7 خواص شلغم + خواص شلغم پخته چیست؟

شلغم یکی از انواع سبزیجات ریشه دار است. شلغم به رنگ‌های سفید، سبز و بنفش دیده می‌شود. شلغم در سراسر جهان رشد می‌کند و دارای طبیعتی گرم و تر است.از شناخته شده‌ترین خواص شلغم کمک به درمان سرماخوردگی است‌. شلغم را به صورت خام، خواص شلغم پخته و ترشی مصرف می‌کنند. خواص شلغم فراوان است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

7 خواص شلغم + خواص شلغم پخته چیست؟

در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با خواص شلغم است به بررسی مواردی از جمله انواع شلغم، شلغم شیرازی، خواص درمانی شلغم، شلغم چه تاثیری در درمان کرونا دارد ؟، طرز خوردن شلغم، آب شلغم، مصرف آب شلغم به لاغری کمک می‌کند؟ و در نهایت عوارض شلغم می‌پردازیم.

خاصیت شلغم

7 خواص شلغم

شلغم منبعی غنی از فیبر، ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، فولات، نیاسین و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم است و به همین دلیل خاصیت شلغم برای سلامتی بسیار فراوان است.

از جمله خواص شلغم می‌توان به مواردی مانند حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از سرطان، درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم، جوان سازی پوست صورت، حفظ شادابی پوست، رفع ترک کف پا، تقویت و افزایش رشد مو، افزایش باروری در زنان، درمان سرماخوردگی (خواص شلغم پخته برای سرماخوردگی)و گلودرد، حفظ سلامت دستگاه گوارش، لاغری، کاهش سطح قند خون، درمان اختلال نعوظ، کاهش فشار خون، حفظ سلامت قلب، درمان یبوست، درمان آسم، حفظ سلامت چشم، حفظ سلامت ریه، افزایش گردش خون، سم زدایی و حفظ سلامت تخمدان اشاره کرد.

در ادامه به بررسی برخی از خاصیت شلغم می‌پردازیم.

  • خواص شلغم برای پوست

از جمله خاصیت شلغم می‌توان به تاثیر آن در تقویت پوست اشاره کرد. وجود مقادیر بالایی از ویتامین A و ویتامین C در شلغم می‌تواند به شفاف‌ و درخشان سازی پوست کمک کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شلغم و ویتامین C از پیری زودرس و چین و چرو‌ک‌های پوست جلوگیری کرده و موجب جوان سازی پوست می‌شوند. از دیگر خاصیت شلغم این است که استفاده موضعی از شلغم و برگ‌های شلغم برای درمان ترک کف پا مفید است.

روغن لیمو که از پوست لیمو ترش که یکی از مرکبات است به دست می‌آید یکی از روغن‌های ضروری است. برای خواندن درباره خواص روغن لیمو به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

  • خواص شلغم برای مو

یکی دیگر از خواص شلغم این است که شلغم حاوی مقادیر بالای مس در خود است و  می‌تواند باعث تقویت و افزایش رشد مو شود و به کمک ملانین موجود در خود از سفید‌ شدن موها جلوگیری کند.

  • خواص شلغم برای تقویت سیستم ایمنی

شلغم سرشار از ویتامین C بوده و می‌تواند موجب افزایش تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی‌ها شده و سیستم ایمنی را تقویت کند. شلغم با تقویت سیستم ایمنی می‌تواند موجب پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی (خواص شلغم پخته برای سرماخوردگی)و سرطان‌ها شود.

  • خواص شلغم برای نوزادان و کودکان

از جمله خواص شلغم این است که با داشتن روی در خود می‌تواند موجب افزایش عملکرد مغز نوزادان و کودکان شود. تقویت سیستم ایمنی، درمان کم‌خونی، جلوگیری از یبوست و ناراحتی روده از جمله خاصیت شلغم برای نوزادان و کودکان است.

خواص توت فرنگی به قدری زیاد است که شاید هرگز تصورش را هم نمی‌کردید برای دانستن درباره خواص توت فرنگی به مقاله ما مراجعه نمایید.

  • خواص شلغم برای کاهش فشار خون و سلامت قلب

وجود مقادیر بالای پتاسیم در شلغم موجب کاهش فشار خون می‌شود. شلغم همچنین موجب کاهش سطح کلسترول بد خون شده و از این طریق موجب کاهش خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

  • خواص شلغم برای افراد دیابتی

وجود مقادیر بالای فیبر در شلغم موجب کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو شده و همچنین اسید آلفا لیپوئیک موجود در شلغم در کنار کاهش سطح قند خون می‌تواند حساسیت به انسولین را در افراد دیابتی بهبود بخشد.

 خواص پنیرک برای درمان برخی از بیماری ها بسیار مورد توجه است. برای اینکه بدانید پنیرک یک گیاه سرشار از خواص دارویی است به لینک مقاله نوشته شده ما سر بزنید.

  • خواص شلغم برای حفظ سلامت ریه

کمک به حفظ سلامت ریه و درمان آسم از جمله خواص شلغم است. وجود ویتامین A در شلغم موجب کاهش التهاب ریه و آمفیزم شده و وجود مقادیر بالای ویتامین C در شلغم می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند و موجب درمان آسم و خس خس سینه شود.

انواع شلغم

انواع شلغم عبارتند از شلغم سفید، شلغم شیرازی و شلغم سیاه.شلغم سفید در واقع همان شلغم معمولی است و شلغم سیاه همان ترب سیاه است. شلغم شیرازی همان سیب زمینی ترشی است که با نام شلغم فرنگی نیز شناخته می‌شود. شلغم شیرازی پوستی تیره رنگ و گوشتی سفید رنگ دارد.

گل راعی یا هوفاریقون جزء گیاهان علفی و پایا بومی اروپا است. برای آشنایی با خواص گل راعی به مقاله نوشته شده غفاری در این باره مراجعه نمایید.

شلغم چه تاثیری در درمان کرونا دارد

شلغم چه تاثیری در درمان کرونا دارد ؟

شلغم یک درمان برای کرونا نیست اما می‌توان از خواص شلغم برای مقابله با کرونا بهره‌مند شد. شلغم سرشار از ویتامین C بوده و موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. همچنین دارای خواص آنتی بیوتیکی است و می‌تواند در برابر کرونا به بدن یاری برساند. آب شلغم دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است و می‌توانید آن را بنوشید و از خواص شلغم برای کرونا بهره‌مند شوید.

علائم سردی معده چیست و چگونه معده سرد را درمان کنیم اگر به دنبال جواب این سوالات هستید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

طرز خوردن شلغم

خواص شلغم برای زنان

ممکن است در دوران بارداری کمک کند، شلغم منبع خوبی از اسید فولیک و آهن است. اینها برای زنان در دوران بارداری ضروری است، مصرف منظم این سبزی ریشه ای به همراه سایر سبزیجات سبز برگ می تواند به زنان باردار در تامین نیازهای غذایی روزانه خود کمک کند.

خواص شلغم برای زنان

طرز خوردن شلغم

روش‌های مختلفی برای استفاده از شلغم و بهره‌مندی از خواص شلغم وجود دارد. شلغم را می‌توان به صورت خواص شلغم خام و یا خواص شلغم پخته مصرف کرد اما باید توجه داشته باشید که برای حفظ بافت ترد شلغم‌ها نباید آن‌ها را بیش از حد و یا به مدت طولانی بپزید. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

  • بخارپز کردن شلغم

بهترین راه برای مصرف شلغم و بهره‌مندی از خواص شلغم بخارپز کردن آن است. مزیت بخارپز کردن شلغم نسبت به آب‌ پز کردن آن این است که در بخارپز کردن آب شلغم که حاوی مواد مفیدی برای جلوگیری از سرطان است حفظ می‌شود اما هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می‌شود از شلغم خارج می‌گردد.

یکی از درشت مغذی‌های مورد نیاز بدن، پروتئین است که باید به ‌صورت روزانه در وعده‌ های غذایی وجود داشته باشد. برای دانستن علائم کمبود پروتئین به مقاله ما مراجعه نمایید.

  • تهیه معجون شلغم و عسل

معجون شلغم و عسل یک روش بسیار عالی برای درمان سرماخوردگی است. برای تهیه آن ابتدا شلغم‌ها را شسته، پوست بگیرید و سپس داخل شلغم را با قاشق خالی کنید. داخل هر کدام از شلغم‌ها را با یک قاشق چای خوری عسل پر کنید. شلغم‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای یا یک قابلمه دیوار بلند چیده و درب آن را بگذارید و سپس این ظرف را داخل قابلمه‌ای دیگر قرار داده و آن را تا نیمه آب کنید. قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و شعله گاز را خیلی کم کنید.

پس از گذشت دو ساعت شعله را خاموش کرده و اجازه دهید شلغم‌ها خنک شوند. پس از اینکه شلغم‌ها خنک شدند، مایع داخل شلغم‌ها را جدا کرده و داخل لیوان بریزید. این معجون عسل و شلغم را روزی سه مرتبه میل کنید.

از تخم گشنیز معمولا به عنوان ادویه استفاده می‌شود. خواص تخم گشنیز فراوان است برای آشنایی بیشتر به مقاله ما مراجعه نمایید با عنوان خواص تخم گشنیز

  • استفاده از شلغم در غذا

با اضافه کردن شلغم به غذای خود می‌توانید از تمام خواص شلغم بهره‌مند شوید. از شلغم و برگ‌های شلغم می‌توانید در پخت و تهیه انواع سوپ، سالاد و خوراک‌ها استفاده کنید. برای این‌ کار شلغم‌های را به صورت مکعبی خرد کنید و به خوراک، سالاد و سوپ خود با سایر سبزیجات اضافه کنید.

یکی از گیاهان معروف در طب سنتی کاسنی است که عرقی که از آن تهیه می‌کنند خواص درمانی بسیاری دارد برای آشنایی با خواص عرق کاسنی به مقاله مامراجعه نمایید.

خواص آب شلغم

خواص آب شلغم

آب شلغم حاوی خاصیت آنتی بیوتیکی بوده و درمانی مناسب برای سرماخوردگی، سرفه، گلو درد است. برای درمان گلو درد می‌توانید اب شلغم را قرقره کنید. خواص آب شلغم برای درمان ضعف قوای جنسی مفید است و می‌تواند موجب افزایش تولید اسپرم شود. از دیگر فواید خوردن اب شلغم می‌توان به مواردی مانند بهبود بینایی، درمان یبوست، درمان جوش صورت، بهبود و درمان التهاب‌های مجاری تنفسی و بهبود شقاق اشاره کرد. آب شلغم همچنین برای جلوگیری از ابتلا به سرطان‌ها و کاهش قند خون مفید است.

کیسه صفرا شما یک عضو گلابی شکل ۴ اینچی است برای آشنایی با علائم کیسه صفرا به مقاله ما مراجعه نمایید.

عوارض شلغم

عوارض شلغم

شلغم در کنار تمام خواص و فواید خود در صورت زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است موجب بروز عوارضی شود. از جمله عوارض شلغم ایجاد حساسیت غذایی است. افرادی که به سبزیجاتی از جمله کلم و گل کلم حساسیت دارند، احتمال اینکه به شلغم نیز حساسیت داشته باشند، وجود دارد. عوارض و علائم حساسیت به شلغم شامل مواردی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم، سرفه، آسم و ورم لب‌ها هستند.

شلغم سرشار از فیبر است و زیاده‌روی در مصرف شلغم می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی مانند گاز روده، انسداد روده، اسهال و غیره شود‌. زیاده روی و افراط در مصرف شلغم به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است میزان جذب شکر در بدن را افزایش دهد و وضعیت بیمار دیابتی را وخیم‌‌تر کند. از دیگر عوارض زیاده‌روی در مصرف شلغم کاهش شدید فشار خون است. شلغم حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است و از این رو زیاده‌روی در مصرف شلغم منجر به افت شدید و ناگهانی فشار خون می‌شود.

شلغم حاوی آنتی‌ اکسیدان‌های فراوانی است و از همین‌رو می‌تواند منجر به اختلال در سیستم ایننی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مانند سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا زمانی‌که مقدار آنتی اکسیدان‌ها خیلی زیاد می‌شود علاوه بر رادیکال‌های آزاد سلول‌های بدن را نیز مورد هدف خود قرار می‌دهند و موجب آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شوند. خانم‌های باردار و مادران شیرده نیز بهتر است از خوردن شلغم در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کنند.

از تخم گشنیز معمولا به عنوان ادویه استفاده می‌شود. خواص تخم گشنیز فراوان است برای آشنایی بیشتر به مقاله ما مراجعه نمایید با عنوان خواص تخم گشنیز

آب شلغم و لاغری

مصرف آب شلغم به لاغری کمک می‌‌‌کند ؟

خواص شلغم خام حاوی فیبر است و موجب کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند. اما توجه داشته باشید که مصرف آب شلغم و شلغم به تنهایی نمی‌تواند همانند معجزه موجب کاهش وزن و لاغری شما شود، بلکه مصرف آب شلغم خام در کنار رعایت رژیم غذایی اصولی مانند رژیم‌های بهاره غفاری و فعالیت بدنی، می‌تواند به کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام کمک کند.

با رعایت رژیم‌های بهاره غفاری می‌توانید سلامت خود را افزایش دهید و به اندامی ایده آل برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (38 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه