روش پخت آش شله قلمکار اصیل

آش شله قلمکار یکی از بهترین غذاهای ایرانی است که به دلیل طعم و عطر فوق‌العاده از آن به عنوان شاهکار آشپزی ایرانی یاد می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که تهیه این غذا سخت و دشوار است اما باید بدانید که اگرچه تهیه آش شله قلمکار یک سری ظرافت‌ها دارد، اما هر کس با به خرج دادن کمی صبر و حوصله می‌تواند به راحتی از عهده آن برآید. طعم فوق‌العاده این غذای ایرانی باعث می‌شود تا بسیاری از افراد برای مراسمات مختلف تصمیم به پخت این غذا بگیرند. در ادامه به شما خواهیم گفت که روش تهیه این غذا چگونه است. روش پخت آش شله قلمکار اصیل

مواد لازم تهیه آش شله قلمکار (برای 10 نفر)

در ابتدا ضروری است مواد غذایی لازم برای تهیه این غذا را آماده کنیم. از مهم‌ترین این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گوشت گوساله: 500 گرم
  • نخود: 1 پیمانه
  • لوبیا چیتی: 1/2 پیمانه
  • عدس: 1/2 پیمانه
  •  گندم: 1/2 پیمانه
  •  برنج نیم‌دانه: 1/2 پیمانه
  •  سبزی آش (تره، جعفری، اسفناج، شوید): 500 گرم
  •  پیاز: 3 عدد بزرگ
  •  سیر: 4 حبه
  •  زردچوبه: 1 قاشق چای‌خوری
  •  فلفل سیاه: 1/2 قاشق چای‌خوری
  •  نمک: به مقدار لازم
  •  روغن: به مقدار لازم
  •  کشک: به مقدار لازم
  •  نعناداغ و پیازداغ: برای تزیین

مواد لازم اش شله قلمکار

مطلب پیشنهادی: آش لخشک چیست؟

مراحل پخت آش شله قلمکار

اگر تاکنون آش شله قلمکار درست نکرده‌اید، طبق مراحل زیر پیش روید تا به آسانی از پس تهیه این غذای خوشمزه ایرانی برآیید.

۱- خیساندن حبوبات

اولین مرحله مربوط به خیساندن حبوبات است. خیساندن حبوبات نفخ غذا را از بین می‌برد و به فرایند پخت نیز سرعت می‌بخشد.

برای این کار لازم است تا نخود، لوبیا چیتی و عدس را از شب قبل جداگانه خیس کنید. گندم را نیز از 4 تا 6 ساعت قبل درون ظرفی پر آب بریزید تا خیس بخورد. به منظور گرفتن نفخ این غذا می‌توانید چندین بار آب را تعویض کنید.

 

 ۲- سرخ کردن پیاز

پیازهایی را که از قبل آماده کرده‌ایم، پوست می‌کنیم و به صورت خلالی خرد می‌کنیم. سپس یک ماهیتابه آماده کرده و بر روی حرارت می‌گذاریم. پس از داغ شدن ماهیتابه روغن را اضافه می‌کنیم و پیاز را تفت می‌دهیم تا سرخ و طلایی رنگ شود. پیازها را درون ظرفی می‌ریزیم و کنار می‌گذاریم.

۳- پخت گندم

گندم را آبکشی می‌کنیم و درون یک قابلمه می‌ریزیم. سپس چندین لیوان آب اضافه می‌کنیم و بر روی حرارت می‌گذاریم تا گندم پخته شود. برای این کار ضروری است ابتدا حرارت را زیاد کنید. پس از گذشت مدت زمانی کوتاه حرارت را ملایم می‌کنیم تا گندم به آرامی بپزد. در طی پخت چندین بار آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

۴- پخت نخود و لوبیا

نخود را نیز آبکشی کنید و درون قابلمه‌ای دیگر بریزید. سپس چندین لیوان آب اضافه کنید و بر روی حرارت قرار دهید. کمی بعد لوبیا را آبکشی کرده و به نخود اضافه کنید. توجه داشته باشید که بین زمان اضافه کردن نخود و لوبیا به قابلمه باید حداقل 45 دقیقه فاصله باشد.

۵- خیس کردن عدس

مقداری عدس که از قبل آماده کرده‌اید را درون یک کاسه بریزید و بشویید. سپس بر روی همان کاسه مقداری آب بریزید و بگذارید تا عدس خیس بخورد.

۶- خرد کردن گوشت

گوشت را بشویید و بر روی تخته گوشت به قسمت‌های کوچک‌تر خرد کنید. سپس گوشت‌های خرد شده را درون قابلمه‌ای قرار دهید؛ کمی آب اضافه کرده و بر روی حرارت بگذارید.

۷- اضافه کردن پیاز و سیر

پیاز و سیر را کمی خرد کرده و درون قابلمه می‌ریزیم. ابتدا کمی حرارت را زیاد می‌کنیم تا محتویات درون قابلمه با حرارت بالا پخته شود. پس از گذشت 10 دقیقه حرارت را ملایم می‌کنیم.

۸- خرد کردن سبزی آش

سبزی آش که شامل اسفناج، ریحان، مرزه، جعفری، گشنیز و نعنا است را ابتدا پاک کرده، سپس می‌شویم و خرد می‌کنیم. پس از خرد کردن سبزیجات آن‌ها را کنار می‌گذاریم.

۹- ریش ریش کردن گوشت

گوشت را از قابلمه خارج می‌کنیم و پس از قرار دادن داخل صافی صبر می‌کنیم تا خنک شود. پس از خنک شدن آن را ریش ریش می‌کنیم.

۱۰- اضافه کردن برنج و عدس

در این مرحله از پخت آش شله قلمکار ضروری است، مقداری برنج را بشویید و به همراه عدس خیسانده شده به قابلمه‌ای جدید اضافه کنید. سپس مقداری آب بر روی محتویات درون قابلمه بریزید و بر روی حرارت بگذارید.

۱۱- اضافه کردن محتویات

در این مرحله سبزی سرخ شده، نخود و لوبیا پخته و گوشت ریش ریش را به همراه مقداری آب به قابلمه اضافه می‌کنیم. در نهایت نیز کمی پیاز داغ، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به آش اضافه خواهیم کرد و به مدت 30 دقیقه بر روی حرارت می‌گذاریم.

۱۲- اضافه کردن پیاز داغ و نعنا داغ

پس از آماده شدن آش می‌توانید آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کرده و نوش جان کنید.

آش شله قلمکار با ماست

در برخی از شهرهای ایران رسم است که برای تهیه آش شله قلمکار از ماست اضافه می‌کنند. اگر دوست دارید این ماسک را با آش نیز نوش جان کنید، کافی است پس از آماده شدن آش مقداری ماست به آن اضافه کرده و بر روی حرارت قرار دهید تا طعم آش بهبود یابد. ضروری است آش را هم بزنید تا ماست نبرد.

روش پخت آش شله قلمکار تهرانی

مطلب پیشنهادی: خواص آش انگور

کالری شله قلم کار چقدر است؟

در این مطلبی به آموزش طرز تهیه آش شله قلمکار پرداختیم و اطلاعات لازم را ارائه دادیم. توجه داشته باشید که این آش یکی از پرکالری‌ترین آش‌های ایرانی محسوب می‌شود. بنابراین اگر اضافه وزن دارید و از چاقی رنج می‌برید، ضروری است که از این آش زیاد نوش جان نکنید.

افرادی که از چاقی رنج می‌برند و دوست دارند وزن خود را کنترل کنند می‌توانند با دریافت رژیم غذایی از مجموعه ما یا غفاری دایت به اندام دلخواه خود دست یابند و پس از لاغر شدن هیچ نگرانی از بابت نوش جان کردن غذاهای دلخواه خود به دلیل وزن زیاد نداشته باشند.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه آش رشته مجلسی


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (6 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه