عمل اسلیو معده چیست ؟! از مزایا تا عوارض

بسیاری از افراد که از اضافه‌وزن بالا رنج می‌برند و در سنین جوانی قرار دارند و همچنین انواع رژیم‌های متفاوت در کاهش وزن آن‌ها تأثیری نداشته است؛ به فکر انجام عمل جراحی لاغری می‌افتند. یکی از عمل‌هایی که این روزها بسیار موردتوجه قرارگرفته است، عمل اسلیو معده نام دارد. برای انجام عمل اسلیو معده نیز همچون سایر عمل‌های جراحی، افراد نیازمند رعایت شرایط خاص برای پیش از جراحی لاغری و پس از عمل جراحی هستند. یکی از این شرایط، وزن مناسب برای عمل اسلیو معده و مسئله دیگر هزینه عمل اسلیو معده است همچنین پیش از انجام جراحی لاغری باید در ارتباط با عوارض عمل اسلیو معده اطلاعات کافی داشته باشیم. این مطلب از سایت غفاری دایت را آماده کرده‌ایم تا بر اساس اطلاعات علمی و همچنین تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند شمارا راهنمایی کنیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید عمل اسلیو معده چیست ؟! از مزایا تا عوارض

 

وزن مناسب برای عمل اسلیو معده

وزن مناسب برای عمل اسلیو معده

آمادگی برای عمل اسلیو معده نیازمند رعایت شرایط خاص است. چنانچه فردی کاندید برای عمل اسلیو معده باشد، ابتدا باید با یک مشاور در این زمینه صحبت کند. پزشک مشاور شرایط فیزیکی فرد را بررسی می‌کند و به  او می‌گوید آیا می‌تواند برای این عمل اقدام کند؟! سپس درباره‌ی ویژگی های عمل اسلیو معده همچون شرایط عمل اسلیو معده، قبل یا پس از آن، به شما توضیح می‌دهد. برخی از افراد نیازمند رسیدن به وزن مناسب برای عمل اسلیو معده هستند که پزشک آن‌ها را برای رژیم غذایی قبل از عمل راهنمایی می‌کند.

عمل اسلیو معده یک جراحی لاغری بدون بازگشت است. در این عمل جراح ۱۵درصد از معده فرد را برمی‌دارد و درنتیجه حجم معده کاهش می‌یابد، که این موضوع سبب می‌شود فرد در طی مدت کوتاهی پس از عمل جراحی تا به‌طور میانگین حدود ۶۰ درصد از وزن خود را از دست بدهد. اما آیا این وزن غیرقابل‌برگشت است؟! در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

 

هزینه عمل اسلیو معده

مراحل و رژیم غذایی پس از عمل اسلیو معده

سختی این عمل تنها مربوط به هزینه عمل اسلیو معده نیست بلکه تحمل شرایط پس از عمل و همچنین انجام صحیح دستوهای رژیم غذایی پس از عمل اسلیو معده نیست بسیار دشوار است.

نخستین فاز در عمل جراحی اسلیو معده از عمل تا یک هفته پس‌ازآن است. در این مدت فرد تنها می‌تواند از مایعات شفاف و بدون قند تغذیه کند و خود فرد نیز اشتهایی به غذا ندارد که به دلیل کاهش میزان هورمون گرسنگی در بدن وی است. نوشیدنی‌هایی که در این زمان مصرف می‌شوند به کاهش علائمی همچون تهوع و استفراغ کمک می‌کند. مایعات شفاف مجاز در این دوره شامل ژله، عصاره استخوان، چای یا قهوه بدون کافئین و پاپسیکل‌های بدون قند هستند. افراد باید از مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین، نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه و هم‌چنین نوشیدنی‌های قندی پرهیز کنند.

 

مصرف پروتئین پس از عمل اسلیو معده

در هفته دوم پس از عمل جراحی فرد باید رژیم مایعات خود را حفظ کند تا بدن او هیدراته باقی بماند. همچنین باید از مایعات سرشار از پروتئین استفاده کند. می‌تواند این پودرهای پروتئینی را به‌صورت ۲۰ گرم پروتئین در هرروز مصرف نماید. در این فاز نمی‌تواند از غذاهای قندی، غذاهای سرشار از چربی و غذاهای سنگین مثل سوپ سبزیجات استفاده کند. اما آبمیوه رقیق‌شده، نودل‌های بسیار نرم، سوپ‌های رقیق‌شده ماست بدون قند و بدون چربی مجاز هستند.

در هفته سوم می‌تواند از غذاهای ضخیم‌تر و پوره شده استفاده کند و باید روزی ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین دریافت نماید. غذاهایی همچون ماست یونانی، سیب‌زمینی شیرین پوره شده، مرغ و تن ماهی کنسرو شده یا پوره شده، تخم‌مرغ هم زده، ماهی سفید پور شده و غذای کودک در این مدت مجاز هستند. در مرحله بعد افراد می‌‌توانند به سراغ غذاهای نرم بروند و نباید ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین و آب کافی در طی روز را فراموش کنند. غذاهایی همچون غذاهای قندی، نان، پوست و دانه‌های میوه‌ها، سبزی‌های سفت و خام، غذاهای چرب و برنج سفید غیرمجاز هستند؛ اما پنیر کم‌چرب، ماهی با گوشت نرم، سبزی‌های نرم شده و سوپ‌ها از بهترین وعده‌های غذایی در این مدت هستند.

 

و درنهایت غذاهای جامد

حدود یک ماه پس از جراحی افراد می‌توانند غذاهای جامد مصرف کنند اما نباید میزان ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین و آب کافی را فراموش کنند. همچنین از ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی نباید آب بنوشند. افراد در این دوره ممکن است به دلیل کاهش موادمعدنی و ویتامین‌ها در بدن خود، نیازمند مصرف مکمل‌های ویتامینی با صلاحدید پزشک باشند.

در این مدت فرد می‌تواند از پنیر خامه‌ای کم‌چرب، ماهی، گوشت کم‌چرب، سبزی‌ها و میزان محدودی میوه استفاده کنید. اما باید همچنان از مصرف نان و غلات سفید، غذاهای سرخ‌شده، نوشابه، دسر و غذاهای پرکالری و قندی و... دوری کند.

 

عوارض عمل اسلیو معده

عوارض عمل اسلیو معده

عوارض عمل اسلیو معده به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول عوارض سریع عمل اسلیو معده هستند که در مدت کوتاهی پس از عمل معده خود را بروز می‌دهند. مهم‌ترین عارضه سریع پس از عمل، شکست در عمل اسلیو معده است. در این حالت میزان برداشت از معده کم بوده نمی‌تواند مشکل اضافه‌وزن فرد را برطرف کند. همچنین استفراغ و وجود خون از عوارض رایج هفته اول پس از عمل هستند. ناراحتی معده بعد از عمل اسلیو معده برای افرادی که سوءهاضمه دارند، بیشتر خواهد شد.

دسته دوم عوارض عمل اسلیو معده عوارض بلندمدت و مزمن هستند که از تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند به‌دست‌آمده است. برای مثال، افراد ممکن است در اثر رژیم غذایی عمل اسلیو معده نتوانند با خوردن غذا آرام شوند و به همین دلیل به عوامل دیگری همچون الکل و اعتیاد روی ‌آورند. از عوارض بلندمدت دیگر می‌توان به بازگشت وزن اشاره کرد که دلایل متعددی دارد، همچون عدم اجرای رژیم غذایی عمل اسلیو معده و یا انشعاب اسلیو معده که به معنای افزایش دوباره حجم معده است.

 

تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند

عمل اسلیو معده ، آری یا خیر؟!

همه انواع اعمال جراحی، عوارض و فواید خاص خود را دارند؛ به همین دلیل و با توجه به جدید بودن روش عمل اسلیو معده نمی‌توان آن را به‌صورت کامل رد کرد؛ همچنین نمی‌توان عوارض عمل اسلیو معده را نادیده گرفت؛ بنابراین باید از راهنمایی‌های یک پزشک باتجربه در این زمینه کمک بگیرید و چنانچه احتمال شکست در عمل اسلیو معده برای شما بالاست، نباید هزینه عمل اسلیو معده را متحمل شوید. از فواید عمل اسلیو معده می‌توان به کاهش بیماری‌هایی که براثر چاقی به وجود می‌آیند، اشاره کرد که این موضوع به موفقیت در این عمل بستگی دارد. چنانچه هنوز یک رژیم غذایی صحیح را تا آخر ادامه نداده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای دوری از تحمل عوارض عمل اسلیو معده، با یک مشاور تغذیه خبره مشورت کنید. بهاره غفاری، مشاور تغذیه مورد تائید وزارت بهداشت، می‌تواند شمارا در این زمینه یاری کنند. با کلیک بر روی نام بهاره غفاری وارد سایت شوید؛ تا نه‌تنها بتوانید رژیم غذایی متناسب خود را دریافت کنید، بلکه بتوانید در این مسیر از راهنمایی‌های یک مشاور تغذیه باتجربه استفاده نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه