوده و همه اسیدهای آمینه ضروری برای بدن را فراهم می‌کند.گل شاهدانه مقادیر بالای اسیدهای آمینه لیزین، متیونین، سیستئین، آرژنین و اسید گلوتامیک دارد و به‌عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی و گیاهی پروتئین در گیاهخواران محسوب می‌شود.

  • خواص کنف برای پوست و مو

گل شاهدانه را به‌صورت روغن شاهدانه برای تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت از مو استفاده می‌کنند.

  •  نرم‌کننده موی سر

روغن کنف به‌عنوان نرم‌کننده طبیعی موی سر استفاده می‌شود.

خواص توت فرنگی به قدری زیاد است که شاید هرگز تصورش را هم نمی‌کردید برای دانستن درباره خواص توت فرنگی به مقاله ما مراجعه نمایید.

خواص شاهدانه

مواد مغذی کنف شاهدانه

مواد مغذی موجود در کنف شامل: دانه‌های کنف، سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب، کلسیم، فیبر، ویتامین E و دارای کلروفیل بالایی هستند. تخم کنف باید در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری شود؛ به‌این‌ترتیب از ۳ تا ۶ ماه قابل‌استفاده خواهد بود.دانه کنف، یکی از مغذی‌ترین و قابل‌هضم‌ترین مواد غذایی روی زمین است. این دانه سرشار از پروتئین،‌ اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب ضروری است. دانه‌های کنف دارای خواص تغذیه‌ای فراوانی هستند و منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای آمینه ضروری و نیز مواد معدنی هستند.

کنف طبق نظر حکمای طب سنتی، ازنظر طبیعت، قسمت‌های مختلف آن متفاوت استتخم آن خیلی گرم و خشک است. پوست آن سرد و خشک است و ازنظر خواص معتقدند که به علت مرکب القوی بودن برگ آن درعین‌حال که فرح، سرور، نشاط و نیکویی به رنگ رخسار می‌آورد، مخدر نیز هست و پس‌ازآن سستی می‌آورد. بعدازآن که آثار قسمت گرم آن نشاط است زایل شد آثار قسمت سرد آن‌که تخدیر و سستی است ظاهر می‌شود و اشتهای غذا را از بین می‌برد و نهایتاً موجب غم، تکدر، تاریکی دید چشم، جنون، مالیخولیا، ترس بسیار و استسقا می‌شود

این دانه‌های خوشمزه به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است. امگا ۳ ها همچنین التهاب را کاهش می‌دهند و سلامت قلب و عروق و مغز را تضمین می‌کنند. از این گذشته کنف حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتوسترول هست که میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. باید بدانید که کنف و روغن آن حاوی چربی‌های اشباع‌نشده‌ی پُلی هستند برای همین قلب شمارا در سلامت نگه می‌دارد.

 خواص پنیرک برای درمان برخی از بیماری ها بسیار مورد توجه است. برای اینکه بدانید پنیرک یک گیاه سرشار از خواص دارویی است به لینک مقاله نوشته شده ما سر بزنید.

گیاه شاهدانه

خواص داروئی و درمانی کنف

  • دیابت و قند خون

مقادیر بالای فیبر موجود در کنف می‌تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلابه دیابت نوع دو کمک کند

  • معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در کنف به بهبود هضم غذا و درمان معده درد کمک کرده و باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

گل راعی یا هوفاریقون جزء گیاهان علفی و پایا بومی اروپا است. برای آشنایی با خواص گل راعی به مقاله نوشته شده غفاری در این باره مراجعه نمایید.

  • اسهال و یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در گل شاهدانه خام با بهبود حرکات روده به افزایش مدفوع کمک کرده و به پیشگیری و درمان اسهال و یبوست کمک می‌کند.

  • فشارخون و قلب

مقادیر بالای اسیدآمینه آرژنین موجود در کنف با افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن به کاهش فشارخون بالا و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. اسید گاما لینولنیک موجود در کنف هم خاصیت ضدالتهابی داشته و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند. توصیه می‌شود که هرروز دو قاشق غذاخوری گل شاهدانه یا پودر گل شاهدانه را بخورید تا به کاهش فشارخون بالا کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

علائم سردی معده چیست و چگونه معده سرد را درمان کنیم اگر به دنبال جواب این سوالات هستید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

  • سرطان

مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 و اسید گاما لینولنیک موجود در کنف خام باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرطان مفید است. محققان دانشگاه روستوک، آلمان می‌گویند که کانابینوئید های موجود در برگ کنف می‌تواند رشد سرطان و متاستاز را در بدن کاهش دهد.

یکی از درشت مغذی‌های مورد نیاز بدن، پروتئین است که باید به ‌صورت روزانه در وعده‌ های غذایی وجود داشته باشد. برای دانستن علائم کمبود پروتئین به مقاله ما مراجعه نمایید.

  • روماتیسم و آرتروز

تحقیقات نشان داده که خواص ضدالتهابی دانه‌های کنف پیشگیری و درمان روماتیسم و آرتروز مفید است. همچنین محققان دریافتند که گل شاهدانه و روغن شاهدانه اثرات ضد روماتیسمی دارد و می‌تواند به درمان بیماران مبتلا روماتیسم و آرتروز کمک کند. برای درمان هرروز یک قاشق غذاخوری روغن شاهدانه میل کنید.

از تخم گشنیز معمولا به عنوان ادویه استفاده می‌شود. خواص تخم گشنیز فراوان است برای آشنایی بیشتر به مقاله ما مراجعه نمایید با عنوان خواص تخم  گشنیز

  • درمان بی‌خوابی و افسردگی

کنف سرشار از منیزیم است که باعث ایجاد احساس آرامش در بدن شده و با افزایش هورمون ملاتونین به درمان بی خوابی کمک می‌کند. همچنین مقادیر بالای منیزیم موجود در گل شاهدانه باعث افزایش تولید سروتونین در خون شده که به درمان استرس و افسردگی کمک می‌کند.

  • پوکی استخوان

کنف حاوی مقادیر قابل‌توجهی ​​کلسیم است باعث تقویت استخوان‌ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

یکی از گیاهان معروف در طب سنتی کاسنی است که عرقی که از آن تهیه می‌کنند خواص درمانی بسیاری دارد برای آشنایی با خواص عرق کاسنی به مقاله مامراجعه نمایید.

  • کم‌خونی و کاهش استرس

گل شاهدانه مقادیر زیادی آهن دارد که با افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون به درمان کم‌خونی فقر آهن یا آنمی و درمان علائم این بیماری خستگی، سردرد و ضعف عضلانی کمک می‌کند.

  • درمان اگزما و پسوریازیس

روغن شاهدانه را می‌توان برای درمان بیماری‌های پوستی ازجمله پسوریازیس، اگزما، التهاب و خشکی پوست استفاده کرد.

کیسه صفرا شما یک عضو گلابی شکل ۴ اینچی است برای آشنایی با علائم کیسه صفرا به مقاله ما مراجعه نمایید.

 
  •  درمان سندروم پیش از قاعدگی

گفته می‌شود که علائم سندروم پیش از قاعدگی به‌احتمال‌زیاد توسط حساسیت به هورمون پرولاکتین ایجاد می‌شود، اسید گاما لینولنیک موجود در کنف می‌تواند اثرات پرولاکتین را کاهش دهد و به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که دانه کنف به دلیل مقادیر بالای اسید گاما لینولنیک با تنظیم غلظت هورمون‌ها می‌تواند علائم یائسگی را کاهش دهد.

از تخم گشنیز معمولا به عنوان ادویه استفاده می‌شود. خواص تخم گشنیز فراوان است برای آشنایی بیشتر به مقاله ما مراجعه نمایید با عنوان خواص تخم  گشنیز

شاهدانه

سخن آخر

اگر به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستید، می‌توانید کنف را همراه با صبحانه میل کنید. مصرف کنف هنگام صبح و در وعده صبحانه، باعث احساس سیری طولانی طی روز در شما خواهد شد و به‌این‌ترتیب دیگر نسبت به خوردن غذاهای شور و شیرین اشتهای کاذب نخواهید داشت. البته باید مقدار مصرف کنف در برنامه غذایی را متخصص تغذیه برای شما تعیین کند. ما به شما سایت غفاری دایت را پیشنهاد می‌دهیم تا با دریافت رژیم‌های لاغری به وزن مطلوب خود برسید. پس به قسمت رژیم من در این سایت مراجعه کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (26 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه