طرز تهیه آش دوغ رژیمی + ارزش غذایی و ترفندها

غذا‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در رژیم لاغری دارند. بخش بزرگی از روند کاهش وزن از طریق برنامه غذایی مناسب با کالری مشخص انجام می‌شود. تقریباً انواع غذا‌ها را می‌توانید بصورت رژیمی درست کنید. یکی از همین غذا‌های پر طرفدار آش دوغ است که سرشار از کلسیم می‌باشد. طرز تهیه آش دوغ رژیمی + ارزش غذایی و ترفندها
به دلیل ترکیباتی که در آش دوغ استفاده شده می‌تواند منبع کاملی برای پروتئین، موادمعدنی مانند آهن و مس موجود در حبوبات باشد. بسیاری از افراد به این غذا علاقمندند ولی به دلیل رعایت رژیم غذایی و نگرانی بابت کالری زیاد، خود را از خوردن بسیاری از غذا‌ها محروم کرده‌اند. در بین انواع آش‌های ایرانی آش دوغ ترش طرفداران بیشتری دارد. این آش غذای محلی شمال غرب ایران یعنی شهر اردبیل می‌باشد و به دو صورت طبخ می‌شود یکی بصورت رقیق و اصطلاحا آبکی و دومی به صورت غلیظ تهیه می‌شود. همچنین اگر داخل آش دوغ از پیازداغ و کوفته قلقلی و نعنا داغ استفاده شود کالری آش افزایش پیدا می‌کند.
مواد لازم جهت تهیه آش دوغ رژیمی
 مواد لازم جهت تهیه آش دوغ رژیمی به شرح زیر می‌باشد:
  • دوغ محلی 2 لیتر
  • نخود 1 پیمانه
  • برنج سه چهارم پیمانه
  • سبزی آش دوغ 400 گرم (شامل: گشنیز، تره، برگ سیر، کمی اسفناج)
  • تخم مرغ 1 عدد
  • سیر 1 بوته
  • نمک وفلفل به مقدار لازم
در این قسمت قصد داریم تا دستور پخت آش دوغ رژیمی را برای شما توضیح بدهیم و بیشتر در مورد کالری این غذای پرطرفدار صحبت کنیم. 
طرز تهیه آش دوغ رژیمی

طرز تهیه آش دوغ رژیمی

نخود‌ها را از شب قبل باید در آب خیس کنید و آب آن را 2 بار عوض کنید و بصورت جداگانه بپزید. ماست را به مدت ده دقیقه هم بزنید تا رقیق شود سپس دوغ را کم کم به ماست اضافه کنید و دوباره هم بزنید. یک عدد تخم مرغ را با دوغ مخلوط کنید. این مخلوط را روی حرارت بالا قرار دهید و تا جوش آمدن آن با قاشق چوبی خوب هم بزنی. یک پیمانه برنج خام را بعد از اینکه خوب شستید به مواد روی حرارت اضافه کنید. این پروسه هم زدن همچنان باید ادامه داشته باشد تا به اصطلاح دوغ از یکدستی خارج نشود.
 
سبزی‌های خرد شده را به همراه بوته سیر رنده شده یا خرد شده و همچنین نخود‌ها، جداگانه و با فاصله به مواد آش اضافه کنید. بعد از جوش آمدن آش حرارت شعله را کم کنید. نکته مهم آشپزی این است در پایان کار و زمانی که تمام مواد را اضافه کردید نمک وفلفل را بعنوان چاشنی‌های آش به غذا اضافه کنید تا غذا نمک کمتری نیاز داشته باشد و این مدل اضافه کردن نمک به غذا برای افراد با فشار خون بالا مناسب تر است.. آش دوغ رژیمی حدود نیم ساعت تا چهل دقیقه زمان نیاز دارد تا آماده شود و قبل از اینکه رنگ سبزی‌ها تغییر کند باید از روی شعله برداشته شود. 

ارزش غذایی آش دوغ رژیمی

ارزش غذایی بخش کیفی مواد غذایی است که شامل اندازه‌گیری کربوهیدرات‌ها، چربی، پروتئین، مواد معدنی و ویتأمین‌ها می‌باشد. این کار باعث می‌شود تا ارزش غذایی مواد مغذی در غذا رتبه‌بندی شود. در ادامه این مطلب به اندازه‌گیری ارزش غذایی ترکیبات آش دوغ رژیمی می‌پردازیم و به طور مجزا در مورد هریک توضیح خواهیم داد. در هر 100 گرم از آش دوغ 118 کالری وجود دارد که قند91/0 گرم، چربی03/3 گرم، کلسترول 56/12 میلی گرم، کربوهیدرات 04/18 گرم، پروتئین 06/4 گرم، فیبر21/02 گرم با این دستور پختی که قبلاً توضیح دادیم وجود دارد.
 
1- ارزش غذایی دوغ
دوغ دارای ویتأمین‌هایی مانند کلسیم، ویتامین‌ های گروه B و چربی می‌باشد که درواقع ارزش غذایی آن از ماست کمترنیست. باکتری‌هایی که در دوغ وجود دارد برای بدن بسیار مفید است و باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می‌شود. باکتری‌های مفید داخل دوغ از عفونت مثانه و مجرای ادرار پیشگیری می‌کند وسیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. 
 
2- ارزش غذایی نخود پخته
در طب سنتی ایرانی طبع نخود گرم و خشک می‌باشد. نخود برای تقویت ریه و خشکی آن بسیار مفید است. صد گرم نخود می‌تواند 45 درصد از نیاز بدن را به مواد معدنی مانند منگنز تأمین کند. با مصرف نخود احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش پیدا می‌کند. نخود‌ها آنتی اکسیدان‌هایی دارند که بسیار ارزشمند هستند و برای پیشگیری از بیماری‌های مربوط به سیستم گردش خون و سیستم عصبی بسیار مفیدند. 
 
3- فواید برنج وارزش غذایی آن
در صورتی که برنج بطور را صحیح و اصولی و بدون روغن درست کنید می‌تواند در سبد غذایی هفتگی جزء غذا‌های ارزشمند محسوب شود. برنج سفید نشاسته بالایی دارد ولی اگر با سبزیجات طبخ شود؛ از دیابت نوع2جلوگیری می‌کند. 
 
4- ارزش غذایی سبزی
سبزیجات بصورت خام بسیارمغذی هستند ولی با پخت صحیح هم می‌توان همچنان ارزش غذایی آن‌ها را حفظ کرد. پیازچه‌ای که درسبزی آش موجود است اندکی ویتأمین سدیم در خود دارد که علاوه بر طعم و بویی که به غذا می‌بخشد مقداری ویتأمین وارد بدن می‌شود. 
 
5- ارزش غذایی تخم مرغ
تخم مرغ یک غذای کامل محسوب می‌شود که دارای پروتئین بسیاری است و برای تقویت حافظه و قلب و عروق مناسب می‌باشد. لازم به ذکر است که تخم مرغ 1/3 از انرژی متوسط مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. 

غذا‌ های رژیمی چه ویژگی‌ هایی دارند؟ 

استفاده از برنامه‌های غذایی یکی از راه‌های کاهش وزن است. در واقع کالری به مقدار انرژی گفته می‌شود که مواد غذایی به بدن می‌رساند. انرژی دریافتی از غذا برای تنظیم متابولیسم بدن استفاده می‌شود و زمانی چاقی اتفاق می‌افتد که شما مقدار بیشتری کالری دریافت می‌کنید و تحرک و متابولیسم بدن شما برای مصرف این کاری‌های وارد شده کافی نیست. بهترین راه برای پیشگیری از چاقی این است که ارزش غذایی مصرفی خود را بسنجیم و اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم همانطور که در مورد آش دوغ رژیمی اطلاعاتی د اختیار شما قرار دادیم. 
 
سخن پایانی
همانطور که قبلاً اشاره کردیم غذا‌هایی که کالری کنترل شده‌ای دارند می‌توانند بطورمستقیم روی وزن شما تأثیر بگذارند. بهترین گزینه دریافت اطلاعات در مورد ارزش غذایی مواد مصرفی در وعده‌های روزانه می‌باشد. دستور پخت آش دوغ در شهر‌های غربی ایران باهم متفاوت است واگر قصد دارید که این غذا را در رژیم کاهش وزن خود قرار دهید حتماً از دستور پخت رژیمی آن استفاده کنید. 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (8 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه