کاهش تهوع و درمان سریع حالت تهوع + ۱۰ قرص حالت تهوع کاربردی

بسیاری از افراد در زندگی حداقل یک‌بار حالت تهوع را تجربه کرده‌اند. حالت تهوع می‌تواند به دلایل مختلف ایجاد شود و ممکن است در انتها به استفراغ کردن منجر گردد. در هر حال پیش از آنکه بدانیم علت به وجود آمدن حالت تهوع چیست، می‌توانیم از راه‌هایی برای کاهش تهوع و در نتیجه کاهش حس بد ناشی از آن، استفاده کنیم.

در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم چند شکل درمان سریع حالت تهوع را بگوییم و همچنین بدانیم برای حالت تهوع چه بخوریم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کاهش تهوع و درمان سریع حالت تهوع + ۱۰ قرص حالت تهوع کاربردی

علت حالت تهوع

حالت تهوع می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از نمونه‌های بارز ایجاد حالت تهوع در زمان بارداری است؛ که البته برای همه خانم‌ها به وجود نمی‌آید‌. ممکن است افراد به دلیل آلرژی به غذاهای خاص یا داروها و یا حالات به دلیل داشتن مسائل پزشکی، به حالت تهوع دچار شوند. در ادامه چند علت حالت تهوع را که متداول هستند، نام می‌بریم.

  • رفلاکس معده

افرادی که به بیماری رفلاکس معده دچار هستند و یا به دلیل مصرف برخی از غذاها دچار سوزش سردل می‌شوند، ممکن است به مراتب حالت تهوع را تجربه کنند. این مسئله به‌خصوص هنگامی که غذا از معده به مری باز می‌گردد و ایجاد سوزش می‌کند، ایجاد می‌شود.

  • وجود عفونت یا ویروس

چنانچه فردی دچار ویروس و یا باکتری خاصی شود که بر روی دستگاه گوارش و معده وی تأثیر بگذارد، ممکن است به حالت تهوع دچار شود. همچنین یک علت حالت تهوع مسمومیت غذایی است که ممکن است به دلیل وجود باکتری در غذا ایجاد شود؛ به همین دلیل این نوع از حالت تهوع باید حتماً توسط پزشک معاینه شود تا به‌صورت مزمن در نیاید.

  • عوارض دارویی

داروهای مختلف عوارض متفاوتی دارند که معمولاً روی بروشور آن‌ها و یا روی جعبه ذکر می‌شود. حالت تهوع از خفیف‌ترین عوارض دارویی بسیاری از داروهاست که از آن جمله می‌توان به داروهای شیمی درمانی اشاره کرد.با وجود آن‌که حالت تهوع جزو عوارض خفیف محسوب می‌شود، اما برای فرد مصرف کننده دارو، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. به همین دلیل برای کاهش این حالات می‌توان از روش‌‌های درمان حالت تهوع  و در صورت عدم رفع، از راهنمایی پزشک استفاده کرد.

  • ماشین گرفتگی یا دریازدگی

بسیاری از افراد هنگام قرار گرفتن در ماشین برای مسافت‌های طولانی، دچار ماشین گرفتگی می‌شوند که نتیجه آن ایجاد حالت تهوع است و یکی از رایج‌ترین علت حالت تهوع به شمار می‌رود. همچنین هنگام سوار شدن در قایق یا کشتی نیز ممکن است این حالت به فرد دست دهد و به همین دلیل به دنبال راه‌های کاهش تهوع باشد.حالت تهوع هنگام سوار شدن در ماشین و یا قرار گرفتن بر روی دریا، به دلیل عدم هماهنگی بین پیام‌های مغز با حواس پنج‌گانه است که می‌توان با تغییر وضعیت بدن، نگاه کردن به جاده و یا پیاده شدن از ماشین این مسئله را تا حدودی بهبود بخشید. هنگام قایق سواری یا بودن در کشتی نیز، می‌توان با استفاده از داروهای ضد تهوع، به کاهش تهوع کمک کرد‌.

  • تاثیر برخی غذاها

ممکن است افراد به مصرف برخی از غذاها آلرژی داشته باشند و به همین دلیل پس از مصرف آن‌ها دچار حالت تهوع شوند. همچنین سنگین شدن معده در اثر پرخوری و یا مصرف بیش از حد غذاهای چرب و تند نیز ممکن است سبب تحریک حالت تهوع شود. این افراد باید دلیل این مسئله را پیدا کنند و برای رفع آن و همچنین پیشگیری از آن در وعده‌های دیگر اقدام نمایند.

  • سایر بیماری‌ های دستگاه گوارش

در کنار رفلاکس معده، برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش نیز ممکن است سبب ایجاد حالت تهوع در افراد شود. همچنین ممکن است فرد به دلیل دردی که از این بیماری‌ها دارد، دچار حالت تهوع شود.یکی از انواع دردهایی که در خانم‌ها رایج است و اغلب ایجاد تهوع می‌نماید، درد دوران قاعدگی است. انواع بیماری‌های دستگاه گوارش که سبب ایجاد درد می‌شوند شامل پانکراتیت، سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه است. همچنین زخم معده که در حقیقت التهاب معده و پوشش مخاطی روده باریک است نیز می‌تواند پس از مصرف غذا سبب ایجاد سوزش و حالت تهوع شود.

  • سایر بیماری‌ هایی که علت حالت تهوع هستند

عفونت گوش و سرگیجه‌ای که ناشی از حرکت دادن سریع سر است؛ همچنین حمله قلبی و انسداد روده، نارسایی کبد یا سرطان کبد چرب، سردردهای میگرنی و یا مننژیت می‌توانند سایر بیماری‌ها و مشکلات پزشکی باشند که سبب حالت تهوع شوند.

مهم‌ترین علائم کبد چرب و پیشگیری، تشخیص و درمان کبد چرب را در مقاله مربوطه مطالعه نمایید.

درمان سریع حالت تهوع

درمان سریع حالت تهوع

چند راه برای درمان سریع حالت تهوع وجود دارد که به کاهش تهوع هنگامی که بدون دلیل مشخصی شروع می‌شود، کمک می‌نماید. البته این بدان معنا نیست که صددرصد حالت تهوع را برطرف می‌کند؛ اما از افزایش آن جلوگیری کرده و سبب می‌شود، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

  • خم نشدن

زمانی که افراد حالت تهوع و استفراغ دارند، خم شدن می‌تواند سبب افزایش این حالت شود. برای کاهش تهوع بهتر است صاف بنشینید و وضعیت بدن خود را طوری قرار دهید که به معده فشار نیاید. همچنین پس از غذا خوردن دراز نکشید تا رفلاکس معده ایجاد نشده و غذا به سمت بالا برنگردد.

  • تهویه اتاق را بهتر کنید!

هنگامی که دچار حالت تهوع شدید، پاشیدن آب خنک به صورت و یا باز کردن پنجره برای تهویه هوا به کاهش تهوع شما کمک می‌کند. هنگام قرار گرفتن در ماشین و احساس حالت ماشین گرفتگی نیز با باز کردن پنجره و استشمام هوای تازه، اغلب تهوع شما بهبود پیدا می‌کند. ممکن است افزایش بوی برخی مواد شیمیایی در فضا بدون آنکه متوجه شوید سبب ایجاد حالت تهوع در شما شده باشد که برای کاهش تهوع تنها تهویه مناسب می‌تواند کارساز باشد.

  • طب فشاری و نفس های عمیق

یکی از راه‌هایی که طب سنتی برای کاهش تهوع در اختیار ما قرار می‌دهد، طب فشاری است. برای کاهش تهوع کافی است به اندازه سه انگشت از مچ خود پایین‌تر آمده و بین دو تاندون بزرگ دست را فشار دهید؛ این حرکت باید به صورت دایره‌وار به مدت چند دقیقه ادامه پیدا کند. یکی دیگر از راه‌های درمان حالت تهوع، نفس عمیق کشیدن است؛ به‌خصوص هنگامی که حالت تهوع، امکان بالایی برای تبدیل شدن به برگشت غذا و استفراغ دارد. باید همچون تکنیک‌های مدیتیشن، از بینی نفس را به صورت دم وارد ریه‌ها کرده و سپس به آرامی بازدم کنید. این حرکت استرس بدن را کاهش داده و سبب کاهش تهوع می‌شود.

چنانچه تهوع شما ادامه پیدا کرد ولی دلیل مشخصی برای آن پیدا نمی‌کردید؛ ممکن است به دلیل توجه بیش از حد شما به این احساس باشد. به همین دلیل بهتر است برای کاهش تهوع، حواس خود را پرت نمایید.

برای مشاهده مراکز لاغری در تهران اگر در تهران زندگی میکنید به بهترین کلینیک لاغری در تهران مراجعه نمایید

برای حالت تهوع چه بخوریم

برای حالت تهوع چه بخوریم ؟!

هنگامی که حالت تهوع به وجود می‌آید می‌توان با خوردن برخی از مواد غذایی و داروها سبب کاهش تهوع شد به عبارتی درمان حالت تهوع خانگی با موارد زیر امکان پذیر هست. در ادامه این مواد غذایی را معرفی می‌کنیم.

  • لیمو ترش

خوردن لیمو ترش با چکاندن آن در دهان، می‌تواند حالت تهوع را به سرعت برطرف کند که یک درمان سریع حالت تهوع محسوب می‌شود. با این‌حال چنانچه به دلیل مشکلات معده نمی‌توانید مستقیماً آب لیموترش مصرف کنید، می‌توانید آن را در آب چکانده و سپس میل نمایید. همچنین بوییدن پوست لیمو ترش به شما در کاهش تهوع کمک می‌کند.

  • نوشیدن آب

برخی اوقات افراد به دلیل کم آبی بدن خود به حالت تهوع دچار می‌شوند بهتر است در این گونه مواقع اندکی آب بنوشید تا چنانچه به دلیل کم آبی یا غلیظ شدن اسید معده دچار تهوع شده‌اید، این حالت برطرف گردد. البته حتماً آب را جرعه جرعه و به مقدار کم بنوشید؛ زیرا ممکن است در اثر پر کردن شکم خود نیز به حالت تهوع دچار شوید.

  • چای بابونه یا زنجبیل

چای بابونه به دلیل کاهش اضطراب و استرس می‌تواند سبب کاهش تهوع شود به همین دلیل یکی از درمان‌های خانگی کاهش حالت تهوع محسوب می‌گردد. با این حال برخی از افراد ممکن است با مصرف طولانی‌مدت بابونه نسبت به بوی آن حساس شده و نتوانند بابونه بنوشند. این افراد می‌توانند از زنجبیل استفاده کنند که به‌عنوان یک درمان سریع حالت تهوع محسوب می‌شود. می‌توانید از تکه‌های زنجبیل خشک‌شده یا زنجبیل شکری استفاده کنید ویا حتی چای زنجبیل بنوشید. همچنین با انداختن تکه‌ای زنجبیل در چای خود می‌توانید سبب کاهش تهوع شوید.

  • مکمل ویتامین B6

در زمان بارداری پزشک برای کاهش تهوع از ترکیب قرص ویتامین B6 و آنتی‌هیستامین دوکسیلامین استفاده می‌کند. با این وجود نمی‌توان تاثیر کامل ویتامین B6 در کاهش تهوع را اثبات کرد. همچنین باید توجه داشت مصرف بیش از حد این ویتامین نیز می‌تواند نتیجه عکس داشته و سبب افزایش تهوع، آریتمی قلب، خواب رفتن دست و پا و ضعف ماهیچه‌ای گردد. چنانچه فردی دچار کمبود ویتامین B باشد و به دلیل ضعف معده به حالت تهوع و استفراغ دچار شده باشد، اغلب با مصرف قرص ویا تزریق B کمپلکس این حالت برطرف می‌گردد که البته بهتر است تحت نظر پزشک باشد.

دمنوش گیاهی برای رفع حالت تهوع

 
چای عسل لیمو 
 
یکی از انواع محبوب چای که به واسطه طعم خوب و خواص بی‌نظیرش استفاده زیادی دارد، چای عسل لیمو می‌باشد. این چای دارای خواص درمانی زیادی بوده که سبب محبوبیت بسیار آن شده است. برای توصیف طعم این چای باید گفت در دمنوش عسل و لیمو ترش شما طعم مرکبات را در کار طعم شیرین عسل تجربه خواهید کرد. در این خصوص باید بدانید که لیمو ترش به تنهایی هم دارای خاصیتی است که سبب کاهش حالت تهوع می‌شود. در این مطلب می توانید با سایر خواص لیمو ترش آشنا شوید.
 
برای تأثیرات چای لیمو ترش و عسل تحقیقات زیادی انجام شده است که در یکی از این تحقیقات، تحقیق بر روی 100 زن باردار انجام شد. در این مطالعه 4 روزه مشخص شد که نه تنها خوردن لیمو ترش بلکه بو کردن اسانس آن هم می‌تواند تا حد بسیار زیادی حالت تهوع و استفراغ را کاهش بدهد. لیمو ترش دارای حالت اسیدی است و این حالت اسیدی ممکن است برای برخی افراد نا خوشایند باشد. افزودن عسل به لیمو ترش سبب متعادل‌سازی میزان اسیدی بودن لیمو ترش می‌شود. از طرفی دیگر عسل دارای خواص ضد باکتریایی هم هست که مصرف آن تا حد زیادی خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. 
 
به منظور آماده‌سازی چای عسل و لیمو به 2 قاشق چای خوری آب لیمو تازه و 2 قاشق چای خوری عسل نیاز دارید. مواد را درون یک فنجان آب داغ ریخته و با یکدیگر ترکیب کنید. به همین آسانی چای عسل و لیمو پرخاصیت شما آماده است. 
چای عسل و لیمو درمان سریع حالت تهوع
 
چای رازیانه 
 
یکی از پاسخ‌هایی که می‌توان به این سؤال که برای درمان استفراغ چه بخوریم؟ داد، رازیانه است. رازیانه از جمله دارو‌های درمانی می‌باشد که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان حالت تهوع تنها یکی از کاربرد‌های رازیانه است و از این گیاه پر خاصیت برای درمان بیماری‌های دیگری نظیر بیماری‌های معده، اسهال و یبوست هم استفاده می‌شود. در این مطلب می توانید با سایر خواص رازیانه آشنا شوید.
 
برای اثبات تأثیرات رازیانه برای کاهش تهوع بر روی 80 زن تحقیقاتی در این خصوص انجام شد. در این تحقیق از یک کپسولی که حاوی 30 میلی گرم رازیانه بود، استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان‌دهنده این حقیقت بود که مصرف کپسول رازیانه قبل از عادت ماهیانه تا حد زیادی بر روی کاهش درد قاعدگی مؤثر است. از طرفی دیگر این کپسول حالت تهوع را نیز کاهش می‌دهد. در خصوص تأثیرات رازیانه بر روی سلامت بدن تحقیق دیگر هم انجام شده است که در نتیجه این تحقیق مشخص شد که مصرف روزانه یک فنجان چای رازیانه سبب بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن می‌شود. 
 
تهیه چای رازیانه هم بسیار آسان است و می‌توانید از این چای پر خاصیت برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کنید. به این منظور کافی است که 1 قاشق چای خوری دانه رازیانه را در آب ریخته و در حدود 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. به همین آسانی چای شما آماده است. 
 
چای نعناع 
 
در ادامه پاسخ به این سؤال که برای درمان استفراغ چه بخوریم؟ بهتر است به چای نعناع هم اشاره کنیم. چای نعناع به دلیل تأثیرات مثبت بر روی درمان درد معده و حالت تهوع محبوبیت و کاربرد زیادی دارد. جالب است بدانید در خصوص تأثیرات نعناع بر روی بدن مطالعات حیوانی هم انجام شده که این مطالعات نشان‌دهنده مؤثر بودن روغن نعناع بر روی کاهش میزان درد است. در این مطلب می توانید با سایر خواص دمنوش نعناع آشنا شوید.
 
این روغن دارای خواص آرامش بخش عضلات هم می‌باشد. استنشاق روغن نعناع بعد از عمل جراحی تا حد بسیار زیادی از بروز حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. آماده‌سازی چای نعناع هم بسیار آسان بوده و به این منظور کافی است تا چند برگ نعناع تازه را خرد کرده و درون یک فنجان آب گرم بریزید، سپس در حدود 15 دقیقه صبر کنید تا چای شما دم بکشد. بعد از گذشت این زمان چای شما آماده است. چای را از صافی رد کرده و میل نمایید. 
دمنوش نعناع کاهش تهوع
 
چای شیرین بیان 
 
یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های شیرین بیان در طب سنتی، استفاده از آن برای درمان مشکلات گوارشی است. برای بررسی در خصوص تأثیرات شیرین بیان بر روی عملکرد سیستم گوارشی بدن بر روی 54 نفر تحقیقی انجام شد. در این تحقیق که به مدت یک ماه به طول انجامید دو بار در روز به افراد عصاره شیرین بیان داده می‌شده است. در هر بار هم میزان عصاره شیرین بیان در حدود 75 میلی گرم بود. در پایان تحقیق مشخص شد که مصرف روزانه عصاره شیرین بیان علائم سو هاضمه را تا حد زیادی کاهش داده و سبب کاهش تهوع و درد معده هم شده است. در دیگر تحقیقاتی که در مورد خواص شیرین بیان انجام شد مشخص شده است که عصاره شیرین بیان خواص دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به کمک به بهبود زخم معده اشاره کرد. 
 
در مجموع از نظر طب سنتی شیرین بیان دارای خواص درمانی زیادی است، اما در این خصوص بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر دارویی در کنار مزایا و خواص خود ممکن است عوارضی هم داشته باشد! زیاده روی در میزان مصرف روزانه شیرین بیان می‌تواند فشار خون شما را بالا ببرد. بهترین میزان برای مصرف شیرین بیان 240 میلی گرم در روز است که می‌توانید آن را به صورت دمنوش آماده کرده و میل کنید. زنان باردار هم قبل از مصرف چای شیرین بیان بهتر است در این خصوص با پزشک خود مشورت کنند. شیرین بیان را می توان به منظور لاغری هم مصرف کرد که می توانید در مطلب لاغری با شیرین بیان بیشتر در موردش بخوانید.
 
میخک
 
همیشه قرص برای حالت تهوع لازم نیست! در برخی موارد با استفاده از مواد طبیعی هم می‌توان حالت تهوع را کاهش داد یا به نوعی از بروز آن جلوگیری کرد. یکی از روش‌های طبیعی و البته تضمینی برای حالت تهوع استفاده از میخک است. خواص و تأثیرات میخک بر روی کاهش تهوع سبب شده تا در این زمینه از کاربرد و البته شهرت بالایی برخوردار باشد. میخک برای کاهش درد و همچنین از بین بردن التهاب ناشی از بیماری هم مؤثر می‌باشد. میخک ترکیبات مؤثر و مفیدی زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به اوژنول، اتانولی لیت و عصاره‌های آبی اشاره کرد.
 
ترکیبات میخک سبب افزایش اشتها و درمان ضعف اعصاب می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت مصرف منظم میخک و افزودن آن به برنامه رژیم غذایی روزانه سبب می‌شود تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شده و حالت عمومی بدن بهبود پیدا کند. برای مصرف میخک هم می‌توانید آن را به صورت دمنوش تهیه کرده و میل نمایید. برای آماده‌سازی دمنوش میخک هم کافی است تا مقداری میخک که بهتر است میخک تازه باشد را به آب جوش اضافه کرده و چند دقیقه به آن زمان بدهید تا دم بکشد. اگر هم طرفدار دمنوش‌های گیاهی نیستید روش دیگری هم برای میل کردن میخک وجود دارد. در این روش باید مقدار کافی از میخک را به عسل اضافه کرده و سپس میل کنید. مصرف میخک تا حد زیادی حالت تهوع را کاهش می‌دهد. در این مطلب با سایر خواص میخک آشنا شوید.
چای میخک درمان تهوع
 
سیب زمینی شیرین
 
برای سرگیجه و حالت تهوع چه بخوریم؟ یکی از جواب‌های مناسب برای این سؤال سیب زمینی است که می‌تواند یک جایگزین قرص برای حالت تهوع باشد. سیب زمینی شیرین منبع غنی از مواد مغذی نظیر کلسیم، فسفر، پروتئین، مس، آهن، منزیم، روی، پتاسیم، کربوهیدرات، فیبر، ریبوفلاوین و ویتأمین‌هایی نظیر ویتأمین آ، ویتأمین ب و ویتأمین ث است. ترکیبات مغذی موجود در سیب زمینی شیرین به درستی نشان‌دهنده بالا بودن ارزش غذایی این ماده غذایی می‌باشد و افزودن آن به رژیم غذایی و مصرف سیب زمینی شیرین سبب می‌شود تا انرژی بدن شما تأمین شده و بدن انرژی کافی برای سوخت و ساز و متابولیسم را داشته باشد.
 
هنگامی که دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید برای درمان به سراغ این ماده غذایی پر ارزش بروید. برای تهیه سیب زمین هم تنها به یک سیب زمینی شیرین نیاز دارید. سیب زمینی را شسته و آن را درون فر بپزید. برای پخته شدن سیب زمینی در فر به حدود نیم ساعت زمان نیاز دارید. اگر هم این روش مطابق میل شما نیست می‌توانید سیب زمینی را به صورت آب پز آماده کرده و میل کنید. روش آماده‌سازی سیب زمینی شیرین بسیار مهم نیست، مهم این است که به هر روشی که آماده شود خوردن آن باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ می‌شود. 
 
زرشک
 
زرشک یک گیاه خوش رنگ است که رنگ زیبای دانه‌های زرشک سبب شده تا استفاده از آن برای تزئین غذا‌هایی نظیر برنج رواج زیادی داشته باشد. از نظر طب سنتی زرشک دارای طبعی سرد و خشک بوده و بهتر است افرادی که دارای طبع سرد و خشک هستند از این ماده غذایی استفاده نکنند. با این وجود زرشک هم یک پاسخ مناسب به این سؤال است که برای سرگیجه و حالت تهوع چه بخوریم؟
 
تأثیرات فوق‌العاده زرشک بر روی کاهش حالت تهوع سبب شده تا هنگام بروز حالت تهوع بیشتر افراد به یاد این دانه‌های گیاهی پر خاصیت بیفتند. زرشک دارای ترکیبات بسیار مؤثری است که برخی از این ترکیبات بعد از ورود به بدن دارای خاصیت انقباضی می‌شوند و از این رو سبب بروز انقابض برای طحال می‌گردند. منقبض‌کننده برای طحال هم رابطه مستقیمی بر روی کاهش حالت تهوع دارد. زرشک علاوه بر خواص درمانی بی‌نظیر طعم خوشایندی هم دارد اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که مصرف زرشک حد خاص خود را داشته و بهتر است برای مصرف روزانه زرشک از این میزان فراتر نروید. بهترین مقدار برای مصرف زرشک دو گرم در روز است که این مقدار را می‌توانید در روز سه بار مصرف کنید. 
 
دمنوش زرشک درمان سریع حالت تهوع
رب انار
 
رب انار از نظر طب سنتی طبع سرد دارد و رب انار به ترشی مشهور می‌باشد. خوردن رب انار به مادران باردار توصیه می‌شود، زیرا رب انار دارای مواد مغذی زیادی است که به تقویت و رشد بهتر جنین کمک می‌کند. از طرفی دیگر برخی زنان باردار حالت تهوع دارند و رب انار برای کاهش حالت تهوع هم بسیار مفید و مؤثر است. ناگفته نماند که رب انار خواص درمانی دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به پاکسازی کبد اشاره کرد. بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف رب انار هم مقدار خاص خود را داشته و استفاد زیاد از رب انار به صورت روزانه می‌تواند احتمال بروز یبوست را افزایش بدهد.
 
بهترین زمان برای مصرف رب انار و بهره‌مند شدن از خواص درمانی آن خوردن رب انار قبل از صبحانه و به صورت ناشتا است. اگر هم از نفخ معده رنج می‌برید می‌توانید در کنار رب انار مقداری هم گلپر مصرف کنید. در خصوص مصرف رب انار یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد و آن منع مصرف رب انار ترش برای افرادی است که مبتلا به زخم معده هستند. مصرف رب انار ترش توسط افرادر دارای زخم معده می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای آن‌ها به همراه داشته باشد. 
 
سنجد
 
سنجد به دلیل خواص درمانی بی‌نظیر خود در طب سنتی کاربرد زیادی دارد. اگر به فکر سلامتی خود هستید می‌توانید سنجد را جایگزین تنقلاتی نظیر چیس و پفک کنید. خواص درمانی سنجد را به بهترین گزینه برای کودکان تبدیل کرده است. در خوردن سنجد هم بهتر است تا نکات لازم رعایت شود و از زیاده روی در خوردن سنجد خودداری کنید. در برخی موارد زیاد روی در خوردن سنجد سبب می‌شود تا عملکرد گوارش مختل شده و هضم به درستی انجام نشود. سنجد دارای خواص درمانی برای کاهش تهوع هم هست.
 
بهترین زمان برای مصرف سنجد به منظور بهره‌مندی از خواص درمانی آن صبح می‌باشد. بهتر است بعد از بیدار شدن دو یا سه عدد سنجد میل کنید. مصرف سنجد در زنان باردار هم تا حد زیادی حالت تهوع آن‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر خود میوه سنجد، شکوفه درخت سنجد هم خواص درمانی دارد و متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که استفاده از شکوفه سنجد و روغن زیتون برای رفع سستی مفاصل و همچنین رشد مو مؤثر است. در این مطلب با سایر خواص سنجد آشنا شوید.
سنجد درمان سریع تهوع
 
آلبالو
 
بیشتر افراد برای درمان حالت تهوع به دنبال قرص برای حالت تهوع و معده درد هستند. اما همیشه نیاز به مصرف قرص برای حالت تهوع و معده درد نیست. شما با مصرف یک میوه خوش رنگ و خوش مزه به نام آلبالو هم می‌توانید تا حد زیادی حالت تهوع خود را کاهش دهید. آلبالو در طب سنتی به منظور از بین بردن عفونت روده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
علاوه بر مورد توضیح داده شد آلبالو خواص درمانی دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به درمان کم خونی، رفع خستگی، کمک به درمان دیابت و. . اشاره کرد. آلبالو برای درمان تهوع هم کاربرد زیادی دارد و به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فیبر می‌توان اسید معده را کاهش دهد. کاهش و تعدیل میزان اسید معده هم می‌تواند احتمال ابتلا به ریفلاکس و زخم معده را کاهش دهد. 
 
  • داروهای ضد تهوع

برای افرادی که می‌خواهند بدانند برای حالت تهوع چه بخوریم تا سریع عمل کند و نیاز به داروهای شیمیایی دارند؛ پیشنهاد می‌کنیم از ضد تهوع‌هایی استفاده کنند که نیاز به نسخه ندارند. با این حال بهتر است در مصرف این داروها افراط نکرده و چنانچه تهوع به مدت طولانی ادامه پیدا کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. برخی از انواع داروهای ضد تهوع عبارتند از: پیتوبیسمول، امترول و درامانین. افراد باردار برای مصرف داروی ضد تهوع حتماً باید پزشک مراجعه کنند و هیچ داروی بدون نسخه‌ای مصرف نکنند.

اگر میخواهید درباره رژیم دکتر اتکینز بدانید میتوانید وارد مقاله نوشته شده ما با عنوان رژیم اتکینز شوید و آن را مطالعه نمایید.

درمان حالت تهوع

انواع قرص های ضد حالت تهوع

 
قرص حالت تهوع (قرص ضد تهوع) جز یکی از راهکار های مهمی است که در زمان حالت تهوع و برای جلوگیری از آن می توان استفاده کرد. از بین بردن حالت تهوع با مشتقات مختلفی از قرص های درمانی قابل رفع است. به طور مثال در فهرست زیر معروف ترین و قوی ترین قرص ها برای حالت تهوع فهرست شده است که در زمان وقوع چنین عارضه‌ای می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • رده دارویی: آنتی هیستأمین ها
  1. دوکسیلامین
  2. سیکلیزین
  3. فنیرامین
  4. پرومتازین
  • نحوه عمل: مسدودکردن گیرنده اچ. ۱ 
  • سیکلیزین، دوکسیلامین، پرومتازین و فنیرامین همگی گیرنده های موسکارینی را مهار می کنند؛ 
  • پرومتازین گیرنده دوپامین را هم مهار می کند. 
  • مزایای دارویی و محدودیت ها: برای استفراغ و حالت تهوع شدید، قرص تهوع
............................................................................................................................................................................... .
  • رده دارویی: آنتی کولینرژیک ها
  1. هیوسین
  • نحوه عمل: مسدودکردن گیرنده های موسکارینی در هسته دهلیزی، مراکز تهوع و مراکز بالاتر مغز. 
  • مزایای دارویی و محدودیت ها: هیوسین تزریقی داروی مراقبت تسکینی است. 
............................................................................................................................................................................... .
  • رده دارویی: کورتیکواستروئید ها
  1. دگزامتازون
  • نحوه عمل: مهار مرکزی سنتز پروستوگلاندین و ترشح اِنسفالین. زمانی که با آنتاگونیست ۳HT-۵ ترکیب شود غلظت سرتونین در روده را کاهش می دهد و حساسیت گیرنده های ۳HT-۵ به آنتاگونیست را بیشتر می کند. 
............................................................................................................................................................................... .
 

برای درمان سریع گلو درد چی خوبه؟ برای پاسخ به این سوال میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری با عنوان درمان گلو درد مراجعه نمایید

برای حالت تهوع چی خوبه

  • رده دارویی: بنزودیازپین ها
  1. لورازپام
  2. دگزامتازون
  • نحوه عمل: فعالیت آگونیست در گیرنده گابا اِی. GABA A آنژیولیز را فراهم می کند؛ 
  • فعالیت در منطقه تحریک کننده گیرنده شیمیایی برای سرکوب فعالیت دوپامین. 
............................................................................................................................................................................... .
  • رده دارویی: کانابینوئید ها 
  1. تتراهیدروکانابینول
  2. نابیلون
  3. درونابینول
  4. نابیکسیمول
  • نحوه عمل: فعال کردن گیرنده های کانابینوئید سی. بی. ۱ =CB1= در دستگاه عصبی مرکزی و محیطی برای تعدیل ر هایش نوروترانسمیتر ها. 
............................................................................................................................................................................... .
  • رده دارویی: بنزودیازپین ها
  1. لورازپام. 
  2. دگزامتازون
  • نحوه عمل: فعالیت آگونیست در گیرنده گابا اِی. GABA A آنژیولیز را فراهم می کند؛ فعالیت در منطقه تحریک کننده گیرنده شیمیایی برای سرکوب فعالیت دوپامین. 
............................................................................................................................................................................... .
  • رده دارویی: کانابینوئید ها 
  1. تتراهیدروکانابینول
  2. نابیلون
  3. درونابینول
  4. نابیکسیمول
  • نحوه عمل: فعال کردن گیرنده های کانابینوئید سی. بی. ۱ CB1 در دستگاه عصبی مرکزی و محیطی برای تعدیل ر هایش نوروترانسمیتر ها. 

دستگاه لاغری از جمله وسایل کمکی لاغری است که در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده است.برای آشنایی با بهترین دستگاه لاغری موضعی به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

داروی ضد تهوع برای موارد خاص استفراغ و حالت تهوع

هرچند بعضی از دارو های ضد تهوع برای درمان طیف وسیعی است این حالت استفاده می شود اما استفاده از برخی از دارو ها نسبت به بعضی دیگر ترجیح داده می شود. در ادامه قرار است به این نکته بپردازیم که برای حالت تهوع چی خوبه و در واقع رفع حالت تهوع با کدام دارو مؤثر تر خواهد بود. 
  • گاسترواِنتریت و آنفولانزای معده 
کاستروانتریت حاد به خاطر عفونت های باکتریایی، ویروسی یا انگلی ایجاد می شود. یکی از گزینه های درمانی برای حالت تهوع ثانویه در بزرگسالان محسوب می شود. حالت تهوع و استفراغ در کودکان ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد. از این رو می توانید از این دارو استفاده کنید منتها به خاطر عوارض جانبی مثل خواب آلودگی کمی بحث برانگیز است. 
اگر هنوز به دنبال این است که بدانید برای تهوع چی خوبه و می توانید از چه دارو هایی استفاده کنید باید بگوییم که با تشخیص پزشک می توانید از دارو های زیر هم به عنوان یک راهی جهت کنترل استفراغ استفاده کنیم این دارو ها عبارت اند از: 
  • بیسموت ساب سالیسیلات
  • سدیم سیترات، دکستروز و فروکتوز
  • ارتو فسفریک اسید، فروکتوز و گلوکز (امترول)
این نکته را باید در نظر بگیرید که بر اساس راهنمایی پزشکی دوز دارو های مختلف برای کودکان بر اساس وزن آن ها تجویز می شود. به طور مثال کودکانی که بین ۸ تا ۱۵ کیلوگرم وزن دارند مجاز به مصرف 2 میلی گرم از دارو های فوق می شوند. همچنین کودکان با وزن ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم می توانند ۴ میلی گرم از این دارو را استفاده کنند و کودکانی که که بیش از ۳۰ کیلوگرم وزن دارند باید ۸ میلی گرم از دارو های فوق را دریافت کنند.مصرف اندانسترون برای کودکان زیر 6 ماه یا وزن کمتر از ۸ کیلوگرم به هیچ وجه توصیه نمی شود. بنابراین این نکته را در نظر بگیرید که حتماً استفاده از هر دارویی برای کودکان باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه انجام شود. 
 
همچنین خوب است بدانید که دارو های مختلف دارای عوارض گوناگونی هستند که اغلب روی بروشور هر دارو یا روی جعبه ذکر می شود. حالت تهوع از خفیف ترین عوارض داروی محسوب می شود که ممکن است با استفاده از برخی دارو های شیمیایی هم به وجود بیاید.از این رو ممکن است حتی با استفاده برخی از دارو ها حالت تهوع شما تشکیل شود. می توانید طبق نظر پزشک داروی مناسب با سیستم بدن خود را دریافت کنید و در شرایطی که دکتر نبود می توانید از داروخانه های معتبر در سراسر کشور دارویی برای رفع تهوع دریافت کنید.
از بین بردن حالت تهوع خیلی راحت و تنها با خوردن یک قرص برای حالت تهوع می تواند تسکین پیدا کند. چنانچه حالت تهوع شما ادامه پیدا کند و دلیل مشخصی برای آن پیدا نکنید احتمال دارد به دلیل توجه بیش از حد به این موضوع حساس شده باشید پس بهتر است برای کاهش تهوع حواستان را پرت کنید.در زمان حالت تهوع بعد از استفاده از قرص برای حالت تهوع بهتر است که به صورت کاملاً صاف بنشینید و به یک نقطه چشم بدوزیم. نفس های عمیق بکشید و از تکنیک های مدیتیشن استفاده بکنید. از بینی نفس مداوم بکشید و ریه هایتان را پر از باد کنید و سپس به آرامی بازدم انجام دهید این حرکت باعث میشه استرس بدن کاهش پیدا کند و منجر به رفع حالت تهوع گردد. 

رژیم لوکرب همانطور که از نامش پیداست یک نوع رژیم غذایی برای کاهش وزن است که در آن مصرف کربوهیدرات به پایین ترین میزان خود می رسد برای اطلاعات بیشتر به رژیم لوکرب مراجعه نمایید.

قرص حالت تهوع

  • رژیم غذایی سالم

برای پیشگیری از بروز حالت تهوع ویا کنترل و کاهش تهوع بهتر است، رژیم غذایی خود را تغییر دهید. نوشیدن نوشابه‌ها و مایعات گازدار، خوردن غذای چرب زیاد و یا پرخوری می‌تواند سبب ایجاد حالت تهوع شود. همچنین ورزش با شکم پر، با فشار آوردن به معده سبب ایجاد تهوع می‌شود. چنانچه عادت به مصرف غذاهای چرب ویا پرخوری دارید و دچار اضافه وزن شده‌اید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم رژیم غذایی سالم و اصولی را از همین امروز شروع کنید. رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها به شما کمک می‌کنند تا غذایی سالم مصرف کنید؛ بلکه سبب تناسب اندام و سلامتی شما نیز می‌شوند.

همین حالا با کلیک بر روی برنامه رژیم غذایی، رژیم اختصاصی خود را دریافت کنید ویا برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (36 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه