مهم ترین خواص پنیرک و طبع پنیرک که نمی دانستید!!!

پنیرک یک گیاه سرشار از خواص دارویی است. خواص پنیرک برای درمان برخی از بیماری ها بسیار مورد توجه است. از برگ و گل پنیرک برای تهیه داروی گیاهی استفاده می‌کنند. از برخی نام‌های دیگر پنیرک می‌توان به پین دیره، خطمی کوچک، گیاه توله، ملوخیا، ختمی مشک بو، خبازی، حباجی و خیرو نام برد.

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص پنیرک است به بررسی پنیرک برای سنگ کلیه، گل پنیرک برای شربت و دمنوش لاغری پنیرک و گل ختمی می‌پردازیم.

مهم ترین خواص پنیرک و طبع پنیرک که نمی دانستید!!!

گل پنیرک

خواص پنیرک و طبع پنیرک

پنیرک برای چی خوبه ؟ پنیرک دارای خواص درمانی بسیاری است. پنیرک حاوی ویتامین C، تانن‌ها، مخاط، آنتوسیانین گلیکوزید مالوین و فلاونوئیدها است. برای اهداف دارویی رایج پنیرک و بهره مندی از خواص پنیرک، از پنیرک ارمنی و پنیرک مارش (مارشملو) استفاده می‌کنند.پنیرک رنگی بنفش زیبا دارد و روغن پنیرک می‌تواند برای درمان انواع مختلفی از مشکلات استفاده شود. روغن پنیرک در بیشتر لوازم‌های آرایشی و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر پوست خشک، آسیب دیده و کدر دارید می‌توانید از روغن پنیرک استفاده کنید و از خواص پنیرک برای پوست بهره‌مند شوید.

یکی از خواص پنیرک کمک به درمان زخم است. درمان بیماری‌های کلیه و مثانه مانند سوزش مجاری ادراری و گیاه پنیرک برای عفونت مثانه از دیگر خواص پنیرک هستند. برای نرمی و لطافت پوست می‌توانید از دمنوش پنیرک استفاده کنید و از خواص پنیرک برای پوست برخوردار شوید.از دیگر خواص پنیرک می‌توان به رفع تورم دهان و گلو، مقوی رحم، ملین، ادرار آور، ضد درد، ضد التهاب، تولید شیر بیشتر در مادران شیرده، درمان سرفه(گل پنیرک برای سرفه)، درمان جوش و نیش حشرات، درمان خارش پوست، درمان اگزما، درمان سنگ صفرا، درمان سنگ کلیه، درمان التهاب کلیه، درمان سردرد، رفع یبوست، دندان درد و بیخوابی اشاره کرد.

لواشک در واقع محصولی از یک، دو یا چند میوه است که بهتر است برای تهیه آن از میوه‌های تازه استفاده شود برای دانستن درباره خواص لواشک به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

  • پنیرک برای سنگ کلیه

از خواص پنیرک به عنوان یک داروی گیاهی می‌توان به پنیرک برای سنگ کلیه اشاره کرد. عرق پنیرک ادرار آور است و می‌تواند به درمان درد مثانه و دفع سنگ کلیه کمک کند. علاوه بر عرق پنیرک مشاهده شده است که  روغن پنیرک نیز یک درمان کارآمد برای سنگ کلیه است. با افزودن روغن پنیرک به چندین داروی گیاهی می‌توان از آن برای درمان سنگ کلیه استفاده کرد که می‌تواند باعث تسکین درد و ناراحتی کلیه شود. اگر سنگ کلیه باعث درد شود و در کلیه یا حالب در حال جابه‌جایی باشد، باید از دمنوش پنیرک با بابونه استفاده کنید.

برای تهیه این دمنوش ابتدا  ۱۰۰ گرم برگ پنیرک را با ۱۰۰ گرم گل بابونه در قوری ریخته یک لیوان آب به قوری اضافه کنید و آن را بجوشانید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را هم به آن اضافه کنید و ایت دمنوش را قبل از هر وعده غذایی بنوشید. این دمنوش سنگ کلیه را کاملاً خرد می‌کند و بدون هیچ دردی از بدن خارج می‌کند.

قورمه سبزی یک غذای اصیل، مجلسی و تاریخی برای ایرانیان به حساب می‌ آید برای خرید سبزی این غذای خوشمزه به مقاله سبزی قرمه سبزی مراجعه نمایید.

طبع پنیرک

طبع پنیرک سرد و تر متمایل به معتدل است که اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌کند.

بعضی از افراد به طور طبیعی بدون هیچ دلیل مشخصی احساس سردی بیش از دیگران می‌کنند. پیشنهاد میشود برای دانستن علت سردی بدن به لینک مراجعه نمایید.

خواص پنیرک

گل پنیرک برای شربت

شربت گل پنیرک چیست؟ یکی از خوشمزه‌ترین و خنک کننده‌ترین شربت‌های فصل تابستان است. گل پنیرک طعم خاصی ندارد اما علاوه بر خواص درمانی بی‌نظیر گل پنیرک در پیشگیری و درمان گرمازدگی، می‌توان به خواص پنیرک در تب‌بر بودن و کاهش حرارت بدن، درمان سرماخوردگی، درمان سرفه خشک و مشکلات تنفسی و اشتها آور بودن اشاره کرد. گل پنیرک برای شربت یک نوشیدنی  سنتی و مفید را فراهم می‌کند که از این شربت پنیرک می‌توانیم برای مهمانی‌ها در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف تهیه و استفاده کنیم.

بادام زمینی یک ماده غذایی مقوی است که سرشار از ویتامین‌ها و بسیار است، پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر به مقاله خواص بادام زمینی مراجعه نمایید.

مواد لازم:
  • گل پنیرک
  • قاشق غذاخوری تخم شربتی
  • تکه‌های‌ یخ یا آب سرد
  • گلاب، عرق بیدمشک، عرق نعنا، بهار نارنج، زعفران به مقدار دلخواه

برای تهیه شربت گل پنیرک:

1.ابتدا تخم شربتی را تمیز کرده و در یک ظرف آن را با مقداری آب خیس می‌کنیم تا آب را جذب کرده و حالت ژله‌ای بگیرد.

2. در مرحله بعد داخل هر لیوان ۲ قاشق غذاخوری گل پنیرک می‌ریزیم و برای اینکه گل پنیرک رنگ زیبای خود را آزاد کند روی آن چند تکه یخ یا مقداری آب سرد می‌ریزیم.

3. بعد از اینکه رنگ گل پنیرک خارج شد به هر لیوان ۲ قاشق غذا خوری گلاب یا بکی از عرق های گفته شده و ۲ قاشق مربا خوری از تخم شربتی‌هایی که خیس کردیم اضافه می‌کنیم. بقیه لیوان را با آب سرد پر می‌کنیم.

برای تهیه شربت پنیرک در رنگ های مختلف به شکل زیر عمل می‌کنیم

  • آبی کاربنی: مقدار بیشتری عصاره گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر و عرق مورد نظرتان مخلوط کنید.
  • آبی فیروزه‌ای: عصاره کمتری از گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر و عرق مورد نظرتان را مخلوط کنید.
  • سبز: عصاره بیشتری از گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر، عرق مورد نظر و کمی زعفران دم کرده غلیظ مخلوط کنید.
  • صورتی کمرنگ: برای درست کردن شربت پنیرک به رنگ صورتی کمرنگ باید عصاره کمتری از گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر و آبلیمو مخلوط کنید.
  • صورتی سرخابی: عصاره بیشتری از گل پنیرک را با مخلوط آب، شکر، عرقیجات مورد علاقه و کمی آبلیمو مخلوط کنید.

پیشنهاد میشود برای آشنایی با روش های لاغری به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

خواص گل پنیرک

دمنوش پنیرک و گل ختمی

دمنوش گل پنیرک یا دم کرده گل پنیرک برای سرفه یکی از داروهای گیاهی قوی ضد سرفه است. از دمنوش پنیرک همچنین به عنوان برطرف کننده تورم دهان و گلو مصرف می‌شود.برای تهیه دمنوش پنیرک ابتدا یک قاشق غذاخوری از گل پنیرک یا برگ پنیرک را به همراه یک لیوان آب‌جوش داخل قوری بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را بر روی شعله غیر مستقیم قرار دهید و اجازه دهید تا دم بکشد. بعد از ده دقیقه دمنوش را از صافی عبور دهید. می‌تواتید دمنوش پنیرک را با عسل یا نبات مخلوط کرده و بنوشید. همچنین برای بهره مندی بیشتر از خواص پنیرک می‌توانید دمنوش را از مخلوط گل و برگ پنیرک تهیه کنید.

از آنجایی که اثرات پنیرک با گل ختمی شباهت زیادی دارد، می‌توان از مخلوط گل پنیرک و گل ختمی برای تهیه دمنوش پنیرک و گل ختمی  استفاده کنید. میزان مصرف دمنوش پنیرک یک لیوان در روز می‌باشد.از خواص درمانی دمنوش پنیرک و ختمی می‌توانیم به درمان عفونت‌های مثانه، درمان اسهال خونی، درمان یبوست، ضد سرفه، تورم دهان و گلو، درمان انسداد مجاری کبد چرب، ازدیاد ترشح ادرار، درمان سرماخوردگی، مقوی رحم، عفونت رحم، درمان بیماری کلیه و مثانه، درمان یرقان، درمان دلپیچه و درمان جوش‌های پوستی اشاره کنیم.

کبد یکی از ارگان‌های حیاتی است که عملکردهای حیاتی بسیاری را انجام می‌دهد برای آشنایی با علائم کبد چرب به مقاله مامراجعه نمایید.

گیاه پنیرک

گل پنیرک و رژیم لاغری

خواص پنیرک سبب می‌شود تاثیر مثبتی روی سلامتی داشته باشد و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ببخشد، به همین دلیل با رفع یبوست و... سبب کمک به هضم بهتر و برطرف شدن اضافه وزن ناشی از عملکرد نادرست دستگاه گوارش می‌شود. به این‌حال برای آنکه به وزن ایده‌آل برسید و تناسب اندام داشته باشید، باید از یک رژیم لاغری اصولی پیروی کنید.

رژیم‌های بهاره غفاری به شما کمک می‌کنند بدون حذف و محدودیت شدید هیچ ماده غذایی به وزن ایده‌آل و تناسب اندام دلخواه برسید، آن را به مدت طولانی نگه دارید و در کنار آن سلامت شما نه‌تنها به خطر نمی‌افتد، بلکه ارتقا پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت غذای رژیمی خود همین حالا بر روی رژیم لاغری اختصاصی کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (46 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه