طرز تهیه غذای رژیمی با برنج را اینجا بخوانید!

اگر شما تصمیم به لاغری گرفته‌اید اما علاقه زیادی هم به برنج دارید، با یادگرفتن طرز تهیه چند نوع برنج رژیمی تمامی دغدغه‌هایتان از بین خواهد رفت. با تهیه این چند نوع غذا به‌راحتی می‌توانید کاهش وزن را تجربه کرده و نگرانی بابت تعادل وزنی خود نداشته باشید. برنج همیشه به‌عنوان محبوب‌ترین غذا در دنیا شناخته‌شده که در بین آسیایی‌ها به‌خصوص کشور ما جایگاه خاصی دارد. طرز تهیه غذای رژیمی با برنج را اینجا بخوانید!

طیف وسیعی از غذاهای ایرانی با برنج پخت می‌شود و انواع غذاهای گیاهی و غیر گیاهی مانند مرغ و گوشت هم با برنج خورده می‌شود. اما برنج سفید متأسفانه به‌عنوان یکی از ناسالم‌ترین کربوهیدرات‌های موجود، نشاسته بسیاری داشته و مصرف بیش‌ازحد و ناسالم آن باعث افزایش سطح قند خون و دریافت کالری بسیار بالایی می‌شود. بیشتر خانواده‌های ایرانی نسبت به این موضوع آگاهی ندارند و یا علاقه بیش‌ازحدشان به برنج را فدای سلامتی می‌کنند. درحالی‌که می‌توان با انتخاب روش پخت مناسب میزان کالری برنج را کاهش داد و یک رژیم غذایی سالم تنظیم کرد. ما در اینجا طرز تهیه چند نمونه از غذای رژیمی با برنج را برایتان آماده کرده‌ایم پس با ما در غفاری دایت همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: فواید مصرف برنج

طرز تهیه چند نمونه غذای رژیمی با برنج

۱- مرغ رژیمی با برنج

یکی از غذاهایی که هم در وعده ناهار و هم در وعده شام استفاده می‌شود، مرغ رژیمی است. روش پخت آن برای افرادی که به دنبال لاغری هستند متفاوت از روش پخت معمولی است.

مواد لازم برای تهیه مرغ رژیمی

  •  تکه سینه مرغ،
  • هویج
  • فلفل دلمه‌ای،
  • 1 استکان برنج،
  • زیره و زعفران به میزان دلخواه.

روش پخت 

در ابتدا سینه مرغ را چند دقیقه در قابلمه بگذارید و سپس آبکش کنید. به همراه هویج، فلفل دلمه‌ای و در صورت تمایل یک حبه سیر که به مرغ اضافه می‌کنید، یک لیوان آب به آن اضافه کنید. مقداری زعفران، زردچوبه، کمی نمک و فلفل برای طعم بهتر می‌توانید اضافه کنید. برنج را به‌صورت کته درست کنید تا علاوه بر رژیمی بودن آن، از بیشترین خواص آن بهره‌مند شوید. سپس زیره را نیز به کته اضافه کنید تا طعم فوق‌العاده‌ای به برنج دهد. البته مصرف این ماده به دلیل گرم بودن آن در کنار برنج برای همه افراد بلامانع است. درصورتی‌که با میل کردن سیر ماست موافق هستید، حتماً این ماده چربی سوز را در کنارغذای خود استفاده کنید.

۲- برنج​ گل‌کلم

برنج گل‌کلم رو می‌توانید هم با خورشت سرو کنید، هم با ماهی، گوشت و مرغ. با درست کردن برنج گل‌کلم می‌توانید کربوهیدرات کمتری دریافت کنید و به رژیم غذایی‌تان کمک کنید. برنج گل‌کلم بهترین گزینه برای کسانی است که رژیم کتوژنیک دارند

مواد لازم برای تهیه برنج گل‌کلم:

  • یک عدد گل‌کلم بزرگ
  • فیله مرغ
  • روغن‌زیتون
  • نمک و فلفل به میزان کافی

روش پخت

 برای درست کردن برنج گلم کلم، یک عدد گل‌کلم را با رنده درشت رنده کنید. اگر ترجیح می‌دهید گل‌کلم ریزتر شود، می‌توانید آن را در میکسر بریزید تاکمی خردتر شود. سپس گل‌کلم خردشده را داخل تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط شعله‌ی گاز قرار دهید. بعد از ۵ دقیقه تفت دادن گل‌کلم خردشده، گل‌کلم شما کمی نرم خواهد شد. حالا زمان آن است که کمی روغن‌زیتون، نمک و فلفل به آن اضافه کنید. در این مرحله فیله‌ها را به شکل دلخواه (مثلاً خردشده) با نصف قاشق روغن‌زیتون در تابه‌ی مخصوص گریل ابتدا بپزید و سپس گریل کنید. برای بهتر شدن طعم آن نمک، فلفل، زردچوبه و کمی پودر پاپریکا به آن اضافه کنید.

۳- فرنی غذای رژیمی برای میان وعده

فرنی یک میان وعده یا پیش‌غذای خوشمزه است که با بافت نرم و خوش‌طعمی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای ورود به رژیم غذایی شما باشد. البته استفاده از طعم‌دهنده‌هایی مانند شکر یا نبات باعث شیرین شدن آن می‌شود که افرادی که رژیم لاغری دارند می‌توانند میزان آن را کم کنند

مواد لازم برای درست کردن فرنی:

  • آرد برنج ۵/۲ فنجان
  • شیر ۷ فنجان
  • آب سرد ۲/۳ فنجان
  • شکر ۱ فنجان
  • گلاب ۳ قاشق غذاخوری
  • خلال پسته برای تزیین

روش پخت فرنی

 ابتدا ۲ فنجان شیر را بر روی حرارت گذاشته و هم بزنید. سپس آرد برنج را با آب سرد مخلوط کرده و هم بزنید تا مایع یکدستی به دست بیاید. حالا این ترکیب را به شیر روی حرارت اضافه کنید و هم بزنید. این ترکیب را تا جایی که غلیظ شده و کم‌کم غل بزند به‌خوبی و به‌طور مداوم هم بزنید. حالا شکر را اضافه نمایید. از این مرحله به بعد باقی شیر را به‌اندازه یک فنجان و بافاصله مشخص اضافه کنید. بعد از اضافه کردن هر فنجان مواد را به‌خوبی هم بزنید و سپس فنجان بعدی را اضافه نمایید. در انتها و پس از اضافه کردن تمام شیر گلاب را اضافه کرده و مدتی مواد را هم بزنید و سپس از روی حرارت بردارید. فرنی آماده‌شده را در ظرفی سرو کرده و با خلال پسته تزیین کنید.

مطلب پیشنهادی: روش پخت چند نوع فرنی

انواع برنج

برنج جز غلات‌هایی است که انواع مختلفی دارد. برنج‌های فرآوری نشده شامل برنج‌هایی است که رنگ آن‌ها به رنگ قهوه‌ای یا سیاه به نظر می‌رسد؛ اما برنج‌های فرآوری شده شامل برنج‌های به رنگ سفید است. معمولاً برنج‌های فرآوری نشده جز سالم‌ترین نوع برنج‌ها هستند که می‌توانیم به برنج‌های قهوه‌ای، وحشی، برنج سیاه و برنج قرمز اشاره‌کنیم. این برنج‌ها در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است که برنج‌های کوتاه و متوسط نشاسته بیشتری دارند و طعمشان شیرین‌تر است. به همین خاطر، برنج‌های دانه بلند برای کاهش وزن گزینه بهتری هستند.

بیشتر بخوانید: لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند و باید آن ها را بدانید!

برنج قهوه‌ای رژیمی مخصوص کاهش وزن

برای تجربه کاهش وزن سریع، برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید کنید. این برنج چون سرشار از فیبر رژیمی است به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. به همین دلیل روند کاهش وزن سرعت بیشتری می‌گیرد و شما سریع‌تر به‌تناسب اندام می‌رسید. جالب است بدانید حدود ۱۰۰ گرم برنج قهوه‌ای حاوی ۱۱۱ کالری است.

برنج قرمز با خاصیت آنتی‌اکسیدانی

برنج رژیمی قرمز از نوع برنج‌های دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانین هست که این آنتی‌اکسیدان به کاهش وزن بسیار کمک می‌کند. همچنین این نوع برنج دارای منگنز فراوان است که وجود این ماده در تقویت متابولیسم بدن بسیار اثرگذار است. حدود یک فنجان برنج قرمز حاوی ۲۱۶ کالری هست.

برنج سیاه سرشار از ریزمغذی‌ها

برنج سیاه به‌عنوان برنج تیره هم شناخته می‌شود که از آنتی‌اکسیدان بیشتری برخوردار است. این نوع برنج دارای ریزمغذی‌هایی همچون ویتامین B، روی، فسفر، نیاسین و فولات بوده که به‌عنوان بهترین گزینه برای داشتن یک وعده غذایی خوب و کامل شناخته می‌شود. یک فنجان برنج سیاه حدود ۲۸۰ کالری دارد.

 

 نکاتی در مورد پخت برنج رژیمی

  • بخارپز کردن برنج به خاطر حذف روغن‌های گیاهی و حیوانی بهترین روش برای تهیه برنج رژیمی است.
  • هنگام پخت برنج کته یا همان بخارپز بهتر است مقداری زیره به آن اضافه کنید چراکه زیره به کنترل فشارخون و سطح قند خون شما بسیار کمک کرده و باعث بهتر شدن طعم و مزه برنج می‌شود.
  • ازآنجایی‌که اضافه کردن روغن نارگیل به برنج سفید باعث مقاومت میزان نشاسته و کاهش میزان کالری غذای شما می‌شود، در صورت تمایل می‌توانید در هنگام پخت برنج از روغن نارگیل استفاده کنید.
  • اضافه کردن میخک حین پختن برنج به تنظیم قند خون شما بسیار کمک می‌کند و ازآنجاکه حاوی آنتی‌اکسیدان است باعث کاهش التهاب می‌شود.

مطلب پیشنهادی: غذا بدون برنج چی بپزیم؟

سخن پایانی

در آخر اگر عاشق برنج هستید و بدون برنج سیر نمی‌شوید، اما تصمیم به گرفتن رژیم و داشتن برنامه غذایی سالم هم دارید بهتر است برنامه غذایی خود را از یک متخصص تغذیه دریافت کنید چراکه با داشتن علم به اینکه چه مقدار برنج در برنامه می‌تواند به رژیم شما ضرری وارد نکند برنامه را طراحی می‌کند. برای داشتن رژیم غذایی بهتر است به سایت غفاری دایت مراجعه کنید و با کلیک بر روی رژیم من برنامه را دریافت کرده و نتیجه کار خود را چند ماه بعد به‌وضوح ببینید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه